بازدید 9801

پراید ۴۰ میلیونی با وجود بومی سازی ۸۷ درصدی بعد از ۲۵ سال تولید

خودروسازان در این روز‌ها خواستار افزایش مجدد قیمت خودرو‌های داخلی هستند. یکی از بهانه‌های آن‌ها این است که قیمت قطعات افزایش یافته و باید قیمت خودرو نیز به همان نسبت افزایش یابد. همین بهانه‌های خودروسازان باعث شده است تا قیمت پراید در بازار آزاد از ۲۵ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان برسد. پرایدی که بعد از ۲۵ سال تولید تنها ۸۷ درصد از قطعات آن داخلی سازی شده است.
کد خبر: ۸۲۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ 30 August 2018

پراید ۴۰ میلیونی با وجود بومی سازی ۸۷ درصدی بعد از ۲۵ سال تولیدخودروسازان در این روزها خواستار افزایش مجدد قیمت خودروهای داخلی هستند. یکی از بهانه های آن ها این است که قیمت قطعات افزایش یافته و باید قیمت خودرو نیز به همان نسبت افزایش یابد. همین بهانه های خودروسازان باعث شده است تا قیمت پراید در بازار آزاد از 25 میلیون تومان به 40 میلیون تومان برسد. پرایدی که بعد از 25 سال تولید تنها 87 درصد از قطعات آن داخلی سازی شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، این روزها بازار خودروهای داخلی بسیار آشفته شده است و قیمت ها دائماً در حال افزایش می باشند، به طوری که قیمت پراید طی چند روز از 25 میلیون تومان به 40 میلیون تومان افزایش یافته است. این افزایش روزانه قیمت خودروها باعث شده است تا قیمت کارخانه ای خودروها از قیمت بازار آزاد آن ها فاصله بگیرد و این همان چیزی است که خودروسازان خواهان آن بودند.

خودروسازان که در این روزها به هر شیوه ای جهت افزایش قیمت خودروهای داخلی دست می زنند، اعلام کرده اند که باید قیمت خودروها نیز به مانند قیمت قطعات خودرو که به دلیل حذف سهمیه ارز 4200 تومانی افزایش یافته است، افزایش یابد در غیر اینصورت تولید کاهش خواهد یافت و عده زیادی بیکار خواهند شد. موضوعی که با واکنش رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو رو به رو شده است. سعید موتمنی طی مصاحبه ای گفت: آنچه خودروسازان برای افزایش قیمت ها اعلام کرده اند، بهانه ای بیش نیست و آنها خواب رشد یکباره قیمت ها در سال های 1391 و 1392 را در سر می پرورانند.

با توجه به گفته های خودروسازان و رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو شاید برای شما هم این پرسش مطرح شود که چرا باید قیمت خودروهایی مانند پراید افزایش یابد؟ مگر قطعات این خودرو از خارج وارد می شود و به نرخ ارز وابسته است؟

برای پاسخ به این پرسش ها باید گزارش انجمن خودروسازان که در سال گذشته منتشر شده است را بررسی کنیم. طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، تا به امروز بیشترین داخلی ‌سازی انجام شده در صنعت خودرو کشور و در بین محصولات موجود، ۹۳ درصد و کمترین نیز ۲۰ درصد بوده است. این ۲۰ درصد البته بیشتر به خودروهای به اصطلاح مونتاژی متعلق به بخش خصوصی مربوط می ‌شود که اکثر قریب به اتفاق آنها چینی هستند.

جدول زیر میزان داخلی سازی برخی از خودروها را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود حدود 93 درصد از خودروهای سمند، پژو 408 و پژو پارس که هر سه از محصولات شرکت ایران خودرو می باشند، داخلی سازی شده است. وانت پراید و وانت آریسان که هر دو از محصولات شرکت سایپا می باشند به لحاظ داخلی سازی با 90 درصد داخلی سازی در رتبه های بعدی قرار دارند. نکته جالب در فهرست منتشر شده این است که پراید بعد از حدود 25 سال قدمت ساخت و این همه تقاضا، تنها 87 درصد داخلی سازی شده است. تیبا نیز که از نسل پراید محسوب می شود تنها 87 درصد داخلی سازی شده است. در انتهای جدول نیز سوزوکی ویتارا از شرکت ایران خودرو، پژو 2008 و پژو 301 از شرکت ایدرو قرار دارند که میزان داخلی سازی هر یک از این سه خودرو تنها 20 درصد می باشد.

پراید ۴۰ میلیونی با وجود بومی سازی ۸۷ درصدی بعد از ۲۵ سال تولید

با توجه به درصد داخلی سازی ها می توان این گونه عنوان نمود که اگر قیمت خودروهایی مانند پژو 2008، پژو 301 و سوزوکی ویتارا با افزایش قیمت ارز، افزایش یابد شاید اندکی قابل قبولی باشد چرا که تنها توانسته ایم 20 درصد از این خودروها را داخلی سازی کنیم اما افزایش قیمت خودروهایی مانند سمند، پژو 405 و پژو پارس به بهانه افزایش قیمت ارز با 90 درصد داخلی سازی اصلاً نمی تواند قابل قبول باشد. همچنین پرسش مهم دیگر این است که چرا ما نتوانسته ایم در مدت 25 سال که از زمان تولید پراید در داخل کشور می گذرد، این خودرو را به صورت 100 درصد داخلی سازی کنیم؟ چرا هنگامی که در سال 1391 با تحریم های ظالمانه مواجه شدیم و قیمت خودروها افزایش چشمگیری یافت خودروسازان و قطعه سازان به فکر افزایش میزان درصد داخلی سازی خودروها نیفتادند تا دوباره امروز به همان درد 6 سال پیش گرفتار نشویم؟ البته که جواب همه این پرسش ها مشخص است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار