بازدید 15202
یک متخصص مسائل امنیتی در گفت وگو با «تابناک»؛

مسئولان از درک ریشه نارضایتی ها ناتوان هستند؛ جامعه نسبت به سرنوشت خود دچار هراس و تشویش است!

ناآرامی‌های اجتماعی کنونی کشورمان، محصول انباشت ناکارآمدی‎های چند دهه‌ای است که طی آن ساختار‌ها از تأمین مطالبات جامعه جا مانده اند، یا دست کم بخش‌هایی از جامعه در قالب حاشیه نشینان، دانشجویان و جریان‌های سیاسی طی این مدت بار‌ها نارضایتی خود را در اشکال مختلف حضور خیابانی یا حمایت از جریان‌های سیاسی رقیب در زمانه‌های انتخابات نشان داده است، ولی مسئولان...
کد خبر: ۸۱۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 08 July 2018
جامعه بیش از آنکه غم تعالی داشته باشد، غم بقا دارد / چنین جامعه‌ای نمی‌تواند به پیشرفت، توسعه و رفاه بیاندیشددر ماه‌های اخیر، دامنه جغرافیایی و موضوع نا آرامی‌های اجتماعی کشور در مقایسه با سال‌های گذشته با افزایش قابل توجهی رو به رو شد و به اعتراضات فراوان مردمی بدل گشت؛ اعتراضاتی که در برخی موارد به بحران‌های سیاسی و امنیتی نیز دامن زد و خسارات‌ سنگینی در ابعاد مختلف به کشور وارد کرد.

به گزارش «تابناک»، اگر تا همین چند سال پیش، محور و علت بروز نا آرامی در نقاط مختلف کشور، مسائل سیاسی و بعضاً نظامی بود، این بار موضوعات اجتماعی فراوانی وجود دارد که به بحران‌های گسترده بدل شده و خسارات سنگینی را متوجه امنیت کشور کرده است.

بحران آب، اشتغال جوانان، اعتیاد، فقر، تعویق در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، مشکلات زیست محیطی، افزایش هزینه‌های زندگی، افزایش مشکلات اقتصادی، تصمیم گیری‌های اشتباه مدیران سیاسی و... از جمله دلایلی است که در ماه‌های گذشته به بروز نا آرامی‌های اجتماعی در نقاط مختلف کشور دامن زده است.

نا آرامی‌های اخیر خوزستان که با محوریت بروز مشکل در تأمین آب شرب پیش آمد، اعتراضات گسترده کشاورزان شرق اصفهان، بروز اعتراضات شدید در شهر کازرون، اعتراض صنف کامیون داران، تجمع اعتراضی مالباختگان مؤسسات مالی و... را باید از جمله این نا آرامی‌های اجتماعی دانست.

با توجه به اینکه در همه این اعتراضات، پیش از بروز هر گونه مطالبه و اعتراض سیاسی، مسائل اجتماعی و مطالبات معیشتی مردم، محور اعتراضات عنوان شد و در ادامه با سوءاستفاده برخی عناصر و گروهک‌های خاص به حاشیه رفت، بررسی این رخداد مهم و حساس از منظر اجتماعی قابل تأمل و مفید خواهد بود.

دکتر مراد کاویانی راد، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در مورد بحران اجتماعی کنونی کشور به «تابناک» گفت: به صورت کلی بحران اجتماعی، وضعیتی است که طی آن انسجام و انتظام اجتماعی متأثر از ناکارآمدی ساختار‌ها با اختلال و آشفتگی همراه شود. در چنین شرایطی، جامعه نسبت به سرنوشت خود دچار ترس و تشویش است و آینده را مبهم می‌بیند.

کاویانی راد، در مورد ریشه‌های بروز بحران‌های اجتماعی نیز گفت: گسترش و فراگیری فقر، بیکاری، حاشیه نشینی، شکاف مرکز پیرامون و ده‌ها معضل دیگر از انواع بحران‌های اجتماعی به شمار می‌روند. این بحران‌ها عمدتاً برآیند ناکارآمدی ساختارها، افت مشروعیت نظام‌های سیاسی، شکاف میان خواسته‎ها با توانمندی‎ها، ناهماهنگی و ناهمسویی نخبگان در اداره کشور طی یک بازه زمانی طولانی مدت است که گاه یکباره سر بر می‌آورند. از این رو، بحران اجتماعی محصول ناکارآیی ساختار‌هایی است که از تأمین مطالبات جامعه ناتوان نشان داده اند و این ناتوانی هر روز گستردگی بیشتری می‌یابد و جامعه نسبت به آن‌ها به شدت احساس ناامنی و بی آیندگی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ناآرامی‌های اجتماعی کنونی کشورمان محصول انباشت ناکارآمدی‎های چند دهه‌ای است که طی آن ساختار‌ها از تأمین مطالبات جامعه درمانده نشان دادند، افزود: جامعه یا دست کم بخش‌هایی از جامعه در قالب حاشیه نشینان، دانشجویان و جریان‌های سیاسی طی این مدت، بار‌ها نارضایتی خود را در اشکال مختلف حضور خیابانی یا حمایت از جریان‌های سیاسی رقیب در زمانه‌های انتخابات نشان داده است، ولی مسئولان یا ناتوان از درک ریشه این نارضایتی‌ها نشان داده و آن‌ها را به آشوبگران و فتنه گران ربط داده یا با نوعی فرافکنی ریشه آن‌ها را به خارج از کشور ربط داده است.

کاویانی راد با تأکید بر اینکه محور اعتراضات کنونی اجتماعی است، ادامه داد: چنانچه خواست و شعار‌های معترضان مبنای تحلیل قرار بگیرد، حقیقتاً طیفی از مسائل اقتصادی، معیشتی، سیاسی و زیست محیطی را پوشش می‌دهد. شاید یکی از دلایل آن را بتوان به هزینه فایده حضور خیابانی معترضان ربط داد. بدین معنا که چنانچه رنگ و بوی کمتر سیاسی به مطالبات خود بدهند، هزینه کمتری پرداخت خواهند کرد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: از دیگر سو، شعار‌های دی ماه نشان داد مردم به جریان‌های سیاسی موجود اعتمادی ندارند، زیرا احساس می‌کنند آن‌ها در تأمین مطالباتشان ناتوان و دچار فساد هستند. به نظرم در سیر تحول مردم سالاری در ایران اتفاق خوبی نسیت و نوعی عقب گرد و افت مطالبه به حساب می‌آید و نشان می‌دهد جامعه غم بقا دارد تا تعالی. چنین جامعه‌ای نمی‌تواند به پیشرفت، توسعه و رفاه بیاندیشد.

وی با تأکید بر اینکه نا آرامی‌های اخیر بر امنیت ملی و ثبات سیاسی کشور اثر منفی گذاشته است، اضافه کرد: امنیت ملی و ثبات سیاسی کشور از متغییر‌های مختلف داخلی و خارجی اثر می‌پذیرد. با این حال، شیوه مواجهه مسئولان نظام با این رخداد‌ها نقش مؤثری در ثبات و امنیت کشور خواهد داشت. شیوه مواجه تابعی از این واقعیت است که ریشه این معضلات را باید در درون کشور جست.

استاد دانشگاه خوارزمی تهران در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر مقوله بحران آبی گفت: بر اساس برآورد‌های موجود، نزدیک به ۳۵۰ شهر کشور امسال تنش آبی خواهند داشت که قطعا مسأله آب این توانایی را دارد که حلقه وصل انواع نارضایتی‌ها قرار بگیرد و گسترده شود.

وی در مورد راهکار‌های برون رفت از بحران نیز تصریح کرد: طبعاً راهکاریابی آن دست کم در کوتاه مدت دشوار است، اما آینده ایران در قالب هبستگی ملی و پیوستگی سرزمینی کشور حکم می‌کند که در قالب یک بسته و برنامه متعامل فراگیر، متناسب با مقیاس‌هایی که گفتم برای خروج از وضع موجود، حرکت کنیم.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۴۷
طیف اشرافی غربگرا ،به ماشین تولید نارضایتی عمومی تبدیل شده... علت حمایت ضد انقلاب از اصلاح طلبان هم همین است ، چون نارضایتی عمومی خواسته ضد انقلاب است..
مردمی هم که با « تکرار» و وعده کنسرت و بزن و‌برقص به این طیف رای دادن ، بی تقصیر نیستند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
طیف اشرافی غرب گرا و ضد انقلاب و فلان و بهمان؟؟؟ دیگه از این کلید واژه های تکراری شما خسته هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
کامنت کامنت
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
جناب آقای/خانم ادریس تقریبا روزی یکبار این مطلب رو می نویسی اقلا یخورده متنش ور تغییر بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
طیف ساده زیست شرق گراتونم دیدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
شما هم لطفا میون دعوا نرخ تعیین نفرمایید. دوستان
دلواپس شما که همه معصوم و بی تقصیرند.ا
بدبخت
| France |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
من ۴۲ سالم هر سال از سال قبل بدبخت ترم و همه ملت هم همچنین
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
یه نگاه به منفی هات بنداز بفهم که دیگه این حرفها خریدار نداره
امیر
| United States of America |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
فک کنم چند ده بار دیگه باید متن رو بخونی شاید یه چیزی دستگیرت شد
البته امیدوارم شاید
آره والله هیچی معلوم نیست، آخه این چه مملکتی هست که نمی تونی حتی برای یک روز هم یه برنامه ریزی خوب داشته باشی، همه چیز به حباب ختم میشه!
سلام
من دانشجوی این استاد در چند سال پیش بودم واقعا استاد محترمی هستن و بسیارهم با سواد.استاد گرامی بابت تمام زحمات سرکلاس ازشما تشکر میکنم .تمام خاطرات زنده شد..براتون از صمیم قلب ارزوی مانایی وسرفرازی دارم. سپاس و درود
تر و خشک باهم خواهد سوخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
نه داداش ! ترها به محض اینکه یه کم دما بالا بره ، به ویلاهای شخصیشون در خارج کشور ، عزیمت می کنند
خدابخش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
خخخخ
نظام های تک حزبی به فساد کشیده میشوند وون تاب تحمل رقیب را ندارند و آزادانه و بی مسئولیت عمل میکنند.
در کشور ما اصولگرایان و اصلاح طلبان یکی بودند. هیچکدام رقیب هم نبودند. عاقبت هم معلوم شد مردم از هر دوی آنها ( بخوانید از تک حزب نظام ) عبور کردند.
ایشون از گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی هستند. حقیقتا که جای متخصصان این رشته در اداره کشور خالی است. جغرافیا بواسطه اینکه مکان و فضا هسته اصلی بحثش هست و از طرفی مکان های با ماهیت سیاسی در محدوده مطالعه این رشته قرار میگیرن، باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیره. چیزی که برعکس کشور ما در دنیای توسعه یافته به آن بها داده شده
در مورد مسئولین به خواب رفته ما ؛ این بیت مصداق پیدا می کنه :

باش تا که بیدارت کنند در نهاد خود گرفتارت کنند
من فکر میکنم تحلیل ها و مقالات از این دست برای من و امسال من که جزئی از این جامعه هستیم ولی قدرت سیاسی و تصمیم گیری خاصی نداریم دردی را نمی تواند دوا کند شاید حداقل خاصیت آن این باشد که ما هم مسائل و مشکل اجتماعی را درک کنیم و کمی صبور تر باشیم ولی این درک ما تا کی میتواند ادامه یابد بنظر من باید کاری کنیم که تصمیم گیران به درک واقعی از دغدغه های اجتماعی دست پیدا کنند

من یک سوال برایم پیش آمده ما در هیئت دولت شاخص یا سنجه ای نداریم که آنها وقتی بطور دوره ای یا ماهانه آنرا رصد میکنند از روند آن اقدامات و تدابیر لازم برای رسیدن به هدفم مطلوب استفاده کنیم

اگر داریم پس چرا این مسائل و مشکلات اجتماعی تا این اندازه پیش میرود تا کارد به استخوان میرسد

مسئله دیگر پیشنهاد اختصاص یک شبکه برای دولت است دولت باید خودش مستقیما پاسخگو باشد و از کار ها و اقداماتی که انجام میدهد وبا مطالبات اجتماعی مردم انطابق دهد و در صورت نیاز خود را مدیریت کند
چار نبایستی این اتفاق بیافتد

نکته بعدی اینکه مردم حق دارند نقد و انتقاد کنند برای من ایرانی قابل قبول نیست که دولت بیاید در تلویزیون و از خودش و دولتش دفاع کند به واکنش به انتقادات سعی شود به آنها پاخ گفته شود
مسئولان به جای همراهی با مردم همش از آمریکا و غرب ناراحتی میکنند.
متٱسفانه علیرغم این همه اعتراضات ، مسئولین هنوز صدای مردم را نشنیده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
خیلی هم خوب صدای مردم را شنیده اند ولی عکس العمل شان همین است با قصد.
روندنزولی بورس اغلزشد
آدم ناتوان خونه میشینه سریال جومونگ و هشدار برای کبرا 11 را برای بار nام نگاه میکنه نه اینکه مملکت را به نابودی بکشد.
اغنیا کی از حال فقرا خبر دارند
کجاست گوش شنوا؟
راه اشتباه رفتن لحظه به لحظهدشما را از هدف دور می کند.
هر کی وعده اردوی مختلط دانشجویی و کنسرت مختلط بده قطعا رای میاره
ناآرامی از بی عدالتی نشات میگیره . به عنوان مثال وقتی مستاجر میبینه که قیمت اجاره و خرید ملک در عرض چند هفته سر به فلک میکشه و مسئولین کک شان هم نمیگزه چون اصلا احساسی نمیکنند وقتی در خانه های چند صد متری در بالا شهر می نشینند ! وقتی مسئول کاری نمیکنه و برخوردی جدی و موثر نمیکنه و در حد گوشزد و نصیحت و این قبیل برخوردها است ، نارضایتی تشدید میشه .
عملکرد سیستم و خودی و ناخودی دانستن مردم و ایستادگی در برابر خواست بر حق مردم مایه بروز مشکلات شده است. مشکلات حل میشود مگر به شرط بازگشت به مردم و پیشه کردن صداقت.
مشروعیت.
مگه مردم چی میخوان؟ معیشت خوب، رفاه ، عدم افزایش قیمت ها و از همه مهمتر حفظ کرامت مردم زمان اعتراض
جامعه ناامید اینده است و اعتمادش از حضرات صلب شده
برخی مشغول عشق وحال خودشانند. ماشین یک لشگر بادیگارد وویلاهای متنوع در داخل. و خارج مسافرتها پی در پی و....ودرنهایت مردم کجای کارند!!!
من كارمند عملياتي شركت نفت خوزستان هستم و الان چند ساله كيفيت غذاي شركت نفت خراب شده و كلي غذا دور ريخته ميشه و اسراف ميشه و در شان ما كه مسلمان هستيم نيست كه اينهمه اسراف باشه اما يه عده گرسنه باشن.ومرتب به مسئولين ميگيم اگه نمي تونيد غذاي خوب دست پرسنل بديد بجاش پول غذا رو بمون بديد خودمون از خونه غذا مياريم.اما كو گوش شنوا!!!!!!
مردم برای برقراری عدالت اجتماعی انقلاب کردند، نه اینکه یاد بگیرن چطور جای مهر روی پیشانی بندازند و ضاد والضالین بکشند. ایرانیها بیش از هزار ساله که مسلمانند و خوب می فهمند که اصل اول اسلام عدالت اجتماعیه. نماز و روزه عبادت فردی است. مردم برای امنیت انقلاب نکردند، برای این انقلاب کردند که نبینند فلان و بهمان به خاطر وصل بودن به فلانی از مواهب برخوردارند.
اگر فهمیدید مطلب به این سادگی رو که همگی نجات یافته ایم.
کسی که خودش را به خواب زده رو نمیتوان بیدار کرد ؟
متاسفانه بجای گوش دادن به شعارهای مردم توی تجمعات و اصلاح سیاست های غیر منطقی، فورا از طریق رسانه میلی و تجزیه به تبین مبانی سیاستها میپردازن !!!!!!
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست
البته آنچه به جایی نرسد فریاد است!!!
نارضایتی مردم یک مورد ودو مورد نیست .خبرهای سیاسی بیشتر از نارسایی های اقتصادی مردم را رنج می دهد چون وضع اقتصاد را نتیجه ان می دانند .
اتفاقا برخی خیلی خوب هم ریشه نارضایتی ها رو میدونن فقط اهمیت نداره و از خواسته های شعاری و شخصی و زیاده خواهانه خودشون نمیخوان کوتاه بیان
در این مملکت همه مطالبه گر هستند و ناراضی از مسؤلین بالا تا کارگر و کاسب ولی هیچکدام وظیفه محور نیستند و به درستی به وظایف خود عمل نمیکنند
علت مهاجرت خرید خانه در تفلیس و ترکیه و....وفرار ارز و غیره به همین علت است که مشوش هستند
باید به نخبگان و جوانان فرصت داد در مدیریت مملکت شرکت کنند
با سلام چه عجب بالا خره از یک کارشناس حقوقی اجتماعی هم نظر سنجی شد همه این موارد که دکتر عنوان کرده درد جامعه است ..بنابر این باید فکر اساسی کرد با مدیریت کارامد و با کمک مردم جامعه را از فلاکت نجات داد بخدا مردم دارن له می شوند
جناب روحانی بجای اینکه نوبخت و سیف و... رو عوض کنه تصمیم به بستن تنگه هرمز گرفته ؟! اقای رییس جمهور تغییر نولخت از نان شب هم واجب تر است ، ظلمی که این فرد در حق قشر ضعیف کارمند کرد ، تاریخ ساز شد ، ۶ ساله میخاد همسان سازی رو اجرا کنه ولی ...
یعنی خیلی سخته که تشخیص بدهند مردم تحت فشار هستند و ضمنا نمی خواهند پولشان خرج دیگران شود؟
باش تا صبح دولتش بدمد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار