بازدید 4741

ستاره‌دار کردن دانشجویان برتر و نخبه با ابداع فراقانونی!

به نوعی شاهد بازگشت یک محرومیت عجیب هستیم که البته در گذشته اعمال می‌شد و سد راه گروهی از دانشجویان برای ادامه تحصیل بود؛ ستاره دار کردن برخی دانشجویان که مدت‌ها تکذیب می‌شد، اما در نهایت ثابت گردید که صحت داشته و پس از کش و قوس‌های فراوان بساطش برچیده شد؛ محرومیتی که حالا به شکلی دیگر در برخی دانشگاه‌ها اعمال می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۶۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰ 17 January 2024

سازوکاری که در پیش گرفته شد تا دانشجویان نخبه و برتر پشت سد کنکور نمانند و استعدادشان از دست نرود، حالا به واسطه یک تصمیم عجیب، به سلاحی مخرب علیه خود تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»؛ به تازگی دانشگاه شهید بهشتی برای پذیرش بدون آزمون در دوره روزانه و دوره‌های شهریه پرداز (نوبت دوم، پردیس، پردیس الکترونیکی) در مقطع کارشناسی ارشد فراخوانی منتشر کرده که توجه بسیاری را به خود جلب نموده است؛ در یک بند آن، موضوعی مورد تاکید قرار گرفته که در تیتر اخبار در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها بازتاب یافته است؛ «ممنوعیت ثبت نام دانشجویان دارای محکومیت انضباطی در رشته‌های بدون آزمون ارشد»!

 

ستاره‌دار کردن دانشجویان برتر و نخبه با ابداع فراقانونی!

ممنوعیتی که ذیل «شرایط لازم برای ارائه درخواست» و در بند ۳ مورد اشاره قرار گرفته و تاکید دارد:

«دانشجویانی که دارای هرگونه محکومیت انضباطی (از شورای انضباطی دانشگاه یا وزارت عتف) با هر درجه و عنوان باشند، امکان ورود به مقطع بالاتر از طریق سهمیه استعداد درخشان را ندارند. (این موارد باید به تایید حراست دانشگاه مربوطه رسیده باشد) و دانشگاه مختار است در صورت اطلاع از آن در هر مرحله از نام نویسی، پذیرش، تحصیل و حتی فراغت از تحصیل با دانشجو مطابق ضوابط و مقررات برخورد نماید.»

عجیب آنکه این بند خاص تاکید دارد، صرف محکومیت انضباطی دانشجویان منجر به محرومیت آن‌ها از این امتیاز ویژه در دانشگاه شهید بهشتی خواهد شد و به بیان دیگر، اهمیتی ندارد که این محکومیت به چه دلیل بوده است؛ اتفاقی که به دلایل مختلف، مثل دعوا و درگیری فیزیکی میان دو دانشجو هم ممکن است رقم بخورد و اساسا درجات مختلفی دارد که همه آن‌ها محکومیت محسوب می‌شود و از دید متولیان دانشگاه شهید بهشتی، باید به محرومیت دانشجو از این امتیاز منجر شود.

درباره سازوکاری سخن می‌گوییم که یکی از دلایل اصلی برای ایجاد آن، جلوگیری از هدررفتن استعداد دانشجویان برتر و نخبه بوده و بهره‌مند شدن کشور از مزایای ادامه تحصیل و ارتقای این افراد به مدارج علمی بالاتر بوده است. دانشجویانی که به رغم آنکه کارنامه تحصیلی درخشانی دارند، ممکن است به دلایلی از جمله وجود اشکال در فرایند ورود به دوره تحصیلات تکمیلی (کنکور سراسری به صورت تستی و همراه با نمره منفی و نکات منفی پرشمار) از ادامه تحصیل بازبمانند.

ستاره‌دار کردن دانشجویان برتر و نخبه با ابداع فراقانونی!وضعیتی غیرقابل قبول که یکی از راه‌های مقابله با آن، پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان در مقاطع ارشد و دکترا بوده است. تدبیری که دست بر قضا آیین‌نامه مدون و معین (اینجا) دارد که هرچند در چند مقطع تغییراتی در آن ایجاد شده، هرگز چنین محدودیت و ممنوعیتی در آن وجود نداشته و هنوز هم ندارد.

آیین نامه‌ای که ذیل یکی از مواد آن (ماده ۳) شروط متقاضیان استفاده از این تسهیلات ذکر شده که از جمله آنها، قرار گرفتن فرد متقاضی در زمره ۲۰ درصد برتر دانشجویان هم رشته ورودی وی و همچنین پایان تحصیلات حداکثر در ۸ ترم تحصیلی است. با این یادآوری که آخرین شرط مورد اشاره در آیین نامه، «احراز شرایط اختصاصی دانشگاه» است که ظاهرا زمینه ساز این ابداع عجیب بوده است.

البته گنجاندن ممنوعیت برای دانشجویانی که هرگونه محکومیت انضباطی داشته اند، ابتکار مسئولان دانشگاه شهید بهشتی نیست؛ این را می‌شود با بررسی فراخوان‌های دانشگاه‌های مختلف کشور دریافت که در مواردی شامل این گزینه عجیب بوده است؛ گزینه‌ای که نه تنها در آیین نامه مربوط به جذب استعداد‌های درخشان و دستورالعمل اجرایی آن (اینجا) وجود ندارد، بلکه در آیین نامه انضباطی دانشجویان (مصوب ۱۴۰۱) و شیوه نامه اجرایی آن هم جایی ندارد.

به عبارت بهتر، مسئولان برخی دانشگاه‌ها تشخیص داده اند، آن دسته از دانشجویانی که گذرشان به کمیته‌های انضباطی افتاده و به هر میزان محکوم شده اند، باید مشمول تنبیه دیگری هم شده و حتی اگر از نظر علمی شایسته باشند و کارنامه درخشانی داشته باشند، از پذیرش به عنوان استعداد درخشان محروم شوند. تنبیه مشددی که به نظر نمی‌رسد قانونی باشد، چون نه با آیین نامه استعداد‌های درخشان مطابقت دارد و نه با آیین نامه انضباطی.

اقدامی که به نوعی بازگشت یک محرومیت عجیب است که در گذشته اعمال می‌شد و سد راه گروهی از دانشجویان برای ادامه تحصیل بود؛ ستاره دار کردن برخی دانشجویان که مدت‌ها تکذیب می‌شد، اما در نهایت ثابت شد که صحت داشته و بعد از کش و قوس‌های فراوان بساطش برچیده شد؛ محرومیتی که حالا به شکلی دیگر در برخی دانشگاه‌ها اعمال می‌شود.

روندی که آنجا شباهتش با طرح ستاره دار کردن بیشتر می‌شود که بدانیم در آن طرح، دانشجویانی که در تجمع‌ها نقش آفرینی کرده بودند، از ادامه تحصیل در سطوح بالاتر محروم می‌شدند و در ایده جدید، باز آن دسته از دانشجویان که عمدتا گذرشان به کمیته‌های انضباطی می‌افتد و ولو در حد درج در پرونده، محکوم می‌شوند، چون محکومیت انضباطی دارند، از ادامه تحصیل در قالب استعداد‌های درخشان محروم می‌گردند؛ محرومیتی ورای محکومیت‌هایی که در آیین نامه انضباطی پیش بینی شده و از این روی، فراقانونی به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود، وزارت علوم و یا مجلس بدان واکنش نشان دهند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۱
وزارت علوم و مجلس رو خوب اومدی :)))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اگر می خواهید فرزندانتان بدون دغدغه و راحت وارد دانشگاه شوند، آنها را در دبیرستانهای مسجد -محور ثبت نام کنید.
همه باید از یک صافی عبور کنند.
خودی ها از صافی عبور کرده و جایزه می گیرند.
ناخودی ها همواره پشت صافی می مانند.
خالص سازی اینجا، خالص سازی آنجا!

فقط متر و عیار خالص بودن این است که ......!
کسی که در این مملکت درس نخواند و مدرک سیکل و دیپلم نگرفته و به دانشگاه هم نرود، چیزی را از دست نمی دهد.
چون سواد ملاک ترقی و پیشرفت نیست. ملاک پیشرفت و به مال و منال رسیدن آشنایی و ارتباط با ..... است.
هر دانشجویی که وارد دانشگاه میشه باید قوانین کشور رو رعایت کنه
کاپیتولاسیون دانشجویی نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
نمی گیری یا صرفه نداره بگیری؟ الان تو گزارش نوشتن که قوانین و مقررات این محرومیت رو در نظر نگرفته و اتفاقا برخلاف قوانین عمل شده. اگر این محرومیت رو می پسندن، برن تبدیلش کنن به قانون و بعد اجراش کنن اما تا روزی که قانون این محرومیت رو در نظر نگرفته، بیجا می کنن به سلیقه خودشون عده ای دانشجوی نخبه رو محروم می کنن از ادامه تحصیل!
افتاد یا هنوز اصرار داری سرت رو زیر برف کنی؟!
ناشناس
| Lithuania |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
پس فردا دندونت درد گرفت رفتی ی جا که خرابش ترش کرد اونوقت میفهمی چی داریم چی نداریم . صبر کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
از نظر تو هر چیزی ک خلاف میل شخصیت باشه خلاف قانونه
نظر امثال تو ارزشی نداره
قانون مشخصه و بسیاری از رفتارها خارج از قانونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
هر کس وارد دانشگاه میده زیر برگه ای رو امضا میکنه که ملتزم به نظام باشه.
موقع کنکور هم همینه.
پس کسی که علیه نظام اقدامی انجام میده باید اخراج از دانشگاه رو بپذیره چون این تعهد نامه رو زیرپا گذاشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
قانون اساسی آزادی بیان داده
خوبه همین دیروز رئیس دولت انقلابی و مردمی و جهادی می‌گفت آزادی بیان و قلم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
چشم عباس اقااا شما از کدوم پایگاه هستی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
15:11
نظرت در مورد اونها که بی ضابطه و با تقلب وارد رشته های پزشکی می شوند و رییس سازمان سنجش هم حریفشان نیست، چیه؟
محروم کردن دانشجویان برتر از ادامه تحصیل به هرشکلی که باشه و اعمال بشه، مصداق آسیب زدن به کشوره و می بایست برای عوامل رقم زدنش مجازات در پی داشته باشه. نمی شه که برای کشور هزینه ایجاد کنن و بعد به جای تاوان دادن، به عنوان دستاورد قلمدادش کنن!!
اصل قانونی بودن جرم و مجازات بیان می کند که هیچ کسی را نمی توان مجازات کرد مگر به موجب قانون و به حکم محاکم قانونی.
مگر در آمریکا دانشجویان رو تهدید نمیکنن که چرا از فلسطین حمایت کردید و بهتون کار نمیدیم و... !
اونوقت اینجا چرا یک دانشجو باید به مملکت خیانت کنه و آزاد بگرده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
الگوی هر ارزشی... آمریکا آمریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
دانشجوها بدجور سوزوندنت
کلا دانشگاه بی ارزش و خودمختاریه تو خلق قوانین بی پایه آموزشی
من اگر جای این دانشجوها بودم یک دقیقه اینجا نمی ماندم حیف سنم بالا رفته هنوز هم امیدم را از دست نداده ام هر روز در رویای رفتن از خواب بیدار میشم ...دیگه زندگی زیر سایه وعده بسه
بنده بعد از ده سال تدریس در یک دانشگاه دولتی به یک باره و بدون هیچ دلیلی اخراج شدم. تو این ده سال به همه دانشجوهام و همکارام احترام گذاشتم، هیچ دانشجو و همکاری از بنده ابراز ناراضیتی نکرده، همواره تمام تلاشمو در امور آموزشی و پژوهشی انجام دادم، هیچ گونه فعالیت خارج از چارچوب آموزش و پژوهش نداشتم و ده ها مقاله و طرح پژوهشی تدوین کردم.
تمام مسئولان دانشگاه هم متعجب هستن اما ظاهرا دستور از جایی رسیده که جرات مقابله ندارن.
کسایی که بدون هیچ علمی و فقط بر اساس فکر خودشون نون آدم هارو میبرن اون دنیا میخوان چجور در پیشگاه خداوند جوابگو باشن....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی