بازدید 11504
۶
مجله «پولیتیکو» عنوان کرد:

راهبرد ترامپ در برابر کره شمالی می تواند در قبال ایران کارساز باشد!؟

وبسایت مجله «پولیتیکو» در مطلبی به تحلیل تنش های ایران و آمریکا پرداخته است و عنوان کرده است که ترامپ استراتژی مشخصی برای مقابله یا حل و فصل مسائل خود با ایران ندارد. با این حال، ایران تفاوت های زیادی با کره شمالی دارد که به نظر می رسد ترامپ آن ها را در نظر نگرفته است.
کد خبر: ۸۱۹۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱ 25 July 2018

روز دوشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توییتی خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان که خطاب با آمریکایی ها گفته بود به دم شیر بازی نکنید، عنوان کرد که «دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکن، در غیر این صورت پیامدهایی را خواهید دید که کمتر کسی در تاریخ دیده است.»

به گزارش تابناک، بسیاری از ناظران بعد از این تنش های لفظی، از احتمال تشدید تنش های میان تهران و واشنگتن خبر دادند.

در همین زمینه، وبسایت مجله «پولیتیکو» در مطلبی به تحلیل تنش های ایران و آمریکا پرداخته است و عنوان کرده است که ترامپ استراتژی مشخصی برای مقابله یا حل و فصل مسائل خود با ایران ندارد. با این حال، ایران تفاوت های زیادی با کره شمالی دارد که به نظر می رسد ترامپ آن ها را در نظر نگرفته است.

پولیتیکو عنوان کرد: ترامپ در حال تبدیل یک مشکل به یک بحران جدی در سیاست خارجی خود است. دولت او هیچ استراتژی قابل قبول و منسجمی در برابر ایران نسبت به کره شمالی ندارد.

نتایج بی قاعده ای از سوی ترامپ در مورد کره شمالی باعث کاهش ترس از احتمال جنگ میان واشنگتن-پیونگ یانگ شد؛ اما حتی یک نقشه راه برای توقف و از بین بردن زرادخانه هسته ای پیونگ یانگ طراحی نکرده است. در ادامه این مطلب آمده است:

سیاست خارجی ترامپ در قبال کره شمالی تا حدود زیادی شکست خورده است و نتوانسته است به خوبی پیش برود. ترامپ اعلام پیروزی کرده است، اما کره شمالی هیچ گامی را برای خلع سلاح هسته ای برنداشته است و متعهد به انجام چنین کاری نیز نشده است.

راهبرد ترامپ در برابر کره شمالی می تواند بر روی ایران نیز اجرا شود!؟

با این حال، حداقل ترامپ توانسته است با تهدیدات خود و وادار کردن پیونگ یانگ به مذاکره، خطر جنگ را از شبه جزیره کره دور کند.

اما به نظر می رسد ترامپ قادر نخواهد بود این بازی را با ایران انجام دهد.

بین واشنگتن و تهران یک معامله بزرگ شکل نخواهد گرفت. نه تنها از منظر ایرانی ها ترامپ یک مذاکره کننده قابل اعتماد محسوب نمی شود، بلکه موشک های بالستیک ایران و پروکسی های منطقه ای آن پایه و اساس سیاست امنیت ملی تهران است که در درس های دشوار جنگ ایران و عراق ریشه دارد. ترامپ نمی تواند به سادگی معامله ای را با ایران به ثمر برساند. انجام این کار مستلزم راه حل های امنیتی منطقه ای است که با توجه به تنش های فعلی، غیرممکن است.

همچنین، علی رغم اینکه ترامپ ممکن است امیدوار باشد، اما نسخه خلیج فارسی اجلاس سنگاپور -حتی یک نمایش تلویزیونی- برای کاهش خصومت ها بدون رسیدگی به مشکلات بنیادین، نیز بعید به نظر می رسد که بتواند اتفاق بیفتد. برای این اتفاق دو مانع عمده وجود دارد: ما(آمریکا) و آنها(ایران).

اول آنکه، حتی اگر ترامپ پیشنهاد معامله ای بهتر از برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) که توسط اوباما مذاکره شده بود را بدهد، مشخص نیست که ایران قادر به مدیریت اختلافات سیاسی داخلی برای پذیرش آن باشد.

دوم: سیاست های ایران پیچیده تر و یا مسلما عمومی تر از کره شمالی است. هم تهران و هم پیونگ یانگ در دشمنی با آمریکا متفق القول هستند؛ با این تفاوت که رهبر کره شمالی به راحتی می تواند تبلیغات را به سمت و سوی مذاکره و مصالحه با آمریکا هدایت کند؛ اما هر گونه تلاش برای تغییر روابط ایران با آمریکا با مخالفت شدید و مؤثر از مراکز قدرت در ایران مواجه خواهد شد.
 
سوم اینکه سیاست آمریكا در برابر ایران نسبت به كره شمالی بی نتیجه است. ترامپ مکررا در مورد آنچه در سنگاپور اتفاق افتاده دروغ می گوید. ادعای های پوچ او مبنی بر اینکه کره شمالی دیگر تهدید هسته ای نیست و اینکه کره شمالی اجساد باقی مانده از 200 سرباز آمریکایی را به آمریکا داده است هنوز وجود دارد. علی رغم این، دشوار است تصور کنیم که ترامپ آزادی عمل مشابهی در مورد ایران به مانند کره شمالی دارد. با صراحت باید گفت، کره جنوبی و ژاپن به مانند عربستان سعودی و اسرائیل صاحب نفوذ و جایگاه ویژه ای در واشنگتن برای تاثیرگذاری بر ترامپ نیستند. اگر ترامپ سعی کند به مانند کره شمالی، در مورد امتیازات گرفته شده از ایران گزافه گویی کند، از طریق حوزه های داخلی و بین المللی مورد حمایت اسرائیل و عربستان به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت.
 
اگر اروپا و سایر اعضای باقی مانده در برجام بتوانند راهی برای خرید نفت ایران و تسهیل معاملات مالی ایران پیدا کنند، واشنگتن  نفوذ بیشتری را برای تغییر رفتار ایران از دست خواهد داد. همچنین، اگر اروپا و دیگر اعضا  نتوانند برای حفظ برجام کاری بکنند، ایران قطعا به فعالیت های هسته ای خود به صورت گسترده ای بازخواهد گشت.
 
در هر صورت، ترامپ در حال تبدیل یک مشکل به یک بحران بزرگ است. دولت او به وضوح استراتژی منسجم و قابل قبولی در قبال ایران نسبت به موضوع کره شمالی ندارد که این مسئله می تواند مورد ایران را بسیار خطرناک تر کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۹
انتشار یافته: ۶
روی کار آمدن ترامپ بهترین اتفاق برای جمهوری اسلامی ایران بود.
پیروزی های پی در پی در سوریه، اتحاد کم نظیر داخلی در ایران و فروپاشی حمایت های بین المللی از آمریکا در مسئله هسته ایران از نتایج روی کار آمدن ترامپ بود.
اگه این بحران به جاهای باریک کشیده بشه ، باید بجای حمله به اسراییل ، چاه ها و میادین نفتی و پالایشگاه های نفت عربستان و امارات و بحرین و قطر و کویت را با موشک ها نابود کنیم تا آمریکا به یک جنگ جهانی همه گیر با چین و اروپا و ژاپن و هند و آمریکای جنوبی کشیده بشه تا آمریکا برای همیشه نابود بشه

ما دیگه از این همه فشار و تحریم و وحشت دایمی خسته شدیم .. مرگ بهتر از این زندگیه .. دیگی که برای ایران نجوشه همون بهتر که سر خر توش بجوشه
یه جوری درباره موشک بالستیک صحبت می کنید که انگار میخواد ضربه ای به آمریکا وارد کنه .
دوام ما کمتر از کره ای ها خواهد بود. بخاطر اینکه کره اینهمه فساد اقتصادی نداشت.
الان دل توو دل امارات نیست و احتمالا دست به دامن امریکان . ایران گفته ما کاری نداریم که از کجا میخوریم ولی اولین جا دوبی را میزنیم.
خخخخخخخخخخخ
بعید میدونم چون تو کره شمالی یه نفر تصمیم میگیره ولی اینجا همه تصمیم گیرنده هستند!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی