بازدید 19373

۷۰ هزار دستگاه خودرو در کدام پارکینگ پارک شده اند؟

در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بود که یکی از نمایندگان مجلس گفت: دو خودروساز بزرگ حدود ۹۰ هزار دستگاه خودرو را احتکار کرده اند تا با قیمت بالاتر به فروش برسانند. بعد از آن، خودروسازان منکر احتکار شدند و اعلام کردند، برای پارک این میزان خودرو، دست کم ۱۵۰ هزار هکتار فضا نیاز است که تأمین چنین فضایی توسط خودروسازان دور از ذهن است. به تازگی اعلام شد که ۷۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل نقص قطعات امکان ارائه به بازار را ندارند.
کد خبر: ۸۲۹۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶ 31 August 2018

۷۰ هزار دستگاه خودرو در کدام پارکینگ پارک شده اند؟در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بود که یکی از نمایندگان مجلس گفت: دو خودروساز بزرگ حدود ۹۰ هزار دستگاه خودرو را احتکار کرده اند تا با قیمت بالاتر به فروش برسانند. بعد از آن، خودروسازان منکر احتکار شدند و اعلام کردند، برای پارک این میزان خودرو، دست کم ۱۵۰ هزار هکتار فضا نیاز است که تأمین چنین فضایی توسط خودروسازان دور از ذهن است. به تازگی اعلام شد که ۷۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل نقص قطعات امکان ارائه به بازار را ندارند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ از اوایل سال جاری بود که خودروسازان بنا به دلایل مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز خواستار افزایش قیمت خودرو‌های تولید داخل شدند. نادر قاضی پور، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری در واکنش به این تصمیم خودروسازان گفت: خودروسازان در آذر ماه سال ۹۶ با دلار ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی خودرو‌های جدید تولید کردند؛ اما هیچ یک از این خودرو‌ها را پیش فروش نکرده و یا به روز و به صورت نقدی نفروختند.

وی ادامه داد، خودروسازان حدود ۹۰ هزار خودرو را احتکار نموده اند که از این تعداد ۶۰ هزار دستگاه خودرو مربوط به سایپا و ۳۰ هزار دستگاه خودرو مربوط به ایران خودرو می‌باشند. این نماینده مجلس گفت: این ۹۰ هزار دستگاه خودرو آماده ارائه به بازار بوده و خودروسازان منتظرند تا خودرو‌های خود را با قیمت دلار روز به مردم بفروشند.

۷۰ هزار دستگاه خودرو در کدام پارکینگ پارک شده اند؟

بعد از این صحبت‌های نادر قاضی پور بلافاصله خودروسازان به آن واکنش نشان دادند و احتکار خودرو‌ها را تکذیب کردند. قاسم خاکی جوان رئیس اداره اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه‌های گروه خودروسازی سایپا در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ در این زمینه گفت: برای نگهداری هر دستگاه خودرو نیازمند متوسط ۲۵ مترمربع فضای پارکینگی هستیم که با احتساب ۶۰ هزار دستگاه خودروی ادعا شده، دست کم ۱۵۰ هکتار فضا نیاز است. تأمین چنین فضایی دور از ذهن است و از مدعیان احتکار می‌خواهیم نشان دهند، چنین فضایی در کجا واقع شده است؟

مرتضی آقایی مدیر ارتباطات و امور بین الملل ایران خودرو نیز ضمن رد مطالب قاضی پور گفت: پارکینگ مادر ایران خودرو در نهایت ظرفیت هشت هزار خودرو را دارد و تأمین فضا برای نگهداری سی هزار دستگاه خودروی ادعایی، نیازمند اجاره زمین در جاده مخصوص کرج است.

حالا پس از گذشت چند ماه از این مصاحبه ها، این پرسش مطرح می‌شود که حق با چه کسی بوده است؟

برای پاسخ به این پرسش به خبری که در چند روز اخیر در این زمینه رسانه‌ای شد مراجعه می‌کنیم. در هشتم شهریور ۱۳۹۷ بود که سرهنگ یدالله رستمی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان آذرشهر آذربایجان شرقی طی مصاحبه‌ای از کشف انبار احتکار خودرو در این شهر خبر داد.

وی در تشریح این خبر گفت: در پی وصول اطلاع از ظن به احتکار تعداد زیادی خودروی سمند در یکی از انبار‌های ایران خودرو در شهرستان آذرشهر، رسیدگی به این موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت و با مراجعه به این انبار، تعداد هشت هزار و ۸۴۵ دستگاه از انواع خودروی سمند احتکار شده کشف و انبار به دستور مقام قضایی پلمپ و به مراجع قضایی تحویل داده شد.

این نشان می‌دهد که خودروسازان، علیرغم رد احتکار خودرو، این کار را به هر دلیلی انجام داده اند و از عرضه خودرو‌های خود به بازار ممانعت کرده اند.

۷۰ هزار دستگاه خودرو در کدام پارکینگ پارک شده اند؟

همچنین در نهم شهریور ۱۳۹۷ محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور با رد احتکار خودرو در شرکت‌های خودروسازی گفت: در حال حاضر ۷۰ هزار دستگاه خودرو در دو شرکت خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا به دلیل کمبود قطعات در حالت توقف و دپو قرار دارند.

با توجه به این مصاحبه این پرسش مطرح می‌شود که خودروسازانی که چند ماه قبل ادعای نادر قاضی پور مبنی بر احتکار ۹۰ هزار خودرو را به دلیل نبود پارکینگ و فضای ۱۵۰ هزار هکتاری رد می‌کردند، حالا این ۷۰ هزار خودرو دارای نقص قطعات را در کدام پارکینگ پارک کرده اند؟

شایان ذکر است، در هشتم شهریور ۱۳۹۷ محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به خبر احتکار خودرو در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: روزانه بیش از ۳ هزار خودرو در کشور تولید می‌شود و طی هفت روز تحویل خریداران می‌شود، با وجود نهاد‌های نظارتی متعدد (۱۳۵، ۱۱۰، ۱۲۴)، تأمین پارکینگ برای احتکار این تعداد خودرو (روزی ۱۸۰۰۰ م) و جریمه تأخیر در تحویل، احتکار خودرو منطقی نیست؛ با این حال اگر اطلاع دقیقی دهید بررسی می‌شود.

وزیر صمت که به دنبال اطلاعات دقیق می‌باشد، می‌تواند با کنار هم قرار دادن همین چند مصاحبه به نتایج مورد نظر برسد و دستور پیگیری را صادر کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۳۶
همه احتکار را قبول دارند چرا برخورد نمی شود اگر سایپا وایران خودرو خصوصی بودند الان مدیران ان دستگیر و محاکمه می شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
چون مديراشون خودي هستند
دروغ پدر مردم رو درآورده، امان از این دروغ که ریشه همه مشکلاته
با سلام
وقتي عكس دپو كردن و احتكار خودرو در چند ماه گذشته در شبكه هاي اجتمايي دست به دست ميشد قاطبه ملت پي به اين نيت زيادي خواهانه و شيطاني خودرو سازان بردند...
بعد ها خبر از دپو قطعات در گمركات و عدم ترخيص قطعات كه با دلار 3800 وارد شده بود به ميزان بسيار زياد توسط خودروسازان درج و نشر پيدا كرد و حتي اعلام شد با اينكه خودرو سازان دم از كمبود قطعه ميزنند و توليد را پايين اورده اند قطعات در گمرك در حال خاك خوردن هستند و هدف خودروساز ايجاد التهاب در جامعه و ايجاد بازار سياه قيمت ها بوده است و حتي خبر صادرات همان قطعات با نرخ دلار بازار ازاد!!!!!!!!!!!!!! (رجوع به سايت تابناك)
در اين شرايط با ابن حجم اطلاع رساني در شبكه هاي اجتمايي و رسانه هاي ديگر چگونه وزارت صنعت و معدن-كمسيون نظارت بر تخلفات مجلس-سامانه 124-تعزيرات و......هزاران سازمان عريض و طويل نظارتي متوجه اين حجم تخلف-احتكار-خلف وعده خودرو سازان نشده و همچنان دم از بي اطلاعي ميزنند؟؟؟؟
نمايندگان مردم!!!!!! باشد تا مردم در انتخابشان دقت كنند....
اونوقت میگن مردم دزدی را از کجا یاد می گیرند؟ ماشین را تولید می کنند بعد یکی از سنسورها را برمی دارند و می گویند قطعه نداریم . ضمنا این دو کارخانه هم خصوصی نیستند و این مسخره بازی را هم سالهاست که دارند در میارند .وتعیین قیمت بازار و گرانفروشی و آشغال فروشی رو در دست دارند.وزرای صنعت و ... هم نماینده سیستمند نه مردم .بیچاره مردم !!!
آقا موقعی که ریگی رو تو هوا میگیرند نمیتونند این همه ماشین را پیدا کنند ! مورچه و موریانه که نیستند زیر زمین بروند. موقعیکه دولت و ارگانهای خصولتی خودشان از این احتکار ذی نفعند برای چی پیدا بشه. این وزیر صمت هم آخرشه ها!
خوب اقای وزیر بنده خدا نباید هم خبر داشته باشن .
اخه میدونید صلاح نیست با خبر باشن.
این وزیر باید حذف شود
خودشون عمدا بعضی قطعات رو کار مونتاژ نمیکنن تا دلیل بر ناقص بودن قطعه باشه! یعنی کثیف تر از شما هم میتونه باشه؟؟
وزیر باید از کار برکنار و محاکمه شود اگر روزانه بیش از ۳ هزار خودرو تولید و تحویل مشتری می شود چرا وضعیت بازار اینگونه است؟
بله عزیزان اینقدر مردم نسبت به مسیولین بی اعتمادشدن کسی حرفی را باور نمیکنه
خخخخخخخخخخخخخ
فقط استیضاح و محاکمه وزیر صنعت و مدیران عامل خودروسازی و اعضای هیئت مدیره.
خودروسازان آخرین اژدهای اقتصادی هستند که بزودی نابود خواهند شد.
بدهی خودروسازان داخلی آنقدر بالاست که مجلس حاضر نیست به آن ورود کند.
آقايان تابناكي ؛
هيچ احتكاري در كار نيست. تنها موضوع كسري قطعاته كه دامنگير خودروسازها شده.
كمپين نخريدن خودرو صفر رو هم بهش آب و تاب داديد ، آخرش چي شد؟ بعد از راه اندازي كمپين ، چند نفر از خود شما تابناكي ها همين محصولات داخلي رو خريد كرديد؟
اين رو كه ديگه اطلاع دارم...
لطفا با رعايت موازين اخلاقي ، مطلب رو درج بفرماييد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
دوست عزیز اتفاقا بحث احتکار به شدت جریان داره. به امید روزی که این دو شرکت زالو صفت ورشکست بشن و ما از دست این ارابه های مرگ نجات پیدا کنیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
چی شده،نکته شما هم از مدیران بی لیاقت خودروسازی هستین که به ... برخورده. در ضمن آب یخ برا اینجور مواقع خوبه، و البته با یخ قالبی. حالا شما هم خودشوناراحت نکن بار کج به منزل نمیرسد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
احیاناً شما با توجه بنظری که دادید جز همین احتکار کنندگان هستید، خسته نشدید این همه دروغ تحویل ملت دادید
باید برخوردی مانند دیگر محتکران با این خودرو سازان برخورد کرد تا عدالت رعایت گردد.
خودروساز مذکور در اخبار اعلام کرد که نقص در تجهیزات دارند به عنوان مثال ضبط صوت ندارند در حالیکه در کلیه ثبت سفارشهای جدید این خودروساز ضبط صوت جزء آپشنها عنوان شده !! و مشتریان باید خودشان هزینه جداگانه بدهند با این حساب خودرو کامل است چرا اون رو احتکار کردن؟!!!!!!!
قطعا کلی هم قطعات احتکار کردن
لعنت به هر چی دزد وطنی
هر روز صدا وسيما اخبارى دال بر احتكار كالاها و عدم فروش به ببينندگان ارايه ميكند اما در قبال احتكار و عدم فروش شركتهاى دولتى چه سايپا و ايران خودرو و...چه اقدامى انجام داده محتكر اصلى و نابسامانى اصلى بازار فقط و فقط خود دولته
خدا میداند کجای دیگه انبار دارند که کشف نشده جالب است بدلیل تورم سریعا خودروساز موافقت افزایش قیمت خودرو را می گیرد ولی حقوق کارمند وبازنشسته را ببیند . کفاف 10 روز را میدهد 20 روز دیگه ماه را چجوری سر کنند چجوری باید سریع حقوق شان را افزایش دهند ؟
کارمون شده دروغ ، ریا، دزدی ؛ سیستم فاسد این وضع رو به بار میاره من حاضرم رئیس جمهور شم و فقط ۴ سال با فساد گسترده مقابله کنم چون همه چی اینطوری خوب میشه
دزدی در روز روشن
حالا که انبار ها رو شناسایی و پلمپ میکنند سری هم به انبار بین اتوبان کرج و جاده مخصوص قبل از آزادگان بزنند که در مدت کوتاهی لبریز از خودرو شده و به ایران‌خودرو تعلق دارد.
وقتی دولت، نماینده های مجلس و خودرو ساز دستشون تو یک کاسه باشه میشه همین وضع موجود.
شگرد خودروسازان هم برای فرار از اتهام احتکار این است که چند قطعه از خودرو را ( مانند رادیو پخش - کیلومتر سنج و... ) عمدا تامین و مونتاژ نمی کنند تا اگر کسی گفت چرا به بازار خودرو نمی دهید بگویند، نقص قطعه داریم.
پس از بالا رفتن قیمت ها نقص قطعه در کسری از ثانیه رفع میشود و درآمدهای سرشاری را برای مدیران این صنعت به ارمغان می آورد.
خدا محتکرین را لعنت کند.
دزدی تنها از دیوار مردم بالا رفتن که نیست. دزد یعنی اینها البته شاه دزد
بقیه پارکینگ ها رو هم پلمپ کنید
بابا چند تا از این مدیران رده بالا ایران خودرو و سایپا را اخراج کنند و افراد سالم را جایگزین کنند بقیه ماستها را کیسه می کنند و می بینید که اوضاع درست می شود . منتها همه دزد هستند مسئله اینجاست . وزیر صنعت یک جوری این حرفها را می زد که بخدا شایسته توسری است !!! مردک خوب از دفترکارت پاتو بگذار بیرون و یک سری به خودورو سازها بزن . مدیرانشونو احضار کن وقتی خلاف واقع بهت اطلاعات دادند برکنارشون کن و به قوه قضائیه معرفی کن . یا وزیران صنایع دزد بودند مثل نعمت زاده و ترکان یا خمارند مثل شریعتمداری که به جای پاسخ به مردم از مردم سئوال میکنه !!!! بگید کجاست ما بریم ببینیم ! بدبخت مافنگی لابد توی جیب منه !
چرا ١٥٠ هزار هكتار براى ٩٠ هزار خود رو نياز است؟ در مقياس كوچكتر ميشود گفت ١٥٠ هكتار براى ٩٠ و يا ١٥ هكتار براى ٩ خودرو!!! براى هر خود رو ١٥٠٠٠ متر مربع ! پس ميشود نتيجه گرفت كه عدد اوليه ١٥٠ هكتار بوده نه ١٥٠ هزار! كه البته تامين ١٥٠ هكتار براى خودرو سازها چه در زمين هاى ملكى و يا استيجارى كاملا عملى ميباشد . مساحت يك پالايشگاه نفت يا گاز بزرگ حدود ٢٠٠ هكتار است.
بعدالتحرير: عنوان كردن مطلب فوق بهيچوجه به معنى تاييد نظرات غير كارشناسى در تعيين قيمت خودرو كه موجب ضرر و زيان براى توليد كننده و انباشته شدن جيب گشاد دلالان و واسطه ها شده نمي باشد.
تخصیص ارز دولتی به خودروساز فرغون ساز خیانت به ملتیه که تو خرج دارو و غذاشون موندند
چقدر این کار خودرو سازان زشت وناجوانمرده است درست عین زمان دولت نهم ودهم همین عمل ناپسند انجام وحالاهم تکرارشد احتکار خودروکه جیب هموطنان خودشان می زنندو مسعولین کشورهم تماشا می کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار