بازدید 27115
با تکمیل بررسی های انجمن هیدرولیک ایران؛

گمانه ها برای تخریب میان گذر دریاچه ارومیه تقویت شد!

میان گذر دریاچه ارومیه که همواره از سوی کارشناسان نقد شده و بسیاری ساخت آن را در خشک شدن دریاچه مؤثر می‌دانند، اکنون چالشی بزرگ برای متولیان احیای دریاچه تبدیل شده است؛ چالشی که به رغم مطالعات تخصصی فراوان، هنوز تصمیم جدی و مؤثری در مورد آن گرفته نشده، اما برخی گمانه‌ها از احتمال تخریب آن در آینده نزدیک خبر می‌دهند.
کد خبر: ۸۰۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹ 09 June 2018
گمانه ها برای تخریب میان گذر دریاچه ارومیه تقویت شد!میان گذر دریاچه ارومیه که همواره از سوی کارشناسان نقد شده و بسیاری ساخت آن را در خشک شدن دریاچه مؤثر می‌دانند، اکنون چالشی بزرگ برای متولیان احیای دریاچه تبدیل شده است؛ چالشی که به رغم مطالعات تخصصی فراوان، هنوز تصمیم جدی و مؤثری در مورد آن گرفته نشده، اما برخی گمانه‌ها از احتمال تخریب آن در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

به گزارش «تابناک»؛ در روز‌های گذشته، یکی از اساتید دانشگاه تبریز که دارای تخصص رسوب شناسی است، با طرح موضوع دریاچه ارومیه، تخصصی در مورد میان گذر شهید کلانتری که شرق دریاچه را به غرب آن وصل می‌کند، سخن گفته و تأکید کرده است که برای جلوگیری از افزایش خسارات‌ باید این میان گذر تخریب شود.

جعفر شریفی، استاد دانشگاه تبریز با اشاره به این که شرایط جغرافیایی، میزان بارندگی پایین، سدسازی در اطراف دریاچه، احداث پل میان گذر و مصرف غیر اصولی آب در کشاورزی از عوامل مهم در خشکی دریاچه هستند، به رسانه‌ها گفت: شرایط جغرافیایی و اقلیمی در گذشته نیز گاهی مناسب و گاهی نامناسب بوده است؛ اگر دریاچه به دست انسان تخریب نشود، در هر شرایطی قادر به کنترل خود هست، همان‌طور که دریاچه در گذشته چند بار تا خشکی پیش رفته و دوباره احیا شده است.

استاد رسوب شناسی دانشگاه ادامه داد: آب‌های زیرزمینی و سطحی توسط سد‌ها کنترل می‌شود که ایجاد سد‌های بی رویه نه تنها موجب خالی شدن آرتزین‌ها از طریق کشاورزی می‌شود، بلکه آب دریاچه نیز تقویت نمی‌شود. از طرف دیگر، پل میان گذر از عمل فرایند چرخش آب در داخل دریاچه ارومیه جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا آب ورودی به دریاچه دوباره تبخیر شده و نمک زایی صورت گیرد که در این صورت موجب افزایش سرعت فرآیند خشکی دریاچه می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که پل میان گذر در خطرناک‌ترین مکان دریاچه در گودال لجنی و بین دو گسل اصلی ایجاد شده است و در زیر آن نیز حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر لجن یا رس قرار دارد که این موجب تداوم نشست سطح دریاچه در این محل شده است، اظهار کرد: در چنین شرایطی به جای ایجاد پل در این مکان و پر کردن محل آن با سنگ، بهتر بود که پل میان گذر با یک کیلومتر فاصله و از سمت گمیچی رد می‌شد تا منجر به این مشکل و تخریب دریاچه نمی‌شد.

شریفی در خصوص راهکار این مشکل افزود: بنابراین، پل باید کامل از محل فعلی خود برداشته شود، به این دلیل که سطح دریاچه در این قسمت در حال نشست بوده و در آینده می‌تواند برای پل زیان بار باشد و هم‌چنین با این عمل جریان‌های چرخشی آب دریاچه به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

علی‌رغم گفته‌های این استاد دانشگاه که صریح و قاطع ضمن اشاره به برخی دلایل علمی عقیده دارد که برای حفظ وضع موجود دریاچه ارومیه و جلوگیری از افزایش خسارت‌ها باید این میان گذر از محل فعلی برچیده شود، گویا مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه در رابطه با این موضوع تقریباً در یک شرایط بلاتکلیفی قرار دارند.

دکتر مسعود تجریشی معاون زیست انسانی سازمان محیط زیست و مدیر طرح و برنامه ریزی ستاد احیا در رابطه با آخرین وضعیت میان گذر دریاچه ارومیه به «تابناک» گفت: پیشتر وظیفه بررسی و کارشناسی دقیق در مورد این میان گذر به دانشگاه تبریز واگذار شد. دانشگاه تبریز نزدیک به یک سال پیش گزارش خود را در مورد وضعیت میان گذر برای ستاد احیا ارسال کرد که این گزارش بیش از آنکه ناظر بر تعیین تکلیف میان گذر باشد، یک گزارش فنی را شامل می‌شد که جزئیات دقیق میان‌گذر را مورد بررسی قرار داده بود.

تجریشی ادامه داد: از آنجا که ما می‌خواستیم به صورت مشخص و همراه با مستندات علمی متوجه شویم که آیا این میان گذر را باید تخریب کنیم یا اصلاحات روی آن انجام بدهیم، گزارش فنی دانشگاه تبریز را کافی ندانستیم و برای شفاف شدن موضوع آن را به انجمن هیدرولیک ایران دادیم، تا آن‌ها ضمن مطالعه این گزارش و افزودن اظهارنظر‌های خود، همچنین کامل و ساده نظر خود را در مورد تکلیف میان گذر برای ما ارسال کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از نوع عملکرد انجمن هیدرولیک در این زمینه گفت: این انجمن هنوز گزارش خود را مشخص برای ما ارسال نکرده است. بر اساس اطلاعاتی که من دارم آن‌ها محرمانه جلسات خود را برگزار می‌کنند و این در حالی است که ما به آن‌ها تأکید کرده بودیم، باید در جلسات و نشست‌های خود از اصحاب رسانه و کارشناسان حتی مخالفان دعوت کرده و نقطه نظر‌های آن‌ها را نیز در گزارش انتهایی خود لحاظ کنند.

مدیر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیا در بخش دیگری از سخنان خود افزود: برای تعیین تکلیف نهایی در مورد میان گذر ما همچنان منتظر گزارش گزارش انجمن هیدرولیک خواهیم ماند و پیش بینی می‌کنیم تا یک ماه آینده این گزارش به دست ما برسد؛ گزارشی که به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند و بر اساس آن در مورد میان گذر دریاچه تصمیم گیری نهایی خواهیم کرد.

براساس آنچه مورد اشاره قرار گرفت، گمانه‌ها برای تخریب میان گذر دریاچه ارومیه با هدف حفظ وضع موجود و تلاش برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط آن افزایش یافته است. با این شرایط می‌توان گفت: تقریباً نقش منفی و خسارت بار میانگذر دریاچه در بروز بحران کنونی برای مسئولان مسجل شده است، اما با توجه به اینکه تخریب این میان گذر نیازمند هزینه‌های سنگین و خسارات‌ افزون‌تری است، مسئولان به دنبال راهکار‌های ارزانتر و کم خطر برای عبور از این بحران هستند.

راهکار‌های دیگری مثل ایجاد دریچه‌های جدید در میان گذر با هدف افزایش چرخش آب که باید منتظر ماند و دید کارایی موثری در بهبود وضعیت دریاچه خواهد داشت و یا خیر؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۶۲
چه عجب.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
پرت و پلا میگن.
برای دریاچه کار چندانی نمی شود کرد و باید کوچکتر بشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
کاش در مورد سد گتوند هم زودتر تصمیم بگیرند تاتبدیل به فاجعه نشده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
سلام عليکم
جناب استاد ارجمند وقتي آب ورودي درياچه را کم کرده اند چه ارتباطي به پل دارد خداوند اول به آدم عقل بدهد بعدش ساير چيزها از جمله سواد که در نزد بعضي ها انباشت معلومات است، اين پيشنهاد بيشتر سياسي است تا علمي و عملاً راه دسترسي سريع و آسان را به غرب آذربايجان مي بندد
بررسی نمی خواد. هر کسی می فهمه که این به اصطلاح پل ساختار دریاچه را مختل کرده.
پاسخ ها
بهزاد
| Saudi Arabia |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
یعنی چی بررسی نمیخادمساله مهمی و پرهزینه ای مثل این بررسی نمیخاد
خدا کنه مسولا مثل تونباشن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اصلا ربطی به میان گذر نداره ، بیست و پنج ساله کارشناسهای داخلی و خارجی در مورد ساخت سد در حوزه آبریز دریاچه ارومیه هشدار میدهند ولی امروز هم امروزه در حوزه آبریز این دریاچه سد های در دست ساخت دارند و یا میخواهند در اینده بسازند آقایانی که نظر میدهند یه ساعت در مورد سد های ساخته شده در این بیست وپنج سال اول مطالعه بفرمایند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اگر این پل این دریاچه رو مختل کرده پس بقیه دریاچه ها و مرداب و آبگیر های کشورمون چرا خشک شدن مگه اونا هم پل دارن متاسفم برای این استاد دانشگاه
کلی هزینش شده بسازن حالا باید هزینه کنن تخریبش کنن
مدیریت آبدوغ خیاری به این میگن
پل هیچ ربطی نداره
حداقل طراح وسازندگان پل ویرانگر را مجازات واموالشان را مصادره کنید
پاسخ ها
hadad
| United States of America |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
اوایل انقلاب، قرار بود ژاپنی ها پلی از یک طرف به سمت دیگر دریاچه بسازندو برخی دخالت غیر کارشناسی نمودند و میلیاردها تومان پول واردات ماشین آلات راهسازی از همان ژاپن دادند، کوه را تخریب کردند و سالها به دریاچه ریختند و آخر ....
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
کجای کاری برادر من این پل رو مهندسان نازنین عمران
ساختند و کلی بابتش هم پول و هزینه خرج کردند و از افتخارات خودشون عنوان کردند اما ببینید چه بلایی سر دریاچه آورده درست مثل سدهایی که مهندسان سازه و عمران ساختند و نفس منابع طبیعی و محیط زیست ایران رو گرفته .یکی از مشکلات عمده کشور ما اینه که این مهندسان ناکارآمد تو همه زمینه ها دخالت میکنند و عواقب بعدی اش رو نادیده میگیرند
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
شما قاضی هستی که داری رای به مصادره میدی چرا اذهان رو تخریب میکنی .. مثل اینکه فیلم هندی زیاد میبینی داداچ
خنده دار ترین دلیلی که برای خشک شدن یک دریاچه میتوان عنوان کرد
متعجبم از اظهار نظر این به اصطلاح کارشناسان.!!! پل احداثی با طول قریب 2 کیلومنر به راحتی جوابگوی گذر آب و ارتباط بین شمال و جنوب پل را فراهم می آورد ضمن اینکه بدنه جاده (اصطلاحا بدنه خاکی در راهسازی) از سنگهای حاصل از انفجار ک.ه زنبیل (زنبیل داغی) اسنخراج شده و هیگونه پر کننده (فیلر) بین این بدنه سنگی وجود ندارد که مانغ عبور آب از شمال به جنوب و بلعکس شود. ایراد اصلی خشک شدن دریاچه بخصوص در تاجیه جنوبی ارتفاع کف دریاچه نسبت به جنوب آن و همچنین قطع رودخانه های جنوبی ( سیمینه رود و زرینه رود و شهر چای و نازلوچای و مهمتر اهمه اینها زهکشی دشت میاندوآب و تغییر کاربری بسیاری از باغها به پرورش ماهی می باشد. در ثانی از قدیم گفتند اول چاه را بکن بعد منار را بدزد. شاخت بدنه این جاده با استفاده از ده ها میلیون متر مکعب سنگ صورت گرفته و دوباره فابل باز گرداند به کوه نیست کجا قرار است آنرا دپو کنند.؟!!!خدا چکار کنه به این کارشناسان دانشگاه آزاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
آقای محترم کسی که این حرف رو زده استاد دانشگاه دولتی هست. خودت خوب میدونی کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد خیلی بالاتر از دانشگاه دولتی هست.
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
ناشناس 22:13 کیفیت اموزشی دانشگاه ازاد از دولتی بالاتره ... ی نگاه به رنکینگ جهانی بیانداز بعد دانش دانش کاه ازادی رو نثار ما کن ....
این مدیران با چ جروتی فارغ التحصیل دانشگاه ازاد میگیرن خدا میدونه
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
آره خیییییلی کیفیت آموزشی بالایی داره. از برج میلاد و ایفل هم بالاتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
دانشگاه ازاد به این دلیل بالاتر که کلیه واحد های دانشگاه ازاد با یک عنوان میشناسن و برای هر سال هر استاد یک واحد مقاله بده تو سال میشه چند صد مقاله و نسبت به دانشگاههای دیگر بیشتر و رنک میره بالا

شما بیا بر اساس هیدت علمی و مقاله بررسی کن ببین چیزی نیست
حمید
| Germany |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
بعنوان کارشناس عمران که مدتتی در زمان احداث این پل مشغول بکار هستم لازم هست بگم که اولا دهانه پل چیزی حدود یک کیلومتر هست نه 2 کیلومتر که مطمئنا در جریان آب اختلال ایجاد می کند. همچنین محل خاکریزی به این شکل نیست که بقول شما مصالح پر کننده نداشته باشه. حجم عظیمی از مصالح همان کوه زنبیل در بستر لجنی دریا که عمق زیادی هم داشت به مدت چندین سال پر شد و کاملا کامپکت گردیده که اگر از حجم و هزینه های همین قسمت کسی اطلاع پیدا کنه شاید از عجایب روزگار باشه. البته علل دیگر که گفته شد کاملا بجا بود
خوبه اشتباه خودمون را بپذیریم و در صدد رفع ان باشیم چیزی که در این سالهای اخیر مشاهده نشده
کاش اون زمانی که میخواستن این پل لعنتی رو بسازن از تجربیات دیگران استفاده میکردن و پول و سرمایه ملت رو هدر نمیدادن و محیط زیست رو از بین نمیبردن حالا هم باید تمام کسانی رو که در این پروژه و پروژه های مشابه اش باعث ایجاد مشکل برای ملت و از بین بردن محیط زیست شدن محاکمه و مجازات و از هستی ساقط کنن تا درس عبرتی بشه برای سایرینی که فقط به فکر منافع خودشون هستن .
پاسخ ها
اكبرخان از تريز.
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
ساخت پل هيچ ارتباطي به خشك شدن درياچه نداره. اقاي قاضي پور چاههاي غير مجاز حاشيه درياچه را مسدود كنه اب درياچه دوباره به روال عادي بر مي گرده البته با اين بارندگي ها
واقعا چه کار علمی ای
خشک شدن دریاچه فقط به خاطر برداشت های غیرمجاز اطراف دریاچه است همین
بهتر است بجای قسمت صخره ای یکی دو پل ذیگر بزنند.
مشخصا پل تاثیری بر خشک شدن دریاچه نداشته و ندارد.
پاسخ ها
گلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اتفاقا داشته دریاچه باید جز و مد داشته باشه وقتی دونیم شد اب دور خودش چرخیده و همین چرخش باعث خشکسالی شده پلی که 3. سال طول کشیده شده برای ساخت منبع درآمدی بوده برای شرکت صدرا و باعث خشکسالی شده رو میخوان تخریب کنن واقعا افراد بی سوادی سرکار هست که با کارهای غیرعلمی باعث تخریب محیط زیست شدند.
اتفاقا یکی از دلایل اصلی خشکی دریاچه ارومیه همین جاده میانگذر هست که با میلیون ها تن سنگ معدنی پر شد و قرار بود که کل این میانگذر را با سنگ و خاک پر کنند که یه کوه معدنی را کامل در کف این دریاچه بیچاره ریختند ولی بی نتیجه ماند.
کلا مدیریت در استان همین الانش هم فاجعه هست چه برسد به دهه اول انقلاب
آخه برادر من اين چه حرفي هستش. كجا كارشناسي شده هست. چرا بحث هاي بيخود ميكنين. مگر پايه پل چقدر طول و عرض داره كه باعث به هم خوردن و خشك سشدن درياچه شود. اينها را كي استاد دانشگاه كرده. اخوي باندگي نيست برداشت غيرمجاز زياده و اين باعث خشك شدن درياچه شده. اين حرف ها چيه ميگن.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
شما اصلا متوجه نشدی برادر. پل فوقش 200 متره و جاده ای که از دو طرف به پل منتهی میشه کلا دریاچه رو نصف کرده
اكبرخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اول اينكه طول پل 1.5 كيلومتره هست نه دويست. دوم اينكه قسمت هاي پر شده بخش هاي كم عمق درياچه هست كه عملا با اين بارندگي هاي كم در زمان فعلي نيز بيرون اب مي امد. دوستان عزيز بحث علمي كنيد نه اينكه نظريات من در اوردي پانترك ها را اينجا اعلم كنيد. خشك شدن درياچه هيچ ربطي به پل ندارد. اگر بارندگي شد اب درياچه بالا مي ايد اگر نشد خشك خواهد شد. والسلام و شد تمام. البته اقاي قاضي پور هم فكري به حال 4000 چاه غير مجاز اطراف درياچه نيز بكنه
وای بر اون کسی را که با دیدن هاله نور چنین بلایی سر مملکت آورد که کوچکترین بخشش همین دریاچه ارومیه س
بیانات این کارشناسان پر از تناقض هست
میگوید دریاچه بارها تا مرز خشکی رفته اما ترمیم شده...

خب! اینم یک بار از اون بارها. چه ربطی به پل داره...
کجای دنیا پل زدن رو دریاچه باعث خشک شدن شده...

خودنخبه پنداران فقط در فکر دکان باز کردن برای خودشان هستن تا این وسط یک چیزی بچاپن
لابد میخوان پل رو با هزینه نجومی تخریب کنند وقتی کاملا دریاچه خشک شد دوباره از کف خشک و نمکی آن جاده بکشن!! اون موقع هم باید سنگ بریزن کف رو بیارند بالاتر!!
اينكه پل در مشگل فعلى درياچه دخيل است يا نه را نمى دانم ، اما مى دانم طراحان پل ، در زمان پيشنهاد ساخت چنين پلى ، بعنوان افراد انقلابى می خواهند فاصله دو شهر را كاهش دهند ! هزار و يك دليل مثبت و خوب براى طرح خود بيان مى كردند
با سلام دریاچه الان به دو بحش توسط پل تقسیم شده است فقط حدود 1500 متر پل است و بقیه دریاچه بطول 21 کیلومتر پر شده است از زمانی که شروع به پر کردن دریاجه شده عمل تبخیر شطحی نیز شدت یافته است با تشکر
پاسخ ها
اكبرخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اين 22 كيلومتر را از كجا در اوردن. نهايت عرض درياچه در ان قسمت ميشه 12 كيلومتر.
باید از متخصصین مجرب خارجی کمک گرفت
برای بنده بعنوان یک استاد رشته زمین شناسی خیلی جالب است که افراد مختلف بدون داشتن اطلاعات تئوریک یا میدانی راجع به یک موضوع کاملا تخصصی اینقدر با اعتماد به نفس و قاطعانه اظهار نظر می کنند. تقریبا در همه دریاها و دریاچه های دنیا چرخه آب و جریانهای دریایی وجود دارد و پر واضح است که این جریانهای آبی نقش تعیین کننده و حیاتی در وضعیت آن دارند. بعنوان مثال در خزر حداقل چهار چرخه آبی و جریان دریایی شناسایی شده است چرخه جریان شمالی، چرخه جریان جنوبی، چرخه جریان میانی و چرخه جریان سرتاسری دریای خزر. در کتابهای درسی مدرسه هم راجع به جریان های دریایی و اقیانوسی مثل گلف استریم و جریانهای استوایی مطالبی وجود دارد که قاعدتا باید به گوش همگان رسیده باشد. حالا اینکه شما انتظار داشته باشید در این چرخه های طبیعی مانع ایجاد کنید ولی این کار شما تاثیری بر وضعیت منطقه از نظر مسائل مختلف نداشته باشد یک انتظار نابجا است. آنهم برای یک دریاچه ای مثل ارومیه با این عمق نسبتا کم آب که از ابعاد مختلف دیگر مثلا میزان دبی رودخانه های وردی و مسایل دیگر نیز به شدت مورد تهاجم قرار گرفته است. خوبست راجع به دریاچه ارومیه این سوالات مطرح شود که آیا در زمان طراحی و حتی سالهای بعد از آن در حین اجرا، و یا اکنون که در حال بهره برداری هستیم، گزارش کارشناسی راجع به چرخه آب در دریاچه ارومیه تهیه شده است؟ آیا برای دستکاریهای بزرگ دیگر در طبیعت مثلا ورود آب دریای عمان به کویر لوت هم باید بعد از اجرا به فکر کار کارشناسی باشیم؟
تخریب پل میان گذر هیچ نقشی در دریاچه ارومیه ندار د افزایش جمعیت صنعتی شدن شهرها تخریب محیط زیست سد سازی کلان در اطراف دریاچه ارومیه وابسته شدن اب تبریز به آذربایجان غربی استفاده اب آذربایجان زرینه رود سمینه رود به صورت عمده در صنعت تبریز مهم دلیل خشگ شدن دریاچه ارومیه هست .
خود تبریز دریاست نیاز به اب عمده جهت مصرف در قسمت آشامیدنی و صنعتی دارد و افزایش جمعیت شهر نشین افزایش ساختمانها برجها حمامها استخرها همه گویایی نیاز اب آشامیدنی هست که خود تبریزیها دریاچه راخشک کردن الان امدن پل میان گذر دریاچه یکی از شاهکارهای عمرانی هست رو خراب کنن نمیشه تخریب کرد وهیچ نقشی در خشک شدن دریاچه ارومیه ندارد .
این پل هیچ ربطی به خشک شدن دریاچه ندارد، هر کس کمی عقل داشته باشد می فهمد که دبی ورودی آب دریاچه نسبت به گذشته خیلی کم شده است دلیل آن نیز احداث دهها سد بی حساب و کتاب بروی آب های ورودی به دریاچه می باشد
باید به حال دانشگاه ها هم گریست و هم فکری کرد با این به اصطلاح اساتید نابغه!!!!
اجازه استاد، این طرح شما وقتی جالب میشه که پل را خراب کنند بعد دریاچه خشک بشه، استاد فکر نمی کنی حق آبه دریاچه را بدهند دریاچه بعد از مدتی به حال طبیعی بر می گرده
این کارشناس زمان ساخت پل اگه اعتراض داشتند رسانه ای کنند واگه نداشتند چرا اون موقع اعتراض نکردند
البته پرفسور کردوانی علت خشک شدن رو چاه های طراف در یا چه میدونند
پل میانگذر تاثیری بر خشک شدن دریاچه نداره، دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه : حفرچاههای غیر مجاز عمیق و نیمه عمیق بیش از حد و خالی کردن سفره های زیرزمینی، تغییر الگوی کشت از محصولات کم نیاز آبی به محصولات با نیاز ابی بالا از جمله سیب و انگور و چغندر قندر ، احداث سدهای زیاد و عدم مدیریت انها ( مافیای آب پشت صحنه ان جاخوش کرده اند.) و عدم رعایت حقابه دریاچه ارومیه ، و در کل می توان گفت مدیریت غلط منابع آبی باعث این بحران شده است.
خوشم میاد بعضیا اصلا اطلاعات ی راجب پل شهید کلانتری ندارند نظر کارشناسی میدن!!! هر فرد بالغی ساختار پل و ببینه می‌فهمه چه افتضاح ی ساختن! پل کجا بود بیشتر شبیهه سده !!!
بیشتر مشابه همین نظر را یک گروه تحقیقاتی از بلژیک، پل میان گذر اعلام نموده بود.
کلا از گوگل مپ هم ببینی بالی جاده پر اب هست ولی پایین جاده خشک و این خشکی دریاچه از زمانی که پل ساخته شده شدت وافر گرفته است
در طراحی پل بخش سیرکولاسیون بطول پانصد متر در سمت ارومیه در نظر گرفته شده بود ولی بخاطر کسری بودجه اجرا نشد . طراحی پل توسط صدرا ، یانسون و کووی‌ قویترین طراحان پل دنیا با رعایت تمام اصول ژیوتکنیک‌ و هیدرولوژیک‌ منطقه انجام گرفته بود و ماهم اجرا کردیم .
تابناک وسط خبرت عکس نمیذاری خیلی بده لااقل عکس خود خبر روبذار
کاوه مدنی یکی از پژوهشگران و فارغ التحصیلان حوزه آبخیز داری و محیط زیست از خیلی قبل تر هشدار لازم رو مبنی بر ساخت بی رویه سد داده بود...همچنین ساخت سد گتوند توسط قرارگاه خاتم النبیاء رو یک پروژه بد اعلام کرد و گفت که آب پشت سد به خاطر معدن نمک گچساران شور می شود اما مافیای آب در ایران کار خودشو کرد و باعث بروز فاجعه شد....دریاچه ارومیه هم حاصل بی تدبیری مسئولین است....
هرچه زودتر این خاکریز و که دریاچه رو به دو قسمت تقسیم کرده خراب کنید
دوستان چرخش جریان آب رو بهم زده نه ارتباط بین دو بخش دریاچه رو. یه بحث علمی هستش نه من درآوردی
همون میان گذر باعث برهم خوردن آب دریاچه شده و تخریب آن لازم است اما باید فنی و اصولی انجام شود.
واقعیت اینه که برای اجرای پروژه های بزرگ از قبل کار کارشناسی دقیق باید انجام بگیرد و منافع اقتصادی آن برا ی برخی ملاک نباشد اونهایی که نمیدانند از حالا می توانند حدس بزنند که این پروژه توسط چه نهادهایی تعریف و اجرا شده ،کندن و حمل سنگ از کوه حتما خیلی نان و اب دار بوده است.
تا وقتی که مدیریت به دست افراد سودجو می باشد وضعیت بهتر نخواهد شد. افرادی که از هر ابزاری و به هر روشی سعی میکنند منافع شخصی خود را تامین کنند و منافع عموم و کشور را قربانی نمایند.
بابا اينهاهمش فيلمه کسي دلش به حال درياچه نسوخته دارن يه کيسه اي براخودشون ميدوزن يکي ميسازه يکي خراب ميکنه
هیچ راهی جز انتقال اب شور دریای شمال برامون نمونده،چون ما بحران اب داریم بخصوص اب شیرین،نمیشه که سد هامون که اب شیرین دارن بریزیم به دریاچه که شور بشه تا خشک نشه،،شما یه نگاه به انتقال قمرود بندازین ماشین تو لوله هاش میگن دور میزنه و بزرگترین انتقال اب خاورمیانه شده،نگید شدنی نیست که کار نشد نداره،از ترکیه یاد بگیرین که میگن با این سد جدیدش به اندازه حجم دریاچه اورمیه اب ذخیر میکنه،،تازه با انتقال اب دریای شمال دیگه هرسال نماز بارون هم نمیخونید،خود پیامبر میگه تفکر کن یک ساعت که بهتر از هفتاد سال نماز بارون و عبادته
این جاده دراوایل انقلاب درزمان مدیرکلی اداره راه وترابری آذربایجان غربی توسط شهید کلانتری طراحی گردید . ونام جاده هم اکنون بنام این شهیداست. حالایعنی آقای عیسی کلانتری مسئول فعلی احیاء دریاچه ارومیه هم نظریه این نوچه دکتررا را تایید می کنند ؟ حالا اگر این جاده برچیده شود که بسیارمحال است مردم اجازه دهند مشکل دریاچه بسرعت حل می شود؟ این آقا وسایرافرادی که اعتقاد دارنداین جاده مانع رد وبدل شدن آب دردوطرف دریاچه می شود وآب تبخیر می شود اولا بفرمایند مگرآبی هست که رد وبدل شودبا این حساب آنهاباید سطح آب دریک طرف بیشترازطرف دیگر باشددرصورتی که چنین نیست ضمنا این استادمحترم دانشگاه تبریزاول ازمسئولین استان خودشان بخواهد که کمترحرف بزنند وبیشترعمل کنند چون آذربایجان شرقی فقط ازبودجه اختصاص یافته به دریاچه ارومیه استفاده میکندولی حق آبه تعیین شده به دریاچه رابه هیچوجه مراعات نمی کنند مرتب جلسا ت وهمایشهای مربوط به دریاچه رابرگزارمی کنندوحق جلسه وماموریت می گیرندخلاصه مسئولان تبریزباگنده گویی برای خودشان دکان بازکردندحق آبه دریاچه فقط تماما ازحوزه آذربایجان غربی وکمی هم ازکردستان تامین می شود.
برداشت اب برای تبریز رو شش ماه قطع کنید دریاچه یک متر بالا می اید
جاده ی میان گذرشهید کلانتری است که جلوی جریان چرخش آب بین دوطرف دریاچه راگرفته ودولت باید با همفکری با کارشناسان علم مهندسی باید جاده میان گذر را اصلاح کندتاجلوی خشک شدن بیشتر آب دریاچه ارومیه را بگیرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل