بازدید 6668

بار مشکلات کامیون‌داران روی دوش قیمت‌ها

کد خبر: ۸۰۳۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶ 28 May 2018

تجمع و اعتراض کامیون داران و رانندگان خودروهای باری سنگین جاده ای یک هفته ای می شود که آغاز شده است و به نظر می رسد که تبعاتی روی توزیع و بازار برخی کالاها مانندسبد کالای مردم و میوه و تره بار داشته است. در این حال، مسئولان وزارت راه بر حل مشکل این قشر تاکید کرده اند و جلساتی نیز در این باره برگزار و تصمیم هایی اتخاذ شده است.

به گزارش مهر، در روزهای گذشته، کامیون داران درباره مسائل و مشکلاتی که در سال های اخیر به نحو روز افزونی با آن دست و پنجه نرم کرده اند، دست به اعتراض، تجمع و اعتصاب زده اند. آن گونه که تاکنون بیان شده، این تجمعات به دلایلی از جمله افزایش قیمت لوازم یدکی به خصوص بعد از افزایش قیمت دلار، لاستیک و روغن موتور، پایین بودن نرخ کرایه حمل بارو ثابت بودن این نرخ برای سه سال گذشته ، پرداخت نشدن حق دولت از بیمه رانندگان، بازنشستگی با حداقل دستمزد، نداشتن سختی کار و سنوات بیمه انجام شده است که البته باید به این موارد، کاهش مبلغ حق بیمه سهم کارگر و بی عدالتی در توزیع بار در بنادر و مجتمع های بزرگ تولیدی و شرکت های باربری را اضافه کرد.

بار مشکلات روی دوش قیمت ها

با توجه به اعتراضات اخیر کامیون داران و با وجود تاکید آن ها بر پرهیز از ایجاد مشکل در نظام حمل و نقل کشور، به نظر می رسد که هم اینک بخشی از بازار، از تبعات این موضوع تاثیر پذیرفته است. در این باره برخی مسئولان اعلام کردند در چند روز اخیر میوه و تره‌بار به علت اعتصاب رانندگان کامیون‌، به اندازه مورد نیاز به برخی شهر ها نرسیده و بنا به قاعده عرضه و تقاضا قیمت این کالاها افزایش یافته است. طی این روزها قیمت برخی مواد خوراکی و میوه از جمله هندوانه با رشد بیش از دو برابری مواجه شده است و هندوانه به بیش از 2500 تومان در هر کیلو رسیده است.در همین حال حوزه تاثیر پذیری بازار از این اعتصاب کامیون داران به بخش میوه و تره بار منحصر نماند و گزارش ها حاکی از تاخیر در ارسال بار های بسیاری از صنوف و مواد اولیه آن نیز بوده است .حتی در برخی شهر ها به دلیل نرسیدن تانکر های حمل سوخت صف هایی در مقابل پمپ بنزین ها تشکیل شد و بسیاری از مردم سرگردان شدند.

افزایش 20 درصدی کرایه ها در پی اعتصاب کامیون‌داران

بااین حال پس از اعتراض های اولیه، مسئولان با افزایش تا 20 درصدی هزینه کرایه حمل بار موافقت کردند .

به گزارش تسنیم، محمد خان‌بلوکی مدیرعامل کانون انجمن های صنفی بار، با یادآوری این‌که سال 94 کرایه حمل حدود 15 درصد افزایش یافته و طی سه سال اخیر با وجود افزایش نرخ دلار و تأثیر آن در اقلام مصرفی نرخ کرایه تغییری نکرده بود، تصریح کرد: این اعتراضات به‌دلیل گرانی تمامی اقلام موردنیاز کامیون‌داران بوده، قیمت لاستیک، روغن و... دو برابر شده و کار و معیشت کامیون‌داران را دچار مشکل کرده است. وی با بیان این‌که بیشتر اعتراضات مربوط به شهر ری، اصفهان و شیراز بوده است،‌ تصریح کرد:‌ کرایه حمل کامیون‌داران از سال 94 به این طرف افزایش نیافته بود و برای جبران بخشی از گرانی‌ها کرایه‌ها این هفته تا سطح 20 درصد افزایش یافته است.وی افزود: رانندگان درخواست افزایش 40 درصدی نرخ کرایه‌ها را دارند که عملاً امکان چنین افزایش نرخی را نداریم. در عین حال داریوش امانی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای در گفت و گو با شرق در پاسخ به چرایی افزایش نیافتن کرایه حمل در طول سه سال گذشته، توضیح می‌دهد: در این مدت افزایش چندانی در عوامل مؤثر در این حرفه نداشتیم و از آن جایی‌که کرایه توافقی است، انجمن صنفی رانندگان و انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل درخواستی برای افزایش کرایه ارائه ندادند. اگر درخواستی مطرح می شد، مورد بررسی قرار می‌گرفت.

وی با بیان این که بسیاری از آن چه مورد اعتراض رانندگان کامیون و تانکر قرار گرفته، فرابخشی است، تصریح می‌کند: گرانی قطعات لوازم یدکی، نبود قطعات اصل و وجود قطعات چینی و... مورد اعتراض بود، اما چون کانال ارتباطی آن ها، معاونت حمل‌ونقل جاده‌ای است، این مسائل را به دستگاه‌های مربوط منعکس کردیم و پیگیر آن هستیم که بتوانیم مجوزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنیم تا تشکل‌های کامیون‌داران بدون واسطه، برای واردات قطعات مورد نیاز خود اقدام کنند. یکی از موارد دیگر مورد اعتراض، مسئله بیمه است.بر اساس قانون مربوط به بیمه‌های خاص، ۵۰ درصد بیمه رانندگان را باید دولت به‌ صورت یارانه پرداخت کند که باید از طریق دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود، اما بعضا دولت برای پرداخت این حق بیمه‌ها به سازمان تأمین اجتماعی با مشکل روبه‌رو شده و از پرداخت به رانندگان سر باز زده بود که به محض اطلاع، پیگیری و این مشکل را برطرف کردیم. از دیگر مشکلات، موضوع بازنشستگی آن ها با حداقل حقوق بود. صنف کامیون‌داران داوطلبانه پذیرفته‌اند که مازاد حق بیمه را به تأمین اجتماعی پرداخت کنند تا بتوانند با حقوق بالاتری بازنشسته شوند که با مکاتبه با وزیر کار، کارگروهی در تأمین اجتماعی تشکیل شد و طی آن قرار است در یکی، دو ماه آینده، این مشکل هم برطرف شود.

این مقام مسئول بابیان این که اکنون در بسیاری از شهرها، کامیون‌داران به حمل بار مشغول هستند و بارگیری می‌کنند، افزود : گاهی از برخی بخش‌ها شیطنت‌هایی انجام می‌شود که مربوط به رانندگان نیست .

در همین حال ایسنا نیز به نقل از یکی از رانندگان گزارش داد : یکی از کامیون داران کاشمری که به سمت خاش در حرکت بود به دلیل جلوگیری از تردد و ادامه مسیر توسط رانندگان معترض از خضری دشت بیاض مجبور به برگشت می‌شود. وی افزود: متاسفانه در بسیاری از مسیرها رانندگان معترض جلوی کامیون داران را می‌گیرند و اجازه تردد نمی‌دهند.(م-س) با اشاره به این که اگر اصرار بر ادامه مسیر داشته باشیم با سنگ اقدام به شکستن شیشه کامیون‌ها و ضرب و شتم می‌کنند، افزود: اعتراض کامیون داران به دلیل ثابت ماندن کرایه‌هاست.

ماجرای مشکل رانندگان با حق کمیسیون های شرکت‌های حمل و نقل

در این میان یکی از مشکلاتی که معترضان به آن اشاره می کنند حق کمیسیون های بالای شرکت های حمل ونقل
است .به گفته «عباس خاکبازان» رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان یخچالدار بین‌المللی شهر تهران به دلیل نظارت نکردن سازمان راهداری بر شرکت‌های باربری، این شرکت‌ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد هزینه حمل را به عنوان کمیسیون خود برمی‌دارند.

برخی از رانندگان کامیون در این باره می گویند اولاً بر چه مبنایی شرکت های حمل و نقلی حق دارند نیمی از هزینه حمل باری را که از صاحب کالا دریافت می کنند به عنوان کمیسیون بردارند؟ در تمام دنیا سهم شرکت واسطه تنها ۱۵ درصد و سهم راننده کامیون ۸۵ درصد است. ثانیا مگر رانندگان و کامیون داران از مبلغ مورد توافق شرکت حمل و نقلی و صاحب کالا برای جابه جایی بار خبر دارند که بدانند آیا این شرکت واقعا نیمی از آن را برداشته است؟ اما ، داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفته است: اگر بیشتر از نرخ‌های مصوب حق کمیسیون گرفته شود و راننده‌ای شکایت کند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به این موضوع ورود می‌کند و با شرکت‌های خاطی برخورد قانونی انجام می‌شود. وی افزود: حق کمیسیون را کانون رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل و نقلی تعیین می‌کنند که هم اکنون حق کمیسیون در خارج از پایانه‌های اختصاصی 10 درصد، داخل پایانه‌ها 8 درصد و در حمل بار سیمان 6 درصد است.

بی عدالتی در توزیع بار در پایانه ها

خان بلوکی مدیرعامل کانون انجمن های صنفی بار، به مسئله دیگر راننده ها در پایانه های بار اشاره می کند. به عقیده وی، تا زمانی که سیستم اعلام بار و سالن نوبت‌دهی در پایانه‌ها راه نیفتد، از راننده‌ها به انحای مختلف سوءاستفاده می‌شود. وی می گوید: ۵۰ درصد از پایانه‌های حمل‌بار کشور این دو را ندارند و تنها در بنادر و استان‌های بزرگ است که سالن نوبت‌دهی و سیستم اعلام بار وجود دارد. این امر تنها زمینه سوءاستفاده بیشتر را فراهم می‌کند و سر راننده بی‌کلاه می‌ماند .اما حالا شرکت‌ها دارند به هرکس که دلشان می‌خواهد نوبت می‌دهند یعنی هر راننده‌ای که بیشتر حق کمیسیون بدهد، زودتر نوبتش می‌رسد.

در عین حال به نظر می رسد اگرچه اعتراض کامیون داران درباره شرایط خود قابل توجه است اما در شرایط فعلی این اعتراض به طور مستقیم بر زندگی مردم تاثیر منفی و مخرب گذاشته و باعث افزایش قیمت سبد کالاهای مورد نیاز مردم شده است لذا دستگاه های مسئول و همچنین اتحادیه های مرتبط با کامیون داران و همچنین رانندگان معترض باید با توجه به این مسئله برای حل موضوع اقدام کرده تا بار جدیدی بر زندگی مردم افزوده نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان