بازدید 4149
۲

بنویسید نقص پرونده، بخوانید دانشجوی ستاره دار!

سال هاست که به واسطه تغییر دولت مستقر و تحول اساسی در ساختار وزارت علوم کشور دیگر کم‌تر شهروندی را می‌توان یافت که واژه دانشجوی ستاره دار را شنیده باشد؛ واژه‌ای که در سال‌های نچندان دور تعداد زیادی از دانشجویان را از تحصیل بازداشت و اکنون برخی شواهد نشان می‌دهد که در قالب دیگری در حال تکرار است.
کد خبر: ۸۳۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱ 08 September 2018
بنویسید نقص پرونده، بخوانید دانشجوی ستاره دار!سال هاست که به واسطه تغییر دولت مستقر و تحول اساسی در ساختار وزارت علوم کشور دیگر کم‌تر شهروندی را می‌توان یافت که واژه دانشجوی ستاره دار را شنیده باشد؛ واژه‌ای که در سال‌های نچندان دور تعداد زیادی از دانشجویان را از تحصیل بازداشت و اکنون برخی شواهد نشان می‌دهد که در قالب دیگری در حال تکرار است.

به گزارش «تابناک»، همزمان با اعلام نتایج نهایی آزمون‌های کارشناسی و دکتری تخصصی دانشگاه‌های کشور، برخلاف رویه‌های معمول سال‌های اخیر، تعدادی از دانشجویان که در آزمون‌های سال جاری رتبه‌های برتر را به دست آورده بودند، نام خود را در بین پذیرفته شدگان نهایی مشاهده نکردند؛ رخدادی که هر چند در گذشته رخ داده بود، اما در سال اخیر و به واسطه اهتمام دولت جدید تقریباً شاهد آن نبودیم.

این رویه که بر اساس اطلاعات به دست آمده در مورد تعداد قابل توجهی از دانشجویان متقاضی شرکت در دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد رخ داد، چند روزی است که در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود و اعتراض‌های گسترده‌ای نسبت به آن پدید آمده است.

دانشجویانی که با توجه به رتبه‌های برتری که در آزمون‌های سازمان سنجش کسب کرده بودند، خود را برای ورود به مقطع بالاتر آماده می‌کردند، اما اکنون همزمان با اعلام نتایج نهایی و با مشاهده واژه نقص در پرونده ناخودآگاه به یاد دانشجویان قدیمی تری افتاده اند که در پرونده آن‌ها واژه ستاره دار، درج شده بود!

روزبه آقاجری، نام یکی از همین دانشجویان است که در سال ۱۳۹۰ علی رغم کسب رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد موفق به ادامه تحصیل در این مقطع نشد و بعد از آغاز به کار دولت یازدهم موفق شد در دانشگاه علم و فرهنگ ادامه تحصیل بدهد و مقطع کارشناسی ارشد را به پایان برساند.

آقاجری که اکنون و در سال تحصیلی جاری موفق به کسب رتبه برتر در آزمون دکتری شده بود، این بار نیز با مشاهده واژه نقص در پرونده امکان قبولی مستقیم را نیافته است و آنچنان که خود در صفحه مجازی خود قید کرده است، باید برای تعیین وضعیت به سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کند.

همانطور که اشاره شد تعداد قابل توجهی از دانشجویان دارای رتبه‌های برتر آزمون‌های ارشد و دکتری با شرایط مشابهی رو به رو شده اند و آنچنان که در برخی محافل دانشجویی مطرح می‌شود از آن‌ها خواسته شده است که در صورت قبولی در مقطع بالاتر در فعالیت‌های دانشجویی و سیاسی حضور نداشته باشند!

این رویه حتی صدای اعتراض برخی نماینده‌های مجلس شورای اسلامی را نیز درآورد. برای مثال محمود صادقی نماینده مردم تهران در واکنش به محرومیت از تحصیل تعدادی از دانشجویان در حساب مجازی خود نوشت که این موضوع را از طریق هیأت گزینش دانشجو پیگیری کرده است و از وزیر اطلاعات نیز انتظار دارد که اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.

در مورد شرایطی که اکنون پیش آمده است، دو موضوع مهم را باید متذکر شد.

نخست اینکه دولت مستقر بار‌ها و در مقاطع متعدد تأکید کرده بود که به هیچ وجه با موضوعاتی، چون دانشجوی ستاره دار موافق نیست و عقیده دارد که دانشجویان باید بر اساس توانمندی‌ها و شایستگی‌های تحصیلی به صورت آزادانه در دانشگاه‌ها ادامه تحصیل بدهند. بر همین اساس شنیدن این رخداد که تعدادی از دانشجویان تنها به واسطه فعالیت‌های صنفی و دانشجویی از تحصیل محروم شده اند، غیر قابل قبول است.

نکته دیگر اینکه چه بسا دانشجویانی که اکنون برای ادامه تحصیل دچار مشکل شده اند، دارای برخی تخلف‌های غیرقانونی باشند که چندان ارتباطی با فعالیت‌های صنفی و قانونی نداشته باشد. بر همین مبنا انتظار می‌رود وزارت علوم با شفاف سازی در این باره از شکل گیری هر گونه گمانه‌های عامیانه جلوگیری کند.

به بیان مشخص اگر دانشجویان مورد اشاره دارای تخلف منطقی و غیرقابل بخششی هستند، لازم است این موضوع اطلاع رسانی شود تا از شکل گیری هر گونه گمانه تخریبی جلوگیری کند و اگر هم چنین شرایطی وجود ندارد، پس دلیلی بر محروم کردن این افراد از تحصیل وجود ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دانشجو مگه ترس داره؟
وزارت اطلاعات در ایران زیر نظر دولت ها نیست ........................
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی