بازدید 8696
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «ثبت خالص خرید ۱۴۰۰ میلیارد تومانی توسط سهامداران خُرد در بورس» تا «پیش بینی ۱۰۰ دلاری شدن نفت با اقدام ضد ایرانی ترامپ»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام منطقه آسیا بالا رفت نیکی رکورد ۲۷ ساله زد، کسی نمی‌تواند برای بازار تعیین تکلیف کند، طلا در پایین‌ترین قیمت شش هفته گذشته، تحریم نفت ایران قیمت بنزین در آمریکا را به بالاترین حد ۴ سال گذشته رساند، ایجاد موسسه متشکل از ۷ بانک‌مرکزی برای همکاری با ایران، جلوگیری از رشد تورم از طریق سامانه نیما، بانک مرکزی عربستان نرخ بهره را افزایش داد، خروج ارز برای واردات ۲۸۸ تن صابون و ریزش هفتگی «تسه»‌ها را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱ 29 September 2018

از «ثبت خالص خرید ۱۴۰۰ میلیارد تومانی توسط سهامداران خُرد در بورس» تا «پیش بینی ۱۰۰ دلاری شدن نفت با اقدام ضد ایرانی ترامپ»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام منطقه آسیا بالا رفت نیکی رکورد ۲۷ ساله زد، کسی نمی‌تواند برای بازار تعیین تکلیف کند، طلا در پایین‌ترین قیمت شش هفته گذشته ایستاد، تحریم نفت ایران قیمت بنزین در آمریکا را به بالاترین حد 4 سال گذشته رساند، ایجاد موسسه متشکل از ۷ بانک‌مرکزی برای همکاری با ایران، جلوگیری از رشد تورم از طریق سامانه نیما، بانک مرکزی عربستان نرخ بهره را به ۲.۷۵ درصد افزایش داد، واردات صابون به ۲۸۸ تن رسید/ ترکیه بزرگترین صادرکننده به ایران و بازار اوراق مسکن؛ ریزش هفتگی «تسه»ها را در بر دارد.

 

ثبت خالص خرید ۱۴۰۰ میلیارد تومانی توسط سهامداران خُرد در بورس

هفته گذشته، شاخص کل بورس پس از تعطیلات روز‌های پایانی تابستان، توانست در پنج روز کاری مهرماه، ۲۳ هزار و ۳۰۷ واحد جهش کند و از میانه کانال ۱۸۰ هزار واحد نیز عبور کند و باعث شد که بازار سهام نخستین هفته مهرماه را با ثبت رکوردی جدید و کسب بازدهی ۱۵ درصدی آغاز کند. به نقل از دنیای اقتصاد، در همین راستا مجموع خالص تغییرمالکیت‌ در این هفته نیز رکوردشکنی به ثبت رساند. به‌طوری‌که در مجموع این۵روز شاهد جابه‌جایی‌ بیش از یک هزار و ۴۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی بودیم.این میزان خالص تغییر مالکیت رکورد تازه‌ای دربورس تهران به شمار می‌رود. تقاضای قابل‌توجه سهامداران خرد که در تمامی روزهای هفته با حجم نسبتا بالایی دنبال شد، جابه‌جا‌یی بی‌سابقه‌ای را در معاملات رقم زد. به‌طوری‌که نه تنها بازیگران حقیقی تا پایان روز چهارشنبه برای هفدهمین روز متوالی، تغییر مالکیت را در زمین بازی خود حفظ کردند، بلکه در مجموع هفته نیز رکوردی جدید را به ثبت رساندند. در مجموع هفته گذشته گروه پالایشی شاهد بیشترین میزان تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی بازار بود. در صدر این خریدها تمایل به جمع‌آوری سهام پالایش نفت بندرعباس قرار داشت. در مقابل اما بیشترین خرید حقوقی‌ها در گروه تامین آب، برق، گاز و با تغییر مالکیت قابل‌توجه در نماد پتروشیمی مبین صورت گرفت.

از «ثبت خالص خرید ۱۴۰۰ میلیارد تومانی توسط سهامداران خُرد در بورس» تا «پیش بینی ۱۰۰ دلاری شدن نفت با اقدام ضد ایرانی ترامپ»

سهام منطقه آسیا بالا رفت؛ نیکی رکورد ۲۷ ساله زد

روز جمعه، در معاملات بازارهای جهانی، با افت ارزش ین و بهبود چشم‌انداز درآمدهای شرکت‌ها، نیکی ژاپن به بالاترین سطح ۲۷ ساله خود رسید، در حالی که خوش‌بینی در مورد چشم‌انداز کوتاه‌مدت اقتصاد آمریکا، ریسک‌پذیری در بازار را بیشتر کرد و دلار تقویت شد. نیکی ژاپن، با خوش‌بینی نسبت به اقتصاد جهانی و امید به تقویت درآمدهای صادرکنندگان با وجود افت ارزش ین، به رکورد ۲۷ ساله ۲۴۲۸۶.۱۰ واحد رسید که بالاترین سطح آن، از نوامبر ۱۹۹۱ تا کنون است. سهام در مناطق دیگر آسیا هم رشد داشتند؛ گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، در خارج از ژاپن، ۰.۱ درصد بالا رفت؛ اما طبق داده‌های تاجران اروپایی، سهام این قاره به این ترتیب برای معاملات باز می‌شوند؛ فوتسی لندن ۰.۱ درصد بالاتر باز می‌شود، داکس فرانکفورت ۰.۰۲ درصد افت کرد و کاک پاریس ۰.۲ درصد کاهش یافت. سهام چین پیش از تعطیلات ملی یک هفته‌ای این کشور رشد کردند؛ شاخص شرکت‌های برتر چین ۰.۸ درصد رشد کرد و شاخص کامپوزیت شانگهای هم، ۰.۷ درصد به ارزش خود افزود. سهام استرالیایی ۰.۷ درصد رشد کردند؛ اما شاخص کوسپی کره‌جنوبی سودهای اولیه خود را از دست داد و ۰.۷ درصد افت کرد.

بازار اوراق مسکن؛ ریزش هفتگی «تسه»ها

هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) با افت هفتگی 8/ 6 درصدی به قیمت 59 هزار و 33 تومان رسید. این، بیشترین افت هفتگی «تسه»ها از دوازدهم اسفند سال گذشته است. در عین حال، تداوم نزول دسته‌جمعی «تسه»‌ها، قیمت این اوراق را به کمترین میزان از سوم اسفند سال 92 رساند. به نظر می‌رسد فشار بر قیمت‌ها و تنزل به پایین‌ترین سطح قیمتی، ناشی از خروج نسبی نقدینگی از اوراق تسهیلات و حرکت به سمت  بازارهای دیگر از جمله سهام است. بازده قابل‌توجهی که بازارهای دیگر طی هفته‌های اخیر ثبت کرده‌اند بهانه مناسبی برای خروج از اوراق تسهیلات فراهم کرد. در عین حال، کاهش قدرت خرید متقاضیانمسکن با کاهش ممتد ارزش ریال، کاهش حجم دادوستدها در این بازار را در پی داشته است به‌طوری که متوسط ارزش معاملات در این بازار افت هفتگی ۹ درصدی را به ثبت رساند.

کسی نمی‌تواند برای بازار تعیین تکلیف کند

قاسم نوده فراهانی  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در رابطه با احتمال تعطیلی و اعتصاب بازاریان در روز 16 مهر با توجه به اطلاعیه‌ای که در فضای مجاری منتشر شده است، گفت: این قبیل اطلاعیه‌ها در فضای مجازی هر روز منتشر می‌شود، اما کسبه و بازاریان ما هوشیارتر از آن هستند که این قبیل حرف‌ها گوش دهند، کسی نمی‌تواند برای آنها تعیین تکلیف کند. رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: هیچ کدام از کسبه و بازاریان با توجه به شرایط اقتصادی حاضر به تعطیلی واحدهای صنفی خود نیستند، زیرا می‌گویند در این شرایط که بازار در رکود به سر می‌برد، وقتی مغازه‌ها باز است هزینه‌ها را نمی‌توانیم تامین کنیم پس چه دلیلی دارد که تعطیل کنیم. وی گفت: افرادی که بازاریان و کسبه را به این کارها تشویق می‌کنند، معلوم است چه کسانی هستند و هیچ‌گاه بازاریان و کسبه به حرف‌‌های این قبیل افراد گوش نمی‌دهند. 

طلا در پایین‌ترین قیمت شش هفته گذشته ایستاد

قیمت طلا روز جمعه افزایش یافت اما به دلیل رشد ارزش دلار، هم‌چنان نزدیک پایین‌ترین قیمت شش هفته گذشته که روز پنج‌شنبه به آن سقوط کرده بود، ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۱۸۴.۹۱ دلار رسید. این فلز روز پنج‌شنبه حدود یک درصد سقوط کرده و به پایین‌ترین قیمت خود از اواسط ماه گذشته رسید. هر اونس طلا برای تحویل فوری از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۱.۲ درصد کاهش داشته که چهارمین کاهش هفتگی در پنج هفته گذشته خواهد بود. به گزارش ایسنا، در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۱۸۸.۸۰ دلار رسید. دلار روز جمعه هم پس از انتشار آماری که تسریع رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم امسال را نشان داد، در برابر همه همتایان بزرگ خود صعود کرد.

تحریم نفت ایران قیمت بنزین در آمریکا را به بالاترین حد 4 سال گذشته رساند

رویترز نوشت: درحالی دونالد ترامپ از اوپک خواست تا قیمت نفت را کاهش دهد، قیمت بنزین در آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر به بالاترین رقم فصلی 4 سال گذشته رسیده است. جینته کاسلانو، سخنگوی اتحادیه اتومبیل‌داران آمریکا گفت: درحالی که قیمت بنزین معمولا پس از ماه پرمصرف تابستان کاهش می‌یابد، اما آن طور که انتظار می‌رفت، کاهش نیافت. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر گالن بنزین در روز چهارشنبه 2.867 دلار بود که بالاترین میزان فصلی از سال 2014 به شمار می‌رود. به گفته فعالان بازار، قیمت بنزین در آمریکا به علت افزایش قیمت نفت خام افزایش یافته است. افزایش قیمت نفت خام آمریکا ناشی از تاثیر تحریم های آمریکا بر بخش نفتی ایران است که منجر به کاهش صادرات نفت این کشور شده است. قیمت نفت برنت این هفته به بالاترین رقم 4 سال گذشته برابر با 82.55 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام آمریکا به 72.78 دلار، بالاترین رقم از 11 جولای رسید.

ایجاد موسسه متشکل از ۷ بانک‌مرکزی برای همکاری با ایران

وزیر امور خارجه ایران از ایجاد موسسه ای متشکل از ۷ بانک‌مرکزی برای همکاری با ایران خبر داد. محمد جواد ظریف درباره ساز و کار ویژه ۱+۴، اظهار داشت: اروپایی ها در چند ماه گذشته تلاش وسیعی را انجام دادند و دست کم تا کنون هفت بانک مرکزی توافق کرده اند که راه کار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کنند و در آینده نیز این راه کار را به موسسه ای تبدیل کنند. وی افزود: آنچه که به مساله ایران ربط دارد، در آینده ای نزدیک انجام می شود اما آنچه که آنها می خواهند موسسه ای تشکیل دهند که فراتر از ایران بتواند کار کند، ممکن است بیشتر طول بکشد. وزیر امور خارجه ایران در ادامه توضیح داد: همان گونه که خانم موگرینی (هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در مصاحبه گفت، این راه کار ویژه فقط برای اروپا نیست بلکه سایر کشورها و شرکت هایی است که با ایران تعامل مالی دارند تا بتوانند پول را به این حساب واریز کنند و هزینه های صادرات را نیز ازاین حساب برداشت کنند. ظریف ادامه داد: این راه کار مفیدی است برای اینکه موسسات مالی که بیشتر با دلار کار می کنند و به خاطر کارکردنشان با دلار حتی در معاملات یورویی با ایران هم می توانند مورد تحریم آمریکا قرار گیرند، از فشار و تحریم آمریکا مصون بمانند. وی اظهار داشت: یعنی کار فقط با یورو انجام می شود و هیچ حضوری در بازارهای دلاری و آمریکا ندارد، به نظرم راه کار خوبی برای از بین بردن یکی از ساز و کارهای تحمیلی آمریکا در حوزه بانکی است. /ایبِنا

جلوگیری از رشد تورم از طریق سامانه نیما

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: جلوگیری از رشد تورم از طریق سامانه نیما ممکن است. به نقل از صداو سیما، هادی قوامی گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته ایم اما شرکت های پتروشیمی و فولاد که از انرژی ارزان قیمت کشور برای تولید استفاده می کنند فقط ۴ میلیارد دلار به سامانه نیما تزریق کرده اندوی گفت: مابقی ارزهای حاصل از صادرات نباید سر از بازار سلیمانیه و هرات در بیاورد تا با رقم حداکثری به کشور وارد شود و خود را به شکل تورم در داخل کشور نشان دهدقوامی افزود: افراد و شرکت هایی که ارز حاصل از صادرات خود را به جای تزریق به سامانه نیما در جای دیگری می فروشند، به مردم، کشور و پول ملی خیانت می کنند؛ این در حالی است که همه باید تلاش کنند در صف مبارزه با تحریم و جنگ اقتصادی بایستند نه این که از اوضاع موجود، فرصت طلبانه استفاده کنند.

بانک مرکزی عربستان نرخ بهره را به ۲.۷۵ درصد افزایش داد

مرجع پولی عربستان سعودی موسوم به «سَما» نرخ سود سپرده را از ۲۰۰ به ۲۲۵ نقطه پایه افزایش داد و نرخ بهره را از ۲۵۰ نقطه پایه به ۲۷۵ نقطه پایه رشد داد. مرجع پولی عربستان اعلام کرد هدف تنظیم نرخ بهره در راستای حفظ ثبات مالی در بحبوبحه تحولات بازار مالی در سطح جهان اعمال شده است. در همین حال «سَما» قرار است که به رصد و مدیریت نقدینگی نظام بازار داخلی عربستان بمنظور اطمینان بخشیدن به در دسترس بودن نقدینگی کافی برای عملیات های بانکداری و نیز تامین نیازهای اقتصادی داخلی ادامه دهد. بر پایه این گزارش، دیروز هم بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را به ۲.۲۵ درصد افزایش داد و انتظار بالا رفتن نرخ بهره از سوی بانک های مرکزی جهان در هفته آینده میلادی می رود. /مهر

واردات صابون به ۲۸۸ تن رسید/ ترکیه بزرگترین صادرکننده به ایران

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۴ ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲۸۸ تن انواع صابون حمام و دست شویی و صابون مایع از امارات متحده عربی، انگلستان، ترکیه و فرانسه وارد ایران شده است. بنا بر آمار گمرک واردات ۲۸۸ هزار و ۶۵۶ کیلوگرم صابون حمام و دست شویی و صابون مایع باعث خروج ارز معادل ۸۱۹ هزار و ۲۳۴ دلار یا به عبارتی ۳۲ میلیارد و ۷۷۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۹۵۶ ریال شده است. بنا بر آمار بیشترین واردات از کشور ترکیه و به حجم بیش از ۲۵۱ تن و به ارزش ۵۱۶ هزار و ۱۴۳ دلار صورت می‌گیرد.

از «ثبت خالص خرید ۱۴۰۰ میلیارد تومانی توسط سهامداران خُرد در بورس» تا «پیش بینی ۱۰۰ دلاری شدن نفت با اقدام ضد ایرانی ترامپ»

پیش بینی ۱۰۰ دلاری شدن نفت با اقدام ضد ایرانی ترامپ

سی ان بی سی گزارش داد که کارشناسان هشدار داده اند که تحریم ایران باعث کاهش شدید عرضه جهانی نفت می شود و این نگرانی وجود دارد که بهای هر بشکه نفت، سه رقمی شود. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیشتر در هفته جاری از سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) خواست میزان تولید خود را برای جلوگیری از افزایش بهای نفت در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا افزایش دهد. اما به نظر نمی رسد که تولید کنندگان نفتی اوپک و غیر اوپک پاسخ مثبتی به درخواست ترامپ دهند، با توجه به اینکه عربستان و متحدانش در نشستی که اخیرا در الجزایر برگزار شد، تصمیم گرفتند با اعمال فشار برای افزایش میزان تولید مقابله کنند. «تاماس وارگا» تحلیل گر ارشد شرکت «PVM Oil Associates» گفت: بی میلی 25 کشور تولید کننده نفت برای افزایش سطح تولید به منظور جایگزین شدن با بشکه های نفتی ایران، تعادل عرضه و تقاضا را برای سه ماهه چهارم سال جاری در تنگنا قرار داد؛ در نتیجه، اکنون سخن از این است که بهای نفت برنت در سال جاری به 100 دلار در هر بشکه افزایش می یابد. همچنین پل هورنسل، رئیس بخش تحقیقات کالایی بانک استاندارد چارترد گفت، تحریم ها علیه ایران ممکن است موجب ایجاد یک «شکاف ناخوشایند» در بازار در پایان سال شود و قیمت نفت را به 100 دلار در هر بشکه برساند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
همه کارشناسان اقتصادی میدانندکه رشد۴-۵ هزارواحدی هرروزبورس بی دلیل وکاذب است وبزودی حباب بزرگ ان تخلیه وسهامدارانش متضررخواهدشد ولی کسی جرات گفتن انراتدارد
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
هیچم اینطور نیست مگه چشمات نمیبینه همهچی گرون شده خب بخری ضررنمیکنی چیه باید همه جا نابود بشه خوشحال بشید
نفت بشه 100 دلار یا ۱۰۰۰ دلار مهم نیست مهم اینه که دیگه هیچ کشوری حاضر نیست از شما مال خری کند!!!
زنگ خطر برای اروپا و ایران با نفت یکصد دلاری. اروپا ناگزیر به ترک کامل ایران و برجام برای بیرورفت هرچه سریع تر از بحران!
و این به نفع کشورهای مثل روسیه آمریکا و عربستان است
همچنین برای کشورهایی که استخراج نفت در اونها گران تمام میشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار