بازدید 10233

سرانجام پرونده تمساح خلیج و قورباغه مکران

کد خبر: ۸۳۰۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴ 04 September 2018

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا آخرین پیگیری‌ها در خصوص پرونده تمساح خلیج و قورباغه مکران را تشریح کرد.

به گزارش مهر، سردار محمد مسعود زاهدیان در خصوص چرایی آزادی تعدادی از قاچاقچیان بزرگ موادمخدر از زندان با قید وثیقه در حالی که به اعدام و حبس ابد محکوم شده بودند اظهار کرد: الحمدالله در سطوح عالی کشور و قوه قضائیه عزم بر برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر است و هرجا ما با موارد اینچنینی برخورد کردیم و آن را منعکس کردیم، دوستان ورود کردند؛ اخیراً یکی از قاچاقچیان اصلی مواد مخدر با تبانی فردی دیگر، مسئولیت حمل مواد مخدر را به گردن وی انداخت و این قاچاقچی توانسته بود با قید ضمانت آزاد شود که ما به محض اطلاع از این امر، موضوع را به سیستم قضائی منعکس کردیم و این فرد مجدداً دستگیر شد.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در پاسخ به این سوال که «این امر برای پرونده‌های در حال بررسی امکان‌پذیر است ولی در مواردی که حکم اعدام و یا حبس ابد صادر شده، چنین روش‌هایی برای آزادی از زندان ممکن نیست» گفت: البته مواردی هم وجود داشته که فرد در زندان با سوءاستفاده از موضوع «استیناف» و موارد دیگر توانسته احکام را برگرداند؛ در این موارد هم بعد از پیگیری، به نتیجه رسیده‌ایم؛ متاسفانه اشکالاتی در این بخش هست و افراد با روش‌های مختلف مسیر پرونده را تغییر داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس در توافق با دادستان کل کشور مقرر شد تا احکام صادره برای قاچاقچیان مواد مخدر که در اختیار دستگاه قضایی قرار می‌گیرند، پس از صدور حکم به پلیس نیز ابلاغ شود تا اگر جایی انحراف پیدا شد بتوانیم به موقع پیشگیری کنیم. البته ما باید هوشیارتر باشیم.

زاهدیان گفت: همچنین مقرر شده تا قاچاقچیان بزرگ و سرشبکه‌های اصلی موادمخدر پس از دستگیری، با هماهنگی قوه قضائیه به تهران منتقل و در تهران محاکمه شوند تا رسیدگی به اتهامات این افراد با وحدت رویه و شیوه مشخصی رسیدگی شود و دیگر در استان‌ها این اتفاقات نیافتد. در تهران هم اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره چرایی مشخص نشدن احکام قاچاقچیان بزرگ و سرشبکه‌های بین المللی مواد مخدر، سال‌ها پس از دستگیری آن‌ها از جمله تمساح خلیج با ۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی، قورباغه مکران با ترانزیت بیش از ۸۰۰ کیلوگرم مواد مخدر، سلطان کوکائین و ... که چندین سال از زمان دستگیری آن‌ها می‌گذرد افزود: به عنوان مثال پرونده تمساح خلیج به واسطه ابعاد مختلف آن‌ها و زمان‌بر بودن شناسایی اموال این قاچاقچی هنوز در حال رسیدگی است و حتی پس از دستگیری این فرد، ۱۰ نفر در باند وی در حال فعالیت و ادامه مسیر او بودند که ۲ ماه پیش موفق به دستگیری وی شدیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درخصوص چرایی کنترل قیمت بسیاری از مواد مخدر در بازار علی‌رغم افزایش قیمت همه چیز و تورم در بازار گفت: البته این طور نیست که قیمت‌ مواد مخدر ثابت بوده باشد بلکه در مواردی افزایش شدید قیمت هم داشتیم ولی متاسفانه پولسازی قاچاق مواد مخدر باعث شده سرشبکه‌های قاچاق موادمخدر، پویا باشند و خودشان را با شرایط تطبیق دهند؛ این یک حقیقت است که وقتی جرائمی همچون قاچاق به صورت سازمان‌یافته انجام می‌شود، یک فکر و تفکر پشت آن قرار دارد.

زاهدیان ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان‌های رسمی جهانی، ارزش موادمخدر افغانستان بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد دلار است؛ حالا این رقم را با بودجه سالانه ستاد مبارزه با موادمخدر که وظایف مختلفی در حوزه‌های پیشگیری، مقابله، درمان و ... را دارد مقایسه کنید.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پاسخ به سوال دیگری درباره مشکلات گمرک برخی مناطق و عدم تجهیز برخی گمرکات شرق کشور به دستگاه ایکس ری و حتی سگ مواد یاب که به صورت یک روز در هفته، محموله‌ها و تریلی‌های ورودی به کشورمان از خاک افغانستان را کنترل می‌کنند، گفت: متاسفان در گمرکات این معضل وجود داشت و الحمدالله مدتی است که سازمان گمرک به این موضوع توجه کرده و خلاها را برطرف کرده و هم در حوزه تجهیزات و هم سگ‌های مواد یاب، اقدامات خوبی را انجام داده است.

وی اضافه کرد: البته باید بدانیم که خرید دستگاه ایکس در دوره تحریم‌ها باعث عقب‌ماندگی‌هایی در این بخش شد و از سوی دیگر قیمت‌های کلان این دستگاه‌ها به اندازه‌ای است که بودجه و اعتبارات بعضاً کفاف خرید این دستگاه‌ها را نمی‌دهد.

زاهدیان خاطرنشان کرد: درست است که تجهیزات حرف اول را می‌زند ولی بخشی از اقدامات ما بر اساس تلاش‌های اطلاعاتی و دیگر مواردی است که شاید گفتن آن‌ها به مصلحت نسیت؛ به هر حال اینطور نیست که تصور کنید کار رها شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه چطور ممکن است ما در کنترل ورود مواد منفجره، موضوعات ضد امنیتی و از این دست موفق باشیم ولی نتوانیم محموله‌های کلان موادمخدر را کشف کنیم گفت: فرایندهای کشف مواد مخدر با کشف تجهیزات اشاره شده، فرقی نمی‌کند و همان ساز و کار را استفاده می‌کنیم و تنها شکل کار فرق می‌کند.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه و تفاوت میان این دو موضوع، تفاوت در فراگیری این دو موضوع است چراکه موضوع مواد مخدر از لحاظ عده و عُده با موضوعات امنیتی فرق می‌کند و دامنه قاچاق مواد مخدر و مصرف مواد با موضوعات امنیتی متفاوت است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان