بازدید 14051

رهبری گفتند: مجلس و دولت باید درباره لوایح چهارگانه تصمیم بگیرند/ FATF باید برای ما تضمین بدهد

حدود دو هفته تا پایان مهلت تعیین تکلیف FATF در ایران زمان باقی است؛ به عبارت دیگر، نمایندگان مجلس، تنها ده روز پس از پایان تعطیلات تابستانی خود فرصت دارند در این باره نظر نهایی خود را اعلام کنند.
کد خبر: ۸۳۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵ 13 September 2018

رهبری گفتند: مجلس و دولت باید درباره لوایح چهارگانه تصمیم بگیرند/ FATF  باید برای ما تضمین بدهدحدود دو هفته تا پایان مهلت تعیین تکلیف FATF در ایران زمان باقی است؛ به عبارت دیگر، نمایندگان مجلس تنها ده روز پس از پایان تعطیلات تابستانی خود فرصت دارند در این باره نظر نهایی خود را اعلام کنند.

به گزارش «تابناک»؛ با وجود اینکه مجلس در زمان بررسی این لایحه در مجلس تصمیم گرفت، دو ماه این لایحه مسکوت بماند، گویا کار کارشناسی چندانی در خصوص آن انجام نگرفته و همچنان برخی سیاسیون با الحاق ایران به این کنوانسیون مخالفند و برخی دیگر تنها راهکار برون رفت از مشکلات موجود را در پیوستن ایران به این کنوانسیون می دانند.

در این میان، اما برخی افراد به دلایل سیاسی با این لایحه مخالفند و حتی حاضرند، توپ را در زمین دفتر رهبری بیندازند. این در حالی است که رهبر انقلاب در روزهای گذشته، نظر خود را به صراحت در این خصوص اعلام کردند و گفتند، در این باره باید دولت و مجلس نظر دهند، ولی باز این افراد از مواضع خود عقب نشینی نکرده‌اند.

به هر حال، کمکش بر سر این لوایح در مجلس نیز با همین شدت و حدت ادامه دارد و دیدگاهای مختلف در این باره وجود دارد. نمایندگان نیز همچون دیگران با دو دیدگاه به این مسأله نگاه می کنند: برخی از آنان ملاحظات سیاسی و برخی دیگر ملاحظات اقتصادی دارند و به این ترتیب، برخی مخالف و برخی موافق این لوایح هستند.

محمدرضا پورابراهیمی در خصوص تعیین تکلیف لوایح چهارگانه مرتبط با FATF و آینده روابط بانکی کشورمان گفت: اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی، بررسی و تصویب شد و مشکلی نداشت و حتی می توان گفت، این اصلاحیه به ایجاد شفافیت نیز کمک شایانی می کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی یا پالرمو، با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد که بر اساس آخرین شنیده ها از اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، امکان برطرف شدن آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: در این میان الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم نیز از دیگر لوایحی است که مورد نظر گروه ویژه اقدام مالی است، ولی نسبت به آن نگرانی هایی وجود دارد.

این نماینده تصریح کرد: دغدغه هایی نسبت به فرارسیدن پایان مهلت ارائه شده از سوی FATF وجود دارد؛ اما باید برای رفع آنها تضامین لازم گرفته شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به عبارتی اگر کشورمان هر چهار لایحه را تصویب و اجرایی کند، تضمینی برای اینکه بانک های جهان با ایران فعالیت مشترک انجام دهند نیست؛ لذا رویکرد مثبتی وجود ندارد و باید تضمینی از گروه ویژه اقدام مالی دریافت شود. در واقع ادبیات FATF سیاسی است و جنبه اجرایی ندارد.

همچنین حشمت‌الله فلاحت پیشه اظهار کرد: چندی پیش، درباره لوایح چهارگانه یکسری ایرادات به مقام معظم رهبری اعلام کردند که ایشان نیز ملاحظاتی را مطرح نمودند و سپس گردش کاری صورت گرفت. در نهایت ایشان این موضوع را بیان کردند که باید در این باره مجلس و دولت نظر دهند؛ یعنی مجلس و دولت را مأمور کردند که نظرشان را بگویند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی افزود: نظر مجلس می‌تواند تأیید یا رد باشد؛ بنابراین، اینکه برخی افراد موضوع لوایح چهارگانه را به دفتر رهبری و اعلام نظر ایشان ربط می‌دهند، درست نیست. رهبری درباره لوایح چهارگانه تنها چنین دستوری دادند و دستور دیگری نداشتند. البته ممکن است ما از آن اطلاعی نداشته باشیم، ولی بعید است؛ ایشان در نهایت اختیار را به مجلس و دولت دادند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس نظر مقام معظم رهبری، باید مجلس و دولت درباره لوایح چهارگانه تصمیم بگیرند و نمایندگان آرای خود را مبنی بر رد یا تأیید اعلام کنند؛ کما اینکه بنده معتقدم تأیید کامل کنوانسیون‌ها به صلاح نیست. در عین حال می‌توان یکسری حق تحفظ و حق شرط را اعمال کرد.

فلاحت پیشه درباره مهلت بیست روزه باقی مانده برای تعیین تکلیف FATF به ایران گفت: در دوره گذشته، حدود شصت پرسش از ایران پرسیده شد که ما 30 درصد آن را پاسخ دادیم؛ بنابراین، پایان این مهلت به معنای قرار گرفتن ایران در لیست سیاه نیست؛ کما اینکه برخی کشورهای اروپایی نیز این کنوانسیون‌ها را در فرآیند دو ساله تصویب و زمینه اجرای آن را فراهم کردند. FATF در مقطع فعلی بیش از چهل توصیه به ما داشته که چهار مورد آن مربوط به تصویب لوایح و کنوانسیون‌هاست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۳۹
بی مدیریتی بیمارستانهاست وکمبود تخت رو هم بندازید گردن پزشکان. مردم رو به جون هم بندازید و از آب گل آلود ماهی بگیرید
مهم نیست کی
ولی بلاخره باید یکی جام زهر را بخوره
اینها فقط گوشه کوچکی از آثار ضد ملی و میهنی ناشی از نظارت استصوابی است که درنتیجه آن مجالس ضعیف و کم بهره از عصاره های ملت به مجلسی راه می یابند در مجلس فعلی ملت سیلی محکمی بر دهان دشمنان خود زدند اما به بهای شکل گیری مجلسی که عناصر شایسته در آن کم هستند و غالبا محافظه کار بوده به دوره بعد خود و می اندیشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
درود به شرفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
یه سوال. چرا شوراهای شهرم که انتخاباتشون بدون نظارت استصوابی شورای نگهبانه عمدتا ضعیفن؟ مگه بدون نظارت شورای نگهبان نباید افراد شایسته بتونن بیان سر کار؟ پس چرا وضع شورای شهر تهران و بابل و ... اینطوریه؟ چرا وضع شهرداری ها آن چنان که باید و شاید خوب نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
حالا نه اینکه گل سرسبدی چون اقای عارف و اقای مطهری که از فیلتر شورای نگهبان رد شدن خیلی دارن کار میکنن؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
"حالا نه اینکه گل سرسبدی چون اقای عارف و اقای مطهری که از فیلتر شورای نگهبان رد شدن خیلی دارن کار میکنن؟!!!! "
داداش گل به خودی زدی در حدی که توی گینس اسمتو بنویسن!!!
پس شما هم قبول داری این رو که این تفکر پوسیده و کرم خورده است و مشکل با شورای نگهبان حذف نمیشه؟
همونطوری که اروپا باید تضمین بدهد.؟؟؟؟
در خصوص موافقتنامه وقراردادها ی بین المللی که همه بعداز پذیرفتن وامضاء وتصویبش باید بدان پای بند باشند ،به کسی ضمانت وتعهد دادهدنمیشود ،این خود تک به تک کشورها هستند که باید تعهد بدهند به زیر انچه امضا ء کرده اند نزنند مثل بقیه موارد که بهداز عضویت وقبولش در کشورها براحتی نقض میکنند ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
چه حرف مسخره ای؟ بعد وقتی یک کشور مثل امریکا زد زیر حرفش چی؟ بگیم وای وای چه کار زشتی، میلیاردها تومن ضرر کردیم از بی ادبی امریکا؟ تا حالا چندتا قرارداد بستی داداش؟کجا زندگی می کنی؟ وقتی قراره از جیب خودت بره هم همینو می گی؟
اگرمجلس ودولت کارآمد وباکفایت داشتیم بادرآمد 16برابر 37سال 80درصد ملت به زیرخط فقر وفلاکت نمیرفتند
این مجلس که برجام را در 20 دقیقه تصویب کرد میخاد چه گل دیگری به سرمون بزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
اینها متخصص گل به سر زدنند. البته گل با کسره یعنی ترکیب اب و خاک..
میشه بگی تضمین چی رو از کی میخوای بگیری
کی حالا و با این شرایط به ما تضمین می دهد، تازه اجرای تضمین به شیوه عمل ما وابسته است که شکر خدا همیشه در ایجاد تسهیل شرایط برای عدم اجرای تضمین، تخصص داریم.
دولت که اینهمه سنگ این لایحه رو به سینه میزنه چرا با پولشوییداخل کشور مخالفه و میگه به حساب مردم نباید سرک کشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
چون غرب است انجا و سر تر از مااز دید اقایان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
درود بر شما. برای این حرف باید هشتادمیلیون بار مثبت زد. من هرجا این حرف را زدم کسی عکس العمل نشان نداد. با حسابرسی پول و دارایی هایی افراد به کمک تکنولوژی می توان ریشۀ خیلی از سوء استفاده ها را گرفت.
با اين مجلس كه در از دست دادن فرصتها براي رسيدگي به امور مهم از تصميم گيري عاجز است و منتظر تأييد و يا دستور مقام رهبري است انتظار بهبود اوضاع از مجراي قانون نميرود. كار مملكت هم كه نميتواند معطل بماند . در اين بلاتكليفي در شرايط اظطرار عده اي فرصت جولان و جا انداختن نظرات معدودي را به عنوان نظر مجلس با استفاده از شانتاژ و جوسازي و اعمال نفوذ و هر راه ديگري در پيش ميگيرند و نهايتاً يا نظر خودرا به كرسي مينشانند و يا فرصت را ميسوزانند و دست اخر هم حتي اگر اين لوايح و امثالهم مصوب هم بشود با هر فشار ديگري به ايران ميگويند ما كه از اول گفته بوديم كه تصويب هم بكنيم فايده اي نداشت!! همان كاري كه با برجام كرده و ميكنند.
همه كشورهاي تأثير گذار در دنيا بندهاي FATF را مصوب و اجرا ميكنند. اوضاع اقتصادي كشور هم كه بهانه هيچ فشار مضاعفي را نميطلبد. رعايت شفافيت و مبارزه با گروههاي تروريستي هم كه شعار كشور است . تصويب اين بندها چه مشكلي دارد؟ حق تحفظ هم كه هست . مزاياي استفاده از تصويب كردن انهم مشخص و محدوديتهاي عدم تصويب كه نتيجه اش خود فشاري به اقتصاد شكننده كشور است نيز معلوم. پس اينهمه كش و قوس براي چيست؟ ميان اين معركه رييس كميسيون اقتصادي دنبال گرفتن تضمين از گروه اقدام ويژه مالي است!! يا للعجب . مگر اين گروه زور سياسي براي اعمال دارد كه تضمين ميخواهيد؟ خلاصه مأموريت اين گروه اين است كه كشورها را به لحاظ شفافيت مالي- بانكي ، عدم تأمين مالي تروريستها و پول شويي و چند مورد ديگر بررسي ميكند و اعلام ميكند. اگر كشوري داراي شرايط بود ، بانكهاي ستير كشورها با ان كشور رابطه مالي را با اسودگي انجام ميدهند و تبع ان سرمايگذاري ساير كشورها در ان كشور است. از طرف ديگر مقررات و شرايط و سؤالهاي لازمه كه از ايران هم پاسخ انها را خواسته اند استاندارد و از فبل تهيه شده است . اگر مجلس با استدلال حقوقي و از ديدگاه منافع ملي و در نظر گرفتن همه جوانب اين لوايح را بررسي نسبت به دفاع و تصويب و يا رد ان اقدام كند وظيفه خود را به نحو أحسن انجام داده است. والا منتظر نظر دفتر رهبري ماندن به اين معني ميتواند باشد كه مجلس از بررسي همه جانبه به شرح فوق عاجز است لطفاً خودتان موضوع را بررسي و نتيجه را براي تصويب به مجلس اعلام فرماييد.
راهش فقط نرمش قهرمانانه است.
اکنون همهٔ‌کشورها یکصدا ایران را منبع تامین مالی تروریسم میدانند ؟ حتی کشورهای عربی حوزهٔ‌خلیج فارس که خود تامین کننده ،و پرورش دهندهٔ تروریسم ،مانند القاعده ،وطالبان ،و داعش ،و النصره ،و حماس ،و دها گروه تروریستی دیگر درجهان بوده اند ،خودرا از این خطر رهانیده اند ،و ایران را به دام انداخته اند ، چون به منافع ملی معتقد هستند ،و برای اظهار وجود ،و اقتدار میدانند که نیاز به مناسبات جهانی هست ،اما عده ای در ایران چیزی بنام منافع ملی را درک نمیکنند ،و به طبل منافع جناحی ،و شخصی میکوبند ،که عاقبت خوشی برای ایران ندارد ؟،،
چرا . تمام کشورها . وارد کوانسیون FATF شدند . به جز ایران و کره شمالی و چند تا کشور دیگر .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
چون مسولین کشورهای دیگه مدارک دانشگاهیشون تقلبیه و
همش به فکر اختلاس کردن هستن و اصلا مسلمان نیستن در کل کشورهای دیگه نماینده مجلس همشون الکی و بدون تایید صلاحیتن ولی در ایران متخصص ترین افراد جهان گلچین میشن بعد میگن مردم از بین این دو نفر که ما انتخاب کردیم که خیلی مسلمان هستن و اصلا اختلاس نمیکنن کدوم رو میخاین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
شما کجا دیدی تمام کشورها وارد این قرارداد شدند؟
ما که دیدیم غیر از امریکا و اروپا و کره و ژاپن و در مجموع 37 کشور از بیش از دویسسسسستتتتت کشور دنیا هیچیک این قرارداد رو نپذیرفتند!!!
این دروغگویی ها و خودفریبی ها و مردم فریبی ها رو رها کنید. انسان باشید... حداقل از حیوان پست تر نباشید
برای روشن شدن دروغ این افراد کافیه در گوگل عبارت زیر رو جستجو کنید
How many countries are in FATF?
اینهمه اختلاف نظر
اخه چرا
جالب است كه ظاهرا اين نماينده ماهيت وجودي اين سازمان را درك نكرده است، شما بايد تضمين بدهيد كه پول شويی در كشور صورت نمي گيرد نه آنها. بعدش هم اين همه اطفار نداره كه، اگر قبول نكنيد به مدت ده سال أسمتون ميره تو ليست سياه كه ديگر هيچ كاري نمي توانيد بكنيد. پس لطفا براي يك بار هم كه شده به فكر منفعت ملت و كشور باشيد و اين كار را انجام دهيد.
رهبری عزیز به داد این ملت برسید نابود شدیم رفت ،
یعنی رهبری باید دستور می دادند که این لایحه تکلیف اش معلوم شود ؟!
در این 40 سال همینطوری ملت رو بدبخت کردن !
با این همه منابع ملی، مردم در فقر زندگی می کنند.

با تشکر
کاش مجلس در مورد تمامی لایحه ها همینجور اصرار می گرد از جمله لایحه شناسایی و معرفی اموال مسئولان
اروپا حتما تضمین مبدهد
نمیدونم چی میگه ولی خوب میدونم اگه بشه تضمینی هم گرفته بشه اینقدر معطل میکنن تا بشه لحظه آخر و به زور و اجبار و بدون مطالعه تصویب میکنن.مثل همه قانونهایی که تا الان تصویب کردن
آقا نکنید خیانت نکنید تصویب اینها همه بازی آمریکاست اینهمه مردم سختی نکشیدند که آخر حرف غربیا به کرسی بنشینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
یعنی اونی که به خیانت نکنید منفی داده منظورش اینه که خیانت بکنید؟؟؟؟
دولت و مجلس منتخب مردم اند و غیر منتخبین نباید در مورد چیزی که به سرنوشت کشور ارتباط دارد نظر بدهند ولی در مسائل حساس به نظر من باید مستقیما از جانب مردم تایید بشه در یک همه پرسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
دولت و مجلس منتخب مردم اند درحالیکه رای بیش از نیمی از مردم رو ندارند. ولی ما به قانون احترام میگذاریم و اجازه میدیم تا جایی که قانون بهشون اجازه میده هرکاری بکنند ولی یقین بدون هرگز حق ندارند خلاف قانون عمل کنند و در ماردی مانند نیروهای نظامی و فروش کشور تصمیم گیری کنند
بابا جان به هرکس میخواین یواشکی پول بدین خوب نفت بدین خودش بره بفروشه این لوایح رو تصویب کنید مردم رو گرفتار نکنید. هم کمکتون رو بکنید هم مردم گرفتار نشن.
پس شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت در این بین چه کاره اند که قبل از تصویب در مجلس کارشکنی میکنند.
بدون شک جریانی در کار است که از هر طریق ممکن دولت را زمین گیر کند یک روز به قرار داد های نفتی گیر می دادند و مدتها از آن جلوگیری می کردند حالا در خصوص fatf اینها همکاران داخلی ترامپ هستند سعی می کنند دولت را در مضیقه مالی قرار دهند به امید آینده
تابناک سانسور نکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
تابناک چیرو سانسور کنه؟ حرف دل تابناک رو زدی فرافکنی به این خوبی... کی بخواد سانسور کنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر