بازدید 29081
‍ با رشادت‌های یگان «جنگال» در دوران دفاع مقدس بیشتر آشنا شوید؛

سال ۱۳۶۲ فرمانده کل سپاه، دستور تشکیل یگان‌های جنگال سپاه را صادر کرد/ یگان‌های جنگال چه ویژگی‌هایی دارد؟

تشکیل یگان جنگ الکترونیک سپاه پاسداران به دستور «سرلشکر محسن رضایی» آن هم با دستان توانمند تعداد زیادی از نیروهای جوان و نخبه ایرانی از جمله اقدامات مؤثری بود که اگر عملیاتی نشده بود، نبرد اطلاعاتی جنگ را کاملاً علیه ایران و به سود رژیم بعث تغییر می داد؛ اقدام مؤثری که اخیراً فرمانده جنگ الکترونیک ایران در دوران دفاع مقدس در مورد آن توضیحات دقیقی در اختیار رسانه ها قرار داده است.
کد خبر: ۸۳۸۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ 01 October 2018

در کنار همه خساراتی که حمله نظامی رژیم بعث عراق در دوران هشت ساله دفاع مقدس به کشورمان تحمیل کرد، این دوره از تاریخ انقلاب اسلامی به صحنه بی نظیری برای شکوفایی استعداد‌های برتر رزمندگان ایرانی بدل شد که اگر نبوغ و خلاقیت آن‌ها نبود، قطعاً خسارات‌ برآمده از جنگ چند برابر می‌شد؛ مثل رزمندگان عضو یگان جنگ الکترونیک که دستیابی آن‌ها به اطلاعات سری رژیم بعث عراق، ضربات سنگینی به این رژیم وارد کرد.

به گزارش «تابناک»؛ با اینکه مقطع زمانی وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در برهه‌ای از تاریخ قرار داشت که تکنولوژی و ابزار‌های اطلاع رسانی همانند سال‌های اخیر توسعه نیافته بود، حمایت همه جانبه کشور‌های توسعه یافته از رژیم بعث عراق، شرایط نابرابری را میان دو کشور درگیر در جنگ ایجاد کرده بود که از بین بردن این نابرابری اطلاعاتی و ارتباطی کار چندان آسانی نبود؛ شرایط دشواری که با اعتماد فرماندهان نظامی ایرانی به نیروهای جوان و خلاقیت های آنها شرایط را به سود ایران تغییر داد.

یگان جنگ الکترونیک که از آن در ادبیات نظامی به اختصار به «جنگال» یاد می‌شود، بیانگر کاربرد الکترونیک و امواج الکترومغناطیس در نبرد‌های جنگی است و شامل ارتباطات رادیویی، ایجاد اختلال در ارتباطات رادیویی و نیز شنود مخفیانه گفت وگو‌های دشمن نظامی می‌شود.

هرچند در سال‌های اخیر و به واسطه پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، امکان شنود و ایجاد اختلال در ارتباطات مخابراتی و رادیویی دشمن توسعه یافته و شرایط آن با دوران دفاع مقدس اصلاً قابل مقایسه نیست، در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز، حمایت‌های همه جانبه برخی کشور‌های توسعه یافته مثل آمریکا، کانادا، انگلیس و آلمان از بخش جنگ الکترونیک ارتش عراق، شرایط دشواری را برای رزمندگان ایرانی در انجام هر گونه عملیات شنود و کشف مکالمات و یا نامه‌های سری دشمن ایجاد کرده بود.

این شرایط سخت و مشکل آفرین نه تنها در اراده و توان نیرو‌های نظامی ایران برای تلاش در مسیر توسعه توان الکترونیکی و کشف مسیر‌های دسترسی دشمن نه تنها تأثیر منفی نداشت، بلکه فرصتی شد که نبوغ و خلاقیت نیرو‌های نظامی ایران در این عرصه شکوفا شود؛ اتفاق بزرگ و غرورآفرینی که اگر شکل نمی‌گرفت، مشخص نبود به چه میزان خسارات‌ برآمده از جنگ بر نیرو‌های نظامی ایرانی افزایش می‌یافت.

تشکیل یگان جنگ الکترونیک سپاه پاسداران به دستور «سرلشکر محسن رضایی» آن هم با دستان توانمند تعداد زیادی از نیروهای جوان و نخبه ایرانی از جمله اقدامات مؤثری بود که اگر عملیاتی نشده بود، نبرد اطلاعاتی جنگ را کاملاً علیه ایران و به سود رژیم بعث تغییر می داد؛ اقدام مؤثری که اخیراً فرمانده جنگ الکترونیک ایران در دوران دفاع مقدس در مورد آن توضیحات دقیقی در اختیار رسانه ها قرار داده است.

سردار علی اصغر زارعی، فرمانده جنگ الکترونیک ایران در دوران دفاع مقدس، به تازگی درباره توانمندی‌های این یگان و خدمات ماندگاری آن در جبهه‌های نبرد، گفت و گویی با رسانه ملی انجام داده که شنیدن جزئیات آن خالی از لطف نیست، به ویژه اینکه می‌دانیم جنگ الکتروینک هیچ گاه پایان نخواهد یافت و مادامی که دفاع از خاک و آب و ارزش‌های ایران اسلامی مطرح باشد، جنگ الکترونیک نیز ادامه خواهد داشت.

علی اصغر زارعی، مسئول جنگ الکترونیک سپاه در روز‌های دفاع مقدس، شنبه شب در گفت وگو با رسانه ملی در این باره گفت: در دوران دفاع مقدس، طبق اطلاعاتی که از اسرای ارتش بعث گرفته شده بود، مشخص شد که کانادایی‌ها، آموزش‌های مفصلی برای شکستن کد رمز‌های بی‌سیم‌های ایرانی به صدام می‌دادند.

وی افزود: علاوه بر این آموزش‌ها، انگلیسی‌ها هم دوازده گردان جنگ الکترونیک را بعد از عملیات بیت‌المقدس به صدام دادند که عمدتا مربوط به شرکت «راکال» بود.

فرمانده جنگ الکترونیک در دوران دفاع مقدس گفت: وقتی ارتش بعث در زمینه جنگ الکترونیک جدی وارد میدان شد، سرلشکر «محسن رضایی» اولین حکم فرماندهی یگان جنگ الکترونیک را به مرحوم غفاریان داد و اینچنین شد که در سال ۶۳، یگان جنگال در نیروی زمینی سپاه شکل گرفت.

سردار زارعی افزود: غنیمت‌هایی را که ما با ابزار‌های جنگ الکترونیکی عراقی‌ها به دست می‌آوردیم، برای انجام «مهندسی معکوس» به دانشگاه صنعتی شریف می‌فرستادیم و درخواست می‌کردیم که یک نمونه مشابه و قدرتمندتر از آن را برای ما بسازند.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل در ادامه عنوان کرد: یگان جنگال نیروی زمینی سپاه، در دوران دفاع مقدس به بیش از دوازده هزار نامه سرّی و فوری ارتش صدام دسترسی پیدا کرد و پس از کشف رمز و جمع‌بندی آنها، شرایطی را رقم زد تا از این اطلاعات به دست آمده در مأموریت‌ها و عملیات‌ها استفاده شود.

وی همچنین یادآور شد: اوایل کار ما در یگان جنگال، آنقدر انجام این اقدامات برای همه حتی خود ما عجیب و غیرمنتظره بود که برخی فرماندهان هم اطلاعاتی را که به آن‌ها داده می‌شد باور نمی‌کردند.

سردار زارعی با بیان اینکه محتوایی که در اغلب مکاتبات ارتش بعث رد و بدل می‌شد، فرامین و گزارش‌های نظامی گردان به بالای ارتش بعث بود، تأکید کرد: صدام به قدرت جنگ الکترونیک ارتش بعث بسیار دل بسته بود و اصلا فکر نمی‌کرد که رزمندگان ما قابلیت کشف رمز دستگاه‌های الکترومغناطیسی و رمزگذاری شده آن‌ها را داشته باشند.

فرمانده جنگ الکترونیک در دوران دفاع مقدس در ادامه یادآور شد: بعثی‌ها قبل از حمله شیمیایی، به نیرو‌های خودشان اعلام می‌کردند که ماسک‌هایشان را بزنند. یگان جنگال نیروی زمینی سپاه قبل از اقدام دشمن برای حمله شیمیایی، فورا به قرارگاه اطلاع می‌داد و زمان و مکان حمله شیمیایی ارتش بعث را مشخص می‌کرد. به محض اینکه ما این موضوع را به قرارگاه اعلام می‌کردیم، یگان «ش م. ر» ما سریع در محل مورد نظر حاضر می‌شد و اقدامات لازم را انجام می‌داد. این دستاورد‌های جنگ الکترونیک در دوران دفاع مقدس، سبب شد که آمار شهدا و جانبازان شیمیایی ما پایین بماند، در حالی که همگان می‌دانند آلمانی‌ها به اندازه از بین بردن تمام رزمندگان ما، سلاح شیمیایی به صدام داده بودند.

سردار زارعی همچنین گفت: در جریان عملیات والفجر ۸، پس از آنکه رزمندگان ما از اروند عبور کردند و به کارخانه نمک رسیدند، ما از طریق همین شبکه‌های مغناطیسی مطلع شدیم که فرماندهان ارتش بعث، دستور پاتک دادند. این موضوع را به قرارگاه و آن‌ها هم به فرماندهان اطلاع دادند. جالب بود برخی فرماندهان باور نمی‌کردند که بعثی‌ها در آن شرایط بخواهند پاتک بزنند. در این وضعیت، سرلشکر صفوی اصرار بسیاری کرد که باید به اطلاعات یگان جنگال اطمینان داشته باشیم و بر مبنای آن حرکت کنیم. در نهایت ما پاتک اول را به ارتش بعث زدیم و تعداد زیادی اسیر گرفتیم. همین اسرا به ما گفتند ما قرار بود دو ساعت دیگر به شما پاتک بزنیم، اما شما پیش‌دستی کردید.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به ادامه فعالیت این سیستم پس از جنگ گفت: سیستم ما بعد از جنگ در اختیار شناسایی منافقین قرار گرفت و بنابراین هنوز هم خیلی نمی‌توانیم راجع به آن صحبت کنیم. این سیستم اکنون پیشرفته‌تر شده است و ما می‌توانستیم به راحتی کلید رمز را پیدا کنیم. ما این امکانات را در اختیار دوستان امنیتی و سپاه قرار دادیم که در کار‌های خود و جنگ با منافقین استفاده کنند. حال جالب است بدانید پس از این که اعلام کردیم تمام مکالمات عراقی‌ها را شنود می‌کردیم، شرکت راکال انگلیس سازنده این دستگاه منحل و با شرکت دیگری ادغام شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل