بازدید 6503
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «متهم اصلی افزایش قیمت نفت و بی ثباتی بازار آن» تا «چین در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد جهان تا سال ۲۰۳۰»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار آزاد ارز قابلیت تعیین نرخ مرجع را ندارد، شاخص کل بورس از میانه ۱۸۰ هزار واحد عبور کرد، تداوم بهبود سهام چین، قیمت نفت به بالاترین قیمت ۴ سال گذشته رسید، به پالایشگاه‌های هند نگفتیم واردات نفت ایران را متوقف کنند، به خرید گاز از ایران با وجود تحریم ادامه می‌دهیم، استفاده از کارت بازرگانی اجاره‌ای برای صادرات پیگیرد قضایی دارد، انتشار عمومی لیست دریافت کنندگان ارز وارداتی و کاهش سوددهی بی‌ام‌و در سال جاری را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 27 September 2018

از «متهم اصلی افزایش قیمت نفت و بی ثباتی بازار آن» تا «چین در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد جهان تا سال ۲۰۳۰»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار آزاد ارز قابلیت تعیین نرخ مرجع را ندارد، شاخص کل بورس از میانه ۱۸۰ هزار واحد عبور کرد، تداوم بهبود سهام چین، قیمت نفت به بالاترین قیمت چهار سال گذشته رسید، به پالایشگاه‌های هند نگفتیم واردات نفت ایران را متوقف کنند، به خرید گاز از ایران با وجود تحریم ادامه می‌دهیم، استفاده از کارت بازرگانی اجاره‌ای برای صادرات پیگیرد قضایی دارد، انتشار عمومی لیست دریافت کنندگان ارز وارداتی و کاهش سوددهی بی‌ام‌و در سال جاری را در بر دارد.

بازار آزاد ارز قابلیت تعیین نرخ مرجع را ندارد

معاون اقتصادی رئیس جمهور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص برخی اظهار نظرها درباره وضعیت بازار ارز، گفت: کلیه کالاهای اساسی مورد نیاز کشور با نرخ رسمی انجام می شود و عمده مبادلات تجاری کشور نیز در بازار ثانویه است. تنها کمتر از 5 درصد از مبادلات ارزی کشور در بازار سوم انجام می‌شود و طبیعی است، این بخش قابلیت این را ندارد که نرخ مرجع ارز تلقی شود. نهاوندیان افزود: اثرگذاری هر یک از این نرخ ها را باید در حد و وزن خودشان در نظر بگیریم. به نقل از مهر، وی با بیان اینکه انتظارات و التهابات اثر می گذارد، ادامه داد: آن چیزی که بدنه اصلی مبادلات تجاری کشور است و به جریان کالا چه واردات و چه تولیدات کشور نسبت دارد، به هیچ وجه اتکا به نرخ بازار سوم ندارد. 

متهم اصلی افزایش قیمت نفت و بی ثباتی بازار آن

وزیر نفت گفت: متهم اصلی افزایش قیمت نفت و بی ثباتی بازار آن، آقای ترامپ و سیاست های اخلالگر و غیرقانونی اوست. بیژن نامدار زنگنه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: رئیس جمهوری آمریکا که خود عامل اصلی بالا رفتن قیمت نفت و بی ثباتی در بازار است، انگشت اتهام خود را به سمت اوپک گرفته، در حالی که اوپک همه ظرفیت و توان خود را برای تولید به کار گرفته است. به گفته این عضو کابینه دولت دوازدهم، «ترامپ کوشش می کند که هم صادرات نفت ایران را کاهش دهد و هم می خواهد قیمت ها بالا نرود، در حالی که اگر می خواهد بازار با ثبات باشد باید دست از منطقه خاورمیانه و دخالت های بی جا و تنش زایش بردارد و مانع تولید و صادرات ایران نشود.»  /ایرنا

شاخص کل بورس از میانه ۱۸۰ هزار واحد عبور کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش ۶۰۱۷ واحدی معادل ۳.۴۵ درصد به رقم ۱۸۰ هزار و ۶۳۵ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۷۵۸ واحدی معادل ۳.۴۵ درصد به رقم ۵۲ هزار و ۷۹۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روز قبل، با رشد ۱۰۳۷ واحدی معادل ۳.۴۱ درصد، عدد ۳۱ هزار و ۴۵۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۷۳۳ واحدی معادل ۳.۴۱ درصد به رقم ۲۲ هزار و ۲۳۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۶۱۰۵ واحد افزایش معادل ۳.۲۸ درصد را رقم زد و به سطح ۱۹۲ هزار و ۴۷۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۴۴۷۳ واحد افزایش معادل ۳.۴۷ درصد به رقم ۱۳۳ هزار و ۲۷۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم، با ۱۱۷۹۰ واحد افزایش معادل ۳.۴۰ درصد همراه بود و عدد ۳۵۸ هزار و ۸۲۰ واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «»

تداوم بهبود سهام چین/سهام آسیایی رشد کرد

روز چهارشنبه، با افت وحشت از جنگ تجاری و همچنین امید به افزایش وزن سهام چین در شاخص‌های بین‌المللی، سهام چین به بهبود خود ادامه داد و به بالاترین سطح ۸ هفته‌ای خود رسید و باعث رشد شاخص‌های آسیایی شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، در حالی رشد ۰.۵ درصدی خود را ثبت کرد که سهام چین تحت شاخص شانگهای ۱.۵۵ درصد جهش کردند. ارائه‌کننده شاص‌های جهانی سهام، ام‌اس‌سی‌آی، اعلام کرد، در نظر دارد وزن شرکت‌های بزرگ چینی را در شاخص‌های بین‌المللی خود چهار برابر کند و در نظر دارد شرکت‌های متوسط و سهام لیست شده در بخش استارتاپ شن‌زن را به شاخص‌های خود اضافه کند. نیکی ژاپن با ۰.۳ درصد افزایش به بالاترین سطح خود از اواخر ژانویه تا کنون رسید. به نقل از مهر، در بازار ارز، در حالی که نرخ سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا به بالاترین سطح ۷ ساله ۳.۱۲۸ درصدی نزدیک شد و به ۳.۱۱۳ درصد رسید، شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان تا ۹۴.۱۵۴ واحد افت کرد و به نرخ روز جمعه ۹۳.۸۰۸ واحد که کمترین سطح ۲.۵ ماهه آن بود نزدیک شد. اما در بین ارزهای مهم جهان، ین بر خلاف سایر ارزها در برابر دلار تضعیف شد و به نرخ برابری ۱۱۲.۹۲ رسید که به پایین‌ترین سطح ۶ ماهه آن، ۱۱۳.۱۸، نزدیک است.

بهای نفت به بالاترین قیمت چهار سال گذشته رسید

رویترز نوشت: قیمت نفت برنت پس از افزایش به بالاترین رقم در چهار سال گذشته در روز گذشته، امروز اندکی تغییر کرد. در حالی که مقامات آمریکایی تلاش کردند تا اطمینان دهند که در بازار پیش از اعمال تحریم های ایران به خوبی عرضه وجود دارد، قیمت نفت آمریکا کاهش یافت. هر بشکه نفت برنت با 4 سنت کاهش 81.88 دلار فروخته شد. بهای این نوع نفت روز گذشته نزدیک به یک درصد افزایش یافته بود. قیمت نفت برنت در روز سه شنبه به بالاترین رقم از نوامبر 2014 و به 82.55 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز با 11 سنت کاهش 72.16 دلار در هر بشکه فروخته شد. این نوع نفت نیز روز گذشته 0.3 درصد افزایش قیمت داشت و به نزدیکی بالاترین رقم از 11 جولای رسید.

منبعی در دولت هند: به پالایشگاه‌های هند نگفتیم واردات نفت ایران را متوقف کنند

یک منبع در دولت هند روز (چهارشنبه) گفت، دولت هند به پالایشگاه‌های این کشور نگفته است، واردات نفت خام از ایران را متوقف کنند. به نوشته رویترز، این منبع در دولت هند گفت: «من روابط خوبی با ایران و آمریکا داریم و تصمیم ما منوط بر انرژی نیست». این اظهارات مقام دولتی هند در حالی بیان شد که هفته گذشته یک شرکت نفتی هندی خبر داد فرآوری نفت خام ایران را از ماه اکتبر، بعد از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، متوقف می‌کند. بعد از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در ماه اردیبهشت از برجام خارج شد، سعی کرده با تهدید تحریم کشورهای واردکننده نفت ایران، صادرات نفت ایران را به صفر برساند. خبرگزاری رویترز نوشته است، هند از یک سو روابط دیپلماتیک خوبی با ایران دارد و در حال ساخت بندر استراتژیک چابهار است و از سوی دیگر، روابط راهبردی و نظامی نزدیکی با آمریکا دارد. /فارس

رئیس جمهور ترکیه: به خرید گاز از ایران با وجود تحریم ادامه می‌دهیم

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: ترکیه به خرید گاز طبیعی از ایران در راستای قرارداد بلند مدت خود با نادیده گرفتن تهدیدات آمریکا برای اعمال فشار به کشورها به منظور انجام تجارت با ایران ادامه خواهد داد. اردوغان گفت: باید واقع گرا باشیم، قرار است من به مردم اجازه بدهم که در زمستان یخ بزنند؟ کسی نباید آزرده خاطر شود. چگونه می توانم خانه مردم را گرم کنم اگر خرید گاز طبیعی از ایران را متوقف کنیم. /رویترز

استفاده از کارت بازرگانی اجاره‌ای برای صادرات پیگیرد قضایی دارد

وزیر صنعت معدن و تجارت در نامه‌ای خواستار شفاف سازی در مورد استفاده از کارت‌های بازرگانی و سوء استفاده از آن شد.

در نامه محمد شریعتمداری خطاب به اتاق بازرگانی، گمرک، سازمان توسعه تجارت و وزارت اقتصاد آمده است: قابل توجه آن دسته از دارندگان کارت‌های بازرگانی که کارت خود را در اختیار دیگران قرار دادند، توجه کنند که بر اساس بخشنامه‌ مورخ ۲۷ شهریور ۹۷ وزارت صنعت معدن و تجارت صادرکنندگانی که اقدام به صادرات می‌کنند، باید فاکتور خرید و کارت بازرگانی به اسم یک شخص باشد. در صورتی که فاکتور خرید به اسم صاحب کالا باشد، ولی از کارت بازرگانی شخص دیگری استفاده کند، صاحب کارت بازرگانی تحت پیگرد مراجع قضایی قرار گرفته و شامل جریمه‌های نقدی سه برابر ارزش کالای صادراتی می‌شود. همچنین کارت بازرگانی شخص ظرف مدت یک ماه باطل خواهد شد. این بخشنامه از هفتم مهر ماه اجرایی خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، در پی افزایش قیمت ارز و تعهد صادرکنندگان برای ارائه ارز در سامانه نیما، زنگ هشدار استفاده از کارت‌های اجاره ای در بخش صادرات به صدا درآمده بود تا از این طریق امکان رهگیری ارز صادراتی وجود نداشته باشد.

انتشار عمومی لیست دریافت کنندگان ارز وارداتی

دکتر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در راستای شفاف سازی دریافت کنندگان ارز دولتی و نیمایی دستور داد. روز شنبه هفته آینده لیست تمام دریافت کنندگان ارز دولتی از ابتدای سال و نیز لیست اشخاص حقیقی وحقوقی که تاکنون از سامانه نیما ارز دریافت کرده اند به همراه میزان و نرخ ارز دریافتی آنها برای اطلاع عموم مردم منتشر شود. طبق دستور رييس كل بانك مركزي از این پس نیز به طور روزانه لیست دریافت کنندگان ارز سامانه نیما و نیز دریافت کنندگان ارز کالاهای اساسی و ضروری اطلاع رسانی خواهد شد.

قیمت «تسه»ها در کف 55 ماهه

هر ورقه «تسه» سررسید اسفند 95(تسه9512) در معاملات دیروز با افت 8/ 1 درصدی به کمترین میزان طی 5 سال اخیر، یعنی قیمت 59 هزار و 33 تومان معامله شد. اکثر قریب‌به‌اتفاق این اوراق در روز گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند. رونق سهام و دیگر بازارهای رقیب، یکی از عوامل ضعف تقاضا و افت قیمت در اوراق تسهیلات مسکن ارزیابی می‌شود. در چند روز اخیر، همزمان با رشد ارزش معاملات سهام، قیمت در بازار «تسه»ها بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته و به کمترین سطح از اسفند سال ۹۲ رسیده‌اند. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد، روند قیمت‌ها در این دو دوره از الگوی مشابهی تبعیت کرده است. در سال ۹۲ نیز همزمان با کاهش ارزش ریال بازارهای رقیب از جمله سهام محل جذب نقدینگی قرار گرفتند و در نتیجه، زمینه‌ساز خروج نسبی پولاز بازار اوراق تسهیلات شدند.

کاهش سوددهی بی‌ام‌و در سال‌جاری

شرکت خودروسازی بی‌ام‌و اعلام کرده است که بنابر دلیل تنش‌های تجاری اخیر و نیز اعمال مقررات جدید مربوط به آلایندگی در اتحادیه‌اروپا میزان فروش و سودآوری این شرکت بسیار پایین‌تر از حد انتظار در سال‌جاری خواهد بود. به نقل از دنیای اقتصاد، هشدار درباره میزان سوددهی بی‌ام‌و که در نوع خود دومین هشدار از سوی خودروسازان آلمانی به‌شمار می‌آید نشان از موانع ایجاد شده در مسیر دستیابی خودروسازان به رشد سود مداوم خود دارد. شرکت بی‌ام‌و که مقر آن در مونیخ آلمان است همچنین پیش‌بینی کرده است که میزان سود‌ دهی این خودروساز نسبت به سال گذشته به‌جای افزایش با کاهش نیز مواجه خواهد شد. این خودروساز آلمانی که هدف‌گذاری برای سود خود را در سال‌جاری ۸ تا ۱۰ درصد اعلام کرده بود معتقد است که این میزان در سال‌جاری به رقمی بهتر از ۷ درصد نخواهد رسید. براساس بیانیه این شرکت تنش‌های تجاری بین‌المللی موجب افزایش ابهام در صنعت خودرو شده است.

دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه کلید خورد

چین در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد جهان تا سال ۲۰۳۰

تحلیلگران بانک اچ اس بی سی اعلام کردند، چین در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد جهان تا سال ۲۰۳۰ میلادی است؛ این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مدعی شده که ایالات متحد در آستانه از دست دادن گوی سبقت نیست؛ بنابراین، کارشناسان اقتصادی اچ اس بی سی با مطالعه روی اقتصاد ۷۵ کشور اعلام کردند که بررسی ها نشان می دهد چین تا ده سال آینده بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصاد جهانی می ماند.

از «متهم اصلی افزایش قیمت نفت و بی ثباتی بازار آن» تا «چین در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد جهان تا سال ۲۰۳۰»

این پیش بینی نشان می دهد، تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۳۰ میلادی ۲۶ تریلیون دلار خواهد بود؛ در حالی که این رقم امروز ۱۴.۱ تریلیون دلار است. همچپنین تولید ناخالص داخلی آمریکا تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۲۵.۲ تریلیون دلار خواهد بود که نسبت به رقم فعلی که ۲۰.۴ تریلیون دلار است، از رشد آهسته ای برخوردار خواهد بود. البته دونالد ترامپ ماه گذشته گفته بود که چین دیگر در مسیر جلو زدن از آمریکا در کوتاه مدت قرار ندارد. پیش بینی اچ اس بی سی مانند پیش بینی صندوق بین المللی پول در ماه جولای است که اعلام کرده بود، چین تا سال ۲۰۳۰ میلادی به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد. به نقل از رویترز، بر پایه پیش بینی بانک اچ اس بی سی، هند تا سال ۲۰۳۰ میلادی از ژاپن و آلمان پیش خواهد افتاد و به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل می شود. تولید جهانی به نسبت سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۰ درصد بیشتر خواهد بود؛ ضمن اینکه تقریبا ۷۰ درصد توسعه جهانی در بازارهای نوظهور انجام می گیرد. /ایبِنا 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
چین به بزرگترین اقتصاد تبدیل نمیشه، همین الان رشد اقتصادیش کند شده، شما فقط رفتی مقاله روزنامه های لیبرال آمریکایی رو ترجمه کردی.
اقتصاد چین پر از ایراده تا سال 2030 چین تجزیه میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
والا چین اگر تجزیه بشه اتفاقا به نفعش هست، سبک بال تر میشه، شرق چین به تنهایی میتواند همچنان قطب جهانی اقتصاد باشد
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
به نظر من شما رو بذارن رئیس و تحلیلگر ارشد بانک اچ اس بی سی بهتر بتونیم نتیجه بگیریم
حیف این همه استعداد که هدر بره
ناشناس
| Australia |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
بعد از خواهرم حجابت، ما گرسنه اییم رو بذار
مارا باش که اقتصاد ایران را به این وضعیت اسفناک انداختیم اون وقت چین..
مسولیین چین کارامد هستند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر