بازدید 21050
اختصاصی «تابناک»؛

ممنوع‌الخروجی مجدد پرویز تناولی پس از محکومیت به استرداد شش مجسمه میلیون دلاری

بر اساس توافقی که صورت پذیرفته، قرار بوده تناولی پنج مجسمه هم ارزش با شش مجسمه‌ای که در معاوضه دریافت کرده بود را به این مجموعه دار تحویل دهد؛ اما در نهایت پنج اثری که تناولی به این مجموعه دار تحویل داده بود، ارزشی به مراتب کمتر از شش اثری داشت که از این مجموعه دار تحویل گرفته بود. همین مسأله منجر به این پیگیری قضایی و محکومیت قطعی تناولی به بازگرداندن آن شش اثر ارزشمند شد.
کد خبر: ۸۰۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ 23 May 2018

ممنوع‌الخروجی مجدد پرویز تناولی پس از محکومیت به استرداد شش مجسمه میلیون دلاریشکایت یک مجموعه‌دار خصوصی از پرویز تناولی که منجر به ممنوع‌الخروجی این مجسمه‌ساز از ایران شد، در نهایت منتهی به صدور حکم قطعی محکومیت تناولی در دادگاه برای بازگرداندن شش مجسمه میلیون دلاری شد و همزمان با صدور دوباره حکم ممنوع الخروجی این مجسمه ساز در مسیر اجرای حکم دادگاه، وکیل تناولی از نابودی این آثار سخن به میان آورده است!

به گزارش «تابناک»؛ همه چیز از برگزاری یک نمایشگاه در سال 1394 آغاز شد؛ جایی که پرویز تناولی، مجسمه‌ساز برجسته ایرانی، خواستار خرید تعدادی از نخستین مجسمه‌هایش که در مالکیت یکی از مجموعه‌داران بود، شد. اصرار تناولی برای خرید این مجموعه آثار اولیه‌اش به گفته خودش برای قرار دادن در بخشی از «خانه موزه»‌اش بود.

ممنوع‌الخروجی مجدد پرویز تناولی پس از محکومیت به استرداد شش مجسمه میلیون دلاری

بنا بر اطلاعات دریافتی «تابناک»، مجموعه‌دارِ بخش خصوصی نیز در مقابل درخواست تناولی برای خرید آثار، تأکید کرد که قصد فروش ندارد، ولی حاضر به معاوضه این مجموعه با شش اثر از پرویز تناولی است. تناولی این توافق را پذیرفت و مجموعه‌دار نیز با حسن نیت، آثار اولیه تناولی را به این هنرمند تحویل داد و منتظر دریافت پنج اثر شد که قرار بود هم ارزش با شش اثر اولیه باشد اما در نهایت آثاری تحویل داده شد که ارزش معادل آن آثار را نداشت. مجموعه دار معترض شد و خواستار بازپس گیری آثارش شد که با مقاومت تناولی در بازپس دادن آثار ارزشمند اولیه روبرو شد.

در ‌‌نهایت این مجموعه‌دارِ خانم برای احقاق حقوقش، ناچار به پیگیری حقوقی شد و شکایتی در این زمینه مطرح کرد اما تناولی برای پیگیری این شکایت به مراجع قضایی مراجعه نکرد. در همین راستا با دستور قضایی، او به عنوان یک بدهکار تا زمان تعیین تکلیف این پرونده که ارزشی مالی بسیار بالایی دارد، ممنوع الخروج شد. درگیری قضایی تناولی با مریم گودرزی مجموعه‌داری که تناولی این شش اثر را از او گرفت، منجر به طی یک روند قضایی طولانی شد و اکنون دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم قطعی محکومیت تناولی را صادر کرده است.ممنوع‌الخروجی مجدد پرویز تناولی پس از محکومیت به استرداد شش مجسمه میلیون دلاری

در بخشی از متن حکم با اشاره به روند طی شده، ادعاهای طرفین دعوا و مواد قانونی، مستشاران شعبه 12 دادگاه تجدیدنظر استان تهران به استناد به مواد متعدد قانونی حکم داده‌اند: «...وقوع تدلیس و حصول غبن از این ماجرا را وارد و ثابت تشخیص و ضمن نقض حکم صادره با تأیید فسخ قرارداد تحت عنوان توافق نامه معاوضه آثار هنری بین نامبردگان، حکم به استرداد شش مجسمه ساخته شده در سال 1972 تحت عنوان (سه پسر و سه دختر) از مجموعه متعلق به خانم مریم گودرزی با ابعاد و مشخصات قید شده در عقد به انضمام شناسنامه آنها و پرداخت... هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل... از ناحیه آقای پرویز تناولی در حق بانوی مذکور... صادر و اعلام می‌دارد... رای دادگاه حضوری و قطعی است...»

بر اساس توافقی که صورت پذیرفته، قرار بوده تناولی پنج مجسمه هم ارزش با شش مجسمه‌ای که در معاوضه دریافت کرده بود را به این مجموعه دار تحویل دهد اما در نهایت پنج اثری که تناولی به این مجموعه دار تحویل داده بود، ارزشی به مراتب کمتر از شش اثری داشت که از این مجموعه دار تحویل گرفته بود. همین مسئله منجر به این پیگیری قضایی و محکومیت قطعی تناولی  به بازگرداندن آن شش اثر ارزشمند شد.

بدین ترتیب تناولی باید مجموعه مجسمه‌هایی که پس از معاوضه دریافت کرده را به این مجموعه دار مسترد کند. این شش مجسمه که قدمتی نزدیک به مجموعه پرسپولیس تناولی دارد، با طول 139 تا 150 سانتیمتر، جزو گرانبهاترین آثار این هنرمند محسوب می‌شود و با توجه به ارزش 2.8 میلیون دلاری مجسمه پرسپولیس، این شش مجسمه ارزشی چندین میلیون دلاری است.

اتفاق جالب تر اینکه، پس از صدور این حکم رخ داده و وکیل این مجسمه ساز در لایحه‌ای به دادگاه تجدیدنظر اعلام کرده این آثار که ارزشی چند میلیون دلاری دیگر وجود ندارد و در حکم تلف می‌باشند و به تعبیر ساده‌تر، وکیل تناولی با قطعیت حکم محکومیت استرداد شش مجسمه، مدعی از بین رفتن شش مجسمه شده است! بدین ترتیب با توجه به آنکه حکم قطعی دادگاه ذیل ماده 46 تلقی شده و برای اجرای احکام ابلاغ می‌شود، تناولی باید خسارت مورد نظر شاکی را بدهد و یا در روند کارشناسی، برای این آثار میلیون دلاری ارزش گذاری شود و معادل آن پرداخت شود.

در صورتی که تناولی همان گونه که در دادگاه حاضر نشده، از رأی دادگاه برای پرداخت خسارت نیز تمکین نکند، روند مرسوم مبتنی بر توقیف اموال این هنرمند به میزان تأمین ارزش ریالی شش مجسمه‌ای است که ادعا شده، نابود شده است. البته ظاهراً شاکی پرونده هنوز نابودی شش مجسمه را نپذیرفته و روند قضایی برای بازپس گیری مجسمه‌ها به جای تعیین خسارت ادامه دارد. در همین راستا پرویز تناولی مجدداً ممنوع الخروج شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۴
جل الخالق!!! به حق چیزهای ندیده و نشدیده...
من از علاقه مندان استاد تناولی بودم ولی از ایشون انزجار پیدا کردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
به این راحتی نه باید به کسی علاقمند شد نه از کسی منزجر شد
بابا این هنرمندای مزخرف رو رسانه ها بزرگ کردن. این یه نمونش. نمونه دیگش اون افرادی که از زخم زلزله زدههای کرمانشاه میکیدن و میلیاردها تومان رو تو حسابشون نگه داشتند و یه لیوان اب روش
خوب پدر جان درسته که شما خالق آثار بودی اما وقتی فروختیشون و پولشون رو هم گرفتی دیگه دلیل نمیشه که هنوز صاحب اونها باشی.
اموال رو پس بده تا محکومیتت باطل بشه. من احتمال میدم ایشان اموال رو از کشور خارج و فروخته و دیگر توان بازگرداندن آنها رو نداره.
در این صورت باید مجازات زندان رو هم برای ایشان در نظر بگیرند تا درس عبرتی برای سایرین بشه.
ما اینجا برای نون شب جون میکنیم ملت واسه مجسمه شش میلیون دلار میدن!!!
جل الخالق!!!
آقای تناولی مجسمه من را بسازد یک میلیون بار براش دعا می کنم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
مجسمه منو که ساخت دستشم درد نکنه
مجسمه هیچ
هر دم ازین باغ بری میرسد
ببین جامعه چه حدي رسیده که حتی هنرمندش شارلاتان بازی درمیاره! حالا این هنرمندان رو باهاشون مصاحبه میکنن طوری از انسانیت دم میزنن که نگو!!!
هنر بدون اخلاق وشرافت یک ریال نمی ارزد.
این رفتار از اقای تناولی بعید هستش اگر اشتباه نکنم ایشون خالق اثار هیچ هستن
من جای این خانم باشم وقتی مجسمه هام رو پس گرفتم به قیمت خوب به یکی دیگه میفروشمشون تا هیچ وقت یادی از یک چنین آدمی تو مجموعه م نباشه.
حداقل بیاییم به حرمت ماه مبارک رمضان دست از غیبت و بردن آبروی مومنین دست برداریم. هیچ کدام از ما پرونده قضایی مربوط را نخوندیم یحتمل قاضی و حقوقدان هم که نیستیم تازه اگر هم بودیم اجازه افشای رای بدون تفهیم آن به طرفین را هم نداریم. پس بهتر نیست از این ماجرا بگذریم تا خدا هم از ما بگذرد؟
از يك زاويه ديگر هم بايد ديد، چه به روز هنرمند اين چنيني اورديم كه ذهنش درگير اين مارا شده، بانك پاسارگاد مياد ٥٠٠ ميليون تومن ميده به اين هنرمند يك مجسمه ميخره بعد مدت كوتاهي ميبردش حراجي دوبي ٨ ميليون دلار ميفروشه، نگاه هم نميكنه به هنرمندش كه زنده هست، و راحت ميگويند فروختي پولشم گرفتي اثر مال خودمون بوده، بايد شكلي با اين هنرمندان برخورد شود كه همه تلاش و ذهنشان در ابجاد كار جديد باشد، هم از نظر فرهنگي هم اقتصادي هم اعتبار كشور و ... به نفع ايران هستند اين افراد،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر