بازدید 14566
عامل اصلی ربایش دستگیر شد

جزئیات پرونده تجاوز به دختران ایرانشهری

پرونده تجاوز به تعدادی دختر در شهرستان ایرانشهر واقع در جنوب سیستان و بلوچستان با جدیت از سوی مسئولان در حال پیگیری است اما در این میان نیاز است که مردم نیز آرامش خود را حفظ کنند.
کد خبر: ۸۰۸۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷ 17 June 2018

پرونده تجاوز به تعدادی دختر در شهرستان ایرانشهر واقع در جنوب سیستان و بلوچستان با جدیت از سوی مسئولان در حال پیگیری است اما در این میان نیاز است که مردم نیز آرامش خود را حفظ کنند.

به گزارش مهر، موضوع تجاوز به تعدادی دختر در شهرستان ایرانشهر این روزها در صدر اخبار رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. این در حالی است که چند روز قبل و در نماز عید فطر سعید فطر شهرستان ایرانشهر، مولوی طیب ملازهی، امام جماعت مسجد نور اهل سنت ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید فطر مدعی تجاوز به ۴۱ دختر در این شهرستان شد که این موضوع به‌سرعت و به‌صورت گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ موضوعی که از سوی برخی مسئولان قضایی و انتظامی شهرستان تکذیب شد.

وی بی‌آنکه به هویت افراد خاطی اشاره کند، افزود: این اوباش از همین بچه‌های من و شما بوده‌اند که اگر اسم‌شان را بگویم٬ عده‌ای سرشان پایین خواهد افتاد.

نکته حائز اهمیت در صحبت‌های امام جماعت مسجد نور اهل سنت ایرانشهر درخواست او از مسئولان برای پیگیری جدی این موضوع و البته تأکید بر حفظ آرامش و همکاری مردم در این زمینه بود.

عامل اصلی ربایش دختران ایرانشهری دستگیر شد

از سوی دیگر از همان ابتدای طرح این موضوع و حتی شاید قبل از آن مسئولان با جدیت پای‌کار این ماجرا آمدند، به‌طوری‌که رو نبی بخش داودی، فرماندار ایرانشهر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: به دنبال قضیه زشت و شنیع اخیر در سطح شهر ایرانشهر، مجموعه شورای تأمین شهرستان با حساسیت کامل در کمتر از چند ساعت عامل اصلی قضیه را دستگیر و بررسی‌های لازم برای شناسایی و تعقیب دیگر همدستان به جد در دستور کار قرار گرفت.

در ادامه این بیانیه آمده است: به لطف خداوند متعال و دعای خیر مؤمنان پرونده به‌طور ویژه در دستور کار مراجع قضایی قرار دارد و به‌عنوان رئیس شورای تأمین به مردم قول می‌دهم که در راستای برخورد محکم قانونی و قضایی با توجه به حساسیت مدیران قضایی شهرستان ذره‌ای اغماض و مماشات انجام نخواهد شد و به‌زودی با اتمام رسیدگی‌های قانونی اشد مجازات برای متعرضان به عنف و نوامیس مردم را شاهد خواهیم بود.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: از همه بزرگواران تقاضا داریم اجازه دهید تا به‌دوراز هرگونه اقدامات احساسی و غیرقانونی و جلوگیری از سوءاستفاده بدخواهان موضوع مورد پیگیری قرار گیرد و به‌زودی نتیجه امر به سمع و نظر عزیزان رسانده شود.

البته در این میان مسئولان قضایی و انتظامی نیز بلافاصله به موضوع ورود پیدا کردند و در خصوص پیگیری جدی موضوع تأکید داشتند اما ظاهراً تاکنون فقط ۳ نفر سه نفر تحت عنوان آدم‌ربایی و تجاوز به عنف شکایت کرده‌اند که اتهامات مطرح‌شده از سوی آنان نیز مربوط به چند روز اخیر هم نیست.

تأکید مولوی طیب ملازهی بر لزوم حفظ آرامش

همچنین مولوی طیب ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هجمه فرهنگی که دشمنان از روش‌های مختلف ازجمله ماهواره‌ها و فضای مجازی علیه دین و کشور ما به راه انداخته‌اند، موجب این اتفاقات شده است.

وی با اشاره به اینکه وقوع این حادثه در ماه مبارک رمضان بسیار دردآور است، افزود: قطعاً مسئولان امر باید هرچه سریع‌تر نسبت به پیگیری این موضوع اقدامات لازم را انجام بدهند.

امام جماعت مسجد نور اهل سنت ایرانشهر گفت: منبع صحبتی که من در نماز عید فطر ایرانشهر به آن اشاره کردم پدر یکی از این دختران آسیب‌دیده بود که از من خواست تا این موضوع را به گوش مسئولان برسانم تا پیگیری شود.

وی با تأکید بر اطلاع‌رسانی و پیگیری موضوع تصریح کرد: قطعاً اطلاع‌رسانی این موضوع از وقوع اتفاق‌های مشابه جلوگیری می‌کند و علاوه بر آن موجب می‌شود تا همه در برابر قانون یکسان باشند.

مولوی ملازهی با تأکید بر برخورد قاطعانه با عوامل این موضوع افزود: خوشبختانه با تلاش مأموران امنیتی و انتظامی در همان ابتدای طرح این موضوع یک نفر از عاملان این جنایت دستگیر شده است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ آرامش گفت: همه ما باید اجازه بدهیم تا در فضایی آرام تحقیقات لازم انجام شود و کسانی که در این زمینه مجرم هستند دستگیر و به سزای اعمالشان برسند.

باید برای حمایت از دختران آسیب‌دیده چاره‌اندیشی شود

امام جماعت مسجد نور اهل سنت ایرانشهر تصریح کرد: حتماً باید با مشورت بزرگان و عقلای قوم برای برخورد با این موضع و ریشه‌یابی آن و همچنین برای حمایت از دختران و زنان آسیب‌دیده چاره‌اندیشی شود.

اما موضوعی که بسیاری از دلسوزان و مردم بر آن تأکید دارند موضوع حمایت و همچنین نقش‌آفرینی آسیب دیدگان این حادثه است که باید بدون واهمه برای احقاق حق خود به مراجع قضایی مراجعه کنند.

از همین رو یکی از شهروندان ایرانشهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طرح این موضوع واقعاً چند روز است که کام همه ما را تلخ کرده است.

وی با تأکید بر لزوم برقراری امنیت ادامه داد: من از تمامی مسئولان ذی‌ربط خواهشمندم تا با جدیت این موضوع را پیگیری کنند.

وی با اعلام حمایت خود از دختران آسیب‌دیده در این ماجرا، تصریح کرد: از همه خانواده‌ها و همچنین قربانیان این حادثه خواهشمندم که حتماً این موضوع را با نهایت آرامش پیگیری کنند زیرا سکوت آن‌ها قطعاً موجب بروز مشکلات دیگر می‌شود.

دادستان زاهدان تجاوز به ۴۱ نفر در ایرانشهر را تکذیب کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام علی موحدی راد اظهار داشت: دادستانی قبل از اینکه این موضوع در نماز جمعه اهل سنت مطرح شود به آن ورود کرده و بر اساس شکایتی که از قبل مطرح شده بود، دستور شناسایی و دستگیری متهمان صادر و یک متهم روز پنجشنبه دستگیر شده بود.

وی افزود: فعلاً ۳ نفر تحت عنوان آدم‌ربایی و تجاوز به عنف شکایت کرده‌اند که اتهامات مطرح‌شده از سوی آنان مربوط به یکی دو روز اخیر نیست و یکی از خانم‌ها مدعی شد دی‌ماه پارسال، یکی دیگر اردیبهشت و دیگری خردادماه مورد تجاوز قرار گرفتند.

وی ادامه داد: این در حالی است که از ۳ شاکی یادشده فقط یک نفر حاضر به انجام معاینات پزشکی در پزشکی قانونی شده است.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفت: متهمان بر اساس اظهارات شکات ۴ نفر هستند که یکی از آنان که مالک خودرو و جزو عوامل اصلی بوده دستگیر و ۳ نفر دیگر نیز شناسایی و دستور دستگیری آنان صادر شده است.

موحدی راد افزود: با توجه به وجود یک سری مسائل ازجمله تحریم و مشکلات اقتصادی، کشور نیاز به آرامش و ثبات دارد و مردم باید هوشیار و آگاه باشند و تحت تأثیر فریب فردی که خود را مسئول یکی از شبکه‌های فضای مجازی معرفی کرده و در خارج از کشور ساکن و جزو معاندان نظام است برای تجمع و تحصن، قرار نگیرند.

وی تأکید کرد: مردم با بصیرت بالا اجازه دهند دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی در فضایی آرام و بر اساس قانون به این مسائل رسیدگی کند و مطمئن باشند که این پرونده با جدیت پیگیری قانونی می‌شود.

دستگاه قضایی با مخلان امنیت به‌صورت جدی برخورد می‌کند

همچنین دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: چندی پیش شخصی به دادستانی ایرانشهر مراجعه کرد و در خصوص آدم‌ربایی شکایتی تنظیم کرد.

محمدخانی افزود: بلافاصله پس از طرح شکایت دستور پیگیری به نیروهای نظامی و انتظامی صادر شد و در مدت کوتاهی یکی از عوامل ربایش دختر این فرد توسط نیروهای انتظامی و امنیتی شناسایی و دستگیر شد.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات در رابطه با علل ربایش و شناسایی همدستان فرد دستگیرشده همچنان ادامه دارد، گفت: دستگاه قضایی قطعاً با مخلان امنیت به‌صورت جدی برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر فقط ۳ نفر تحت عنوان آدم‌ربایی و تجاوز به عنف برای شکایت به دادسرای ایرانشهر مراجعه کرده‌اند که از ۳ شاکی یادشده نیز فقط یک نفر حاضر به انجام معاینات پزشکی شده است.

دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر تصریح کرد: البته هنوز پزشکی قانونی نیز در این زمینه اظهارنظر نکرده است و قطعاً به‌محض اعلام نظریه پزشکی نتیجه از سوی مراجع قضایی اعلام می‌شود.

وی بیان داشت: از دیگر شهروندان ایرانشهری هم خواهشمندیم اگر اطلاعی و یا شکایتی در خصوص این پرونده دارند با مراجعه به شعبه یک کیفری دادسرای ایرانشهر موضوع را با مسئولان قضایی در میان بگذارند.

درمجموع این بخشی از ماجرای تأسف‌بار تجاوز به تعدادی از دختران در شهرستان ایرانشهر بود که به‌اختصار بیان شد اما موضوع حائز اهمیت در این میان لزوم توجه مسئولان و همچنین خانواده‌ها برای ریشه‌یابی چنین مسائلی است، به‌راستی چرا در جامعه مذهبی و سنتی سیستان و بلوچستان باید شاهد چنین اتفاقات ناگواری باشیم.

از سوی دیگر موضوعی که این روزها در فضای مجازی به‌شدت موردبحث و توجه است پیگیری از سوی قربانیان چنین حوادثی در عین حفظ امنیت و آرامش جامعه از طریق قانون است تا بتوان با پیگیری و اطلاع‌رسانی موضوع از وقایع مشابه جلوگیری کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر