بازدید 8404
پس از حمایت از کمپین علی کریمی؛

برخی سینماگران در بازار ارز فعال شدند!

با توجه به اینکه بسیاری از سینماگران، شهروندی دیگر کشورها را دارند و یا فرزندان‌شان در کشورهای غربی تحصیل می‌کنند، ممکن است این اقدام در راستای تأمین هزینه‌های خود و اعضای خانواده‌شان در غرب باشد؛ اما در هر حال چنین تحرکاتی از جانب برخی سینماگران در این مقطع ـ آن هم پس از شعارهای برخی از آنها درباره لزوم عدم خرید ارز و طلا ـ شایسته نیست.
کد خبر: ۸۱۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱ 29 June 2018

برخی سینماگران در بازار ارز فعال شدند!برخی سینماگران به جای فعالیت‌های تخصصی‌شان، بخشی از منابع عمومی را که برای تولید آثار سینمایی در اختیار گرفته‌اند، به خرید ارز اختصاص داده‌اند؛ اقدامی که دقیقاً مشخص نیست با هدف استفاده شخصی صورت پذیرفته یا در راستای سوداگری صورت پذیرفته، ولی با توجه به آنکه به نظر می‌رسد در این مسیر از بخشی از منابع عمومی تخصیص یافته برای سینما استفاده شده باشد، حرکتی قابل تأمل است.

به گزارش «تابناک»؛ افزایش ارزش ارزهای خارجی منجر به تغییر رفتار قشرهای مختلف شده و گروه‌های مختلفی با هدف حفظ ارزش دارایی‌هایشان در این شرایط، واکنش مشابهی در پیش گرفته‌اند: «خرید ارز از بازار غیررسمی». عدم عرضه ارز در صرافی‌ها سیاست اشتباهی بود که به زیرزمینی شدنِ بازار ارز و دشوارتر شدن مدیریت قیمت کمک کرد و در این میان برخی را واداشت تا به هر طریق ممکن به قیمت‌های کاذب اقدام به خرید ارز کنند.برخی سینماگران در بازار ارز فعال شدند!

در نخستین نگاه، چنین تصور می‌شود این تعابیر به فعالان اقتصادی یا دارندگان سرمایه‌های خرد اشاره دارد که مستمر به دنبال بازارهایی برای حفظ ارزش سرمایه‌شان یا سوددهی هستند؛ اما واقعیت آن است که فقط فعالان اقتصادی در این عرصه فعال نیستند و دامنه تحرکات فراتر از آن چیزی است که تصور را می‌توان داشت.

شنیده‌های خبرنگار «تابناک» حکایت از آن دارد که برخی سینماگران نیز سراغ بازار ارز رفته‌اند و بخشی از منابعی که در اختیار داشته‌اند، به دلار و یورو تبدیل کرده‌اند.

برخی از این سینماگران رقم‌هایی را از دو مجموعه سرمایه گذار در حوزه سینما برای ساخت فیلم‌های سینمایی دریافت کردند. فرآیند تخصیص اعتبارات به صورت قانونمند انجام شده اما پس از آن، سینماگران به جای آنکه مستقیم سراغ تولید بروند، در قالب یک پیش تولید طولانی کار را به تأخیر انداخته‌اند و یا اساساً روند تولید را در پیش نگرفته‌اند و این روزها استراحت می‌کنند!

بر اساس شنیده‌های «تابناک» این گروه ترجیح داده‌اند، ارزش منابع در اختیارشان -اعم از منابع عمومی یا منابع خصوصی- را در این فرآیند حفظ کنند و سپس با تبدیل ارز به ریال، تولید فیلم‌هایشان را در نیمه دوم سال کلید بزنند.

البته با توجه به اینکه بسیاری از سینماگران، شهروندی دیگر کشورها را دارند و یا فرزندان‌شان در کشورهای غربی تحصیل می‌کنند، ممکن است این اقدام در راستای تأمین هزینه‌های خود و اعضای خانواده‌شان در غرب باشد؛ اما در هر حال چنین تحرکاتی از جانب برخی سینماگران در این مقطع ـ آن هم پس از شعارهای برخی از آنها درباره لزوم عدم خرید ارز و طلا ـ شایسته نیست.

با توجه به آنکه در پروژه‌های سینمایی منابع در اختیار تهیه کنندگان قرار می‌گیرد و تهیه کننده تصمیم می‌گیرد که چگونه و در چه مقطعی، چه بخش از پروژه تولید شود، اساساً کنترل نوع هزینه کرد اعتبارات به واسطه پیچیدگی روند تولید هر فیلم سینمایی به سادگی ممکن نیست و پس از اختصاص بخشی از منابع به سینماگران، نمی‌توان نظارت مشخصی بر نحوه هزینه کرد منابع داشت.

گفتنی است، در ماه‌های اخیر برخی سلبریتی‌ها از کمپین علی کریمی برای نخریدن یک ماهه ارز، دلار و خودرو در راستای کاهش قیمت‌ها حمایت کرده بودند و متأسفانه بر اساس اطلاعات «تابناک» برخی از اشخاصی که پست علی کریمی را به اشتراک گذاشته و بر لزوم اتحاد برای کنترل بازار تأکید کرده بودند، تلاش نمودند از بازار جا نمانند و جزو خریداران ارز هستند و ظاهراً قلباً اعتقادی به حرکت این فوتبالیست ایرانی نداشتند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر