بازدید 12637

الگویی موفق در توسعه اقتصادی، عذرخواهی خبرگزاری از یک مدیر ارشد

متأسفانه خبری بدون تحقیق و بررسی آن هم در یک خبرگزاری بزرگ که مخاطبین داخلی و خارجی دارد، منتشر شد که حقیقتاً خوشایند هیچ کسی نبود. نباید فراموش کرد، شما به همان اندازه که دوستانی دارید، دشمن هم دارید. لذا انتظار می رفت برای بررسی دقیق آن پیگیری بیشتری انجام می‌گرفت...
کد خبر: ۸۲۴۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳ 12 August 2018

استاندار پیشین کرمان تأکید کرد: تصمیم گرفتم بین استانداری و رسیدگی به وضعیت همسرم، دومی را انتخاب کنم. اصرار خودم بود و برای اینکه دولت را قانع کنم از سردار سلیمانی خواهش کردم ایشان از وزیر کشور و آقای جهانگیری بخواهند استعفای من را بپذیرند و من از دولت کناره‌گیری کنم. الان نیز در حال بررسی هستم و ممکن است ظرفیت‌های بخش خصوصی را فعال کنم.

به گزارش «تابناک»؛ ماجرا از آنجایی آغاز شد که شایعه بازداشت آقای استاندار در فضای مجازی در چند کانال و گروه خبری منتشر شد. این خبر برای بررسی صحت و سقمش در گروه خبرنگاران قرار گرفت، اما فرد منتشر کننده با تصور اینکه این خبر صحت سنجی شده است، اقدام به انتشار آن نمود. همان چند ثانیه انتشار کافی بود تا به این شایعه دامن زده شود و این خبر به رغم توضیح بلافاصله آن توسط دوستداران! آقای استاندار، دست به دست بچرخد.

خبری که به سرعت نیز تکذیب شد و رزم حسینی، استاندار پیشین با تماسی که با خبرگزاری فارس داشت از انتشار این خبر ابراز تعجب و ناراحتی کرد. او که دو بار استاندار نمونه شده است، از انتشار برخی اخبار گله‌مند بود و معتقد است، با وجود شبکه‌های اجتماعی که در صدند اعتماد مردم به نظام و مسئولین را کم کنند انتظار می رود، رسانه‌ها در انتشار اخبار دقت بیشتری داشته باشند.

الگویی موفق در توسعه اقتصادی، عذر خواهی خبرگزاری از یک مدیر ارشد

در ادامه خبرگزاری فارس از او دعوت کرد در خبرگزاری حضور یابد تا از این طریق علاوه بر دلجویی و عذرخواهی با اقدامات و عملکرد وی در دوران تصدی‌اش بیشتر آشنا شویم. شاید کمتر کسی بداند که رزم حسینی تنها استانداری است که یک الگوی جدید مدیریتی در کرمان پیاده کرده و توانست تأیید رهبر انقلاب و رئیس جمهور را در این زمینه بگیرد. ایده مرکزی او برای اداره یکی از بزرگترین استان‌های کشور، تعیین معین اقتصادی برای شهرستان‌ها و توافق با بخش خصوصی برای اداره اقتصادی شهرها بوده است؛ کاری که رهبر انقلاب آن را مصداق کامل اقتصاد مقاومتی دانسته‌اند.

رزم حسینی درباره تبعات انتشار این خبر خلاف واقع گفت: متأسفانه خبری بدون تحقیق و بررسی ـ آن هم در یک خبرگزاری بزرگ که مخاطبین داخلی و خارجی دارد ـ منتشر شد که حقیقتاً خوشایند هیچ کسی نبود. نباید فراموش کرد که شما به همان اندازه که دوستانی دارید، دشمن هم دارید. لذا انتظار می رفت برای بررسی دقیق آن پیگیری بیشتری انجام می‌گرفت، چون من، وزارت کشور، روابط عمومی استانداری و... در دسترس خبرنگار شما بود تا از این طریق صحت و سقم خبر را جویا شود؛ با این کار قطعاً تکریم افراد هم صورت می‌گرفت. شما به خوبی آگاه هستید که گسترش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غیر رسمی به ابزاری تبدیل شده‌اند که روز به روز سرمایه اجتماعی مردم به نظام را کم و اعتماد مردم به مسئولان و نظام را از بین می برند.

استاندار پیشین کرمان ادامه داد: به هر صورت فردی که به مقام استانداری می‌رسد، طی یک سلسله مراتب پیچیده و سخت تأیید صلاحیت شده و مسئولیت به او واگذار شده است. در برخی از استان‌‌ها همانند کرمان، انتخاب استاندار از حساسیت‌ بیشتری برخوردار است. کرمان یکی از بزرگترین استان‌های کشور است و با سیستان و بلوچستان و بندرعباس همجوار و خط ترانزیت مواد مخدر و مهاجرت‌‌های غیرقانونی افاغنه به داخل کشور است.

در کنار این مسائل یک استان اقتصادی و صنعتی هم محسوب می شود و دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است. سرمایه اجتماعی بسیار خوبی دارد و در کنار این مسائل دارای تاریخ و پیشینه شگرفی هم هست. در کاوش‌های باستان شناسی که اخیراً در منطقه جیرفت صورت گرفته، نشان‌هایی از یک تمدن بسیار قدیمی کشف شده است که تاریخ دیرینه شناسی را تغییر می دهد.

رزم حسینی افزود: حالا با در نظر گرفتن این شرایط، یک خبر ناموثق در خصوص من از سوی بزرگترین خبرگزاری کشور منتشر می شود که حاشیه‌های بسیاری برای من ایجاد می کند. مسأله من دفاع از خودم نیست؛ هرچند این هم مسأله بسیار مهمی است، بحثی که دوست دارم در مورد آن صحبت کنم، اعاده حیثیت از شأن مدیران جمهوری اسلامی است، هرچند از این مسأله هم گله‌مندم که چرا خودم باید از این شأن دفاع کنم و نهادهای متولی چرا در این باره اقدامی نکرده اند؟

او درباره مدل مدیریتی‌اش در دوره استانداری تأکید کرد: پس از قبول مسئولیت استانداری کرمان، من از بخش خصوصی خارج شدم. رشته من اقتصاد بود و بعد از پایان جنگ و با آگاهی به چالش‌های انقلاب اسلامی پس از جنگ من وارد بخش خصوصی شدم. معتقدم باید مردمان جمهوری اسلامی متمکن و متدین باشند، چون اگر مردم این کشور، روستاییان و شهرنشینان تمکن مالی نداشته نباشند و نتوانند دست در جیب خودشان داشته باشند، دینشان به خطر می افتد؛ «لامعاش له لا معادله له».

رزم حسینی اذعان داشت: اعتقاد من این است که کار در بخش اقتصادی جهاد است. در پانزده سال گذشته هم مقام معظم رهبری سال‌ها را به نوعی نام‌گذاری اقتصادی کرده‌اند و جدای از این، طرح مسأله اقتصاد مقاومتی هم نشان از اهمیت این حوزه دارد. با توجه به این شرایط، ما وارد بخش خصوصی اقتصاد شدیم و از هیج رانتی هم برخوردار نبودیم. تمایل نداشتم این گونه صحبت کنم، ولی شما زندگی خصوصی و فعالیت‌های اقتصادی من را بررسی کنید، اگر ریالی در آن رانت و یا دور زدن قانون و مالیات بود، من تمام سرمایه زندگی ام را به جمهوری اسلامی می بخشم. در این راه ما سختی‌های زیادی را متحمل شدیم، ورشکست شدیم اما دوباره روی پای خود ایستادیم تا اینکه از سوی دولت پذیریش مسئولیت استانداری کرمان به من پیشنهاد شد.

او خاطرنشان کرد: به اندازه بضاعت فکری خودم به دنبال آن بودم که سبک جدیدی از اداره کشور در استان کرمان را به اجرا بگذارم؛ کاری که متفاوت از امور جاریه جمهوری اسلامی ایران باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید که ما در کشور امور جاریه اسلامی داریم، ولی نظام جمهوری متعالیه اسلامی نداریم. همه دولت‌های می آیند و در چنبره بروکراسی گیر می‌کنند؛ از وزیرش تا استاندار در این بروکراسی دست و پاگیر اسیر می شود.

استاندار سابق کرمان افزود: وقتی نفت 120 دلار است، وضع مردم با زمانی که نفت 50 دلار است یکی است و تفاوتی نمی‌کند. ما که انقلاب نکردیم برای عقب ماندن، انقلاب به دنبال پیشرفت بود؛ بنابراین، زمانی که من مسئولیت استانداری را بر عهده گرفتم با توجه به سیاست‌های دولت باید شعاری را برای پیش نیاز کار سیاسی انتخاب می کردم و بعد از بررسی جوانب شعار استانداری «ولایت و توسعه» شد.

رزم حسینی تأکید کرد: به اعتقاد من تمام افرادی که طبق قانون اساسی وارد انتخابات مختلف می شوند و مسئولیت می پذیرند، اعم از مسلمان و مسیحی و زرتشتی، چون بر اساس این قانون رقابت می کنند و در رأس قانون اساسی رهبری انقلاب است، همه ولایت مدار محسوب می شوند، لذا من اعتقادی ندارم که فقط بسیج و یا یک عده خاص ولایت مدارند و دیگران نیستند، حلقه خودی بودن‌ها را بسیار باز در نظر گرفتیم؛ از سوی دیگر، انقلاب هم به دنبال توسعه بوده و هست. ما باید هر روز توسعه یافته تر، به روزتر و نوتر باشیم و این ذات انقلاب اسلامی است.

این مدیر اجرایی ادامه داد: با همین نگاه برای اولین بار در استان سیاست زده کرمان توانستیم، «منشور همدلی» را به امضای تمام فعالین سیاسی استان برسانیم. این اتفاق قبل از نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال «همدلی و هم زبانی» بود. طبق این منشور که کتابش هم منتشر شد، قرار شد، فعالیت‌های سیاسی در سطح استان بدون تخریب رقبا و با اصل قرار دادن اخلاق صورت بگیرد و تمام جریانات سیاسی هم آن را امضا کردند. با این کار آرامش سیاسی در درون استان کرمان برقرار و زمینه برای فعالیت‌های صنعتی و توسعه‌ای فراهم شد.

استاندار پیشین کرمان خاطرنشان کرد: حالا می‌خواهیم کار توسعه و آبادانی انجام دهیم؛ گرفتار چه هستیم؟ ما چه کار باید می‌کردیم که بتوانیم این نظام دیوان سالار که مانع توسعه کشور است، پیر است، فرسوده است، نحس است، صد سال سابقه دارد، پیکان قراضه است را دور بزنیم؟ شما که نمی‌توانید با این نظام اداری دیوان‌سالار، شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار به وجود بیاورید.

رزم حسینی یادآور شد: باید کاری می‌کردم و این سیستم فرسوده دیوان سالار را دور می زدیم و یک طرحی طراحی می کردیم که در کنار سایر ارکان کشور به کار بیاید. برای این کار ما به یک مدل مفهومی رسیدیم که آن را «مثلث توسعه اقتصادی» نام گذاری کردیم. در این طرح ائمه جمعه، وزرا، نمایندگان مجلس و سرمایه داران و سرمایه گذاران حضور دارند و هر کدام یک رکن را به اجرا می گذارند. در رأس این طرح هم سرمایه گذار حاضر است. باید به این نکته توجه شود که سرمایه گذار، دزد بیت المال نیست، یک مجاهد اقتصادی است که برای فعالیت تجاری و صنعتی خود، همانند یک تخریب‌چی، مسیر مین گذاری شده خودش را پاک می کند و خلاصه در کنار سرمایه گذار است که اشتغال ایجاد می شود.

او یادآور شد: در مدت حضور من در استانداری کرمان از 76 هزار میلیارد تومان موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری، 25 هزار میلیارد افتتاح شده،‌ یک تا دو ماه دیگر 15 هزار میلیارد آماده افتتاح است. 46 درصد کل پروژه‌ها در حال اجراست و بقیه هم گرفتار بروکراسی اداری و مجوزهای مربوط به شبکه‌های بانکی است. عرض من این است که ما باید به دنبال یک سبک جدید از مدیریت اقتصادی کشور باشیم، کاری که بحمدالله در استان کرمان به اجرا درآمد و تمامی ارکان حکومت در کنار هم قرار گرفتند.

متن کامل این گفت و گو را از اینجا می‌توانید بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل