بازدید 6573

فعالیت ۵ رسته شغلی آلاینده در تهران

کد خبر: ۸۱۵۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷ 10 July 2018

فروردین 97، کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ماشین‌آلات مورد استفاده در فعالیت‌های ساخت‌وساز به سبب بهره‌وری نامتناسب، فرآیند تعمیر و نگهداری ضعیف مقدار بسیار زیادی دوده و آلاینده PM طی فعالیت خود منتشر می‌کنند. یکی از عواملی که در شناسایی منابع آلاینده هوا کمتر مورد توجه قرار گرفته، آلودگی ناشی از فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی است. بر همین اساس شرکت کنترل کیفیت هوا در سال ۱۳۹۶ پروژه‌ای را با هدف بررسی میزان آلایندگی ماشین‌آلات مورد استفاده در فعالیت‌های ساخت‌وساز شهر تهران تعریف و اجرا کرد.

به گزارش روزنامه آرمان، محسن روشنی، کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: از اصلی‌ترین آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های عمرانی می‌توان به ذرات معلق اشاره کرد. بخش عمده ذرات خروجی از اگزوز تجهیزات و ماشین‌آلات دیزلی از نوع PM 2/5 است. در حالی ‌که گردوغبار مربوط به فعالیت‌های ساخت‌‌وساز اغلب در دسته‌بندی ذرات PM۱۰ قرار می‌گیرند. از عوامل اصلی بی‌توجهی به انتشار آلایندگی این ماشین‌آلات می‌توان به کمتر بودن جامعه آماری آنها نسبت به وسایل نقلیه جاده‌ای اشاره کرد. فعالیت‌های عمرانی در شهر تهران به دو دسته اصلی عملیات راهسازی و ساختمانی تقسیم‌بندی می‌شوند.

سهم پر رنگ ماشین‌آلات عمرانی در آلودگی هوا

به گفته روشنی، نتایج به دست آمده از اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که شاخص دودزایی این ماشین‌آلات در محدوده چهار تا هفت بر مترمربع است که در مقایسه با مقادیر ذکر شده در استانداردهای جهانی اعدادی بسیار بالایی است. همچنین مقادیر به دست آمده نشان می‌دهد که سیستم تعمیر و نگهداری در تجهیزات عمرانی بسیار ضعیف است و به تبع آن حجم بسیار بالای ذرات PM 2/5 از این دسته تجهیزات منتشر می‌شود که لزوم برنامه‌ریزی برای کنترل و نظارت همه‌جانبه بر میزان انتشار این دسته از ماشین‌آلات را می‌افزاید. همچنین مطالعات صورت گرفته از آنالیز نوع ذرات خروجی از موتورهای دیزلی ماشین‌آلات عمرانی، نشان از درصد بالای ذرات کربن سیاه در ذرات PM 2/5 دارد. این ذرات به سبب سمی بودن، اصلی‌ترین بخش آلایندگی ذرات PM 2/5 هستند که نیازمند کنترل و حذف از خروجی موتور با استفاده از فیلترهای جاذب دوده است. به گزارش ایسنا، روشنی تصریح کرد: یکی از راهکارهای عملی و بسیار موثر در بهبود کیفیت هوای مناطق مرکزی و پرتردد شهری، اعمال محدودیت‌های ترافیکی برای ورود خودروهای آلاینده به این مناطق همچنین جلوگیری از فعالیت ماشین‌آلات دیزلی ساختمانی با سطح استاندارد نامطلوب در آنها است. این مناطق که موسوم به منطقه کاهش آلایندگی یا LEZ هستند، همواره مورد توجه کشورهای مختلف هستند و طرح‌های اثربخشی در آنها پیاده‌سازی شده است. همچنین بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با مطالعه تجربیات و قوانین مشابه سایر کشورها طرحی پیشنهادی برای اعمال محدودیت برای فعالیت تجهیزات و ماشین‌آلات عمرانی آلاینده تدوین شده است. این طرح در گام نخست با هدف شناسایی و ثبت اطلاعات فنی ماشین‌آلات ساختمانی فعال در منطقه طرح کاهش شهر تهران و در گام بعدی کاهش انتشار آلایندگی در این منطقه ارائه شده است.

فعالیت 5 رسته شغلی آلاینده در تهران

ماه جاری مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر گفت: براساس رویکرد جدید تمام مشاغل قابلیت فعالیت در پایتخت را دارند، مشروط به اینکه الزامات فعالیت خود را رعایت کنند. فرهاد افشار با اشاره به مصوبه سال ۹۶ وزارت کشور نسبت به الزام انتقال ۲۵ رشته شغلی آلاینده به شهرداری‌ها اظهار کرد: در تهران ۲۰ رسته شغلی آلاینده به مناطق حاشیه‌ای منتقل شده و پنج رسته شغلی هنوز فعالیت دارند. او با اشاره به فعالیت پنج رسته شغلی آلاینده در تهران اظهار کرد: تعمیرگاه‌های خودروهای سنگین، انبارهای پسماند، مراکز اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودروها، مراکز شارژ گاز در کپسول و دامداری‌ها و دامپزشکی‌های حاشیه‌شهر از جمله رسته‌های شغلی آلاینده هستند که باید از شهر تهران منتقل شوند. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با اشاره به اینکه از ۱۱۰۰ رسته شغلی در تهران ۲۵ رسته شغلی به عنوان صنایع بارز آلاینده شناخته شده‌اند، عنوان کرد: باید تعریف جدیدی درمورد صنایع آلاینده و مزاحم در شهر داشته باشیم، اما عمده رسته‌های شغلی خدماتی برای فعالیت در شهر مشکلی ندارند و در حوزه واحدهای تولیدی نیز در گام اول در حال تدوین الزاماتی برای ادامه فعالیت آنها در تهران هستیم. او ادامه داد: رویکرد جدید در دنیا و تهران این است که تمام مشاغل قابلیت فعالیت در شهر را دارند، مشروط بر اینکه الزامات فعالیت خود را رعایت کنند. افشار با بیان اینکه انتقال رسته‌های شغلی در گذشته مشکلات جدیدی را برای شهر تهران ایجاد کرده است، گفت: انتقال صنایع آلاینده به قسمت‌های دیگر با توجه به پیوستگی که تهران دارد، همان آلایندگی را ایجاد می‌کند. همچنین با توجه به افزایش رفت و آمد به شهرک‌های صنعتی مناطق حاشیه‌ای، شاهد افزایش ترافیک در برخی از محدوده‌ها هستیم. به عنوان مثال در میدان آقانور منطقه ۱۵ به‌رغم عرض زیاد معبر، ترافیک بالایی به وجود آمده است. او خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته پردازش پسماند در مجاورت شهر و در کنار حساس‌ترین مراکز شهری با رعایت استانداردهای لازم انجام می‌شود؛ ما نیز با رویکرد جدید به دنبال این هستیم که الزاماتی را برای ادامه فعالیت‌های رسته‌های شغلی در شهر فراهم کنیم. بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، بنا به گفته افشار مطالعه ۸۰ رسته شغلی در شهر فضایی را فراهم می‌کند تا با رعایت استانداردها فعالیت کنند. این کار برای تمام فعالیت‌های شهر قابل انجام است تا در نهایت بتوانیم همزمان با سکونت، فعالیت را نیز در شهرها داشته باشیم.

موافقت با انتقال صنایع آلاینده هوای تهران

مهر 96، نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مورد ضرورت انتقال صنایع آلاینده به خارج از تهران با هدف کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: در دوره گذشته جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که بنده نیز از سوی مجلس در آن حضور دارم با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با آلودگی هوای شهر تهران و عوامل ایجاد این آلودگی انجام شد. فریده اولاد قباد با اشاره به اینکه مساله دیگری که در تشدید آلودگی هوا موثر است، صنایع آلاینده داخل محدوده شهری است تصریح کرد: در مورد کارخانه‌ها یکی از پیشنهادهایی که در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا مطرح شد، استحصال انرژی‌های نو بود که منجر به کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

انتقال کارخانه‌های شن‌وماسه تهران در دستور کار

نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه عنوان کرد: در رابطه با انتقال کارخانه‌های آلاینده، کار انتقال کارخانه روغن نباتی قو در دوره قبلی شورا انجام شد و در حال حاضر کارخانه‌های شن و ماسه‌ای که در جنوب تهران فعالیت می‌کند، یکی از برنامه‌های این انتقال است که در شورای شهر جدید مطرح است. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اینکه مصوبه‌ای در رابطه با این انتقال داشته باشیم، مستلزم این است که مجمع نمایندگان استان تهران جلسه‌ای با کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر داشته باشد و این کمیته‌های تخصصی در تعامل با یکدیگر در این زمینه اقدام کنند و تصمیم‌گیری در این مورد نیازمند تشکیل کمیته مشترک میان مجلس، شورای شهر و شهرداری است. نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران تصریح کرد: در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با طرح انتقال کارخانه‌هایی که باعث تشدید آلودگی هوای تهران می‌شوند موافقت شد تا این کارخانه‌ها به حاشیه تهران یا دورتر از فضای جمعیتی شهر منتقل شوند. به گزارش خانه ملت، او گفت: همچنین بسیاری از کارخانه‌ها وارد حریم شهر تهران شده اند و در مناطقی که افراد سکونت پیدا می‌کنند، حضور دارند که این مساله می‌تواند در سلامتی شهروندان به ویژه بروز بیماری‌های تنفسی برای افراد مسن‌تر اثرگذاری داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی