بازدید 12964
پیمانه اقتصادی؛

از «پیشنهاد خودروسازان آلمانی به ترامپ» تا «خروج بیش از ۹ میلیون دلار برای واردات آب پرتقال به کشور»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون وزیر نفت: اوپک به مواضع آمریکا توجه نکرد، افزایش چشمگیر قیمت نفت در روز نشست اوپک، بعید است بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت به بازار بازگردد، ژاپن خرید نفت ایران را مشروط به معافیت آمریکا کرد، تحریم‌های آمریکا بر توافق سوآپ نفت با ایران بی‌تأثیر است، بازار اوراق مسکن؛ جهش «تسه»ها در خرداد، قیمت طلا در آخرین روز هفته کاری افزایش یافت و هند و روسیه دلار را از بخشی از مبادلات خود کنار می گذارند را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹ 23 June 2018

از «پیشنهاد خودروسازان آلمانی به ترامپ» تا «خروج بیش از ۹ میلیون دلار برای واردات آب پرتقال به کشور»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون وزیر نفت: اوپک به مواضع آمریکا توجه نکرد، افزایش چشمگیر قیمت نفت در روز نشست اوپک، بعید است بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت به بازار بازگردد، ژاپن خرید نفت ایران را مشروط به معافیت آمریکا کرد، تحریم‌های آمریکا بر توافق سوآپ نفت با ایران بی‌تأثیر است، بازار اوراق مسکن؛ جهش «تسه»ها در خرداد، قیمت طلا در آخرین روز هفته کاری افزایش یافت و هند و روسیه دلار را از بخشی از مبادلات خود کنار می گذارند را در بر دارد.

وزیر نفت: اوپک به مواضع آمریکا توجه نکرد

بیژن زنگنه شب گذشته در گفت‎وگوی زنده تلویزیونی با خبر بخش ۲۱ شبکه یک سیما، درباره توافق صورت گرفته در نشست ۱۷۴ اوپک توضیحاتی داد و یادآور شد، این توافق نشان داد، اوپک به مواضع رئیس جمهوری آمریکا توجهی نداشت.

وی در عین حال افزود: اگر برخی اعضا تعهدات پنهانی به آمریکا داشته باشند، بحث دیگری است. زنگنه گفت: موضع‎گیری‎های آمریکا اثر مثبتی نداشت، زیرا همه به تبعیت از سیاست‎های آمریکا متهم می‎شدند و ما از این روی اعلام کردیم که اوپک، سازمانی آمریکایی نیست که از آمریکا دستور بپذیرد. وی گفت: ما حساس بودیم که مبادا اوپک با تصمیم اشتباه، علامت غلطی مبنی بر رضایت این سازمان از اعمال تحریم ایران به آمریکا بدهد.

افزایش چشمگیر بهای نفت در روز نشست اوپک

روز جمعه، قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۷۳ سنت (یک درصد) افزایش یافت و ۷۳.۷۸ دلار در بازار معامله شد. همچنین معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۷۲ سنتی (۱.۱ درصد) بشکه ای ۶۶.۲۶ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز گذشته وجود فضای عدم اطمینان و مشخص نبودن تصمیم اعضای اوپک و هم پیمانان آن در خصوص سیاست نفتی این نهاد در نشست روز جاری وین اتریش عنوان شده است.

بعید است بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت به بازار بازگردد

بیژن زنگنه در گفت‎وگوی زنده تلویزیونی توضیح داد: اعضای اوپک باید پایبندی بیش از ۱۵۰ درصدی خود را به ۱۰۰ درصد برسانند، اما بعید می‌دانم که امکان اضافه شدن نفت به میزان معادل آن ۵۰ درصد وجود داشته باشد. زنگنه یادآور شد: بنابراین افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت در کار نیست و به نظر نمی‎رسد، بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت به بازار برگردد. وزیر نفت درباره آثار میزان نفتی که به بازار بازخواهد گشت، عنوان کرد: برای پاسخ به این پرسش باید صبر کرد، ولی به طور طبیعی این روند، قیمت‎ها را تا حدودی کاهش می‎دهد که میزان آن مشخص نیست. تصمیم امروز اوپک تاثیر منفی بر بازار نفت ایران ندارد و نگرانی ما صرفا به تحریم‎های آمریکا بازمی‎گردد.

ژاپن خرید نفت ایران را مشروط به معافیت آمریکا کرد

روز جمعه، رئیس اتحادیه نفت ژاپن گفت، در صورتی که دولت ژاپن مشمول معافیت تحریم های آمریکا درباره ادامه واردات نفت از ایران نشود، پالایشگاه های نفت ژاپن ممکن است از اکتبر بارگیری نفت خام ایران را متوقف کنند. وی افزود: اگر پس از دوره 180 روزه که در 4 نوامبر به پایان می رسد، امکان ادامه پرداختی های ایران نباشد، امکان دارد که خریداران ژاپنی نفت ایران مجبور شوند در ماه اوت آخرین سفارش خود را ثبت کنند. تسوگیوگا خاطرنشان کرد: فکر می کنم ارزش این را دارد که به اقدامات کشورهایی مانند چین و هند که به موجب آن در طول تحریم های قبلی آمریکا، واردات نفت خود از ایران را افزایش دادند، توجه کنیم. به گفته وی، در آستانه تحریم های اعمال شده علیه ایران، مؤسسات مالی به خاطر نگرانی از امکان سلب فعالیتشان در آمریکا، بسیار محافظه کار شدند.

پیشنهاد خودروسازان آلمانی به ترامپ

خودروسازان آلمانی مایلند تمامی تعرفه‌های واردات خودرو از آمریکا به اتحادیه اروپا حذف شود. نشریه وال‌استریت ژورنال گزارش داد خودروسازان آلمانی ترجیح می‌دهند تمامی تعرفه‌های ورود خودروهای آمریکایی به اتحادیه حذف شوند و در عوض دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم از اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودروهای آلمانی صرف‌نظر کند.

به گزارش این نشریه بناست ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، پیام خودروسازان آلمانی را به کاخ سفید برساند. در حال‌ حاضر واردات خودروهای آمریکایی به اتحادیه اروپا با پرداخت تعرفه ۱۰ درصدی امکان پذیر است. مالیات ۵/ ۲ درصدی نیز بر خودروهای وارداتی اعمال می‌شود. وال استریت ژورنال اعلام کرد، گرنل در این خصوص با بزرگ‌ترین خودروسازان آلمانی یعنی دایملر، بی‌ام‌و و فولکس‌واگن مذاکره کرده است. هر سه خودروساز کارخانه‌هایی در خاک آمریکا دارند و بخشی از فروش خود در آمریکا را از محل تولید این کارخانه‌ها تامین می‌کنند. ترامپ بارها نارضایتی خود را از حجم بالای واردات خودرو از آلمان اعلام کرده است. /دنیای اقتصاد

تحریم‌های آمریکا بر توافق سوآپ نفت با ایران بی‌تأثیر است

وزیر نفت عراق در حاشیه دیدار رسمی اوپک در وین گفت: تحریم‌های آمریکا بر توافق میان ایران و عراق برای سوآپ نفت خام تاثیر نخواهد گذاشت. به نقل از رویترز، عراق سال گذشته با ایران توافق کرد نفت میدان نفتی کرکوک را برای استفاده در پالایشگاه‌های ایران ارسال کند و ایران نیز به همان میزان نفت خام را به بنادر جنوبی عراق تحویل دهد. جبار اللعیبی ـ وزیر نفت عراق ـ گفت: در حال حاضر نفتی که به ایران ارسال شده، بیشتر از اینکه یک سواپ نفتی باشد، به عنوان پرداخت پول برقی که عراق دریافت کرده، منظور شده است. وی به خبرنگاران خاطرنشان کرد: ما تحویل میزان اندکی نفت به پالایشگاه‌های ایران را آغاز کردیم و این اقدام بر مبنای سوآپ نفتی نبوده است. /ایسنا

بازار اوراق مسکن؛ جهش «تسه»ها در خرداد

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد هفتگی 8/ 1درصدی، رشد ماهانه 4/ 5 درصدی و ثبت بازدهی سه ماهه 2 درصدی رقم خورد. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها از ابتدای فروردین تا میانه خرداد در بازه 60 تا 66 هزار و 900 تومان، از 22 خرداد همگام با تشدید نوسانات بازار سهام، حبس بازه‌ای «تسه»ها شکسته شد. با وجود نزدیک شدن به تابستان (فصل اوج تقاضا) گزارش‌های میدانی به دلیل جهش اخیر قیمت مسکن، رکود معاملات مسکن را گزارش می‌دهند؛ امری که مقاومت سطح 70 هزار تومانی در برابر «تسه»ها را تشدید کرد. با وجود رشد 5/ 27درصدی حجم معاملات «تسه»ها در 3 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته، پایین‌تر بودن قیمت «تسه»ها (میانگین 65 هزار تومان در سال 97 در مقابل 74 هزار تومان سال 96) رشد 2/ 12 درصدی ارزش معاملات مسکن نسبت به سال گذشته را نشان داد.

بهای طلا در آخرین روز هفته کاری افزایش یافت

بهای طلا روز جمعه با فاصله گرفتن ارزش دلار از بالاترین رقم یازده ماه گذشته، افزایش یافت. هر اونس طلا با 1.24 دلار افزایش 1268.62 دلار فروخته شد. رونالد لئونگ، دلال ارشد در هنگ کنگ گفت: طلا اندکی به علت تضعیف دلار تقویت شده است. تضعیف دلار، طلا را برای مالکان دیگر ارزها ارزان تر می سازد. ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای بین المللی از بالاترین رقم یازده ماه گذشته فاصله گرفت، چون سرمایه‌گذاران با افزایش قیمت دلار شروع به فروش و برداشت سود کردند. سهام شرکت های آسیایی به علت جنگ تجاری میان آمریکا و چین، به کمترین میزان در شش ماه گذشته سقوط کرد. ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری طلا در روز پنجشنبه 0.5 درصد کاهش یافت و به 824.63 تن رسید. /فارس

هند و روسیه دلار را از بخشی از مبادلات خود کنار می گذارند

مسکو و دهلی اعلام کردند به منظور دور زدن تحریم های آمریکا، سهم روبل و روپیه را در مبادلات دوجانبه خود افزایش می دهند. به نقل از آر تی، تحریم های آمریکا مشکلاتی را برای پرداخت هزینه های قراردادهای تسلیحات این دو کشور به ارزش بیش از دو میلیارد دلار به وجود آورده است و این کشورها اکنون به دنبال گسترش سهم استفاده از واحدهای پولی خود در مبادلات هستند. به نقل از ایسنا، در حال حاضر حجم مبادلات هند وروسیه بیش از ۱۲ میلیارد دلار است که بیشتر این مبادلات با استفاده از دلار آمریکا انجام می شود. دو کشور پیش از این نیز راه های دور زدن دلار را بررسی کرده بودند که یکی از آن ها، استفاده از ارز سومی نظیر دلار سنگاپور در مبادلات دوجانبه بوده است.

خروج بیش از ۹ میلیون دلار برای واردات آب پرتقال به کشور

بنا بر آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در دوازده ماهه سال ۹۶ بیش از ۴ هزار و ۶۸۶ تن آب پرتقال یخ زده و یخ نزده از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم آب پرتقال به کشور، ۹ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۴۵۹ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۳۱ میلیارد و ۸۴۸ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۶۹۸ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است، از یازده کشور جهان وارد کشور شده که از جمله آن می‌توان به اتریش، اسپانیا، برزیل، ایرلند، بلژیک، هلند، ایتالیا و یونان اشاره کرد. در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده آب پرتقال به ایران اتریش بوده است که با فروش یک هزار و ۳۴۹ تن از این محصول به ایران، درآمد ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۴۳ دلاری را نصیب خود کرده است. به نقل از میزان، بعد از اتریش، کشور برزیل دومین صادرکننده آب پرتقال به ایران بوده است که در دوازده ماهه سال ۹۶ درآمد یک میلیون و ۶۷۰ هزار و ۳۶ دلاری با به خود اختصاص داده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۰
همه به هم برای استقلال ارزی ایران که پایه حفظ استقلال ملی می باشد تلاش نماییم.
دیباچه: برای حفظ موجودیت ایران عزیز بایستی همه مردم بدون توجه به درگیری های سیاسی و سوابق و منافع شخصی برای استقلال ارزی ایران که پایه حفظ استقلال ملی می باشد تلاش نماییم.
الان وقت این نیست که ما بگوییم دیدید که ما درست می گفتیم و تیم آقای روحانی اشتباه نمود و دلار به 7500 تومان رسید. ویا وعده های انتخاباتی آنها را مطرح نموده و خود را ثابت نماییم. به عنوان مثال صرفنظر از مسایل سیاسی من صد درصد مطمئن بودم که با توجه به شناختی که از غربی ها دارم برجام شکست خورده ودر عمل آنها به تعهدات خود بطور کامل عمل نمی نمایند. (تاریخ را مرور بفرمایید) .
من صد درصد مطمئن بودم که با توجه به شناختی که از اقتصاد ایران دارم آقای روحانی و هر دولتی که روش موروثی از شاه یعنی تکیه بر فروش نفت و واردات اجناس می باشد را ادامه دهد مؤفق نخواهد شد.
بیاییم حداقل تا انتخابات 1400همه اینها را فرامش نموده و طرح بدهیم تا معایب طرح ارزی دولت، دلار 4200 تومانی که طرح خوبی است را بر طرف نماییم. (بخصوص من شخصاً از این دولت به خاطر توقف برنامه های فضایی، هسته ای و عدم اعتماد به ایرانی و اعتماد به خارجی دلخونم و عذاب می کشم ولی اینها باعث نمی شود که من کینه بورزم و راه حل ندهم و بگویم خوب شد که رویشان کم شد.)
پیشنهاد اول:
به کالاهای غیر ضروری نظیر میوه ها، موز و آنانس و...اجناس لوکس، و هرچه که به اندازه کافی در مملکت معادل آن وجود دارد ویا امکان تولید وجود دارد ارز پرداخت نگردد. مثلا میوه ها و خشکبار ایرانی به اندازه کافی ویتامین و مواد معدنی دارند و احتیاجی به واردات هیچگونه میوه خارجی و بسیاری از مکمل های دارویی نمی باشد. ارز برای واردات انواع کریستالها و اشیاء تزیینی را برای توسعه صنایع دستی و فرش ایرانی صرف نماییم. مثلاً من خودم در کانادا ، اقلام غیر ضروری مثل قهوه، کره فندق و کره بادام و ماهی سالمون و... خیلی دوست دارم و مصرف می نمایم، اما من 35 سال در ایران این ها را مصرف ننمودم و مشکلی هم نداشتم. حتی کره فندق و نوشابه ها بسیار ضرر دارند.
پیشنهاد دوم:
پرداخت ارز مسافرتی متوقف گردد.
ارز مسافرتی به غیر از ارز بیمار متوقف گردد.
گروه های ذیل ارز مسافرتی می گیرند:
اول مسافران تفریحی که ارزی را که گرفته جنس خارجی خریده و با احتساب دلار 7500 تومان می فروشند ویا هدیه می دهند. ما که بخیل نیستیم خوش بگذرد ولی چرا از بیت المال کمک شود؟
دوم کسانی که محل درآمد آنها ایران بوده و خانواده آنها به هر دلیلی در خارج از کشور زندگی می نمایند.
ما که فضول و یا بخیل نیستیم ، ولی چرا از بیت المال کمک شود؟
سوم پدر و مادر و بستگان ایرانیان مقیم خارج هستند که در اینجا خرجی نداشته و مهمان می باشند. من شاهدم که چمدان چمدان جنس خارجی خریده و با احتساب دلار 7500 تومان می فروشند و یا هدیه می دهند. ما که بخیل نیستیم ولی چرا از بیت المال کمک شود؟
پیشنهاد سوم:
به دانشجویان فوق لیسانس و یا دکترا فقط در ابتدا مبلغ 10000 دلار پرداخت شود. پرداخت ارز دانشجویی متوقف گردد. علت؟
اولا اکثربه ایران بر نمی گردند. دوما اگر موضوعی که دانشجو تحقیق می نماید با ارزش باشد استادش پول می دهد و شهریه از خارجی به محلی تغییر و شاید حدود یک سوم می شود. در نتیجه یا سوژه بی ارزش است که فقط دانشگاه به عنوان یک تجارت و دریافت شهریه سنگین اقدام می نماید و یا مفید است. پس چرا ایران پول بیت المال را برای سوژه بی ارزش هزینه نماید. شاهد بودم که دانشجویان ایرانی که استاد پول می داد ارز دریافتی از ایران را می فروختند.
پیشنهاد چهارم:
راه تبادل ارز حاصل از کار ایرانیان در خارج از کشور را نبندیم: خرید و فروش ارز در ایران در صرافی ها بایستی ممنوع باشد. ولی صرافی ها که در خارج کشور نمایندگی دارند باید بتوانند مثلا دلار را در کانادا دریافت و معادل آن را به ریال در ایران پرداخت نمایند و یا بلعکس. دولت اعلام نماید که این نرخ ارز برای ما اهمیت نداشته و ما پیگیرنرخ آن نمی باشیم. فرض کنید فردی در ایران برای مسافرت به خارج از کشور، تحصیل ویا پرداخت هزینه خانواده و غیره در کانادا به دلار احتیاج دارد و من می خواهم برای هزینه مسافرت به ایران و یا خرید فرش، قربانی و خیرات و هدیه مقداری پول ایرانی تهیه نمایم. صرافی ها باید با خیال راحت بتوانند دلار و ریال من و او را معاوضه نمایند.
اما مشکل اصلی وابستگی بودجه دولت به نفت می باشد. همه دولت های ایران مجبورند به واردات غیر ضروری ارز بدهند تا هزینه ها را تامیین نمایند.
راه حل مالیات مسکن و خودرو و موبایل می باشد.
راه حل مالیات نقل و انتقال و مسکن و خودرو و موبایل می باشد.
در کانادا، مالیات مسکن اعم از نقل و انتقال و مالیات شهرداری خیلی خیلی زیاد است. مالیات خرید وفروش 1% قیمت واقعی فروش و مالیات شهرداری 1.5% قیمت واقعی ملک می باشد. مالیات شهرداری املاک تجاری 5% قیمت واقعی ملک می باشد.
البته بایستی در هر استانی تا یک سقف قیمتی برای حفاظت طبقات ضعیف مالیات مسکن و خودرو بخشیده شود.
بجای شعار دادن کمی تلاش میکردید که این روزها را نبینیم.
۱۰ درصد ماليات واردات خودرو اين يعني تعرفه فوق سنگين و كمر شكن

حاجي تعرفه 10% توي ايران روي مواد اوليه اعمال ميشه كجاي داستان هستيد
متاسفم برای خودمون که اب پرتقالمونم وارداتیه
والا من کارشناس نيستم ولي به نظرم اگه ميوه و مشتقاتش را وارد کنيم بهتره. چون واردات غيرمستقيم آب هست و ما هم بي آب. البته با برنامه ريزي براي کشاورزان و تغيير الگوي کشاورزي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
اگه کارشناس نیستی پس حرف نزن
تو فصل پرتقال ! به دلیل تولید زیاد و عدم برداشت و نگهداری غیر استاندارد محصول بیش از 20 درصد محصول نابود میشه
این در شرایطی هست که به دلیل عرضه بسیار زیاد پرتقال و نبود صنایع تبدیلی مناسب باعث واردات آب پرتقال به کشور میشه !
عدم استفاده از پتانسیل موجود !
لااقل آب زرشک وارد میکردید
نیاز امروز!!
هورآآآ یوروشد۹۰۰۰ تومان !
روحانی مچکریم
درهیاهوی جام جهانی یورواز۹۱۰۰ هم عبورکرد !!!
یورو شد 9200 دلار شد 8000 تومان !!!
روحانی مچکریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر