بازدید 7197
۷

پیشنهادهای شورای رقابت برای فروش خودرو

کد خبر: ۸۳۰۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲ 03 September 2018

رئیس شورای رقابت با بیان این‌که بازار خودرو ایران در انحصار دو خودروسازی است ۳ شرط فروش خودرو در مرحله جدید را اعلام کرد و گفت:‌ خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند که در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.

به گزارش تسنیم، رضا شیوا رئیس شورای رقابت با حضور در برنامه تیتر امشب اظهار کرد: دستورالعمل بازار و قیمت خودرو هرسال در خرداد انجام می شود اما با توجه به اتفاقات چند هفته گذشته قیمت مواد اولیه بالا رفته و نرخ ارز نیز تغییر داشته است که خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند که در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.

وی درباره حاشیه خودرو تصریح کرد: دو خودروساز براساس دستورالعمل قیمت گذاری ها را انجام می دهند و گرانفروشی و احتکار بحث دیگری است که باید نظارت شود.

رئیس شورای رقابت با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون اصل 90 و حضور دو خودروساز در این کمیسیون،‌بیان کرد: مشکل اصلی نیاز به قطعه است که خودروسازان در انتظار قطعه هستند تا خودروهای دپو شده در پارکینگ ها در بازار عرضه شود. تولید ماه گذشته خودروسازان نیز در ماه گذشته نسبت به سال قبل کاهش نداشته بلکه افزایش و تقاضا نیز افزایش داشته است.

شیوا با بیان این‌که توقف در عرضه خودرو برای خودروساز هزینه دارد بنابراین عرضه متوقف نشده است، اظهار کرد: تقاضاهای کاذب مشکلات در بازار خودرو را افزایش داده است. بر اساس دستورالعمل هر بازاری که انحصار گر باشد باید دستوری با او برخورد کرد. ما دو خودروساز داریم که 88 درصد تولید خودروی کشور را در دست دارند که این انحصار است؛ در تمام دنیا فرمول hhi استفاده می کنند که hhi ما بالای 4 هزار و انحصار کامل است.

وی با بیان این‌که بازار خودرو به شورای رقابت مربوط نمی شود،‌افزود:‌روش ما این است که به خاطر مشکلات و هزینه های اضافی خودروسازان و براساس سقف قیمتی، قیمت ها براساس اعلام تورم بخشی بانک مرکزی انجام می شود. در بازاری که انحصار وجود داشته باشد، شورای رقابت باید قیمت گذاری را انجام دهد.

رئیس شورای رقابت گفت: قیمت تمام شده برای قطعه ساز نباید بر دوش مصرف کننده اعمال شود بنابراین باید قیمت ها سقف داشته باشد و بهره وری باید به نفع مصرف کننده باشد. بارها اعلام شده اگر به فرمول قیمت گذاری شورای رقابت انتقادی وارد است اعلام شود که تاکنون انتقاد علمی به فرمول قیمت گذاری نبوده است. شورای رقابت در هر بازاری که انحصار باشد ورود می کند حتی در پتروشیمی که بزرگترین بازار است ورود کرده ایم.

شیوا با بیان این‌که حاشیه بازار فعلی خودرو کاذب است که استفاده از حاشیه بازار فعلی برای قیمت گذاری و فروش خودرو کار اشتباهی است، افزود: پیشنهاد شورای رقابت برای فروش خودرو که در جلسه (امروز دوشنبه) مطرح می شود به این شرح است که فروش خودرو بر اساس شرایط انجام شود؛

1- به هرکس فقط یک خودرو و بر اساس شماره ملی فروخته شود.

2- سن خریدار بالای 18 سال باشد.

3- خریدار خودرو تا یکسال حق فروش خودرو را نداشته باشد.

شورای رقابت دلیل بی کیفیتی خودرو

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره قیمت خودرو نیز با بیان این‌که روش شورای رقابت برای فروش خودرو نتیجه نمی دهد، اظهار کرد: راهی که شورای رقابت در سال های گذشته انتخاب کرده کارساز نبوده و حاشیه های بازار خودرو را افزایش داده است. راه درست این است خودرو در حاشیه بازار فروخته شود بنابراین اگر تجربه دهه هفتاد که فروش خودرو در حاشیه بازار بود، انجام شود قیمت ها کاهش خواهد یافت و مردم به صورت عادی می توانند ثبت نام کنند.

وی با انتقاد از شورای رقابت، دلیل بی کیفیتی خودرو را شورای رقابت دانست و افزود: روش شورای رقابت موجب افت کیفیت و تعطیلی کارخانه ها شده است چراکه شورای رقابت کاری غیر از قیمت گذاری برای انحصار خودرو کاری انجام نداده است.

وی بیان کرد: اگر فروش خودرو در حاشیه بازار انجام نشود بازهم قیمت خودرو افزایش خواهد یافت. با فروش خودرو در حاشیه بازار تمام تقاضای کاذب بازار از بین می رود. پیش فروش 20 هزار خودروی شرکت سایپا این هفته انجام خواهد شد و ایران خودرو نیز 10 هزار خودرو تکمیل شده را این هفته تحویل خواهد داد.

رضایی رئیس انجمن قطعه‌سازان دیگر مهمان برنامه درباره مشکل قطعه در بازار خودرو گفت: بارها به شورای رقابت توضیح داده شد که براساس کیفیت خودرو و برای خودروهای مختلف قیمت قطعه فرق می کند.

وی افزود: بانک مرکزی اگر تورم را اعلام می کند ربطی به صنعت خاص ندارد. قطعه ساز با شناسنامه و استاندارد قطعه را تولید می کند و کیفیت قطعه کنترل می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۷
طبق گفته خودتون قیمت قطعات در چند هفته گذشته افزایش داشته، بنابراین ماشین هایی که از قبل تولید شدند و انبار شدند رو با همون روال سابق بفروشید، بعد ماشین های جدید رو قیمت گذاری جدید کنید.
اجازه واردات خودرو داده شود و بعد با تعرفه معقول و کم وارد شود تا خود خودروساز ها بیوفتند دنبال کیفیت و رقابتی کردن جنس های بیکیفیتشان
با توجه به رشد عجیبی که دلار داشته فکر کنم دیگه تعرفه واردات خودرو بی معنی شده . دولت با همین شرایط هم اگه تعرفه را برداره مطمئنم قیمتها اصلاح میشه و نیازی به نظرات کارشناسی تکراری سی سال گذشته نیست .
متاسفانه خودرو ساز ها با مشتری صادق نیستند.به عنوان مثال فرزند من در سال گذشته برای خرید یک دستگاه خودرو در یکی از نمایندگی های ایران خودرو ثبت نام کرده و موعد تحویل آن مرداد ماه سال جاری بوده ولی امروز که 12 شهریور 97 هست خودرو تحویل داده نشده و نمایندگی مربوطه همچنان وعده وعید می دهد و حتی تا کنون دعوتنامه هم ارسال نکرده است.
بنده خدا طرف قولنامه ای میفروشه، حالا انگار همه موقع فروش بنام میزنند
تکلیف کسانی که از 8 ماه پیش ( دیماه 96 ) خودرو پیش خرید کردند و 50 درصد پول خودرو را هم پرداخت کردند و قرار بوده خرداد 97 خودرو به آنها تحویل شود چیست؟ چرا تا به حال حتی برای آنها دعوتنامه تکمیل وجه هم صادر نشده ؟ شورای رقابت ، سازمان حمایت از مصرف کننده ، تعزیرات حکومتی و بقیه نهادهای نظارتی و قهریه کجا هستند تا جلوی این تخلف آشکار خودرو سازها را بگیرد؟
من یک مصرف کننده هستم و ال 90 ثبت نام کردم. دیماه قیمت ال 90 در بازار 41 میلیون بوده امروز همین خودرو سازها با عدم عرضه و آشفته کردن بازار توسط دلالان خودشان قیمت آنرا به 84 میلیون رساندند ...
حالا هم میخواهند مبنای قیمت ها ،همان قیمت بازاری باشد که مقصر اصلی آن خود خودرو سازها هستند و متاسفانه شورای رقابت هم داره با انها هم نوا میشود ...
گناه کسانی که 8 ماه پیش به این خودرو سازها اعتماد کردند چیست ؟
با سلام
اگر می توانید این بند راهم اضافه کنید.
کسانی که در سال 97 ثبت نام کرده اند دیگر حق ثبت نام نداشته باشند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس