بازدید 10590
عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

تغییر در کابینه ضروری است؛ استیضاح‌ها حمایت‌های فراکسیونی و جناحی ندارد؛ فراکسیون امید هنوز تصمیمی درباره استیضاح‌ها نگرفته است

پس از التهاب‌های اخیر در بازار و همچنین افزایش قیمت‌ها به ویژه نرخ ارز و سکه، برخی نمایندگان مجلس هفته گذشته با امضای نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار ترمیم کابینه شده و اعلام کرده بودند، در صورت ترمیم نشدن کابینه از سوی روحانی، خود دست به کار خواهند شد.
کد خبر: ۸۱۳۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲ 02 July 2018

طرح استیضاح‌ها در مجلس منسجم نیست؛ تغییر در کابینه ضروری است؛ استیضاح‌ها حمایت‌های فراکسیونی و جناحی ندارد؛ فراکسیون امید هنوز تصمیمی درباره استیضاح‌ها نگرفته استپس از التهاب‌های اخیر در بازار و همچنین افزایش قیمت‌ها به ویژه نرخ ارز و سکه، برخی نمایندگان مجلس هفته گذشته با امضای نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار ترمیم کابینه شده و اعلام کردند، در صورت ترمیم نشدن کابینه از سوی روحانی، خود دست به کار خواهند شد.

به گزارش «تابناک»؛ هفته گذشته، استیضاح بیژن زنگنه، وزیر نفت به تصویب کمیسیون انرژی رسید و به هیأت رئیسه مجلس اعلام شد تا در جلسه علنی اعلام وصول شود. از سوی دیگر، برخی نمایندگان مجلس، به دنبال جمع کردن امضا برای استیضاح برخی وزرا از جمله وزیر کار، وزیر اقتصاد و وزیر صنعت هستند.

البته به نظر می‌رسد، اجماع کاملی بر این استیضاح‌ها نیست و نمایندگان مجلس با توجه به فشار‌های خارج از صحن و عموما مردم عادی، امضا جمع آوری کرده اند، به گونه‌ای که حتی علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در مورد انفعال نمایندگان برای جمع آوری امضا انتقاد کرده است.

به گفته یکی از نمایندگان، لاریجانی پیش از جلسه علنی روز گذشته، از نمایندگان خواسته برای استیضاح وزرا هماهنگ عمل کنند، زیرا اگر این بار استیضاح وزرا رأی نیاورد، به ضرر مجلس است و شأن و آبروی مجلس زیر سؤال می‌رود.

این نماینده مجلس ادامه داد: رئیس مجلس با استیضاح وزرا مخالفتی نداشته و فقط معتقد است این استیضاح‌ها باید نظام‌مند و دقیق باشد که رأی نمایندگان را جلب کند.

علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: البته باید از خود استیضاح کننده‌های وزرا پرسید، چرا تصمیم دارند، این استیضاح‌ها شکل بگیرد؛ البته بحث ما این است که تغییرات در کابینه به هر حال لازم است، ولی باید با برنامه باشد.

این نماینده مجلس گفت: هرچقدر استیضاح‌ها برنامه ریزی شده و جدی و با امضای بالا‌تر باشد، بهتر نتیجه می‌دهد و برعکس هر چقدر انشقاق و بی برنامگی در کار باشد، شکست و بی نتیجه شدن استیضاح‌ها را رقم خواهد زد.

متأسفانه آنچه امروز در مجلس با آن مواجه هستیم، استیضاح‌هایی است که حمایت‌های فراکسیونی و جناحی را با خود ندارد و در واقع، نه وجهه فراکسیونی دارد و نه حتی در فراکسیون‌های غیر سیاسی روی این موضوع توافقی دارند و همه اقدامات تقریبا شخصی و بر اساس نظر شخصی نمایندگان بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: هم اکنون یک نوع به هم ریختگی خاص در مطرح شدن استیضاح‌ها دیده می‌شود و بیشتر قائم به اشخاص است تا اینکه جناحی و سیاسی باشد. تجربه نشان داده که مجلس به گرایش‌های فردی و گروهی اهمیت کمتری داده و بنابراین، معمولا به نتیجه مشخصی نخواهد رسید.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که آیا فراکسیون امید وارد موضوع استیضاح وزرا و تغییرات کابینه خواهد شد یا نه، گفت: فراکسیون امید هنوز تصمیمی در این باره نگرفته و احتمالا در روز‌های آینده نشستی در این باره داشته باشیم، اما این موضوع رسما مطرح نیست.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: با توجه به اوضاع کنونی کشور، بسیاری از نمایندگان احساس تکلیف می‌کنند و دوست دارند مجلس را از حالت انفعال خارج کنند؛ البته احساس تلکلیف کردن نمایندگان ارزشمند است. ارزش آن زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که به یک حرکت جمعی تبدیل و در قالب فراکسیون یا اجماع کامل مجلس مطرح شود.

وی گفت: استیضاح به هر حال برای کشور مفید خواهد بود، به شرطی که با اهداف مشخصی صورت گیرد، البته همه چیز به گزینه‌های جدید که معرفی می‌شود، بستگی دارد و باید فردی معرفی شود که بتواند شرایط موجود را به کنترل خود درآورد.

همچنین محمدرضا بادامچی، با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور و درخواست برخی از نمایندگان برای استیضاح بعضی از وزرای کابینه، با تأکید بر این که رئیس‌جمهور باید سکوت را کنار گذاشته و مشکلات و موانع پیش روی خود و دولت را با مردم در میان بگذارد، گفت: متأسفانه طیفی وجود دارد که تنها رئیس‌جمهور را مسبب مشکلات و معضلات جامعه می‌داند و می‌خواهد وی را ناکارآمد جلوه دهد، در حالی که این موضوع از واقعیت به دور است و ما نمی‌توانیم تمام مشکلات را به گردن رئیس‌جمهور بیندازیم.

این عضو فراکسیون امید در خصوص درخواست نمایندگان مجلس از دولت برای ترمیم کابینه هم گفت: معتقدیم در صورت محقق شدن این خواسته، کمک بزرگی به حل مشکلات خواهد شد و اگر رئیس‌جمهور با توجه به التهابات اقتصادی ـ که در چند ماه اخیر در جامعه به وجود آمده ـ بپذیرد که در همکاری با برخی اعضای تیم اقتصادی خود تجدیدنظر کند، این می‌تواند تأثیر مطلوبی بر جامعه داشته باشد و این پیام را دارد که رئیس‌جمهور برای حل مشکلات مصمم است. البته نباید این گونه باشد که برخی افراد که اهداف دیگری را دنبال می‌کنند، با تحت فشار قرار دادن دولت، به خواسته‌های خود برسند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۸
لیستی که با دریافت ۲میلیارد پول بسته بشه ، کی به فکر مردمه ؟
دولت گندم خارجی را 4260 تومن وارد می کند اما از کشاورز داخل 1270 تومن هم نمی خرد!
تنها راه استعفای خود روحانی است.
ایشون مردی برای فصول نیستند
مقصر اصلي اين وضعيت اقتصادي كشور صد درصد رييس جمهور ودولت اوست
فراکسیون امید با سیاسی بازی و عدم تخصص و کارایی و باندبازی های شدید که دو مورد آن در استیضاح های آخوندی ملاحظه شد کاملا نشان داد که فراکسیون نا امیدی است
دم فساد و رانت دولت بدجوری زد بیرون
تابناک عزیز
من نمیدونم چرا اینقدر ما دنبال عوض کردن این و اون هستیم.مشکل جای دیگری هست.مشکل در جنگ اقتصادی که ما با تمام دنیا راه انداختیم هست.چرا نماینده ها هی توپ رو میندازن تو زمین اینو اون.اب رو بریزید جایی که میسوزه.
استیضاح هم کنید با آمریکا میخایید چکارکنید
روحانی قادر به برکناری سیف نیست. گویا قدرتی بزرگ پشت سیف است.
یاد احمدی نژاد بخیر تو تغییر کابینه با هیچکس رودروایسی نداشت و سریع حتی اگر وزیرم تو ماموریت کاری خارج بود عوض میکرد و جلو همه هم وامی ایستاد بخاطر تصمیمش
عجبب......
رئیس مجلس با استیضاح وزرا مخالفتی نداشته و فقط معتقد است این استیضاح‌ها باید نظام‌مند و دقیق باشد که رأی نمایندگان را جلب کند!
بزرگوار اصلاح کابینه مشکل حل نمیکند در اطراف دولت ادم کاردان وجود ندارد الان شریعتمداری میره یکی مثل نعمممت زاده میاد
یه سوال کلی....اگر کلا مجلس نبود کدوم کار مملکت لنگ می شد؟؟؟؟
سرگرمی جدید..ترمیم کابینه
فراکسیون امید شرم کنه از مردم واقعا باید خجالت بکشه .
برق ما دو روزه داره میره و هر دفعه 5ساعت.محله ما در میدان آزادیه.بچه چندماهم تو خونه از گرما عین ماهی له له میزنه.برق هم که میره پمپ خونه هم از کار میافته آب هم نداریم.هیچ کدوم از تلفن های اداره برق هم پاسخگو نیستن .لطفا پیگیری کنید مسئولین که خوابند.
ای بابا تابناک تو هم توهم می زنی
نمایندگان مجلس الکی و آبکی طرح استیضاح را مطرح می کنند و بعد با وزرای استیضاح شونده یک سری امتیازاتی را می گیرن آخر سر رای به عدم استیضاح می دهند
فراکسیون امید بهتر است نامشان را عوض و نامید بگذارند
چرا این بنده ی خدا اینقدر عجوله از چهار سال که یک سالش رفت سه سال دیگش هم سریع میره عجله نکن جوش نزن یک وقت خدای نکرده میچایی میفتی رو دستمون .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر