بازدید 37481
«کارل ویک» در تایم نوشت؛

حضور در استانبول با اره؛ جسد «خاشقجی» در قاهره / قتلی برای رسوایی ترتیبات منطقه

در مصر به دنبال جسد باشید؛ این شاید آخرین حکم پرونده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی باشد که ناپدید شدن وی همزمان اسرار پشت پرده فراوان و رقابت‌های خاورمیانه را آشکار می‌کند.
کد خبر: ۸۴۲۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 13 October 2018

در مصر به دنبال جسد باشید؛ این شاید آخرین حکم پرونده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی باشد که ناپدید شدن وی همزمان اسرار پشت پرده فراوان و رقابت‌های خاورمیانه را آشکار می‌کند.

نقاد همیشگی حکومت عربستان سعودی و یادداشت نویس گاه‌به‌گاه در روزنامه واشنگتن‌پست، آخرین بار در ساعت 1:15 دقیقه بعدازظهر روز دوم اکتبر، در حالی دیده شده بود که برای گرفتن مدرکی ضروری برای ازدواج خود، وارد کنسولگری عربستان در شهر استانبول می‌شد. وی دیگر از کنسولگری بیرون نیامد.

اگر سرنوشت او در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و وقایع اولیه در این مورد هنوز جای مناقشه دارد، تنها به این دلیل است که همه‌چیز در مورد این پرونده، ازجمله وضعیت دوگانه ترامپ در واکنش به این ماجرا ـ به شکلی آشکار و رسوا ـ در لایه‌های چندگانه سیاست منطقه پیچیده شده است.

حضور در استانبول با اره؛ جسد «خاشقجی» در قاهره / قتلی برای رسوایی ترتیبات منطقه

بگذارید با این واقعیت شروع کنیم؛ به رغم آنکه دیگر چیزی به نام آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در ترکیه باقی نمانده است، جزئیات و گزارش‌های فراوانی از جمال خاشقجی، از زمانی که او جرأت کرد از آستانه کنسولگری کشوری که از آن فرار کرده بود، عبور کند، از ترکیه به بیرون درز کرده است.

چهار روز پس از دوم اکتبر مقامات ترکیه اعلام کردند که این منتقد در داخل کنسولگری عربستان شکنجه شده و به قتل رسیده، بدنه او مثله شده و قطعات جسد وی با چمدان دیپلماتیک به خارج از کنسولگری منتقل شده. سه روز بعد از آن، شاهد ردپای امنیتی یکی از برجسته‌ترین متخصصان کالبدشکافی سعودی در استانبول هستیم که همان روز از طریق یکی از دو پرواز با جت‌های شخصی از ریاض به استانبول رسیده بودند. گزارش‌هایی منتشر شده که همراهان وی در این جت شخصی با اره‌های مخصوص به کالبدشکافی و بریدن استخوان به استانبول آمده‌اند.

ترامپ در واکنش به این گزارش‌ها گفته: شاید درنهایت در این ماجرا غافلگیر شویم، اما من به کل داستان مشکوکم.

رئیس‌جمهور آمریکا تشریح کرده است که چاره‌ای ندارد جز آنکه بگذارد سعودی‌ها آن‌طور که می‌خواهند رفتار کنند؛ حتی اگر این رفتار به معنی سلاخی یکی از مقیمان ایالات‌متحده باشد (خاشقجی تحصیل‌کرده ایالت ایندیانا بود و اقامت دائم آمریکا را داشت).

ترامپ داستان این معضل را به زبان دلار بیان کرده است: سعودی‌ها به پرداخت 110 میلیون دلار به پیمانکاران امنیتی آمریکا تعهد داده‌اند که جریان جنگ هوایی آن‌ها در یمن را اجرایی می‌کند؛ یعنی یکی از فجیع‌ترین فجایع بشری در سطح جهانی، اما درنهایت شرکت‌های امنیتی قادر خواهند بود تا آمریکایی‌ها را استخدام کنند. «شغل» لغتی است که ترامپ بیان کرده است.

البته که معضله اصلی این است که دولت ترامپ همه‌چیز خود را برای حمایت از سعودی‌ها در برابر ایران گذاشته است. مخالفت با ایران مرکز سیاست‌های خاورمیانه‌ای ترامپ است. ترامپ اولین رئیس‌جمهوری نیست که وضعیت منطقه خاورمیانه را به یک دوگانه ساده تقلیل داده است: اسرائیل = خوب؛ ایران = بد. بقیه خاورمیانه هم شامل عرب‌هاست.

اما در منطقه خاورمیانه رمز و رازهایی نیز هست و اسرار پیرامون خاشقجی روی بخشی از ماجراهای خاورمیانه پرتوافکنی می‌کند.

این پرونده نشان می‌دهد که رهبران ترکیه و عربستان در یک راستا قرار ندارند، آن‌ها باهم رقیب نیستند اما به ‌شدت بر سر نحوه اداره امت مسلمان اختلاف عقیده دارند و به خاطر این تنش است که ماجرای خاشقجی تا این حد عمومی شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه یکی از طرفداران سرسخت اخوان المسلمین است؛ جنبش صد ساله‌ای که می‌خواهد اسلام و سیاست را با هم ازدواج دهد، افت‌وخیزهای زیادی داشته و در جنبش‌های موسوم به بهار عربی هوای تازه‌ای برای تنفس پیدا کرد؛ اما از آن زمان به بعد طوفان بلایا به سراغش آمد. اردوغان با نشان دادن «چهار انگشت» سمبل «ربیعه» که به یاد قتل‌عام طرفداران اخوان المسلمین در سال 2013 در مصر و در پی سقوط حکومت اخوان المسلمین روی داد، اتحاد خود با این گروه را نشان داده است.

حضور در استانبول با اره؛ جسد «خاشقجی» در قاهره / قتلی برای رسوایی ترتیبات منطقه

پادشاهی خودکامه عربستان سعودی از اخوان المسلمین نفرت دارد. همین‌طور از انتخاباتی که آن‌ها را به قدرت رساند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ماه مارس در مصاحبه‌ای با تایم گفت: درواقع هر جا یک تروریست می‌بینید، سابقه‌ای در اخوان المسلمین دارد. سعودی‌ها مشتاقانه از کودتایی که منجر به سقوط حکومت اخوان در مصر شد و میلیون‌ها نفر را به زیر حکومت نظامیان برد، حمایت کردند. امارات متحده عربی که در سیاست خارجی معشوق عربستان سعودی هستند، نیز به همین ترتیب.

در نتیجه هیچ تعجبی ندارد که از دو جت شخصی که در روز ناپدید شدن خاشقجی از عربستان وارد استانبول شده‌اند، یکی در مسیر بازگشت، در امارات توقف کرده باشد ـ که در مسیر ریاض است ـ و دیگری مسیر خود را به سمت مصر کج کرده باشد – که اساساً به‌هیچ‌وجه در مسیر ریاض نیست. این هواپیمای دوم، 24 ساعت در فرودگاه قاهره که توسط بیابان‌های وسیع محاصره شده، توقف کرده است. البته همه این‌ها به معنی آن نیست که بقایای جسد روزنامه‌نگار سعودی، در مصر پیاده شده یا اصلاً در این هواپیما بوده است، یا این‌که اساس روزنامه‌نگار ما به قتل رسیده باشد!

اما از وقتی‌که این جت‌های شخصی استانبول را ترک کرده‌اند، مسیری که پیموده‌اند شبکه‌ای از متحدین را نشان می‌دهد که اساساً دست ترامپ برای واکنش را تنگ می‌کند: از ریاض، جایی که ترامپ اولین دور سفرهای خارجی خود را مهمان آن بوده، به امارات متحده عربی که حاکم آن بعد از انتخابات آمریکا مخفیانه برای دیدار با او به نیویورک رفته، به قاهره که توسط «آدم فوق‌العاده» - اشاره ترامپ به السیسی – اداره می‌شود. ایران در این نقشه جایی ندارد.

خاشقجی اما هیچ ارتباطی به ایران و اخوان المسلمین نداشت و ندارد. او طرفدار حقوق بشر بود و آزادی بیان. حقوق جهان‌شمولی که همیشه در عربستان سعودی با تهدید روبه رو بوده است اما اکنون و از زمان به قدرت رسیدن بن سلمان که انتقادات را شخصی می‌بیند، از همیشه بیشتر تهدید می‌شود.

محمد بن سلمان در ماه مارس در همان مصاحبه با تایم گفت: هر مشکلی که در منطقه می‌بینید، رد پای ایران در آن است. اما این مشکل جدید هیچ ردپایی از ایران ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
تو‌ رسانه های اصلاح طلب ، بن سلمان به عنوان الگوی اصلاحات اجتماعی معرفی شده بود !!
راستی چرا کدخدا و اروپا ساکت اند؟!
کار قطر بود..
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
قضاوت گوهر گرانبهایست

























قضاوت نکنیم.
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
خوبه چندوقت دیگه بن سلمان با خاشقچی مقابل دوربین ها ظاهر بشن و باهم عکس یادگاری بگیرن و علت ناپدید شدن خاشقچی روهم بهونه بیاره بگه که جمال یه چند روزی مهمون ما بود..... !!! هههخخخخ
آزادی مطبوعات دیگه چیه؟!!!1 مگه جایی تو دنیا آزادی مطبوعات دارند؟!!!!!! پس چیزی به نام آزادی مطبوعات هم وجود داره.... عجب!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
بله.
امریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
لایک :)
آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
لایک
صهیونیست بین الملل داره از بن سلمان یک بن لادن میسازه. و بن لادن جدید هم "22" سپتامبری بسیار مخوف تر خواهد ساخت.
پاسخ ها
سیروان
| Germany |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
،بن سلمان میتونه یه بن لادن هم باشه این قابلیت رو داره
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
يه تركيباتى در اين كشور رايجه كه آدم واقعا نمى فهمه يعنى چى!! الان مى شه در اين شرايط حساس كنونى بفرماييد "صهيونيست بين الملل" دقيقا بعنى چى؟!
تابناک ی ذره از تورم اقتصاد بگو و سر تیتر اخبار بزار حداقل مسئولان چاره اندیشی کنن
همین دشمنی‌های با هم دیگه بوده که گند این قضیه در اومده وگرنه خیلی راحت از کنارش رد میشدن. همین الان هم عربستان با ترکیه و آمریکا توافق کنن همه چی به سرعت تموم میشه و کلا انگار نه انگار. معلوم نیست پشت صحنه سیاست در کل جهان هر روز چند نفر مثل این روزنامه‌نگار کشته میشن و جسدشون رو هم هیچکس پیدا نمیکنه.
واقعاً نمی دانم چه زمانی ضربات خرد کننده نظامی بر پیکر منحوس استکبار جهانی به سرکردگی شیطان بزرگ و نوچه های پست و جنایتکار شامل صهیونیست ها و وهابیون در منطقه وارد خواهد شد.
پاسخ ها
بن بن
| Netherlands |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
چیکاره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
لطفا به خورده خودتو کنترل کن
بابا بمب ،موشک، رو از دم دست این بابا دور کنید
غرب در قبال جنایت بن سلمان هیچ عکس العمل معناداری نشان نخواهد داد فقط به توپ تشر اکتفا خواهد کرد. پول نفت سعودی بازگره گشایی خواهد کرد.
خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل پیش درآمد یک چنین واکنشی بود؛ ولی از حامیان حقوق بشر این کشور انتظار می رفت در این ماجرا ساکت نمانند. شاید با علم به اینکه حکومت خودشان هم این جنایت را تقبیح نکرده، نگران سرنوشتی مشابه هستند.
ریشه خیلی از درگیریها در جهان دورویی و برخورد دوگانه است. اذیت کردن هر کسی بیشتر از اذیتی که به دیگران رسانده، بی عدالتی است. ظلم و کشتار همه جا بد است و باید نکوهش شود، وگرنه قانون جنگل حکمفرما می شود و انسان هم در حد وحوش آن جنگل تنزل می یابد.
ملای درست فامیلیش قاشقچی هست. نه کاشقجی. جنایت کار ها هم جنایت کردن بلد نیستن. بابا بن سلمان. مرد ناحسابی. میخوای یکی رو بکشی دستگیرش من. دیپورتش کن به عربستان. بهش تهمت توهین بزن و اعدامش کن. هی کس هم تو دنیا نسبت به کشته شدنش اعتراض نمیکرد. این کارای بچه گانه چیه میکنی. واقعا از بن سلمان بعیده اینقد ساده بودن و بی برنامه بودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
فکر کردن می تونن بگن غول چراغ جادو بوده، خودش دود شده غیب شده؛ ما کاریش نکردیم و همه باور می کنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
مثه اینکه شما حرفه ای هستی. یه بدخواه داریم میتونی کارش رو بسازی؟
.
| United States of America |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
همین سه میلیارد دلار رشوه ای که به اردوغان پیشنهاده را به خود قاشقچی میداد نه تنها منتقد و مخالف بن سلمان نمیبود بلکه هر روز هم در وصف کمالاتش یک صفحه روزنامه را پر میکرد
یک پول گنده عربستان به ترامپ و اردوغان میده و کار رو تموم میکنن
حد اکثر اینه که میگن ماموران سعودی ناراحت شدن از دست خاشقچی و به تصمیم خودشون این کار روکردن و لکه این جنایت رو از دامان بن سلمان پاک میکنن
پاسخ ها
سیروان
| Germany |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
توپ و میدان دست اردوغانه فعلا
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
شما اول مطالبو تاآخربخون بعد نظر بده نوشته قاشقچی تبعیت آمریکا داشت چطور میتونستن به عربستان دیپورت کنن
این نوشته یه نکته بینی دقیق و روشنگره..که اتفاقا بجاو یجورایی کارآگاهی وقابل تحسین وبه نفع منافع ملی ماست..سوال من اینه که چرابعضی دوستان زیرش کامنت درباره اقتصادوحقوق به بادرفته مطبوعات میزارن(که ماهم میدونیم ونیاز به یادآوری صدباره نیست)
شک نکنید که محمد بن سلمان هم برای داخلی و خارجی، هم برای دوست و دشمن، هم برای خودی و غیر خودی، هم برای عزیز و غیر عزیز و هم برای اعضای خانواده و غیر خانواده در باطن بسیار خشن و خونریز است؛ او از صدام خشن تر است.
همه ی نزدیکان او از جمله پدر او بابد بشدت مراقب او باشند.
ظاهرا اردوغان دنبال گرفتن پول از عربستان است والا خودش با آزادي بيان، دمكراسي و روزنامه نگاران ترك كه اصلا سازگاري ندارد و در كشور خودش هم كم روزنامه نگار كشته نشده است كه قاتل آنان نيز تا كنون دستگير نشده اند. همين تازگي ها محافظانش تظاهر كنندگان را اگر اشتباه نكنم در آلمان حسابي كتك زدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
کلا اردوغان بعد قضیه بالا کشیدن کامیونهای پر از طلا دیگه اینجور پولا بهش مزه کرده
از جهت گیری مطبوعات خارجی کاملا مشخص است که انها بن سلمان را نشانه گرفته اند گویی که دوستان تبدیل به دشمنان شده اند قدرت مطبوعات بسیار زیاد است غربی ها به این موضوع اگاهند اینها همه نشان دهنده فشار بر بن سلمان است . او جوان است و ممکن است علیرغم توصیه های افراد پیر و سیاستمداران عربستان مبنی بر عدم درگیری با ایران مجبور شود و در جهت خواسته آنها اقدام کند بنا بر این به نظر می رسد که ایران نباید در این هیاهوی مطبوعاتی دنباله رو باشد یعنی باید در جهت این فرضیه که این کار با توطئه انجام شده است خبر را پخش نماید و این فرضیات خیلی هم نابجا نیست . خودتان می دانید که غربی ها و بخصوص صهیونیستها استاد این کارها هستند . بن سلمان مثل یک بچه در دامشان افتاده است . همچنان که صدام را به دام انداختند هنگامی که بعد از فتح کویت فریاد می زد همین مردک ( بوش ) به من گفت به کویت حمله کنم الان می گوید باید خارج شوم !!!
پرسش اساسی
چرا حکومت ها با فعالین حقوق بشر ضدیت دارند؟ مگر خداوند انسان را آزاد نیافرید ؟ مگر حضرت محمد و امام علی و مسیح و ... با مخالفین خود خوشرفتاری نمیکردند ؟ آیا خدای حکومتگران غیر از خدای محمد است؟
واقعا شرم آوره که رهبرهای کشورهای مهم جهان توسط عربستان سعودی خریداری شده اند . اگر غیر از این بود حتما

واکنش تندی داشتن ...
عاشقان بن سلمان کجان؟ ملت شریف ایران یادتان می آید بن سلمان ورود زنان به ورزشگاه را آزاد کرد؟ رانندگی زنان را آزاد کرد. کنسرت را آزاد کرد؟
همه این کارهای پوپولیستی برای فریب افراد ساده هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
این ربطی به اون نداره توایران هم بدترش هست
روزنامه نگاران مستقل دشمن دیکتاتورها هستند
خداوند بسیار صبور است. امّا این صبر حدی دارد و وقتی برگ برگردد با یک جنایت معمولی روز یک انسان قلدر مثل بن سلمان را سیاه می کند. این واقعه سر دراز دارد و به این سادگی ها حل نمی شود. مرحوم خاشقچی روزنامه نگار روزنامه واشنگتن پست است و آنها موضوع را رها نمی کنند. روزنامه های دیگر آمریکا هم از این واقعه سخت عصبانی هستند. بنابراین موضوع از دست بن سلمان خارج شده و مثل گلوله برف که در سرازیری قرار بگیرد هی بزرگتر و بزرگتر می شود. خون آدم های بیگناهی که در یمن کشته شدند بن سلمان را به خاک سیاه خواهد نشاند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
دو تا روزنامه نگار نیویورک تایمز هم در میانمار زندانی شدن هیچ اتفاقی نیفتاد
اگرکشورهای دارای دموکراسی واقعی چون نروژ و سوید وسویس وژاپن دنبال وضعیت خبرنگار مخالف عربستان باشند هیچ تعجبی ندارد ولی کشورهایی چون ترکیه وغیره که زندان بزرگ خبرنگاران آزاداندیش ومستقل هستند ومخالفین خودشان را درکشورهای دیگر به رگبارمیبنددند پیگیری کردن این کشورها تمسخر آمیز ومشمیز کننده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
از املای نوشته ات سطح سوادت مشخصه در ثانی کشور های زندان روزنامه نگاران نام دیگری دارند
دوست نویسنده ظاهرا اطلاعات شما از خاشقجی خیلی سطحی است. گفتید نقاد همیشگی دولت عربستان سعودی و یا عاشق حقوق بشر. کی این حرفها رو زده؟؟

اولا خاشقجی سالها مشاور حکومت عربستان بوده و با بسیاری شاهزادگان در ارتباط و فقط مشکلش با بن سلمان هست. که اون هم اخیرا به وجود اومده. در واقع این آدم بیشتر عمرش رو برای خاندان آل سعود کار میکرده پس نقاد همیشگی نبوده

دوما این آدم در بدترین روزهای عربستان با حکومت همکاری کرده و اتفاقا پس از اصلاحات ( سطحی ) بن سلمان با این خاندان به مشکل خورده. پس به هیچ وجه عاشق حقوق بشر نیست.

کاش کمی دقیقتر اطلاع رسانی کنید
الکی شلوغ کردید.
از اخرش سعودی ها اعتراف میکنن که این جنایت کار یک گروه خودسر بوده!!
بعدشم غرامت پرداخت میکنن و امریکاییها هم کلی خوشحال میشن و افرین میگن به ال سعود و همه چی تموم میشه میره پی کارش. شاید یک نفرم از اون تیم ترور پیدا کنن و بگن که یک خودتراش دزدیده!!!
خلاصه اینکه کلا خیلی فحش ندین به سعودی ها. وضع منطقه در کل کم و بیش همینه که هست.
دلار چنده؟
درمانده اند خلق به درمان درد خود
رحمي به حال خودکن و غمخوار خويش باش
پيچيده اي به طول امل از سر غرور
در فکر باز کردن زنار خويش باش
خاشقچى مخالف ايران شيعه صحبت كرده
طرفدارسنى وهابى است
أو هميشه مخالف پيشرفت ايران در خاورميانه بوده
حالا شما شدی طرف دار اخوان برید ببینید نظرشون درباره شیعه چی بود حرف های مرسی رو باز گوش بدید شاید عبرت بگیرید
ببخشید ولی اصلا هیچ ربطی به اخوان نداشت این بحث فقط نظرتو گفتی که جای تأسف داره
ترکیه اسناد بسیارمتقنی در دست دارد که قاشقچی در سفارت عربستان به قتل رسیده... به عربستان مهلت داده و این اطلاعات را به عنوان گرو نزد خود نگهداشته و از عربستان باج خواهی میکنه و در پی امتیاز گرفتن(سیاسی یا مالی) از عربستان است. اگر عربستان این امتیاز را داد که قضیه کلا منتفی میشه و داستان دیگری می سرایند و اگر نه که اسناد بدست آمده از دوربین ها و شنود جاسوسی ترکیه از سفارت عربستان فاش خواهد شد. در نهایت اتفاق خاصی نخواهد افتاد. ولی آنچه که مسلم است در هر حالت سفیر عربستان در ترکیه به عنوان آمر و عامل این قتل معرفی و قربانی خواهد شد... و چهره مخدوش عربستان در انظار و افکار عمومی جهان مخدوش تر خواهد شد تا زمانیکه آل سعود سقوط کنند...
عماد خراسانی میفرماید جز بی خبری در همه عالم خبری نیست فریاد مکش داد مزن دادگری نیست
زياد جوش عربستان را نخوريد ، كه دشمن بزرك كشورمان است ، بايد درس درست حسابى بهشان داد ،
اصلاحکومت سعودی یکی ازبزرگترین کشورهای صادرکننده تروریست دردنیاست ازالقاعده بزرگترین شبکه تروردنیا بگیر داعشو اصلاتاکوچکترینش همه دوداازگورهمین وهابی های خبیس بلند میشه خدا لعنتشون کنه
دیو یک چشم تو داستانها و افسانه ها خوانده بودیم ولی الان این دیو سیاست و ثروت جهانی را در دست گرفته و واقعت دارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل