بازدید 11194
نامه ایرتویا به بانک مرکزی و یک سوال:

چرا ایرتویا خودرویی را جهت فروش در سایت خود قرار نداده است؟

پس  از انتشار فهرست دوم ارزبگیران دولتی که مربوط به شرکت های واردکنندگان خودرو بود، شرکت های دریافت کننده ارز رسمی واکنش های متفاوتی را نشان دادند. یکی از شرکت هایی که به این نحوه انتشار فهرست اعتراض داشت شرکت ایرتویا بود. نامه شرکت ایرتویا به بانک مرکزی، نشان می دهد که طبق گفته ایرتویا مبلغ ارز رسمی دریافتی از سامانه نیما تنها برای واردات 50 خوردو کفایت می کند.پرسش این است که چرا تاکنون این 50 خودرو در سایت ایرتویا جهت فروش عرضه نشده است؟
کد خبر: ۸۱۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴ 05 July 2018

چرا ایرتویا خودرویی را جهت فروش در سایت خود قرار نداده است؟پس  از انتشار فهرست دوم ارزبگیران دولتی که مربوط به شرکت های واردکنندگان خودرو بود، شرکت های دریافت کننده ارز رسمی واکنش های متفاوتی را نشان دادند. یکی از شرکت هایی که به این نحوه انتشار فهرست اعتراض داشت شرکت ایرتویا بود. نامه شرکت ایرتویا به بانک مرکزی، نشان می دهد که طبق گفته ایرتویا مبلغ ارز رسمی دریافتی از سامانه نیما تنها برای واردات 50 خوردو کفایت می کند.پرسش این است که چرا تاکنون این 50 خودرو در سایت ایرتویا جهت فروش عرضه نشده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، مورخه 12 تیر 1397 بانک مرکزی فهرست دوم ارز بگیران دولتی که مربوط به شرکت های خودرویی بود را منتشر نمود. این فهرست نشان می داد که 21 شرکت واردکننده خودرو بیش از 120 میلیون یورو ارز دولتی جهت واردات خودرو دریافت نموده اند. بررسی های صورت گرفته اولیه توسط تابناک اقتصادی نشان می داد که شرکت های دارای نمایندگی رسمی هیچ گونه خودرویی را جهت فروش در سایت خود اعلام نکرده اند و همچنین برخی شرکت های غیرنمایندگی نیز علیرغم آن که در اواخر سال گذشته دولت واردات خودرو توسط آن ها را ممنوع اعلام کرده بود، ارز دولتی دریافت نموده اند.

یکی از شرکت هایی که به فهرست منتشر شده بانک مرکزی اعتراضاتی را داشت، شرکت ایرتویا بود. این شرکت طی نامه ای به ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که اولاً این شرکت نیز همچون اغلب "شرکت های رسمی واردکننده" تحت نظارت و رصد سازمان های متعدد نظارتی نظیر وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان استاندارد، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و ... بوده و صرفاً بعد از تاریخ 21 فروردین ماه 1397 طی بخشنامه جدید ارزی حسب الزام خرید ارز از سامانه نیما و سیستم بانکی واردکنندگان ناگزیر از این امر شده اند!  ثانیاً به استحضار عالی می رساند رقم یک میلیون و 201 هزار و 500 یورو ارز تخصیص داده شده به این شرکت در سامانه نیما، صرفاً برای واردات کمتر از 50 دستگاه خودرو تویوتا کفایت می کند، در حالی که نیاز این شرکت بیش از 50 برابر رقم تخصیصی بوده و این میزان ارز کمتر از 2 درصد ارز مورد نیاز شرکت در 4 ماهه اول سال را پوشش می دهد! تصویر این نامه را در زیر ملاحظه می کنید.

چرا ایرتویا خودرویی را جهت فروش در سایت خود قرار نداده است؟

انتشار این نامه ایرتویا چند ابهام را ایجاد نمود. اولین ابهام مربوط به این است که آیا شرکت ایرتویا نماینده رسمی تویوتا در ایران است یا خیر؟ در صورت منفی بودن جواب و طبق مصوبه دولت در مورد ممنوعیت واردات خودروها توسط غیرنمایندگی ها، این شرکت نمی تواند وارداتی داشته باشد.

طبق اعلام رسمی شرکت تویوتا، این شرکت مدت هاست که هیچگونه مراوداتی را با شرکت ایرتویا ندارد و اگر سری به سایت شرکت تویوتا بزنید در مقابل اسم ایران این گونه اعلام شده است: "تویوتا موتور کمپانی (TMC) فعالیتش متوقف شده و در حال حاضر هیچ‌گونه معاملات تجاری با «ایرتویا» ندارد". با توجه به این موضوع، قطعاً شرکت تویوتا هیچگونه گواهی هم مبنی بر اینکه شرکت ایرتویا، نمایندگی رسمی شرکت تویوتا در ایران است، به شرکت ایرتویا نداده است.

چرا ایرتویا خودرویی را جهت فروش در سایت خود قرار نداده است؟

اما اگر به سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان ها قسمت نمایندگی های خارجی مراجعه کنید ملاحظه می کنید که در کمال تعجب این شرکت اعلام کرده است که دارای نمایندگی رسمی از شرکت تویوتا است! تاریخ صدور گواهی هم از 26 خرداد 1396 تا 9 آذر 1397 می باشد.

چرا ایرتویا خودرویی را جهت فروش در سایت خود قرار نداده است؟

ابهام دوم در مورد هزینه کرد ارز رسمی توسط این شرکت است. هنگامی که به فهرست بانک مرکزی رجوع می کنیم مشخص می شود که شرکت ایرتویا این مبلغ را برای واردات خودروهای با حجم موتور پيستوني درون سوزجرقه اي احتراقي 1501 تا کمتر از 2000 سي سي )بنزین/هيبرید( دریافت نموده است. شرکت ایرتویا اعلام کرده است که مبلغ ارز رسمی دریافتی از سامانه نیما تنها برای واردات 50 خودرو کفایت می کند. وقتی به سایت فروش ایرتویا سری بزنید تنها یک خودرو با مشخصات مندرج در فهرست بانک مرکزی وجود دارد و آن خودروی پریوس می باشد. وقتی بر روی دکمه خرید (نقدی، اقساطی، مشارکتی) این خودرو کلیک می کنید با عبارت: در حال حاضر بخشنامه ای وجود ندارد مواجه خواهید شد. پرسش این است که چرا تاکنون شرکت ایرتویا همین 50 خودرو را برای فروش ارائه نکرده است؟ آیا هنوز وارداتی صورت نگرفته یا اینکه پای موضوع دیگری در میان است؟

این موارد تنها ابهامات ایجاد شده می باشد که پاسخ آن در اختیار شرکت ایرتویا است و ما نیز منتظر پاسخ های این شرکت خواهیم ماند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار