بازدید 6752

ولایتی: پوتین و اردوغان در راه تهران

کد خبر: ۸۱۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۵ 14 July 2018

نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران گفت که همکاری های منطقه ای در گفتگوی صریح با پوتین تثبیت و تقویت شد و به شایعاتی که دشمنان همکاری منطقه ای جبهه مقاومت و روسیه داشتند خاتمه دادیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر ولایتی در ارتباط تصویری از مسکو با بخش خبری 21 شبکه یک سیما در جمع بندی سفر خود به مسکو افزود: پس از تسلیم پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به آقای پوتین، گفتگوهای مبسوطی را پیرامون روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی داشتیم.
وی روابط ایران و روسیه را رو به رشد دانست و گفت: در 4 ماه نخست سال 2018 میلادی حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه 36 درصد و حجم مبادلات محصولات کشاورزی 57 درصد افزایش داشت.

ولایتی با بیان اینکه در مدت 3 سال گذشته 60 سند همکاری اعم از قرارداد اجرایی و یادداشت تفاهم میان دو کشور امضاء شد، اضافه کرد: تاکنون بر پایه توافق دو طرف، 30 درصد مبادلات تجاری دو طرف با پول ملی (روبل و ریال) انجام شد یعنی 30 درصد از نیاز دو طرف به ارز خارجی به ویژه دلار کاهش یافته و بنای دو طرف بر این است که این درصد افزایش یابد .

ولایتی اضافه کرد: این کار را با چین هم انجام خواهیم داد تا پول ملی دو طرف مبنای مبادلات و معاملات باشد تا نیاز به ارز ثالث کمتر شود.

نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران گفت: با همکاری ایران و روسیه تاسیس 4 نیروگاه تولید برق به میزان 1400 مگاوات در بندرعباس تاسیس شده و در حال اجراست.

ولایتی افزود: درخواست روس ها این است که پل برقی میان ایران، آذربایجان و روسیه انجام شود تا در مواقع مختلف بتوانیم تبادلات برقی داشته باشیم و نیازهای هم را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: بتون ریزی واحد دوم نیروگاه هسته ای که هزار مگاوات برق تولید خواهد کرد در سه ماه دوم سال 2019 انجام خواهد شد.

ولایتی گفت: موضوع دیگر، امضای تجارت آزاد میان ایران و کشورهای اورآسیا از جمله ارمنستان، بلاورس، روسیه، قزاقستان و قرقیزستان است و با تسهیل و تعدیل تعرفه های گمرکی می توان تجارت میان این کشورها را بدون نیاز زیاد به ارز خارجی تسهیل کرد و افزایش داد.

وی، تقویت و توسعه کریدور شمال به جنوب را از دیگر موضوعات میان دو کشور ایران و روسیه، بیان و اضافه کرد: پیشنهاد روسیه این است که الگوی برقی کردن راه آهن اینچه برون و گرمسار که در حال انجام است به راه آهن بندرعباس، بافق و سرخس توسعه یابد که در این صورت بخش مهم کریدور شمال به جنوب یعنی بین سن پترزبورگ و چابهار، تسریع و تقویت خواهد شد.

ولایتی گفت: همکاری های منطقه ای در این گفتگوی های روشن ، صریح و صمیمانه با پوتین، تثبیت و تقویت شد و به شایعاتی که دشمنان همکاری های منطقه ای جبهه مقاومت و روسیه داشتند خاتمه دادیم.

وی افزود: بسیاری، حرف های بی مبنایی را می زدند مبنی بر اینکه روسیه مخالف حضور ایران در سوریه است یا اینکه ایران باید از سوریه بیرون برود در حالی که آنچه که ما از رئیس جمهور روسیه شنیدیم این است که کماکان همکاری دفاعی میان ایران و روسیه در رابطه با سوریه و منطقه ادامه خواهد یافت.

ولایتی ادامه داد: در حوزه سیاسی هم به زودی اجلاسی در تهران تشکیل خواهد شد که پوتین و اردوغان به تهران خواهند آمد و با مشارکت آقای روحانی در رابطه با راه حل سیاسی سوریه با یکدیگر تبادل نظر خواهند کرد.

وی افزود: همکاری در دریای خزر هم به زودی در "آستانه" پایتخت قزاقستان، 5 رئیس کشورهای اطراف دریای خزر در این شهر گرد هم می آیند تا قرارداد هایی را امضاء کنند و یکی از مهمترین اهداف این گردهمآیی که به ویژه مورد تاکید ایران و روسیه است این است که به هیچ وجه به کشورهای خارج از حوزه دریای خزر اجازه داده نمی شود در این دریا حضور یابند.

ولایتی با بیان اینکه آمریکایی ها در پی آن هستند که با برخی از کشورهای حوزه دریای خزر قراردادهایی را از جمله نظامی منعقد کنند، افزود: ایران و روسیه به طور جدی مخالف حضور آمریکایی ها و یا ناتو و یا هر کشور خارج از حاشیه این دریا هستند.

نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه آمریکایی ها در پی آن هستند که پلی در دریای خزر میان قفقاز و آسیای مرکزی ایجاد کنند تا ناتو راهی داشته باشد، گفت:​ این خواب آشفته آمریکایی ها حتماً با مخالفت ایران و روسیه و سه کشور دیگر حاشیه دریای خزر، تعبیر نخواهد شد.

وی اضافه کرد: در حوزه های بین المللی همکاری های 2 کشور ایران و روسیه در سازمان ملل و برجام ادامه خواهد یافت و این دو کشور شانه به شانه در حوزه بین المللی با هم همکاری می کنند و این همکاری ها رو به افزایش است.

ولایتی درباره سفر احتمالی اش به چین هم گفت: فعلاً برنامه ریزی در این باره انجام نشده اما صحبت های اولیه انجام شده است که به موقع برنامه ها را در این باره به مردم خواهیم گفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل