بازدید 4084
۱

گرما و آلودگی هوا گریبانگیر تهران

کد خبر: ۸۱۲۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴ 30 June 2018

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه گرمترین دوره سال در کشور ما ۱۵ تیر تا ۱۵ شهریورماه است، بر تاثیر افزایش دما در تولید گاز آلاینده ازن و وقوع پدیده‌های گرد و غباری در کلانشهرها از جمله تهران تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، احد وظیفه در مورد شرایط دمایی تهران اظهار کرد: دمای تهران این روزها حدود۳۷ تا ۳۹ درجه سانتیگراد است و انتظار می‌رود طی روزهای آینده در همین حدود باقی بماند.

وی با بیان اینکه هنوز جو به اندازه کافی گرم‌ نشده است، گفت: معمولا گرمترین دوره سال در کشور ما ۱۵ تیر تا ۱۵ شهریورماه است و بیشترین میانگین دمای کشور در این بازه زمانی ثبت می‌شود. با اینکه تابستان شروع شده اما هنوز جو به طور کامل گرم‌ نشده است چون با وجود تغییر فصل یک دوره زمانی نیاز هست تا تا جو به‌طور کامل گرم شود، همان طور که در پاییز طول می‌کشد تا جو سرد شود بنابراین طبیعی است که دمای تهران در روزها و هفته‌های آینده بیشتر از شرایط فعلی باشد.

نقش تابش آفتاب در تولید آلاینده ازن

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در ادامه در مورد شرایط ناسالم هوای تهران طی روزهای گذشته، با اشاره به نقش پررنگ نور خورشید و تابش آفتاب در تولید گاز آلاینده ازن تصریح کرد: در تابستان کم بودن شرایط ابرناکی و تشدید تابش آفتاب منجر به تولید ازن در سطوح زیرین جو می‌شود البته تردد وسایل نقلیه و سایر منابع آلاینده نیز در تولید این گاز مضر نقش دارند.

وظیفه با بیان اینکه در فصل تابستان روی ایران یک واچرخند (منطقه پرفشار دایره‌ای غیر منظم که در آن جهت حرکت هوا مخالف جهتی است که در مراکز کم‌فشار موجود است) شکل می‌گیرد، گفت: این پدیده به واچرخند عرض‌های جنب حاره‌ای معروف است که باعث انتقال ازن از لایه‌های فوقانی جو می‌شود البته ازن در سطوح فوقانی جو یک گاز مفید محسوب می‌شود چون جلوی اشعه ماورای بنفش را می‌گیرد اما به‌طور کلی این گاز، آلاینده است و وقتی در سطح زمین از طریق منابع آلاینده و تابش نور خورشید تولید می‌شود قدرت ترکیبی بالایی دارد و می‌تواند بسیار مضر باشد.

گرد و غبار مشکل دیگر تهران در روزهای گرم سال

این کارشناس سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به اینکه در فصل تابستان مشکل آلودگی ناشی از گرد و غبار وجود دارد، گفت: به دلیل خشک بودن سطح زمین و نبود بارش و رطوبت در فصل گرما شاهد وقوع گرد و خاک هم در این دوره زمانی هستیم که البته این وضعیت محدود به تهران نیست و در غرب کشور از جمله در خوزستان حتی با شدت بیشتری وجود دارد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا در فصل تابستان به شکل گرد و غبار و افزایش غلظت آلاینده ازن خود را نشان می‌دهد، گفت: آلودگی هوای تابستان برخلاف زمستان یک روند ثابت دارد و تغییرات غلظت آلاینده‌ها کمتر است. نه اینکه در تابستان آلایندگی نباشد بلکه به دلیل گرما و افزایش دما آلایندگی در عمق بیشتری توزیع می‌شود. به همین علت غلظت آلایندگی نسبت به زمستان کمتر است.

وظیفه با تاکید بر اینکه در تابستان هم منابع آلاینده مثل وسایل نقلیه باعث ناسالم شدن هوای شهرها از جمله تهران می‌شوند، اظهار کرد: اگرچه در تابستان به دلیل تعطیلی مدارس، ترافیک کمتر است و وارونگی دما مثل روزهای سرد سال وجود ندارد اما در این فصل هم ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون ناشی از منابع متحرک و ثابت و ذرات معلق ۱۰ میکرون ناشی از وقوع گرد و خاک وجود دارد.

افزایش غلظت ذرات معلق ۱۰ میکرون در تهران بر اثر گرد و غبار

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در مورد آلودگی گرد و غباری تهران تصریح کرد: در فصل تابستان به دلیل افزایش دما و کاهش بارش اراضی خشک پتانسیل خیزش گرد و غبار را دارند. به همین علتدر تابستان غلظت ذرات معلق ۱۰ میکرون بالاتر است درحالی‌که در زمستان غلظت ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون بیشتر می‌شود و از آنجا که ذرات معلق درشت‌تر هستن، دید را کاهش می دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تابناک جان یه خبر تازه و دسته اول بده .آلودگی دیگه جز زندگیمون شده.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر