بازدید 31519

بلای بزرگی که ترک‌ها بر سر همسایه های جنوبی شان آوردند!

دولت ترکیه که تا سال ۲۰۰۰ با ساخت چندین سد بزرگ و کوچک بر روی دجله و فرات به صورت جدی همسایه‌های جنوبی اش را وارد یک چالش آبی کرده بود، اکنون عملیات آبگیری از سد بزرگ دیگری را آغاز کرده است؛ مجموعه اقدامات گسترده‌ای در حوزه منابع آب که تأثیر بسزایی در تشدید بحران‌های زیست محیطی جنوب غرب آسیا داشته و خواهد داشت.
کد خبر: ۸۰۷۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 14 June 2018
بلای بزرگی که ترک‌ها بر سر همسایه جنوبی شان آوردند!دولت ترکیه که تا سال ۲۰۰۰ با ساخت چندین سد بزرگ و کوچک بر روی دجله و فرات به صورت جدی همسایه‌های جنوبی اش را وارد یک چالش آبی کرده بود، اکنون عملیات آبگیری از سد بزرگ دیگری را آغاز کرده است؛ مجموعه اقدامات گسترده‌ای در حوزه منابع آب که تأثیر بسزایی در تشدید بحران‌های زیست محیطی جنوب غرب آسیا داشته و خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»؛ خشک شدن تالاب هایی چون هورالعظیم و هورالحمار را می‌توان از جمله پیامد‌هایی دانست که در سال‌های گذشته و متأثر از سدسازی‌های ترکیه به وقوع پیوست؛ سدسازی‌هایی که در قالب پروژه آناتولی جنوبی یا گاپ ترکیه رقم خورد و مشکلات جنوب غرب آسیا را دو چندان کرد.

اکنون دیگر حوضه آبریز دجله و فرات با شرایطی که در بالادست آن به وجود آمده است، به یکی از پر تنش‌ترین حوضه‌های آبریز جهان بدل شده و به خاطر پروژه‌های عظیم سد سازی در بالادست و کشور ترکیه، خشکی غیر قابل توصیفی کشور‌های جنوبی از جمله عراق، سوریه، ایران و کویت را در بر گرفته است.

سخن در مورد پروژه گاپ یا آناتولی که می‌شود، ناگزیر باید به ۲۲ سد تکمیل شده و نیمه کاره‌ای اشاره کرد که به ظاهر فعالیت‌های اقتصادی نظیر تولید برق و توسعه کشاورزی در دستور کار دولت ترکیه قرار گرفته است، اما در باطن به سلاحی مرگبار برای کنترل کشور‌های جنوبی ترکیه تبدیل خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، آنچه تا کنون و در پی ساخت و ساز‌های بی رویه ترکیه به وجود آمده، تمام توان و انرژی این کشور در مهار آب‌های سطحی دجله و فرات نیست و تنها ۲۱ درصد از پروژه آبیاری و ۷۴ درصد از طرح‌های برقابی ترکیه به پایان رسیده است. این یعنی هنوز در ابتدای کار هستیم و خسارات‌ رویه در پیش گرفته شده ترکیه به مراتب افزایش خواهد یافت.

این موضوع از آنجایی اثبات پذیرتر می‌شود که بدانیم در همین چند روز پیش، مقامات ترکیه‌ای به طور جدی عزم خود را برای آب گیری سد ایلیسو که گفته می‌شود سه برابر بزرگترین سد ایرانی است، جزم کرده اند.

هرچند سد ایلیسو، تنها یکی از ۲۲ سد ترکیه در قالب پروژه آناتولی است، به لحاظ حجم و میزان اثرگذاری تنها مقدار اندکی از سد آتاتورک کوچک‌تر است و با این همه در کشور بزرگی، چون ایران سد بزرگی به وسعت آن وجود ندارد.

سد ایلسو با ۱۳۵ متر ارتفاع و توان ذخیره سازی بیش از ۴۳ میلیارد متر مکعب آب، تقریباً یک سوم کل حجم آب حوضه آبریز زاینده رود را در هنگام پرآبی در درون خود ذخیره خواهد کرد؛ سدی که بر روی رود دجله زده شده و بر اساس کارشناسان بیش از ۵۰ درصد از حجم آبی رود دجله را متوقف خواهد کرد.

البته سد ایلیسو و عملیات آبگیری آن تنها دلیلی نیست که بتوان با استناد به آن خسارات‌ سنگین جنوب ترکیه را تشریح و برای این کار جدا از ۲۰ سد دیگر همچنین باید به سد آتاتورک در بالادست رود فرات نیز اشاره کرد.

سد آتاتورک که بزرگ‌ترین سد ترکیه و اروپا معرفی می‌شود، همچنین پنجمین سد بزرگ جهان است که هدف از ساخت آن، برق رسانی و توسعه مناطق کردنشین ترکیه عنوان شد.

این سد ۱۶۴ متر ارتفاع دارد با مساحتی بالغ بر ۸۱۷ کیلومتر مربع، چیزی حدود ۴۸ میلیارد مترمکعب آب را از حقابه‌های جنوبی رود فرات پشت سد ذخیره کرده است؛ سدی که در مقایسه با مساحت دریاچه ارومیه در شرایط نورمالش، تقریباً ۱۵ درصد مساحت دریاچه ارومیه را دارد.

برای اینکه بتوان عینی‌تر خسارات برآمده از این دو سد و ۲۰ سد دیگر ترکیه را در قالب پروژه گاپ تشریح کرد، باید ناگزیر به سراغ نقشه رفت و مروری بر مسیر جریان رودهایی، چون دجله و فرات انداخت؛ رود‌هایی که از خاک ترکیه سرچشمه می‌گیرند و با عبور خاک کشورهایی چون سوریه و عراق به مرز‌های ایران در استان خوزستان می‌رسند و با آب رسانی به تالاب‌ها و نیز میلیون‌ها شهروند در این منطقه راهی خلیج فارس می‌شوند.

بلای بزرگی که ترک‌ها بر سر همسایه جنوبی شان آوردند!
این دو سد بزرگ، یعنی سد‌های آتاتورک و ایلیسو تقریباً در گلوگاه‌های دو رود فرات و دجله احداث شده اند و با توقف تمامی حجم آب سرچشمه‌ها در خاک ترکیه کشور‌های جنوبی و به ویژه عراق و سوریه را از مواهب آن بی بهره کرده اند.

البته خسارات‌ پروژه‌های سد سازی ترکیه، تنها برای کشور‌های عراق و سوریه به ایجاد بحران آبی دامن نزده و با مروری بر نقشه‌های جغرافیایی حوضه آبریز دجله و فرات، می‌توان به خوبی دریافت که چه وسعتی از منطقه جنوب غرب آسیا با این روند خسارت خواهند دید.

مقایسه نقشه حوضه‌های آبریز دجله و فرات با موقعیت جغرافیایی همسایه‌های جنوبی ترکیه به خوبی نشان می‌دهد که تنها کشور‌های سوریه و عراق به عنوان کشور‌هایی که دجله و فرات از آن‌ها عبور می‌کند، متأثر از این بلای نوظهور نیستند و کشور‌های دیگری، چون ایران، عربستان، کویت و اردن نیز مستقیم از این رخداد خسارت خواهند دید.
 
بلای بزرگی که ترک‌ها بر سر همسایه جنوبی شان آوردند!

از آنجا که سه حوضه آبریز غربی کشور ایران یعنی حوضه آبریز کارون، کرخه و مرزی غرب را زیر شاخه حوضه آبریز فرات و دجله قلمداد می‌کنند، باید گفت، به لحاظ حقایق جغرافیایی غرب ایران به صورت مشخص از این رخداد تلخ آسیب خواهد دید.

همچنین مناطق شمالی کشور عربستان، سراسر جغرافیایی کویت، بخش‌هایی از کشور اردن نیز از این مسیر دچار آسیب می‌شوند و این موضوع جدا از پدیده نگران کننده گرد و غبار و افزایش دامنه‌های آن است که بخش‌های وسیعی از خلیج فارس و کشور‌های ذره‌ای آن را نیز شامل می‌شود.

با توضیحاتی که به آن اشاره شد، به خوبی می‌توان درک کرد که ترکیه با اقدامات جدی و بزرگ خود در سرشاخه‌های دجله و فرات، بیش از آنکه اهداف اقتصادی خود را دنبال کند، به دنبال تسلط بر کشور‌های جنوبی خود است و این تنش‌های بین المللی موجود در منطقه نیز این فرصت را به بهترین شکل برای آن‌ها به وجود آورده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۴۷
سلام
اینجاست که می گن باید در دنیا آدمتو داشته باشی که ازت حمایت کنه.
شما که خدا را دارید بسم الله
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
بلائی که ما بر سر همسایگان جنوبی ترکیه آوردیم بسیار بزرگتر از بلائی که ترکیه میخواد بیاره!! آره عزیزم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
تابناک عزیز لطفا در تیتر نزن ترک ها چون مگه نمیدونی خیلی از هموطنان گرامی ما از روی قوم گرایی مثبت و منفی میزنن نه عدالت و انصاف و حرف حساب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
حکومت ها معمولا اشتباه میکنن که اتفاقا امین اشتباهات باعث سرنگونیشون میشه و شک نکنید ترکیه هم تاوان میده و بی آبی در عراق و سوریه گریبانش میگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
عراق که هم آمریکا را دارد و هم انگلیس را چکار کردند برایش؟
hhhh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ناشناس المانی بیرون گود اب و هوا خیلی خوبه . ما نبودیم همسایه ی جنوبی ترکیه الان وجود نداشت . چشماتونو باز کنید تا دیر نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
المان اب و هوا چطوره امیدوارم بهت خوش بگذره البته حتما خوش می گذره که تریپ روشن فکری گرفته اید و با نظرات کامل و بی نقص خودتان ما را مشعوف می فرمایید
حمزه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اینکار ترکیه با اصول انسانی متضاد و مطمئن باشید که تاوانشو بامیدخدا پس میده.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ترکها باهوش بودند و بطرز شگفت انگیزی پیشرفت کرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
مردم باید کالاهای ترکیه رو تحریم کنن، داره تیشه به ریشه مردم منطقه میزنه
منطقی باشیم ترکیه نفت و گاز ندارد و برای تامین انرژی خود نیاز دارد که از منابع طبیعی خود استفاده کند کشورهای دیگه می تونن باهاش به توافق برسن دو کشور غنی از نفت و گاز عربستان و عراق نفت چند پالایشگاه ترکیه رو تامین کنند و عوضش آب بگیرن. خوب آب هم مثل نفت و گاز منبع طبیعیه دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
واقعا خسته نباشی برادر .هنوز طول میکشه که به عمق فاجعه پی ببری.
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
موافقم مگه وقتی نفت میره 100 دلار میشه یکی از همسایگان جنوبی و شرقی میگه بیا نفت مفت بهت بدیم که انتظار دارین ترکیه آب مفت بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
داداشی که جواب دادی خدمتت عرض شود عمق فاجعه کارهایی بودکه برای جلوگیری ازریزگردها در خوزستان میتونستنن بکنن و نکردن حالا توپ روانداختن توزمین ترکیه.دولتهای خودمونحتی اب رو از دز برای شهرهای جنوبی خوزستان نبردن تا مردم آب گل نخورن.نمیدونم شماتوکدوم استان زندگی میکنی اما بدون ماهشهر داره درامدعظیمی به کشور میده اما ابش هم شوره و هم گلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ایشون حرف غیر منطقی نمیزنه
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آب رود را نباید بی حساب سد کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
نفت را در همه دنیا می فروشند ولی کاری که ترکیه کرده بر خلاف قوانین بین المللی است ترکیه با منطق ترکتازی پیش میره من خودم ترک هستم باز عده ای کاسه داغ تر اش نشوند ولی منطق ترکیه فقط سوداست و خو را خوب و منطقی نشان دادن و گرنه از اسلام هم هیچ بویی نبرده اند به جز نمایش های عوام فریبانه
آرش
| United States of America |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
شما که اینقدر منطقی هستی باید بدانی که این منطقه سرچشمه های دجله و فرات متعلق به ترکیه نیست. این ها مناطق کردهای ایرانی است که در جنگ چالدران از ایران حدا شد و در حقیقت متعلق به ایران است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
مردم ایران باید کالاهای ترکیه رو تحریم کنن، ترکیه خیلی فاشیسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
بر اساس کنوانسیون های جهانی باید حق آبه کشورهایی که این رودها در آنها جریان دارند داده شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
تو که اونطور نوشتی منطقی باشیم حقابه کشورهایی که در پایین دست رودخانه هستند پس چی میشه؟
منابع اب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
کار ترکیه مخالف تمام کنوانسیون های بین المللی است و غیر قانونی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
حرف مفت نزن، اب تنها برای ادمیان نیست. ترکیه حتی از جانوران پست تر است که به جانوران و گیاهان هم رحم نمیکند. نخیر، اب مانند نفت و گاز نیست، نفت و گاز همانند مواد معدنی و چوب و منابع جنگلی هستند که ترکیه از منابع جنگلی بی بهره نیست.
اقدام ترکیه یعنی ایجادفاجعه زیست محیطی نه چندان دور در کشورهای جنوبی ترکیه وهمچنین بخش زیادی از گسترش جغرافیائی کشور خودمان بدین لحاظ دیپلما سی بسیار فعال مسئولین را از طریق مجامع بین مللی را لازم خواهد داشت اگر اراده ای باشد .نسلهای بعدی به هیچ وجه سکوت ما را نخواهند بخشید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
ترکیه این کار رو از دهه 1980 دنبال میکنه ولی ما حالا متوجه شده ایم.
مثل بلایی که ایران با ساخت سد روی هر رودخانه ای در کشور سر محیط زیستش آورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
دقیقا. این کارو چندین سال پیش خودمون به سرمون دراوردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
برخی مسئولین ایرانی برای پر کردن جیب شرکت های سد
سازی این افتضاح را سر خود مردم ایران بار اوردند ولی ترکیه خودش را اباد و بقیه را ویران می کند
لطفا از بلای بزرگی که سر کارون کرخه و دز آورند هم بگوئید
از بلای سد گتوند با چند میلیون تن نمک که قرار است خوزستان رو شوره زار کند
از بلای هور العظیم و هویزه بگید که نابود شدند
از انتقال ناحق آب کارون به کویر اصفهان یزد و کرمان بگید
از انتقال ناحق ذوب آهن به اصفهان از بندرعباس بگید
بگید که مدیران و باند اصفهانی چه بلائی سر مردم آورد
لطفا بگید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
دوست عزیز. ذوب آهن و صنایع فولاد پیشکش شما. میشه بفرمایید این صنایع آب بر به جز آلودگی هوا و نابودی محیط
زیست و بحران آب چه سودی برای مردم بیچاره اصفهان داشته؟ اصفهان بالاترین مالیات را به خزانه کشور میدهد سومین استان به جهت بیکاری است و کمترین بودجه های سالانه رو دریافت میکنه و بالاترین آمار بیماریهایی نظیر ام اس و سرطانها رو داره. در حالیکه که مردمانش کم مصرفترین مردم کشورند و بیشترین ارزش افزوده رو چه در صنعت و چه در کشاورزی و چه در گردشگری عاید کشور میکنند. فتأمل هموطن
ناشناس
| Poland |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
دوست عزیز باز هم بی اطلاعیتون را باید تصحیح کرد. شما روند کشاورزی را نادیده گرفتید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
علی اقا واقعا دلم به حال اصفهانیا کباب شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
درست است دقیقا این بلا مسئولان سر خوزستان اوردن با انتقال آب اگر این صنایع به درد شما نمیخورد در اصفهان لطفا شما هم با انتقال اب مخالفت کنید چون ریزگردها کل ایران را به زودی خواهد گرفت
تا پایان سال 2018 دولت ها بر اساس پیمان بین المللی سازمان ملل حق دارند حق آبه خود را ایجاد کنند. ایران نیز در طرح های گرمسیری ، طرح های آبیاری در سیستان و بلوچستان، طرح های استان خوزستان و همچنین رود ارس در اینباره سرمایه گزاری کرده است.

توجه داشته باشید ما پلی اتیلن و مواد اولیه بسیار ارزان به ترکیه میدهیم (بسیار ارزانتر از نرخ بورس داخلی ایران) تا بتواند از آن تولید لوله داشته باشد و برای خود حق آب ایجاد کند، چه توقعی دارید که این کار را نکند ؟
وقتی به جای دیپلماسی آب همه توجه ها می رود به سمت برنامه هسته ای بی فایده، باید منتظر بیابان شدن ایران باشیم.
ای کاش مسئولان ، به فکر آینده کشور و مردم بودند.
جنگ آب از جنگ اتمی دهها بار خطرناک تر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
جون توی جون مردم ایران بکنند احساسی و سطحی نگریم همین انرژی اتمی بی فایده بزرگترین توان برای شیرین سازی آب شور دریاست به طوری که توان شیرین سازی اب امروزه نسبت به سایر مزایای انرزی یک نیروگاه قدرت.. اتمی بسیار مهم به شمار میره و کشور ایران به دلیل داشتن کویرهایزیاد و استان ها خشک و نیمه خشک راهی جز شیرین سازی انبوه اب دریا نداره که نیروی این کار در این حجم صرفا انرژی اتمی توانش رو داره تروخدا حرف انرژی خورشیدی نزنید که تا دهه های آینده اگر تمام سطح ایران بشه پنل خورشیدی جوابگو نیست چون تکنولوزی استفاده از انؤزی خورشید در مقیاس فراگیر و با بازده بالا هنوز وجود نداره و گرنه انرژی خورشیدی عالیه اما تا نیم قرن آینده جایی در سبد انرژی جهانی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
هسته ای بی فایده نیست
ناشناس
| Ukraine |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
دقیقاً. با وجود انرژی خورشیدی بی کران در ایران، انرژی هسته ای ارزش دردسرهایش را برای مردم ایران ندارد
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ناشناس ۱۴:۵۰ همه این چیزهایی که گفتی در مورد خودت صدق میکند چون الان عصر استفاده از انرژی خورشیدی است نه اتمی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
انرژی هسته ای تنها کاربرد نظامی ندارد مهمترین کاربرد آن علاوه بر تامین انرزی -تامین نیازهای پزشکی بیماران سرطانی نیز است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
ناشناس 17:35 با انرژی خورشیدی نمی توان در پزشکی برای ساخت دارو های بیماری های خطرناک مانند سرطان استفاده کرد.پس داشتن نیروگاه هسته ای یکی از ضروریات پیشرفت های پزشکی در زمینه درمان انواع سرطان است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
ناشناس ۱۷:۳۵ بازده تولید برق با استفاده از انرژی خورشید در حال حاضر خیلی بالا نیست و توچطور نوشتی "نه اتمی"؟
ما بفکر آب نخوردن ملت در ماه رمضان هستیم اونها به فکر جمع اوری آب برای ملتشان هستن جالبه که هر دو مسلمان هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
چه بی ربط!
در کشور لائیک ترکیه که حق تظاهر به روزه را نداشته اند رستوران های اداره پلیس به خاطر روزه مخفی تعطیل شده است.
اینجا شما به خاطر هوسبازی روزه را نمی گیرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
چه قیاس مع الفارقی ! هم در ترکیه سد سازی میشه و هم در ایران . هم در ترکیه برای روزه تبلیغ میشه و هم در ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
ناشناس ۱۳:۳۱ منظورت از "شما"در اون پاسخت در این بخش چیه؟و بر اساس کدوم مدرک معتبر نوشتی"اینجا شما به خاطر هوسبازی روزه را نمی گیرید"؟
طبق قوانین بین المللی در خصوص منابع ابی مشترک ورودخانه های مرزی ،حقابه های چندین ساله اراضی ومردم وحوضه های زیر دست وتالابها ومحیط زیست باید رعایت شود ،وکسی مجاز به تغیر انها نمی باشد وهرتغیر در انها می بایست با رضایت کامل طرفین وبا رعایت اصول علمی وفنی معتبر انهم بشرط عدم ضروزیان به مواردذکر شده در قبل صورت گیرد ،
فعلا مشکل بزرگ ما اسرائیل است که کیلومترها با ما مرز مشترک دارد!!!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ایران و ترکیه منابع آبی و رودخانه مشترک ندارند جز رودخانه ارس.
سد ایلیسو ترکیه هم در داخل کشور روی منابع ابی خودشون زدن.ایران اگر قدرت داست حق ابه هیرمند رو از افغانستان میگرفت
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
مشكل ما انسانهاي عقده اي و ناداني مثل تو هستند
قبلا ترکیه جرات چنین اقداماتی را هرگز پیدا نمیکرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
جدی؟ چرا؟ از چی می ترسید مگه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
مثلا کی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اردوغانی های حاکم با ایجاد چالش های بزرگ برای ترکیه
بطور حتم اینده مبهم و پر دردسری برای ترکیه ایجاد کرده و میکنن
ترکیه بن مایه حقیقی و پایه اساسی اقتصادی وفرهنگی ضعیفی
ه
ایران
| United States of America |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
لابد قرار بوده از شما اجازه بگیره، متوهم قرن 2000
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
الان توی نقطه صفر مرز افغانستان داریم با تانکر آب می گذرانیم که که کی از راه برسه آب گیرمان بیاد توی شهرستان هیرمند.دلتون خوشه چی می گیر تا ۶ ماه دیگه اصلا آب نداریم ... تا بحال شنیده بودید از جایی?
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
منظورت از قبلا" چیه؟ ترکیه این پروژه را نزدیک به 40 سال است که در دستور کار دارد.
جدای از تحلیل های دیگرتان که جا دارد بصورت علمی و به دور از احساس بحث شود، همه می دونند که عامل خشک شدن هورالعظیم و هور الحمار چیست. آدرس درست بدهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
احسنت! طبق نظر رسمي كارشناسان خودمان هفتاد درصد علت اصلي خشك شدن هورالعظيم سكهاي است كه خدمات ساخته ايم
زیان این سد ها به استان های جنوبی کشورمان همچون ایلام و خوزستان و استان های همسو بیشتر و برای استان های شمالی مانند آذربایجان ها و استان های همسو بسیار کمتر بلکه مفید تر است.
زیرا رطوبت هوا در این استاناهای شمالی بیشتر شده و بارش بیشتری در حوزه دریاچه ارومیه اتفاق خواهد افتاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
یاشاسین ترکیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ببینیم و تعریف کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
مگر چقدر رطوبت ایجاد می کند بعد چقدرش به استان های شمال عربی می اید شما استعداد بسیاری در هواشناسی دارید قدر خودت را بدان
سد سازی ترکیه بدون در نظر گرفتن حق ابه سایر کشورها قطعا درست نیست اما بهتر به اقدامات خودمون در مورد رودخانه هایی که به عراق و خلیج فارس میریزن هم یه نگاهی بندازیم:
از شمال به جنوب:
سد سازی بر روی رود زاب کوچک و طرح های انتقال اب در دو شهرستان سردشت و پیرانشهر
سد سازی بر روی رود سیروان (سد داریان و ...) و طرح انتقال اب از این رودخانه با تونل به مناطق گرمسیر کرمانشاه
ایجاد دو سد بزرگ کرخه و سیمره بر روی رود کرخه که تامبن کننده بخشی از اب تالاب هورالعظیمه
سد سازی گسترده بر روی رود کارون
سدسازی گسترده بر روی رود دز
همچنین بد نیست به ساخت دو سد که تقریبا در حد سد ایلیسو هستن هم اشاره بشه یکی در سوربه و دیگری سد موصل در شمال عراق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
همه سدهای ایران به اندازه نصف ایلیسو گنجایش ندارند
ترکیه همه کاراش رو حساب کتابه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آره رو حساب کتاب تروریست پرورش میده میفرسته سوریه
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
برنامه ترکیه ایجاد 4 میلیون فرصت شغلی هست
تو به مشکلات کشور خودت برس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
این مشکل کشور ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
بی فکری دیگه
ما داریم نفت می فروشیم اونها هم می خوان آب بفروشن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
فروش نفت ما زندگی همسایگانمان را به خطر نمی اندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آب سهم همه کشور هایی هست که رودخونه ازش رد میشه، سهم دیگران رو میخوان بفروشن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
خوب میشه سر گردنه، چرا خیلی ها تو ایران سنگ ترکیه رو به سینه میزنن!!!؟؟؟
خشک شدن دریاچه ارومیه وکارون و... نیز ترکیه است
ياشاسين توركيه
پاسخ ها
پویا
| Germany |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
زنده باد ایران الان این موضوع چه نکته ای داشت یک ایرانی بگه یاشاسین طرکیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
بفرما راه بازه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
حالا اینجا کنجکاوی یک عیرانی چه نکته ای داشت؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اخه یاشاسن اذربایجان بگویی درست گفتی ولی ترکیه چه دخلی به ما داره او دلش به حال ما نمی سوزه تو خودت را
ول کردی تعریف او را می کنی یورولمیاسان چوخ ساق اول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
ناشناس ۱۵:۱۱ واقعا چرا ناشناس ۱۲:۰۶ در بخش نظرات این خبر نوشته "یاشاسین تورکیه"؟ و منظورت از کنجکاوی دقیقا چیه؟و اگر واقعا ایرانی هستی چرا تو نوشتی "عیرانی"؟
مسئولین از خواب بیدار شوند و از دولت ترکیه باید به جوامع جهانی شکایت کرد
متاسفانه وضعیت گل الود منطقه باعث شده ترکیه از آب گل الود ماهی بگیرد
حد اقل سر کشور خود نیاوردند...
شما بهتره در مورد بلایی که بر سر کشور با سدسازی آوردن مقاله بنویسی دریاچه هامون به خاطر سدهای خودمون خشک شدن ارومیه هامون هورالعظیم!
از این مقاله های انحرافی دست بردارین
هر زمان ایران انواع رسانه های ترکی زبان از کانال تلویزیونی گرفته تا سایت های اینترنتی ، را ایجاد کرد و با استراتژی مشخص شروع به تاثیرگذاری بر افکار عمومی ترکیه و هم بر دولتمردان آنان داشت، آنوقت می توان امیداوار شد که بخش های دیگر حکومتی مانند دستگاه دیپلماسی نیز وظایف خودشان را انجام خواهند داد. در مورد رودخانه هایی که از چند کشور عبور می کنند قوانین بین المللی وجود دارد و از همان زمان آغاز سدسازی ها باید مسئولین ، با هم و منسجم با ترکیه برخورد می کردند و در مجامع بین المللی و در میان مسلمانان و خود مردم ترکیه موضوع را پیگیر می شدند و روشنگری میکردند. الان هم برای اقدامات فرصت بهتری است تا آینده!
"ترکها" نه ترکیه! ما توی ایران هم ترک داریم.
پاسخ ها
پدرام
| Germany |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ما در ایران اذربایجانی داریم اشتباه نکن. مگر برزیلی ها که به پرتغالی حرف میزنن به خودشون میگن پرتغالی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
فکر می کنی که برای کشور ترکیه فرقی می کنه که در کشور ایران نرک باشی یا فارس یا جای دیگه؟آنها فقط به منافع خود فکر می کنند.پس اینقدر ترک ترک نکن که برایت پشیزی ارزش قایل نیستند.ایرانت را بساز... .
جواب پدرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ولی ما به خودمون میگیم ترک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
والا من حاضرم شما رو ببرم خونمون تو خلخال از مادرم و یا هر کس دیگری بپرسید ببینید میگن ترکن یا اذری اصلا ببینید می دونن اذری یعنی چه اگر پرسیدید نگفتن بیز تورکوک من یه گوسفند هم میدم با خودت بیاری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آذربایجانیها هم ترک هستن و ترکی حرف میزنن
مهدی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
هویت هر فرد شامل زبان و ملیت و نژاد می شود. جریان پانترک تلاش میکند بخاطر زبان ترکی هویت آذربایجان را
ترک معرفی کند وملیت ایرانی و نژاد ایرانی فراموش شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
زنده باد ترک ها لعنت بر ترکیه
توهم
| United States of America |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
همش بشینید و بر این وآن لعنت بفرستید
تیتر رو درست کتید وقتی میگید ترک ها ما ترگ های ایران رو هم شامل میشه ، باید بنویسید ترکیه ای ها که ترک های ترکیه رو شامل بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
مرجبا به تو که خطت رو جدا کردید بعضی ها با اینکه میدونن کار ترکیه ناحقی و خلاف طبق معاهدات بین
المللی هست باز خودشون رو به اون راه میزنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
نباید مسله را مسله ی زبانی کرد
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
من در ترک بودن ازربایجانیها شک دارم اگه اینها ترک هستن چرا وضع اقتصادی و فرهنگیشون خرابه؟؟؟
ترکیه کشور منافقی است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
تو خوبی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
مسولین ترکیه سیاستمدار واقعی هستند و به جای تکرار شعارهای پوچ بر اساس منافع مردم تغییر سیاست میدهند آره بابام جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ارمنستان فقط خوبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ترکیه روباهی است که ضعیف ببیند یا فضا مساعد باشد گرگ می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
ناشناس ۱۳:۲۴ تو خوبی؟!
گویا ترکیه قبلاً و مشخصاً اروغان گفته بود که در آینده نزدیک جنگ بر سر آب خواهد بود نه نفت. اما در حال حاضر ظاهراً این ترکیه است که زمان وقوع جنگ احتمالی بر سر آب را نزدیکتر ساخته است!
تابناک عزیز... عرضه داره آب خودشه دوست داره سد بزنه.... مگه ایران سر پول گاز باهاش چونه نمیزنه؟ عراق سر پول نفت مگه چونه نمیزنه؟ خدا یه نعمتی بهش داده اونم بفکر مردم خودشه....
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
تابناک جان میشه بفرمایید چرا نظرمو ناقصش کردی؟
منکه توهینی نکردم
ترکیه همیشه دنبال باج گرفتن به هر طریقه ممکن هست و حزب باد هم هستش فقط موندم چرا هیچ کشوری اقدامی نکرده و نمی کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
چون جشمتو بازنمیکنی واقعیت ها رو ببینی
نمی دونم چرا دست از سر ترکیه بر نمی دارید. الله اعلم
پاسخ ها
استاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
برای اینکه ترکیه دست از سر کشورای دیگه بر نمیداره، از جمله تجاوز به خاک سوریه و عراق
حتی به ملت خودش هم رحم نمیکنه،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
برای اینکه بدترین همسایه که آدم میتونه داشته باشه است
احتمالا خشکی ریاچه ارومیه و ساخت سه سد بر روی روخانه هایکه آب شان به استان خوزستان و عراق می ریزد و خشکاندن شهرستانهای استان بوشهر به نفع کازرونی ها هم کار ترکیه ست.
ای ملت تابناک مقصر خشکی ها و بدبختی های ما پیدا کرد به زودی همه چیز را رو به راه خواهد کرد
چرا اینقدر به تورکیه گیر می دین ، یه کم هم به ارمنستان گیر بدید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اوناپارتیشون اینجاکلفته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
چه ربطی داره ؟ مگه ارمنستان آب همسایگان میدزده ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
دقیقا چون ارمنستان اشغالگر داره ضایعات و فاضلاب رادیواکتیو رو تو رود ارس میریزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
ناشناس 15:16
ارمنستان ضایعاتش را به ارس میریزه که زندگی مردم اذربایجان را به خطر بندازه با مرکز ایران که کاری نداره ولی ترکیه داره جان هموطنانمون تو عراق و سوریه را به خطر می اندازه و باید باهاش ممقابله بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
عزیز دل من خودم مال همون منطقه هستم. پساب کارخانه های خودش میریزه به ارس و ایران داره قفط نکاه میکنه. کاش آب می دزدید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
ناشناس۱۵:۱۶ بر اساس کدوم مدرک معتبرو و موثق نوشتی"ارمنستان اشغالگر داره ضایعات و فاضلاب رادیو اکتیو رو تو رود ارس میریزه"؟واقعا بر اساس کدوم سند موثق و معتبر؟
حیف با آمریکا حالا مشکل داریم وگرنه ترکیه نمی تواند اینجوری دور بردارد و جلوی آبهای منطقه را بگیرد. حال بماند تا روز خودش. یه جوری با این اردوغان تسویه حساب کنیم که در تخیلش هم نگنجد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اینقدر گاز نده!برات خوب نیست.ترکیه آب جمع می کنه برای امثال شما.که وقتی اینجوری داغ می کنین بریزه تا سرد بشین. حالا بیا و خوبی کن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
داداش از خواب بیدار شو. تو اگر پول نون خوردنترو پیدا کردی بیا حرف بزن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اگه تونستی این کارو بکن .
یکم از شاهکارهای سد سازی مملکت خودمون بگید که شده کویر.اینهمه هی به اینور و اونور گیرندید. خودمون عالمی از مشکلات لاینحل داریم.
بزرگترین دشمن ایران در واقع همین ترکیه هست.دو رو وحقه باز. بیشترین منفعت از تحریم های ایران رو برد.و حالا با ایجاد سد های عظیم بدنبال ایجاد اهرم های فشار بیشتر روی ایران هست. باید هرچه سریعتر با این اقدام غیرانسانی ترکیه مقابله بشه.از خواب غفلت بیدار بشید........
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ترکیه اگه دوران تحریمبه ایران کمک نکرده بود که وضعمون خیلی بدتر میشد! در ضمن همیشه موندم که چرا مردم ترکیه همیشه نسبت به ایرانی ها نظر مثبت دارن ولی ایرانی ها همیشه حسودیشونو می کنن
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
حتماچون هم کیش مااست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
مثلا چیکار کنیم با موشک نقطه زن سدها رو بزنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
دقیقا من هم اینو بارها متوجه شدم که ترکیه نسبت به ایرانیان احساس دوستی و مثبتی دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
حساب مردم ترکیه را از دولتشان جدا کن مردمشان هم یک دسته نیستند خیلی ها می خواهند سر به تنش نباشه ما با مردم مشکل نداریم با حکومت ترکیه در بعضی موارد که
زرنگی می کنه و گردن کلفتی در میاوره مشکل داریم کار ترکیه خلاف قوانین است من مانده چرا بعضی ها حکومت ترکیه را اینقدر خوب می دانند ایا جز خودباختگی است
ایرانلی
| United States of America |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ایرانی ها تنها مقصد گردش گری شون ترکیه است
بلای بزرگی که ترکیه بر سر همسایه های جنوبی شان آوردند!
دوستان عزیز یادتون نره که مسئولان مملکت ما و عراق و کشورهای جنوبی - همین الانشم توانایی نجات دادن وضعیت فعلی محیط زیست رو ندارند و نخواهند داشت. -
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
توانایی دارند ولی بصرفشان نیست!!
لازمه عمو رجب رای نیاره
تابناک جان، تمام مشکلات منطقه و کل جهان از ترکیه هستش. این واقعیتی انکارناپذیر می باشد. خیلی داری تلاش می کنی که این را به همه مردم منطقه و جهان بقبولانی اما کو گوش شنوا؟ مثلا دریاچه رومیه را ترکییه خشک کردند. هورالعظیم را ترکیه خشک کردند. البته یه زمانی بیابان های کویری ایران بسیار سرسبز بود اینها را هم ترکیه خشک کردند. همین دیگه.
ترکیه کار درست رو انجام داده. سرچشمه ها مال ترکیه هست. مثل ما خوبه که آب دز رو به عرق بفرستیم اون هم مجانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
با الحاق مناطق ایرانی کرد نشین به ایران قطعا روزی این سدها بخشی از سرزمین اصلیش ایران میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اب در به قم میرود نه به عراق
هر دو روز یکبار یک مقاله از سد ایلیسو می آورید. فراموش نکنید که ایران در مهار آبهای مرزی پیشتازتر از ترکیه هست و حتی به رودخانه های کوچک نیز رحم نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
نکته جالب اینکه همه مسئولین عراقی مشکلی با این قضیه ندارند، دست بردارید از این نوشته آبدوغی هر دو روز یکبار
خدا با شماست تازه زیارتگاههای عراق هم هستند چه نیازی به کمک اروپا و آمریکا و سازمان ملل دارید؟
من پیشنهاد می کنم که در راستای حسن همجواری و حس انسان دوستی، آب حوزه آبریز زاینده رود را با لوله به عراق منتقل کنیم و در اختیار برادران عراقیمان قرار دهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
احسنت !!!
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
جانا سخن اززبان مسؤلان میگویی ، شیرمادرحلالت
سایت تابناک خواهش میکنم درباره نفوذ جریان "پانترکیسم" در استان های غربی ایران و تلاش برای هویت سازی جعلی برای آذربایجانی های ایران که انها را دارای هویتی غیر ایرانی معرفی می کند روشنگری کن مسولان خواب هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
چجورم خوابند بازار تبریز برو فارسی حرف بزن ببین چه اتفاقی میفته!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
هویت ما رو خودمون میدونیم لازم نیست شما بگید
مهدی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ما هویت ایرانی داریم. به شدت با جریان غیر ایرانی مخالفیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
یکی از نشانه های عقب ماندگی همین قوم گرایی هاست.همه فرزندان آدم و حوا هستیم.حالا یکی ترکی حرف میزنه یکی فارسی یکی عربی یکی ...همه یکی هستن.تمام دنیا یکی هستن.آمریکا به عنوان کشوری که نژاد نداره،با هزاران نژاد مختلف به معنای واقعی ملت سازی کرده،اما ما چه کنیم که عقب مونده ایم....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
من تبریز زیاد بوده ام خودم هم ترک منطقه دیگری هستم هم در تبریز ترک بوده ام هم فارس یک عده ای زیاده خواه یا ادم های ناجور وقتی می خواهند کلک بزنند فاز پان ترکی می گیرند تا توجیه کنند ولی ترک ها درست حسابی و اصیل کمک می کنند حتی می خواهند ترک های دیگر را بچاپند فاز تبریزی می گیرند گفتم انسان های شریف و مهربان تبریز را نمی گویم بعضی ها که دنباله بهانه می گردند یا مشکل دارند این را دست اویز قرار می دهند پان
ترک پان کرد پان عرب پان فارس و غیره عقلشان کمی مشکل دارد یا برای بهانه ظلم کردن خودان را به پان بودن می زنند
حسن
| Germany |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
در مورد جریان پان ایرانیسم و حزب پان ایرانیست که از زمان نازی ها تا الان تو ایران فعاله و از در حال ایجاد نفرت است هم مطلب بزنید
ترکهای ایران خودشون می دونند ایرانی هستند و ترک بودن با ایرانی بودن منافاتی ندارد
تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
متاسفانه نظرات پانفارسیسم به راحتی در حال نشر هست.
جلوی پانفارسیسم رو بگیرین تا این مملکت از هم نپاشوندن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
آفرین.
متاسفانه نظرات پانفارسیسم به راحتی در حال نشر هست.
جلوی پانفارسیسم رو بگیرین تا این مملکت از هم نپاشوندن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
پان فارس بودن خوبه پانترک بودن بده این حرف شمااااااااااا. ولی کور خوندین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
وتبریز۱۷:۰۶ نظرات پانترکیسمی کاملا بر اساس منافع ایرانه؟
کار اشتباهی میکنه ترکیه. باید کشورهای منطقه با همبستگی جلوی نقشه صهیونیستی رو بگیرن
شمالطفا"خودشوناراحت نکن معمولا کشورهافکرمنافع خودشانندوشعارشان آنستکه چراغی که به خانه رواست به مسجدحرامست، ترکیه برخلاف بعضی کشورهای بشدت فکرمنافع ملیشان هستنداگرحافظه تاریخی ضعیفی نداشته باشیدیادتان هست ،بیست یاسی سال پیش کجابودندواکنون کجاهستنددرسطح کشورهای پیشرفته اروپائی البته موقعیت جغرافیائی آنهارافراموش نکنیم.
ازنظر افکارعمومی مردم ترکیه این یک آینده نگری است اما آنها به تبعات آن برای سایر کشورها توجهی ندارند وطبیعی هم هست .درمقابل دولتمردان ما به اندازه ای درگیر مسائل سیاسی شده اند که اصلا فراموش کرده اند که آینده ای هم هست حتی حق آبه ماازهیرمند که چندین سال است قطع شده پیگیرش نیستند بنابراین نازشصت ترکها که اینقدر حواسشون جمعه
بیخود نیست که میگن جنگ بعدی برای به دست آورن منابع آبه
این فجایع جنایت علیه بشریت است که از طرف ترکیه مدتهاست در حال اجرا است.
ترکیه کشور دورو وبی رحمی است که باید مانند خودش با او رفتار کرد
ایران باید در سازمان بین ملل به ترکیه هشدار شدید بدهد. اونم وقتی که همه باشن جلوی جمع
ترکیه خیلی قذرتمند شده
دولت ترکیه وطن پرست است
از نوادگان ملعون عثمانی که جز ستم و ظلم در طول تاریخ کاری نکرده اند چه توقعی میسه داشت. دشمنی و عدوات آنها با شیعیان مطلوم عراق تازه نیست. وظیفه جمهوری اسلامی است از برادران شیعه ما در عراق حداکثر حمایت را بکند . که آنها خادمین مقدس ترین اماکن مذهبی تشیع هستند . مقابر مقدس سید الشهدا و امیرالمومنین نور چشم ما ایرانیها در آنجاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
بیخیال فقط مونده با ترکیه دشمنی کنیم دیگه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ناشناس دوبهمزن خیلی کلکی وهمه میشناسندت خدابشمادرایت بیشتردهد،اینجوردوبهمزنیها هم قدیمی شده وهم دست شماراهمه میدانندوبه اظهاراتتان میخندندبین دوکشوردوست وهمکیش نمیتوانیداختلاف بیاندازید اقای غریبه!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
سنگ عراق و شیعه عراق را به سینه نزن اگر دوست داری برو عراق با حشد شعبی قرداد ببند شما پوپولیست های کم سواد کشور را به باد دادید
تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ای شیطان
از نوشته هات مشخصه شیعه نیستی
اتفاقا ترکها همیشه تاکید میکنن هیچ فرقی بین شیعه و
سنی و بقیه ادیان با اسلام نیست
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
فکرنکنم مسلمان باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
ناشناس ۱۶:۵۸ واقعا نمیدونم بر چه اساسی نوشتی "همه میشناسندت"من که نمیدونم ناشناس ۱۴:۰۴ دقیقا کیه ولی آیا ترکیه تلاش های کمی در سوریه علیه منافع ایران انجام داد
بزودی پنج بشکه نفت در برابر یک بشکه آب . زنده باد ترکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
خدایا این مملکت رو از شر وطن فروشان و بی غیرتان مصون بدار
مسولين درياچه ها وتلاب ها وووووو راخشكندند مردم را خانه ويران كردند زاينده رود وشرق أصفهان را خشكانيدند حالاشما داريد از تركيه ميگوييد .
تهش اینه مجبور به کمک به عراق میشیم تا حقشو از ترکیه بگیره و کلا جنگ های آینده به خاطر اب خواهد بود
به جرات میگویم که ریشە تمام بدبختیهای خاورمیانه زیر سر ترکیه و اردوغان است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
جرات نداری جلوی ترک زبون درازی کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
اشتباه نکن
همان بلایی که در ایران سر جنگل های شمال باغات تهران و شهرهای بزرگ و شکار حیوانات نابودی تالاب انزلی ریختن فاضلاب به دریا و...... در ایران داره انجام میشه.
بزرگترین خیانت را قبل از ترکبه و امریکاو... ما خودمان انجام دادیم
با طرحهای صنعنتی بدون مطالعه مثلا در مرکز کویر کارخانه فولاد در اصفهان زدیم در سبزه وار کارخانه فولاد زدیم در همه شهرها پتروشیمی و.... که همه اینها آب بسیار فراوانی مصرف میکنند. در حالی که همه این صنایع را با هزینه کمتر در جنوب ایران هم میشد زد و از آب دریا استفاده میشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
چه خوش گفتی و در سفتی احسنت حرف حق را زدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
اگر ترکیه کاری علیه منافع ایران انجام بده نمیتونیم اون عملکردشو نادیده بگیریم.
از علما خواهش کنید نماز باران بخوانند مشکل حل شود
از کشوری که سرزمین دیگران را غصب کرده بیش از این انتظار نمی رود
تمام دنیا میداند که قسمتهای شرقی ترکیه از آن ارامنه، قسمتهای غربی آن از آن یونانی ها و قسمت های جنوب شرقی آن از آن زازا های ایرانی تبار مسلمان بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ترکیه منطقه رو از وجود انواع تروریستها پاکسازی میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
سنگ ارامنه را به سینه نزن .اتفاقابیشتر زمین های عربی و اسراییل جزو خاک ترکیه باید باشه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
البته قرباغ هم بخشی ازخاک آذربایجان است که بوسیله ارامنه ،ارمنستان اشغال شده وترکهای آذربایجان رایاکشته یاآواره کرده اندد فقط ازنظرتاریخی عرض شدوگرنه جای این صحبتهااینجانبود لطفاموذیگری موقوف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
ناشناس ۱۶:۵۷که نوشتی "سنگ ارامنه را به سینه نزن"تو چرا اونطور در حمایت از ترکیه واکنش نشون دادی؟
این کشور فقط و فقط با چنگ و دندان وبا هر شیوه ممکن به فکر منافع خود است و تنها چیزی که برایش اهمیت ندارد همسایگانش است.
هرگز فراموش نمیکنیم سخن یک نماینده مجلس ترکیه را که جنگ ایران و عراق را هدیه ای الهی نامیده بود که با پایان جنگ کشورش از منافع کلان مالی مثل ترانزیت و غیره محروم شد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
نه توروخدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آخه جنگ ایران و عراق چه نفعی برای ترانزیت ترکیه می تونست داشته باشه؟
دریاچه اورمیه را با سدسازی خشک کردن الان به ترکیه میگن فاجعه زیت محیطی درست کردی و اطراف دریاچه اورمیه با بیش از دهها سد و حفر ۷۰هزار چاه عمیق در اطراف دریاچه
تا زمانيكه رسانه هاي ما كه وظيفه اطلاع رساني و ارتقاي سواد عمومي جامعه را به درستي انجام نميدهند و مطالب مغرضانه منتشر ميكنند وضعيت در هيچكدام از زمينه هاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي و زيست محيطي و...بهبود پيدا نخواهد كرد.
همسایه های جنوبی نفت و گاز دارند و ترکیه آب، هر دو هم نعمت خدادادی هست. آیا تا الان کشور عراق یک قطره نفت مجانی به ترکیه داده است که الان ترکیه آب مجانی به عراق و سوریه بدهد؟
پاسخ ها
کرماشان
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
بهتره شما حاتم بخشی نکنی
اردبیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
یاشا
با توجه به اینکه مملکت ما از نژاد ترک و عرب و کرد و فارس (آریایی )ها و.. تشکیل شده از بهتر است از نام دولتی که ازاو انتقاد دارید استفاده کنید مثلا دولت ترکیه دولت عراق یا دولت عربستان و دولت تاجیکستان .
عزت زیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
تابناک فقط در مورد ترکها این کار را میکنه چون دشمن سر سخت ترکیه و آذربایجان هست .
یاشاسین تورکیه.
خیلی جالبه که بجای نظر در مورد اصل مساله هموطنان مباحث حاشیه ای را (همچون حقه خودشه یا ما نفت داریم اونا آب دارن ) مطرح می کنن. بستن سد بر رودهای تمدن زای دجله و فرات باعث خشک شدن دو کشور سوریه و عراق می شود که این مساله از دید محیط زیست (محیط زیست تنها مربوط به انسان نیست بلکه تمام گونه های زیستی را شامل می شود) یک جنایت به تمام معناست و اینکه یک کشور به فکر منافع مردمش باشد توجیهی برای انجام جنایت نیست حالا هر کشوری باشد. دوما ترکیه از هم اکنون خود را برای نابودی ایران و عراق آماده کرده و در مرزها دیوار می کشد. این دیوار برای جلوگیری از هجوم آوارگان ناشی از خشکسالی در سال های آینده از این دو کشور است نه ورور چند قاچاقچی یا جنگجو. در هر حال ترکیه برای نابودی عراق و ایران برنامه ریزی بلند مدت کرده چه باور کنیم چه نکنیم. چه خوشمان بیاد چه نیاد. روزی خواهد آمد که هزاران ایرانی و عراقی همچون سوری ها به پشت مرزهای ترکیه هجوم بیاورند اما آن روز مرزها دیوار کشیده شده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
تخیلات خوبی داری پیشنهاد می کنم کتاب داستان بنویس
سازمانهای بین المللی باید به این قضیه وارد شوند
میگم چطوره به ترکیه حمله کنیم . کار یزید رو در مقیاس کلان داره انجام میده
چند سال دیگه با التماس داریم ازشون آب میخریم .
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
اب شیرین کن هسته ای بزنیم قضیه حل میشه.
مهاجرهای افغان و پاکستانی و سوری کم بود، از این به بعد سیل مهاجرهای عراقی هم شروع میشه، کشور ما هم که برای همه مادره برای ایرانی ها دایه!!!
جالبه هموطن عزیز آذری با هزاران سال سابقه تمدن و داشتن اصیلترین قوم ایرانی منکر آذری بودن خودش داره میشه مسیولان محترم بجای تبلیغ تاریخ دیگران کمی هم تاریخ بی نظیر کشور خودمان را به جوانان رها شده که طعمه اجنبی شده اند نشان دهید تا جاعلان تاریخ هویتشان را ندزدند
پاسخ ها
ناشناس‌
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
گفتی جاعلان تاریخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
هرکی قبله خونه خودشو خوب بلده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ما هیچ وقت آذری نبودیم و نخاهیم بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
شما بشین ببین چه منفعتی از اذری نامیده شدن ما می بری تا دلیل انکار ان را متوجه بشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
برادر قوم و زباني به نام آذري در تاريخ نبوده است خودت را بي خود اذيت نکن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
آذری ساخته شماست. فقط یه کتاب بزبان آذری بیاررررررررررررررر
ما ترکیممممممممممممم
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
عجب ملت حسودی هستین شماها
ترکیه پلان بعدی غرب برای نابود کردنه.. صبر کنین .. نوبت ترکیه هم نزدیکه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
هم اکنون هم اقتصادش در حال فروپاشی است ارزش لیر سه برابر سقوط کرده وسرمایه داران در حال مهاجرت از ترکیه هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
نمی تونن.اردوغان قوانین بازی رو خیلی خوب بلده.
طبق قوانین بین المللی یک روخانه متعلق به تمام کشورهای واقع در مسیر رود است نه فقط کشور سرچشمه رود
طبق قوانین بین الملل هرگونه سدسازی از سوی یک کشور بدون موافقت سایر کشورهای واقع در مسیر یک رود کاملا بر خلاف قوانین بین المللی است

بنابراین سازمانهای بین المللی باید دخالت کنند و ترکیه را مجازات کنند
پاسخ ها
مهدی قریشی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
کاملاً موافقم
چرا ناراحتید داره در جهت معنوی کار میکنه تاخاک مقدس عتبات که تا حالا به اهواز میرسید به کل ایران برسه
عراق خیلی نفت داره باید بده به ترک ها جهت خرید آب.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
خخخخخخ
تر کیه س دیگه....
نفت وده آو وگیر حرف زیاد هم وزن
تابناک عزیز خوشم میاد خوب سانسور میکنید.
بااین مقاله می خواهید خشک شدن دریاچه ارومیه ،هامون ، زاینده رود وبقیه ر ا توجیه کنید
جالبه ترکیه دشمن اول کردها تو خاورمیانه س بعد میاد این سد ها رو تو سرزمین های کردنشین خودش که به استعمار گرفته میزنه
ماشالله ایران چقدر کارشناس داره.
ماشالله ایران چقدر کارشناس داره.همه هم در مورد همه چیز اطلاعات دارند از کارشناسی آب گرفته تا کارشناسی مردم شناسی
ترکیه وابستگی شدید به صادرات به ایران و عراق و عربستان داره
یا آب یا مرگ.
تا چند وقت دیگه می افتیم بجون هم. این ترفند برای کنترل مردم ودرگیر کردنشان باهم است.
راهش فقط اب شیرن کن هسته ای هست. حالا شما هی بنویس هی بنویس...
توجه همه عزيزان را به اين نكته جلب مي كنم "سدی که در مقایسه با مساحت دریاچه ارومیه در شرایط نورمالش، تقریباً ۱۵ درصد مساحت دریاچه ارومیه را دارد"منظور مقاله نويس پنجمين سد بزرگ جهان و بزرگترين سد اروپا يعني سد آتا تركه
ترکیه در مناطق کرد نشین سد میزنه و راه حل جدایی کردها از این کشور بی هویت است
اگر نقشه را ببینید حدود بیست درصد طول رود در ترکیه و هشتاد درصد در عراقه. اگر با ساختن سد این رود ها خشک میشه نشان نیده که کل آب به ترک ها تعلق دارد و ساخت سد جزو حقوق طبیعی ترکهاست.
بوی جنگ میاید جنگ جهانی سوم !
" بلای بزرگی که ترک‌ها بر سر همسایه های جنوبی شان آوردند! " و سکوت و مماشات عجیب مسوولین ایرانی با این کشورک جعلی زیاده خواه
افتااااااد
دولت ترکیه و بسیاری از کشورهای دنیا وطن پرست هستن و به فکر منافع کشور خودشون برعکس دولت ما که در گفتار از وطن پرستی حرف میزنن ولی در عمل کمترین فکرشون هم برای منافع ایران نیس
نظرهاي الكي نديد براي تابناك متاسفم كه چنين تيترهايي ميزنه اين موضوعات كارشناسي مي باشد و بايستي توسط كارشناسان مربوطه بررسي و نتايج آن اعلام بشه .
همه به فکر منافع ملی و مردم کشورشون هستند و فقط بین اینها مایم که پول نفت و گاز و معدن و میعانات و ..... می ریزیم
خدارو شکر حرف از قومیت و نژاد در دنیای امروز معنایی نمیده
دیپلماسی قوی ینی همین؟
بزور چند نفرو راضی نگه داریم که جی؟
بهتر بود بگید بلایی که ایران و امریکا بر سر منطقه اورد والا فعلا که این دو کشور کل منطقه رو نارام کردن با سیاست های کثیفشون و فقط ملت ایرانه که ضرر میکنه
مخ نمی دونی آب از نفت گرونه
الان بهترین کاری که به نظرم می رسد سکوته
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها