بازدید 14572
۹

زندگی در زابل تا اطلاع ثانوی تعطیل شد!

کد خبر: ۸۳۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ 02 September 2018

امروز پنجاه و سومین روز متوالی است که طوفان خاک و بادهای 120 روزه با سرعت گاها بیش از 100 کیلومتر در ساعت زابلی‌ها را غرق در خاک کرده، نفس شان را بریده و خلقشان را تنگ کرده است.

به گزارش ایسنا، 53 روز است که غلظت ذرات معلق چندین برابر حد مجاز بوده و زابلی ها شدیدترین بادها را در 55 سال اخیر تجربه کرده‌اند و معلوم نیست که این طوفانهای شن 70 تا 120 کیلومتری در ساعت می خواهد این بندگان خدا را به کدام ناکجا آباد ببرد. تا همین الان هم یعنی از 8 شهریور تاکنون 134 نفر از 787 خاک خورده به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان و گرد و خاک در مراکز درمانی این منطقه بستری شدند.

زنگ هشدار مدتی است که برای ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان به صدا درآمده و با توجه به هشدارهای اعلام شده از سوی هواشناسی، نیروهای دستگاه های اجرایی تا پایان هفته جاری در حال آماده باش قرار دارند.

نیروهای راهداری نیز برای ماسه روبی در منطقه سیستان حضور دارند و نیروهای جمعیت هلال احمر استان و سیستان نیز به توزیع اقلام مورد نیاز در مناطقی که نیاز به ماسک یا سبد غذایی دارند اقدام می‌کنند. بیمارستان ها و مراکز خدمات جامع سلامت در سیستان نیز به حالت آماده باش کامل درآمده و توصیه شده مردم در این هوای ناسالم از منازل خود خارج نشوند و به رانندگان هم تاکید شده برای حفظ سلامتی خود از تردد غیر ضروری پرهیز کنند.

به گفته رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان، امروز غلظت ذرات معلق در هوای زابل در شرایط ناسالم قرار داشته و به اندازه 10 میکرون در هوای زابل رسیده و گاهی به 60 برابر حد مجاز نیز رسیده است.

محمود دیانتی گفته، امسال به لحاظ سرعت وزش بادهای 120 روزه، یکی از شدیدترین بادها در نیم قرن اخیر را داشته‌ایم که پیامد آن افزایش تعداد روزهای ناسالم هوا بوده است. از این مدت 53 روزه حدود 30 روز غلظت ذرات معلق بین 1000 تا بیش از 9000 میکروگرم بر مترمکعب معادل 7 تا 60 برابر حد مجاز بوده است. هشت روز نیز غلظت ذرات معلق تا بیش از 20 برابر و 3 روز متوالی نیز تا بیش از 50 برابر حد مجاز افزایش یافته است.

او همچنین اضافه کرده در این روزها حدود 18 روز بیشینه سرعت وزش باد بیش از 100 کیلومتر بر ساعت بوده که دید افقی را تا 150 متر کاهش داده و چندین روز نیز سرعت باد به 115 تا 122 کیلومتر بر ساعت رسیده است.

دیانتی پیش بینی کرده همچنان وزش باد شدید و گردوخاک در زابل ادامه داشته باشد و بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی امروز و فردا بر شدت وزش باد در شمال استان افزوده می‌شود بطوریکه سرعت وزش باد گاهی به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در این مدت به سبب شدت وزش باد در برخی نواحی شمال استان، طوفان و گردوخاک و افزایش شدید غلظت ذرات غبار انتظار می‌رود که سبب بروز اختلال در وضعیت عمومی محورهای مواصلاتی و مسیرهای هوایی می‌شود.

دید در جاده‌های مواصلاتی زابل-نهبندان، زاهدان-نهبندان، زاهدان-زابل بیشترین کاهش دید را خواهند داشت و طی این مدت علاوه بر نفوذ گرد و غبار به نواحی مرکزی، مرز شرقی و نواحی غربی استان، باد و گرد و خاک با شدت کمتر منجر به خیزش گردوخاک در این مناطق می‌شود. همچنان روند کاهش دما در نیمه شمالی استان ادامه داشته و سبب خنک‌تر شدن هوا به‌ویژه در طول شب‌ها می‌شود.

علی ملاشاهی، کارشناس پیش بینی هواشناسی سیستان وبلوچستان نیز گفته صبح امروز سرعت وزش باد در زابل به 95 کیلومتر در ساعت رسیده و غلظت گرد و غبار تا صبح امروز سه برابر حد مجاز رسیده و پیش‌بینی کرده تا آخر وقت افزایش یابد و شرایط برای فردا ادامه داشته باشد.

به گفته او در 11 روز اخیر بیشترین سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در منطقه سیستان، 122 کیلومتر بر ساعت ثبت شده و نیز غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در اوج طوفان به 44 برابر حد مجاز رسیده است.

حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است ولی غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در چهار روز گذشته 6 هزار و 668 میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده است.

ملاشاهی پیش بینی کرده که امروز و فردا شدت وزش باد در منطقه سیستان افزایش یابد که کاهش شدید دید و کیفیت هوا را به دنبال خواهد داشت.

عبدالرحمن شهنوازی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفته 134 نفر از 787 مراجعه کننده به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان و گرد و خاک سیستان از هشتم شهریور تاکنون در مراکز درمانی این منطقه بستری شدند. این افراد به سبب عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از طوفان به بیمارستان ها، مراکز درمانی و پایگاه های اورژانس مراجعه کرده بودند که 653 نفر آنان به صورت سرپایی درمان شدند.

زنگ هشدار مدتی است که برای ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان به صدا درآمده و با توجه به هشدارهای اعلام شده از سوی هواشناسی، نیروهای دستگاه های اجرایی تا پایان هفته جاری در حال آماده باش قرار دارند. نیروهای راهداری نیز برای ماسه روبی در منطقه سیستان حضور دارند و نیروهای جمعیت هلال احمر استان و سیستان نیز به توزیع اقلام مورد نیاز در مناطقی که نیاز به ماسک یا سبد غذایی دارند اقدام می‌کنند و راه های جاده ای و مواصلاتی استان باز است.

رسول راشکی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز گفته 1335 سبد غذایی و 44 هزار و 942 ماسک در 11 روز اخیر میان مردم طوفان زده منطقه سیستان در شمال این استان توزیع شده و در این مدت به 6010 نفر در 58 روستای سیستان خدمات ارائه کردند. همچنین در این مدت علاوه بر توزیع سبدهای غذایی و ماسک، 7852عدد بطری آب میان مردم طوفان زده منطقه توزیع شده است. 253 امدادگر با 48 دستگاه خودرو در این مدت به خدمات رسانی به مردم پرداختند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۹
سلام
عکس های سوم و پنجم را چند هفته قبل هم نشان داده بودید.!!!!!!!!
نعمت از همه طرف میبارد
بیچاره مردم
مسئولین بروند و چند روزی در بین مردم زندگی کنند تا وخامت اوضاع را متوجه شوند ...
زندگي همه جاي اين مملكت تعطيل شده، همه در حال مردگي هستيم كه از صد بار مردن بدتر است
اگر نصف این اتفاق خوزستان افتاده بود الان تمام شبکه های خبری پوشش داده بودند.
به زودی در کل ایران تعطیل میشود
اگه خونه رییس‌جمهوراونجابود؟؟؟؟
سیستان از نظر آب و هوایی شرایط مشابه امارات متحده عربی و بسیاری از کشورهای شیخ نشین رو داره اما ببینید اونها چطور طبیعت رو مهار کردن و ما برای مردم سیستان در 40 سال گذشته چه کردیم.
مردم سیستان از مسئولین هیچ کمکی به شما نخواهد رسید. تنها کسی که میتواند به شما کمک کند خودتان هستید و آن هم با کنترل زاد و ولد میسر میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
ببخشید. یعنی منظور شما اینه به خاطر اینکه مسئولین نمی توانند مشکل را حل کنند، مردم زاد و ولد نکنند تا تعدادشان کمتر بشه و نهایتا حذف بشوند. عجب راه حلی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان