بازدید 14109

تلخی آب شیرین‌کن‌ها با دریا

کد خبر: ۸۰۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۰ 19 May 2018

نمک‌زدایی و شیرین کردن آب دریا موجب تامین حدود پنج میلیارد مترمکعب آب در سال در دنیا می‌شود. این اقدام در کشورهای پیرامون خلیج‌فارس به دلیل نیاز بسیار زیاد به آب در این منطقه خشک، با شدت صورت می‌گیرد.

به گزارش جام جم، در واقع به دلیل محدود بودن آب شیرین، رشد بالای جمعیت، مدیریت ضعیف آب و نیاز روزافزون به آب، نمک‌زدایی و شیرین کردن آب دریا در خلیج فارس و دریای عمان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. این فناوری راه‌حل مناسبی برای تامین آب شرب منطقه و بهبود کیفیت آب و وضعیت بهداشت انسان به نظر می‌رسد. اما متاسفانه اثرات منفی بالقوه‌ای روی محیط‌زیست خلیج فارس و دریای عمان از خود برجای می‌گذارد. اثرات زیست‌محیطی بالقوه‌ای در فرآیند نمک‌زدایی مانند هر صنعت دیگر وجود دارد. از این اثرات می‌توان به خطر‌انداختن حیات گیاهان و موجودات دریایی، انتشار گازهای گلخانه‌ای و تخلیه آب شور محیط‌زیست دریا که موجودات بسیاری را در خود پرورش می‌دهد، اشاره کرد.

کمک گرفتن از گیاهان

برخی گیاهان می‌توانند آب شور دریا را گرفته و در ساقه‌های خود ذخیره و آنها را تصفیه کنند و با استخراج مواد غذایی مورد نیاز، آن را به مصرف برسانند. اما در فرآیند نمک زدایی، آب دریا از طریق لوله‌های بزرگ به محل زندگی این گیاهان پمپاژ شده و با به هم زدن بستر دریا و مواد مغذی موجود در آن، موادی تازه و همچنین آلوده‌کننده وارد محیط‌زیست این گیاهان می‌شود و به این ترتیب حیات‌شان به خطر می‌افتد. حتی موجودات ریز دریا مانند ماهی‌ها نمی‌توانند در برابر فشار پمپاژ آب این لوله‌ها دوام آورده و به درون دستگاه آب شیرین‌کن رفته و از بین می‌روند.

شور شور

طی فرآیند نمک‌زدایی آب دریا، آب شور بیشتری تولید می‌شود که حاوی مواد شیمیایی بازمانده از نمک‌زدایی است و این پسماند به دریا ریخته می‌شود و سطح شوری آب دریا را افزایش می‌دهد. شوری آب خلیج فارس 45 بخش در میلیون (ppm) است که با انجام نمک‌زدایی، حدود پنج تا ده بخش در میلیون به شوری آن افزوده می‌شود. همچنین ورود مواد شیمیایی به دریا به همراه پسماند ناشی از نمک‌زدایی موجب آلوده شدن آب دریا می‌شود. افزایش شوری آب دریا و ورود آلوده کننده‌ها به آن، می‌تواند روی اکوسیستم حساس و آسیب پذیر دریا، اثرات منفی طولانی مدتی داشته باشد.

افزایش دمای آب

تجهیزات نمک‌زدایی آب دریا می‌تواند دمای آب دریا را نیز افزایش دهد. دمای آب خلیج فارس در تابستان به طور متوسط 35 درجه سانتی‌گراد است که فناوری نمک‌زدایی، این دما را 7 تا 8 درجه افزایش می‌دهد. بسیاری از موجودات دریا در برابر تغییرات حتی جزئی دمای دریا بسیار حساس هستند و نمی‌توانند از پس این شرایط برآیند و جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی با وجود شرایط جدید ممکن است فقط آن دسته از موجوداتی که توانایی تطبیق خود را با شرایط موجود دارند، زنده بمانند و به این ترتیب نظم و تعادل اکوسیستم به هم می‌خورد.

علیه اکسیژن

دستگاه‌های آب شیرین‌کن به دلیل این که به حجم بسیار بالایی از انرژی نیاز دارند و از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، موجب تولید گازهای گلخانه‌ای شده و روی تغییرات آب و هوای منطقه اثر می‌گذارند. از طرفی افزایش شوری و دمای آب ناشی از عملیات نمک‌زدایی، از غلظت اکسیژن محلول در آب کاسته و زندگی موجودات دریایی را به خطر می‌اندازد. همچنین اکثر سیستم‌های شیرین‌کن آب دریا حاوی کلر است تا جلوی تجمع و رشد میکروارگانیسم‌ها و گیاهان و مرجان‌ها روی تجهیزات را بگیرند. این درحالی است که کلر منجر به تولید هیپوکلریت و هیپوبرمیت شده که زندگی موجودات دریایی را به خطر می‌اندازد.

از دیگر آلوده‌کننده‌های آب دریا بر اثر نمک‌زدایی می‌توان به ورود فلزات سنگین مانند آلیاژهای مس ـ نیکل که به منظور پیشگیری از زنگ‌خوردگی تجهیزات استفاده می‌شوند، اشاره کرد. همچنین آمونیاک یونیزه شده که ماده‌ای بسیار سمی است و گونه‌های دریایی را به خطر می‌اندازد، در ایستگاه‌های نمک‌زدایی فراوان مشاهده می‌شود

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۶
واحد شوری میلی زیمنس یا میکروزیمنس بر سانتیمتر هست. 45 پی پی ام چیه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
اون واحد سختی ابه و هدایت الکتریکی اب در اثر افزایش یونها و سختی را نشون میده
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
زیمنس در حقیقت واحد رسانایی هست که چون اب شور تا حدی رساناست، از رسانایی ان برای اندازه گیری شوری استفاده میکنند. پی پی ام یا Part per million یعنی از یک ملیون واحد، چقدرش نمک هست.
مصطفی قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
حق با شما هم هست.هر کدوم از این واحد ها تو یه حوزه خاص کاربدری تر هستن
با سلام، ضمن تشکر از مطلب مفیدتون. به نظرم شوری آب خلیج فارس 45000 در میلیون (ppm) یا 45 گرم نمک در لیتر صحیح است. لطفا صلاح گردد.
پس با این تفاسیر بهتره از قطب جنوب و شمال یخ وارد کنیم و توی کشور ذوبشون کنیم!
1- شوری آب خلیج فارس حدود 45 قسمت در هزار است نه 45 قسمت در میلیون
2- لزومی ندارد از آب خلیج فارس استفاده شود آب دریای عمان دارای مقدار نمک بسیار کمتری است ( حدود 37 تا 39 گرم در لیتر یا به عبارت دیگر 37 تا 39 قسمت در هزار ) در ضمن اگر برای شیرین کردن، از آب دریای عمان استفاده شود به ازای هر لیتر آب شیرین ، 1 لیتر آب شور با شوری 74 تا 78 قسمت در هزار تولید می شود که در محل تخلیه می تواندزندگی را برای سایر آبزیان مختل می نماید
3- شیرین کردن آب در کشور های پیشرفته یک سیکل کامل را طی می کند یعنی در کنار آب شیرین ها تاسیساتی احداث می گردد که از نمک و املاح معدنی به دست آمده در کارخانجات پتروشیمی استفاده می گردد. و هرگز اجازه ورود پساب آب شیرین کن ها به دریا داده نمی شود
4- چه لزومی دارد وقتی می شود هزینه ساخت آب شیرین کن ها را صرف بهبود سیستم آبیاری سنتی نمود که تا بیش از 50% در مصرف آب صرفه جوئی می شود .اقدام به ساخت آب شیرکن گردد
5- با توجه به نابودی منابع آبی و خاکی کشور ایجاد تاسیسات شیرین کردن آب گامی بزرگ در به نابودی کشاندن صنعت پرورش آبزیان دریائی و نابودی گونه های آبزی است " الی برکت اله
حالا که ما می خواهیم از اب دریا استفاده کنیم منفی بافی می کنی سال ها است که عرب ها از این اب استفاده می کنند و ان را شیرین می کنند تا حالا کجا بودی ..... لطفا منیع علمی خبر را نیز بیان کنید.
درست است ولی وقتی عربستان و قطر و امارات به شدت مشغول آب شیرین کردن می باشد چرا ایران فقط آلودگی آنها را سهیم ولی در آب شیرین شریک نشود.
برای شیرین سازی آب دریا باید بجای استفاده از سوخت فسیای بسمت استفلده از انرژی های پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی رفت و در صورت امکان این تکنولوژی را بومی سازی کرد همانگونه در زمبنه نانو و سلولهای بنیادی و سایر موارد پبشدفت کرده و خکدکفا هستیم
داداش همه اینایی که گفتی میشه با یه سیستم تصفیه کننده آب قبل از ورود به دریا حل کرد...ضمن اینکه صحبت از خلیج و دریاست که آب های آزادن و به اقیانوس وصلن و 75 درصده کره زمین آبه...با این احجامه مورد استفاده برای شرب آب دریا شور نمیشه!!!
وقتی صحبت از حیات میشه باید از این شیوه ها استفاده کرد وگرنه الان هیچکس تو کشور های حاشیه خلیج فارس زنده نبود!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
داداش، هوای خونه شما هم از طریق اتمسفر زمین به جنگلهای امازون وصله، ولی اگر همش یه سیگار انجا روشن باشه، دودش همش تو خونه میمونه. بوی جنگل های امازون نخواهد امد. منظورم اینه که شوری اب به طور موضعی بالا میره، و باید توسط جریانهای دریایی جابجا بشه، که سرعتش انقدری که شما فکر میکنی نیست.
ما محیط زیست کل کشور رو نابود کردیم!! حالا نگرانه میکروارگانیزمهای دریاییم؟؟
دریا خودشو بازسازی میکنه!!! شما توانایی استفاده از تکنولوژیشو داشته باش شور شدنه دریا با من!!!
تا چند سال دیگر خلیج فارس خلیلی هادی از موجودات زنده و بدون امکان پالایش و مملو از ذرات مخرب خواهد شد چاره کار اجماع کشورهای مجاور برای یک راهکار زیست محیطی است مهمتر از برام میباشد
دوستان عزیز ، میزان تبخیر آب دریا بسیار بیشتر از میزان آب استحصال شده توسط آب شیرین کن ها ست ولی مشکل تمرکز شوری در نقاط تخلیه پساب آب شیرین کن ها بوده که اونهم راه حل هایی داره
در هر صورت استفاده صنعتی از آب شیرین گوارا و با کیفیت خشکی ها به عنوان مثال در کارخانجات فولاد ، پتروشیمی و پالایشگاه ها بسیار اشتباه بوده و از امکان استفاده از آب دریا جهت مصارف صنعتی هر چه زودتر باید محیا گردد.
فراموش نکنیم میلیونها متر مکعب از آب رودخانه های اصلی کشور از جمله کارون ، دز و البته زاینده رود صرف مصارف صنعتی شده و باعث ایجاد مشکلات عدیده زیست محیطی و حتی امنیتی در مسیر عبور این رودها شده.
من چون خودم در یکی از شهرک های صنعتی استان یزد کار می کنم می دونم که الان آب شیرین زاینده رود را بصورت لوله کشی در شهرک داریم و برای مصارف صنعتی ( تولید کاشی و سرامیک ) استفاده می کنیم .
هیچ نیازی به این کارها نیست ...... اگر مدیریت پسماند در کل کشور بصورت متمرکز باشد و کلیه زباله ها رو توسط وسایل حمل و نقل سنگین در مناطق خشک دفن نموده و همزمان دریاچه های متعدد نظیر انچه که در مجموعه ورزشگاه ازادی درست شدهایجاد نموده از طریق اب دریای خزر و یا اب دریای عمان پر شود و با حفر چاه در فواصل دور از این دریاچه ها حفاری صورت گیرد به اب شرب قابل توچه میشود دسترسی داشت این ایده در جایی که بنده مشاهده نموده ام جواب داده است .....متاسفانه در کشور کسی گوش شنوا نداشته اند و کر مطلق بوده و کاسه چه کنم در دست گرفته و مشگلات زیستی که در نواحی شمالی بابت پسماند زباله ها دست به گریبان هستن شده در حالی که میتوان با مدیریت صحیح هم بر بی ابی و هم زباله ها فائق امد.....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل