بازدید 11238
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد تولید نفت ایران در ماه منتهی به تصمیم ترامپ» تا «تحریم رئیس بانک مرکزی ایران توسط وزارت خزانه داری آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد دوباره شاخص کل بورس، کاهش بهای سکه تمام طرح قدیم، اردوغان لیر را زمین زد/ لیر ترکیه سقوط کرد، روپیه هند باز هم سقوط کرد، حبس بازه‌ای اوراق تسهیلات مسکن، قراضه بخشی از بازار سنگ آهن چین را می‌گیرد، تولید نفت شیل آمریکا رکورد زد و کاهش ۳۲ درصدی بارندگی در ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۹۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱ 16 May 2018

از «رشد تولید نفت ایران در ماه منتهی به تصمیم ترامپ» تا «تحریم رییس بانک مرکزی ایران توسط وزارت خزانه داری آمریکا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد دوباره شاخص کل بورس، کاهش بهای سکه تمام طرح قدیم، اردوغان لیر را زمین زد/ لیر ترکیه سقوط کرد، روپیه هند باز هم سقوط کرد، حبس بازه‌ای اوراق تسهیلات مسکن، قراضه بخشی از بازار سنگ آهن چین را می‌گیرد، تولید نفت شیل آمریکا رکورد زد و کاهش ۳۲ درصدی بارندگی در ایران را در بر دارد.

رشد دوباره شاخص کل بورس تحت تأثیر خودروسازان جاده مخصوص

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه 97 با افزایش 202 واحدی معادل 0.21 درصد به رقم 94 هزار و 906 واحد رسید. این روند صعودی در حالی برای هفتمین روز پیاپی ادامه داشته است، که در مجموع، رشد 2387 واحدی را در هفت روز کاری اخیر شاهد بوده ایم. تالار شیشه‌ای در چهارمین روز کاری هفته جاری، همانند شش روز کاری گذشته، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 63 واحدی معادل 0.21 درصد به رقم 29 هزار و 771 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 93 معادل 0.55 درصد، عدد 17 هزار و 116 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 69 واحدی معادل 0.55 درصد به رقم 12 هزار و 653 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.28 درصد همراه شد و 284 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 101 هزار و 391 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 159 واحد افزایش معادل 0.24 درصد به رقم 67 هزار و 606 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 349 واحد افزایش معادل 0.17 درصد همراه بود و عدد 201 هزار و 93 واحد را به نمایش گذاشت. در معاملات بازار سرمایه بازهم شاهد تأثیرگذاری مثبت نمادهای معاملاتی گروه خودرویی همانند روز دوشنبه بودیم.

از «رشد تولید نفت ایران در ماه منتهی به تصمیم ترامپ» تا «تحریم رییس بانک مرکزی ایران توسط وزارت خزانه داری آمریکا»

کاهش بهای سکه تمام طرح قدیم

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز سه شنبه قیمت هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با 29 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به قیمت 1,841,000 تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک هزار تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه، به نرخ نقدی یک میلیون و نهصد و پنج هزار تومان و هر نیم سکه بهار آزادی به رقم 959 هزار تومان رسید که نشان از افت 11 هزار تومان دارد. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی با 12 هزار تومان کاهش نسبت به روز قبل، به نرخ نقدی 558 هزار تومان و سکه گرمی با 10 هزارتومان کاهش نسبت به روز دوشنبه، به 350 هزار تومان رسید.

رشد تولید نفت ایران در ماه منتهی به تصمیم ترامپ

آمار اوپک بر مبنای اطلاعات منابع ثانویه نشان داد که تولید نفت ایران در ماه آوریل به ۳.۸۲۳ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۳.۸۱۳ میلیون بشکه در روز در مارس، ۱۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش داشتمیانگین تولید نفت ایران در سه ماهه اول سال میلادی جاری، ۳.۸۱۳ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۳.۸۲۲ میلیون بشکه در روز در سه ماهه چهارم سال میلادی گذشته کمتر بوده است. تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۷ به طور میانگین ۳.۸۱۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۳.۵۱۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ بودآمار تولید اوپک بر مبنای اطلاعاتی که از سوی ایران ارائه شده است، نشان می‌دهد تولید کشور در آوریل ۳.۸۰۴ میلیون بشکه در روز بود. قیمت گرید ایران هوی در آوریل به ۶۶.۵۶ دلار در هر بشکه رسید که در مقایسه با ۶۲.۱۵ دلار در مارس، ۴.۴۱ دلار یا معادل ۷.۱ درصد افزایش داشت. میانگین قیمت ایران هوی از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون ۶۴.۲۵ دلار در هر بشکه بوده که در مقایسه با میانگین ۵۱.۷۱ دلار در مدت مشابه سال ۲۰۱۷ افزایش نشان می‌دهد.

اردوغان لیر را زمین زد/ لیر ترکیه سقوط کرد

اظهارات رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اعمال نقش تأثیرگذار رئیس جمهور پیروز آینده انتخابات این کشور در سیاست های پولی ترکیه منجر به تضعیف ۰.۷ درصد از ارزش لیر در روز سه شنبه شد و هر دلار به ۴.۳۹۸۱ لیر رسید. همچنین لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۱۵.۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است؛ ضمن اینکه اظهارات چند روز پیش اردوغان هم مبنی بر خطاب قرار دادن نرخ بهره به عنوان مادر تمام بدی ها و تقاضای وی برای کاهش نرخ بهره منجر به روند نزولی لیر در هفته گذشته شد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی ترکیه پیشنهاد داده اند که بانک مرکزی نیاز به افزایش فوری نرخ بهره با وجود اهداف اردوغان دارد.

روپیه هند باز هم سقوط کرد

روپیه هند باز هم تنزل پید اکرد و در تازه ترین سیر نزولی خود با ۲۸ صدم روپیه کاهش در برابر دلار آمریکا روبرو شد و هر دلار به ۶۷.۷۹ روپیه رسید که کمترین میزان ارزش روپیه در ۱۶ ماه اخیر محسوب می شود. همچنین صرافی های هند اعلام کردند که در بازار معاملات امروز، دلار به دلیل کاهش تنش در تجارت جهانی و نیز افزایش اوراق قرضه آمریکایی در برابر ارزهای اصلی جهان تقویت شده و از پایین ترین سطح خود در بیش از یک هفته اخیر فاصله گرفته است. به گفته صرافان هندی، روند نزولی بازارهای سهام و نیز کاهش تقاضا برای دلار آمریکا از سوی وارد کنندگان هندی بر روی ارزش روپیه تأثیر منفی گذاشته است. بر همین اساس، ارزش روپیه در بازار معاملات دیرزو هم با ۱۸ صدم روپیه کاهش، نزدیک به کمترین سطح خود در ۱۶ ماه اخیر رسیده بود و هر دلار آمریکا در برابر ۶۷.۵۱ روپیه معامله شد.

حبس بازه‌ای اوراق تسهیلات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 12/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 723 تومان معامله شد. از ابتدای آبان، کاهش تقاضای اوراق با خروج از فصل تقاضای مسکن و در ادامه افزایش روند صعودی قیمت مسکن با سیگنال‌های ورود نقدینگی به بازار مسکن و همگام با تشدید بازارهای موازی، ارز و سکه روند نزولی اوراق تسهیلات مسکن تا پایان فروردین تشدید شد؛ بازدهی «تسه»ها در سال ۹۶ به منفی ۲/ ۸ درصد رسید. شوک تقاضا در اسفند، در فروردین نیز (افت ۵۹ درصدی نسبت به اسفند) ادامه یافت. از ابتدای اردیبهشت پس از رسیدن اوراق به کف ۶۰ هزار تومانی، بازگشت تدریجی تقاضا تا حدی از «تسه»ها حمایت کرد. همچنان با وجود تأمین بخش قابل‌توجهی از نهاده‌های تولید مسکن از داخل، اما رشد قیمت نهاده‌ها در سال اخیر افت قابل توجه قیمت‌ مسکن را دور از انتظار کرده است.

قراضه بخشی از بازار سنگ آهن چین را می‌گیرد

تحلیل ها حاکی از آن است که دوره جدید مقررات زیست محیطی در چین می تواند موجب شود تولید سالانه فولاد خام این کشور تا سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۵.۵ درصد کاهش یافته به ۸۰۰ میلیون تن برسد. از طرفی جمع آوری و استفاده بیشتر از قراضه می تواند جایگزین ۵۰ میلیون تن در سال سنگ آهن شود که ۵ درصد میزان واردات آن است چرا که حرکت به سمت صنعت فولاد سبز نیاز به برخی تغییرات ساختاری در خطوط تولید فولاد دارد. برخی خطوط تولید با کوره های بلند باید جای خود را به کوره های قوس الکتریکی که مصرف کننده قراضه هستند بدهند. به نظر کارشناسان این بدان معناست که واردات سنگ آهن به چین می تواند به کمتر از یک میلیارد تن کاهش یابد و با توجه به تلاش چین برای بالا بردن کیفیت فشار بیشتری را تولید کننده های سنگ آهن خلوص پایین احساس خواهند کرد. پیش بینی ها نشان می دهد تولید داخلی قراضه در چین تا سال ۲۰۲۰ به ۲۰۰ میلیون تن خواهد رسید. تولید چدن چین تا سال ۲۰۲۰ نیز ۶۲۰ میلیون تن برآورد شده است. این بدان معناست که نسبت به سال ۲۰۱۷ ، ۹۵ میلیون تن و نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۸۷ میلیون تن کاهش خواهد داشت. از این رو بعید به نظر می رسد آمار بالای صادرات قراضه چین در سال گذشته دیگر تکرار شود. از طرفی چین که بزرگترین وارد کننده کالاهای بازیافتی دنیاست حال به دنبال جدی کردن مقررات زیست محیطی مربوط به قراضه نیز هست و آوریل جاری اعلام کرده برای واردات ۳۲ نوع قراضه محدودیت هایی اعمال می کند.

تولید نفت شیل آمریکا رکورد زد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد انتظار می‌رود در ماه ژوئن سال جاری میلادی تولید نفت شیل آمریکا با حدود ۱۴۵ هزار بشکه افزایش، به ۷ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز برسد. از سوی دیگر، انتظار می‌رود تولید گاز طبیعی آمریکا در ماه ژوئن امسال نیز به رقم بی‌سابقه ۶۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون فوت مکعب در روز برسد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین اعلام کرد تولیدکنندگان نفت این کشور در ماه آوریل امسال هزار و ۲۹۷ چاه حفر و هزار و ۲۴۲ چاه را تکمیل کردند. اکنون رقم چاه‌های کامل نشده در آمریکا به رقم بی‌سابقه ۷ هزار و ۶۷۷ چاه رسیده است.

کاهش ۳۲ درصدی بارندگی در ایران

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده، از اول مهر تا ۲۲ اردیبهشت سال آبی ۹۷-۹۶ ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۱۵۲ میلی متر بوده است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۲۶.۹ میلیمتر) ۳۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ( ۲۲۳.۷ میلیمتر) ۳۲.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. به‌ گزارش ایسنا، حجم بارش‌ها از اول مهر پارسال تا ۲۲ اردیبهشت امسال معادل ۲۵۰.۵ میلیارد مترمکعب گزارش شده است. البته در شش حوزه اصلی نیز شرایط نسبتا منفی ارزیابی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در حوزه های قره‌قوم، مرزی شرقی، فلات مرکزی و خلیج فارس و عمان با کاهش محسوس بارش‌ها مواجه هستیم و در مجموع میزان بارش‌ها در حوزه‌های اصلی ۷۱.۷ میلی متر کاهش داشته است. در حوزه خلیج فارس و دریای عمان این کاهش ۱۵۲ میلی متر، در حوزه فلات مرکزی ۶۴.۳ میلی متر، در حوزه مرزی شرقی ۲۳ میلی متر و در حوزه قره‌قوم ۷۱.۷ میلی متر است. البته در حوزه دریای خزر میزان بارش‌ها ۱۰.۴ میلی متر و در حوزه دریاچه ارومیه ۹۵.۹ میلی متر مثبت گزارش شده است.

۱۰.۵ میلیون تن گندم امسال از کشاورزان خریداری می‌شود

محمود حجتی گفت: علیرغم کم آبی و محدودیت های اقلیمی، با اتخاذ سیاست ها، برنامه ریزی ها و اقدامات فنی مناسب وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تأمین و به کارگیری نهاده های باکیفیت از جمله بذرهای پرمحصول، زودرس و مقاوم به تنش های خشکی و آفات،کشاورزان توانسته اند به تدریج خود را با شرایط اقلیمی سازگار کنند و با بهره گیری آنان از ابزار و دانش روز، تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته است. وی با اشاره به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش وابستگی کشور به واردات روغن پیش بینی کرد، تولید کلزا در سال جاری با رشد دو برابری نسبت به سال گذشته به ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزارتن افزایش یابد. حجتی با بیان اینکه در سال ۹۶ نیز تولید کلزا نسبت به سال ۹۵ سه برابر رشد داشته است، به بومی سازی تولید بذر و ادوات کاشت کلزا در کشور اشاره کرد و افزود: با همکاری مؤسسات بین المللی، بذرهای پربازده و مقاوم گندم نیز در کشور تولید می شود. وزیر جهاد کشاورزی گفت: علیرغم شرایط کم آبی کشور در سال گذشته، بر اساس برآوردها، ۱۰.۵ میلیون تن گندم امسال از کشاورزان خریداری می شود که این میزان ۱.۵ میلیون تن بیش از میزان خرید سال گذشته خواهد بود.

تحریم رئیس بانک مرکزی ایران توسط وزارت خزانه داری آمریکا

در بیانیه ای که بر روی وب سایت وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفت این وزارتخانه تحریم‌های جدیدی را علیه ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی ایران اعمال کرده است. در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است: دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران و معاون بخش بین الملل وی را با ادعای حمایت مالی از حزب الله لبنان از طریق سپاه پاسداران مورد تحریم قرار داد. استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا نیز در فرافکنی‌های خود گفت: آمریکا به ایران اجازه سوء استفاده از سیستم مالی بین المللی را نمی‌دهد. این بیانیه در ادامه این ادعاها می‌افزاید، ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران به دلیل همکاری، حمایت مالی و فنی سپاه قدس و دیگر بخش‌های آن مورد تحریم های OFAC  قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، پس از خروج آمریکا از برجام وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های هسته ای ایران که پس از امضای برجام لغو شده بود طی دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه بازگردانده می‌شوند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۶
سیف را که علاوه بر امریکا خودمان هم باید تحریم کنیم.
بیخود نیست اوضاع ارزی و اقتصادی مملکت به این روز افتاده . ظرف چند ماه اخیر حساب کنید دارایی مردم چقدر کاهش یافته
رشد تولید نفت شده انگار افتخار ملی یکی نیس بگه تا کی ای خدا
جالبه لیر ترکیه.0.7 درصد پایین اومده و روپیه 0.28 درصد میگید سقوط؟؟؟؟
این جا شب میخوابی فرداش بلند میشی 300 درصد پایین اومده ریال بهش میگن حباب !!!
فکر کنم تنها کار مثبت ترامپ در مورد ما همین اقدام نحریم رئیس باتک مرکزی باشد ! با این اوضاع و احوال بانکی و ضع ارز معل.م نیست این آقا رئیس بانک مرکزیست یا رئیس نانوائی سنگک !!
مسئولین اونطرف چه مراودات بانکی دارن که آمریکا بلوکه و تحریم و ... میکنه ؟
به نظرم آمريكا بايد به آقاي ... اقامت ميداد بخاطر بلايي كه سر اقتصاد ايران آورد. البته زحمتي كه حضرات براي اقتصاد ايران كشيدن يه كار تيمي بود ولي خوب آقاي سيف هم به نوبه خودش خيلي زحمت كشيد
اگر لير سقوط کرده، ريال را چي ميگيد ؟؟؟سقوط خيلي کم هستش برا بي ارزش شدن پول ملي. والا ... رو بايد زنداني و محاکمه کرد! سياست هاش کاملا در راستاي سياست هاي امريکا بوده يعني بي اعتبار کردن پول ملي!!!
بهتر است قبل از برگشتن کامل تحریم در سه ماه ، مایحتاج چندین سال بعد کشور در کالاهای اساسی بخصوص دارویی و مواد مورد نیاز آنها تا زمان تمام شدن طوره ترامپ تهیه شود تا مملکت دچار بحران نگردد، با توجه به تجربه ای که قبلا داشته ایم موارد مورد نیاز که در تحریم قبلی موجب بحران شده مشخص است و راحت می شود آنها رو تفکیک کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
تا تمام شدن دوره ترامپ؟
یادت نیست اوباما دارو را هم تحریم کرده بود؟
راهش اتکا به توان داخلی است و تقویت اون.همین.
سیف بیچاره با توجه به اینکه تابعیت دوگانه داره هر جا بره تحت تعقیبه
واقعا خودش رو فدای ملت ایران کرد
بعد از افت نسبی نرخ ارز در چندروزگذشته سیر صعودی افزایش نرخ ارز ازامروز (چهارشنبه26 اردیبهشت) شروع شدهمچنین ازروزجاری روند صعودی بورس نیزمتوقف شد!
يعني آقاي سيف نميبينه كه اينقدر مورد بازخواست اين ملت قرار گرفته باز هم نميره
آقا جون هر کی دوست دارین یکی بگه قحط الانسانه که آقای سیف و بر و باندش ول کن اقتصاد ایران نیستن؟ خدا شاهده پارسال یه روز رفتم تو بانک مرکزی برای یه کاری،، چند نفر علنا فحش و ناسزا میدادن بهش تازه اون موقع دلار نزدیک 3800بود. آقای سیف. برو بابا دیگه اعصاب ملتی رو ریختی به هم.
تو ايران همه چيز افزايشيه بجزء بارندگي
بعد ۲۰ سال جون کندن در ایران ترامپ وسیف ارزش پس انداز مارا یک شبه نصف کردن به کی شکایت کنیم؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی