بازدید 14774

توسل مدیران کرجی به نور خورشید برای حل یک بلای انسان ساخت

میلیون‌ها شهروند ساکن استان البرز، به ویژه جمعیت چشمگیری که در کلانشهر کرج زندگی می‌کنند، در معرض تهدید بزرگ و وحشتناکی قرار دارند که مدیران و مسئولان شهری نیز به آن اعتراف می‌کنند؛ اعترافی که هر چند صریح به آن اشاره‌ای نمی‌شود، در بطن سخنانشان پنهان است و با کمی تأمل می‌توان متوجه آن شد.
کد خبر: ۸۴۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ 14 October 2018
توسل مدیران کرجی به نور خورشید برای حل یک بلای انسان سازمیلیون‌ها شهروند ساکن استان البرز، به ویژه جمعیت چشمگیری که در کلانشهر کرج زندگی می‌کنند، در معرض تهدید بزرگ و وحشتناکی قرار دارند که مدیران و مسئولان شهری نیز به آن اعتراف می‌کنند؛ اعترافی که هر چند صریح به آن اشاره‌ای نمی‌شود، در بطن سخنانشان پنهان است و با کمی تأمل می‌توان متوجه آن شد.

به گزارش «تابناک»؛ در کنار همه آسیب و تهدید‌هایی مثل آلودگی هوا که کلانشهر کرج با جمعیتی بالغ بر یک و نیم میلیون را تهدید می‌کند، باید به معضل بزرگ زباله‌های شهری و فرایند دفن آن اشاره کرد که به رغم گذشت سال‌های فراوان و تحولات شگرف در نوع مدیریت زباله‌های شهری، هنوز در این شهر بزرگ سنتی اداره می‌شود.

سخن از محل دفن زباله‌های شهری کرج و حومه آن در منطقه‌ای به نام حلقه دره است که به واسطه بی توجهی مسئولان و ناظران حوزه بهداشت و سلامت کشور در مسیر صحیحی مدیریت نشده و اکنون پس از سال‌ها دفن زباله در این منطقه به یک چالش و تهدید بزرگ انسانی تبدیل گشته که هیچ کس توان انکار خسارات‌ آن بر سلامت شهروندان را ندارد.

حلقه دره منطقه‌ای غیر مسکونی در ضلع جنوب غربی شهر کرج است که البته فاصله بسیار اندکی با شهر و روستا‌های اطراف مثل ملک آباد، رامجین، مهرشهر، مشکین دشت، ماهدشت و... دارد و به واسطه نزدیک به دو هزار تن زباله در روز، اکنون میزبان میلیون‌ها تن زباله است.

در مورد دفن میلیون‌ها تن زباله در منطقه حلقه دره، نکته نگران کننده آن است روند جمع آوری، دفن، محافظت و بازیافت زباله‌های کلانشهر کرج از استاندارد‌های علمی و اصولی فاصله دارد و در همه سال‌های گذشته نیز اقدام مؤثری در این باره صورت نگرفته است.

علی رغم ده‌ها سال دفن زباله در منطقه حلقه دره، دفن زباله در این مکان هنوز به شکل سنتی ادامه دارد و روند‌های توسعه یافته‌ای که در بسیاری از کشور‌های جهان در این باره مورد استفاده قرار می‌گیرد، هنوز در این منطقه به صورت عملیاتی در دستور کار مدیران شهری کرج قرار نگرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، روزانه چیزی حدود ۲ هزار تن زباله در منطقه حلقه دره دفن می‌شود، هر ثانیه چیزی حدود ۴ لیتر شیرابه به حجم شیرابه‌های محل دفن زباله اضافه می‌شود و در حال حاضر چیزی حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب شیرابه در حلقه دره جمع شده است.

هنوز فرایند تأسیس و نهایی شدن حوضچه‌های جمع آوری شیرابه در این محل دفن زباله به صورت کامل عملیاتی نشده و ساخت لندفیل‌های بهداشتی نیز که لازمه کمک به سلامت زیست طبیعی است، نیمه کاره رها شده است. از سویی نیز کارخانه کمپوست زباله‌های شهری کرج نیز به تازگی به مرحله بهره برداری مجدد رسیده و هنوز برای عملیاتی شدن نهایی درگیر فرایند‌های اداری و واگذاری به پیمانکار است.

در چنین فضای غیر قابل باور و تحملی، شنیدن سخنان مدیران شهری کرج که انتظار می‌رفت در همه این سال‌ها اقدام موثری برای رفع این بحران و معضل انسانی صورت دهند، خالی از لطف نیست!

اوایل شهریور ماه سال جاری، علی‌اصغر نصیری سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در گفت و گویی مشروح با رسانه‌ها ضمن تأیید معضلات موجود در رابطه با محل دفن زباله‌های شهری حلقه دره از احتمال کم نفوذ شیرابه‌های این منطقه به آب‌های زیر زمینی سخن گفت و از طرح جدید شهرداری کرج برای آبیاری درختان و پوشش گیاهی منطقه با شیرابه‌های زباله رونمایی کرد.

سرپرست مدیریت پسماند شهرداری کرج، هفته جاری نیز در همین باره به «ایسنا» گفت: در مرکز دفن زباله حلقه دره هر ثانیه ۴ لیتر شیرابه به شیرابه‌های قبلی اضافه می‌شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته، پیش بینی می‌شود در حال حاضر ۱۰۰ هزار مترمکعب (۱۰۰ میلیون لیتر) شیرابه در مرکز دفن زباله حلقه دره باشد.

نصیری با اشاره به اینکه این شیرابه‌ها به منابع آب‌های زیرزمینی نفوذ نکرده‌اند، ادامه داد: آزمایشات انجام شده نشان می‌دهد، جنس و بافت خاک در منطقه حلقه دره نفوذ ناپذیر است و همین باعث شده شیرابه‌ها به منابع آب‌های زیرزمینی نفوذ نکنند. یکی از راه‌های خلاصی از شیرابه‌ها تبخیر با نور خورشید است و خوشبختانه تابستان امسال بخش زیادی از این شیرابه‌ها در معرض نور خورشید تبخیر شده است.

وی اظهار کرد: تنها ایراد تبخیر شیرابه‌ها از طریق نور خورشید، بوی نامطبوعی است که در فرایند تبخیر در فضا بلند می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در حال رایزنی برای تولید مصالح ساختمانی از شیرابه‌ها هستیم، گفت: چند شرکت در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال بررسی صلاحیت آن‌ها و استاندارد‌های محصولات نهایی آن‌ها هستیم. این شرکت‌ها امکان تولید مصالح ساختمانی از جمله جدول، سنگ فرش و ... را دارند و اگر این بررسی‌ها به توافق و قرارداد ختم شود، بخشی از نیاز شهر در این خصوص تأمین می‌شود.

سخنان جدید مسئول مدیریت پسماند شهرداری کرج در رابطه با معضل زباله‌های شهری این شهر و به صورت مکان جغرافیایی حلقه دره، از آن جهت قابل تأمل است که نه تنها این گفته‌ها تا حدودی با مواضع قبلی متفاوت است، بلکه هنوز طرح و اقدامات روی زمین مانده قبلی به سرانجام نرسیده، به طرح و اقدامات جدید اشاره دارد.

وی بخش عمده‌ای از راهکار حل مشکل شیرابه‌های زباله (۱۰۰ هزار مترمکعب) را تابش نور خورشید و تبخیر می‌داند و از سویی نیز در حالی سخن از تلاش برای تولید مصالح ساختمانی از شیرابه زباله‌های شهری می گوید که از آن سو طرح‌هایی مثل کارخانه کمپوست، ساخت لندفیل‌های بهداشتی، نهایی کردن حوضچه‌های شیرابه و پروژه کاشت درختچه‌های همسان با شیرابه زباله‌ها بلاتکلیف مانده است.

بر این اساس، پرسش مهم و اصلی این است که مدیران گذشته شهرداری کرج دقیقاٌ در این حوزه چه کاری کرده اند که اکنون مدیران کنونی هنوز در گیرودار انتخاب راهبرد و روش‌های بهینه برخورد با این معضل زیست محیطی بلاتکلیف هستند؟

موضوع دیگر آنکه مدیران کنونی شهر کرج نیز گویا هنوز برای حل این معضل خانمان برانداز به یک استراتژی کلیدی و اساسی دست نیافته اند و تنها به شکل سنتی با میلیون‌ها تن زباله شهری برخورد می‌کنند، بلکه در این مسیر پا را از دیگر مدیران شهری کشور نیز فراتر گذاشته و چشم انتظار تابش خورشیدی هستند که به تبخیر شیرابه‌ها کمک و وظیفه خطیر آن‌ها را آسان کند!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۴
بحران بزرگ زباله و بی سوادی و بی تعهدی مدیران.
پاسخ ها
آناهیتا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
.تا وقتی باب اختلاس باز است از تعهد و اخلاق خبری نیست.آفرین به این دیدگاه .
بلای انسان ساز اشتباهه مجید. بلای ساخته ی انسان درسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
انسان ساخت
کرج شهری که باید از نو شناخت در بعضی کوچه های گلشهر کرج هنوز هرزآب در جوی ها جاری است. کجای کاری برادر . هنوز مردم تشویق نمی شوند که زباله خشک و تر را جدا کنند. و افرادی که ضایعات جمع می کنند و می فروشند البته این کار را انجام می دهند‌.
به نظر من کسانی که برای تصدی شهرداری تهران بر سر و کله میزنند بین و شهردار کرج بشن ثواب داره ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
وقتی زباله را در منزلها جداسازی می کنیم ولی شهرداری نمیاد آنها را ببره، چه انتظاری دارید!
جمع آوری و رهایی از تبعات منفی زباله ها و استفاده از ثروتی که در آن نهفته،به تخصص، مدیریت و سرمایه گذاری نیاز داره که مسلما در باب تخصص بهره گیری از شرکتهای مهندسین مشاور ،در مدیریت به بهره گیری ازمدیران لایق و توانمند و در سرمایه گذاری به هوشمندی و بخش خصوصی نیازمندیم.
بالاخره ما 4 فصل داريم درست است تابستان نور خورشيد و گرماي افتاب است ولي در پاييز و بهار كه بارندگي داريم و در زمستان نيز برف چه كار بايد كرد ؟!!!!!!!!!!
آقا تورو خدا یه فکری بکنید یه موقعی خارجیها نیان همچین مدیران برجسته ای رو بدزدن ....ببرن....
رها شده شهر كرج. ترافیكش هم افتضاحه.

زباله ها با پول خرج كردن قابل مدیریته . حرفهای قشنگی زده ولی طرح عملیاتی نداده
خسته نباشن
بابا ما به فکر مدیریت جهانیم. ایران دا وللش
ماشالله مسولیین یکی ازیکی نابغه تر
با پیگیری مجدانه شورای شهر کرج با مدیران نا لایق شهرداری در خصوص پسماند برخورد جدی شده است . امیدوارم ا اعضا شورای شهر کرج در ساماندهی این منطقه آلوده اقدام کنند
اینها اصلا علاقه مند نیستند مشکلی که وجود ندارد را برطرف کنند بلکه می خواهند مشکل ایجاد کنند تا از طریق مافیا نان بخورند والا بنده حداقل چهار مرتبه با مدیران مختلف و مردم سرکار بگذار دوره های مختلف این شهر نشست حضوری داشته ام و با ارایه رایگان طرح اجرایی و اقدام شده در سطح داخل و جهانی پس از بیان به به و چهچه با نفسی مطمین و فلبی آرام ما را روانه منزل کرده اند!!
به جای این که بازیکن خارجی ومربی ورزشی وارد کنیم آیا بهتر نیست تعدادی مدیر خارجی از کشورهای پیشرفته وارد کنند و مشکلات این چنین را به کمک آنها حل کنند تا کی قرار نابودی مملکت ادامه داشته باشد
چرا به همچین مدیرانی گیر می دی تابناک. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رو دارن مطرح می کنن. استفاده از نور خورشید هم انرژی پاکه هم نیازی به بحث و سمینار و همایش نداره.ایشون باید مدیر سازمان انرژی های تجدید پذیر هم بشن
کرج را نابود کردند دوستان احمدی نژاد.
کرج دارای محل دفن زباله دیگری به همین وسعت در منطقه حصار می باشد که به آن اشاره ای نشده است
ممنون از مقاله شما در مورد مشکلات شهر کرج. استدعای من بعنوان یکی از ساکنین حومه کرج این است که به روشنگری خود در زمینه مشکلات گوناگون شهر کرج و توابع آن از جمله دفع زباله، ترافیک، بی نظمی ، خدمات نامطلوب شهری و .... ، ادامه دهید. طبق گفته کارشناسان حدود بیست درصد تردد جاده ای کشور در استان البرز است، در حالیکه هیچ توجهی به ساخت و توسعه و بهبود مسیرهای تردد در این استان نمیشود و یک پروژه عریض سازی معمولی و کوچک ، ماهها و سالها زمان میبرد و روزانه میلیون ها نفر ساعت وقت مردم در این رفت و آمدها به هدر میرود. به معنای واقعی این استان یک استان رها شده است.
آقايان شوراي شهر كه چند سالي است به خاطر كشمكش هاي جناحي شهردار نيز انتخاب نمي شد ، پاسخ گو باشند وقتي به راي گرفتن مي رسد به هر ترفندي دست مي زنند كه صاحب كرسي شوند
باید به مدیران دلسوز و خدوم توسل کنیم...
کرج ایران کوچک است و بی اعتنایی و خیانت در مدیریت شهری و سازماندهی آن توهین و خیانت به کل ایران است
کرج مظلوم است دریابید تا دیرتر نشده ست
بی لیاقتها رو برکنار و مدیران با تدبیر و مسوولیت پذیر و به دور از فساد بجای آنها بنشانید...
من یکی از ساکنین مسکن مهر 10500واحدی البرز هستم که در صورت تکمیل ظرفیت چیزی حدود 40 تا 50 هزار نفر ساکن خواهد داشت. این شهرک در حالی که با انواع مشکلات داخلی نظیر عدم وجود فضای سبز ،امکانات فرهنگی، آموزشی ، تجاری و تفریحی و به طور کلی خدمات شهری محروم است ولی در عوض به خصوص در ساعات شب تا اواسط روز پذیرای بوی مشمئز کننده شیرابه زباله است. تا بحال فکر می کردم که این مشکل بزرگ که سکونت در این شهرک و مناطق اطراف آن را با مشکل مواجه کرده و بعضا به فکر تغییر مکان هستند، به دلیل نبود امکانات و سهوا رخ داده نمی دانستیم این مشکل به دلیل نبوغ مدیران (با حقوق های نجومی) شهرداری محترم کرج می باشند. می خواستم از این طریق به ایشان تذکر بدهم که اگر ذره ای خداترسی در وجود باشد که بعید می دانم و اگر کاری از دست آنها بر بیاد که شک ندارم، مدیون تک تک افرادی هستند که در منطقه مذکور زندگی می کنند....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار