بازدید 28239

با طرح انتقال آبی که کمر «کرخه» را شکست، آشنا شوید!

اکنون و پس از سال ها تلاش برای ساخت این طرح، تنها 10 درصد ظرفیت طرح نهایی شده است و مابقی آن به ده ها میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد؛ اعتباری که اگر تخصیص داده شود، ضربات مهلک بیشتری به محیط زیست و رود کرخه وارد می کند و اگر تخصیص داده نشود، تمام هزینه های گذشته را هیچ خواهد کرد.
کد خبر: ۷۹۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵ 21 April 2018

با غیرقانونی ترین طرح انتقال آب ایران که کمر «کرخه» را شکست، آشنا شوید!همزمان با تلاش های فراوانی که در فلات مرکزی به منظور نهایی کردن پروژه های انتقال آبی چون بهشت آباد صورت می گیرد و بر انتقال آب با هدف تأمین آب شرب تأکید می شود، در بخش های غربی کشور، طرح های مشابهی در جریان است که ضرورت چندانی برای اجرای آنها دیده نمی شود؛ طرح هایی مثل انتقال آب کاکارضا که علی رغم میلیاردها تومان هزینه، جز خسارت دستاورد دیگری نداشته است.

به گزارش «تابناک»؛ دهه هشتاد شمسی را باید دهه اجرای طرح های بزرگ انتقال آب کشور و برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای طرح های بیشتر انتقال آب نام گذاری کرد؛ دهه ای که افکار عمومی و کارشناسان، هنوز به خسارات چنین پروژه هایی واقف نبودند و بنابراین، دست مدیران اجرایی کشور برای هر کاری باز بود؛ دستان بازی که حالا به بسته شدن امیدهای حیات در بسیاری از نقاط جغرافیایی کشور منجر شده است.

جدا از پروژه های عظیم انتقال آب کشور مثل کوهرنگ 1 و 2، چشمه لنگان و خدنگستان، صفارود، بهشت آباد، کوهرنگ 3 ، ونک و... که مجموعاً به خسارت های سنگینی در بخش مراتع و زمین های زراعی خاصلخیز و با ارزش جنوب غرب کشور دامن زد، در غرب کشور نیز تلاش هایی برای توقف و انتقال آوردهای آبی رود کرخه از مسیر اصلی جریان گرفت که پس از سال ها تلاش در این زمینه، مروری بر دستاوردهای آن خالی از لطف نیست.

از جمله پروژه های مهمی که از سال 1383 و در استان لرستان عملیات اجرایی شدنش آغاز شد، طرح ساختن سد و تونل انتقال آب کاکارضا بود که با گذشت سیزده سال از زمان آغاز اجرای طرح، اکنون به نظر نمی رسد مدیران حامی این طرح بتوانند در برابر انتقادها سخن قانع کننده ای به افکار عمومی ارائه دهند.

ابهام و انتقاد به فرایند اجرای این طرح عجیب و غریب آنقدر بالاست که از هر سو به آن نگاه شود، اشکال ها خود را نشان می دهند. با این حال در ادامه تنها به چند بخش مهم آن اشاره می شود.

عملیات ساخت سد و تونل انتقال آب کاکارضا که خود از سرشاخه های اصلی رود کرخه به شمار می رود، با هدف انتقال سالانه 120 میلیون مترمکعب آب از رود کاکارضا به سمت شهرستان خرم آباد در سال 1383 آغاز شد.

برای این طرح انتقال آب که مبدأ آن شهرستان سلسله به مرکزیت شهر الشتر و روستایی با نام کاکارضا است، در آغاز اجرای پروژه اهدافی چون تأمین آب کشاورزی 7هزار و 300 هکتار زمین، تأمین آب آشامیدنی مردم شهر خرم آباد به میزان سالانه 55 میلیون مترمکعب، تأمین آب صنعت به میزان 5 میلیون مترمکعب، تأمین آب مزرعه پرورش ماهی به میزان 30 میلیون متر مکعب و توسعه صنعت گردشگری به میزان 30 میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته شد.

بخش کوچکی از این طرح عظیم انتقال آب که شامل 33 کیلومتر تونل، 4 کیلومتر باکس بتنی و 20 کیلومتر خط لوله است، با ظرفیت انتقال آب هزار و 800 لیتر ثانیه در بهمن ماه 1395 توسط وزیر وقت نیرو افتتاح شد تا بر اساس آن تأمین آب شرب شهر خرم آباد تا سال 1420 تضمین شود؛ ظرفیتی که البته اکنون تا 250 لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

این طرح انتقال آب که تاکنون نزدیک به 120 میلیارد تومان هزینه مالی داشته است، در سیزده سالی که از اجرایی شدن آن می گذرد و به دلیل نمایان شدن خسارات زیست محیطی آرام آرام دستخوش تغییراتی شد که البته بسیاری از نمایندگان استان لرستان آن را قبول ندارند.

برای مثال با اینکه در ابتدای اجرای طرح به موضوع آبیاری نزدیک به 8 هزار هکتار زمین کشاورزی در مقصد انتقال آب و توسعه صنایع گردشگری نیز تأکید شده بود، با توجه به کاهش آورد آبی رود کرخه و فشار مضاعف سازه های انسانی بر تالاب هورالعظیم، مقامات وزارت نیرو با بهره برداری از این آب در بخش کشاورزی مخالفت کردند.

اینکه چگونه برنامه ریزان و طراحان این پروژه در ابتدا محاسبه خسارات چنین طرحی را برآورد رود بزرگ کرخه و نیز خشک شدن تالاب هورالعظیم محاسبه نکرده بودند و بدون اینچنین ملاحظاتی گام در اجرای طرح گذاشتند، سؤالی است که شاید نیاز باشد، برخی مقام های نظارتی و مسئول در پی پاسخ به آن برآیند.

محاسبه میزان 55 میلیون مترمکعب آب برای شرب شهر خرم آباد در سال 1383 و اجرای طرح عظیم انتقال آب با ظرفیت 120 میلیون مترمکعب در این مسیر، در حالی است که خرم آباد در سال 1383 جمعیتی نزدیک به 320 هزار تن داشت و حال آنکه 55 میلیون مترمکعب آب می توان برای نزدیک به یک میلیون نفر در سال آب شرب تأمین کند. با دقت به این نکته که شهرستان خرم آباد از نظر اقلیمی و بارشی چندان تفاوتی با شهرستان مجاور یعنی شهرستان سلسله ندارد و مثل شهرهایی چون کاشان، اصفهان، یزد و کرمان درگیر با بحران آبی شدید نیست.

گذشته از مسأله نیاز یا عدم نیاز شهر خرم آباد به آب شرب، مسأله مهم دیگر تصمیم مسئولان به انتقال 30میلیون مترمکعب آب از سرشاخه های کرخه با میلیاردها تومان هزینه به مکانی دیگر برای توسعه صنعت پرورش ماهی است؛ صنعتی که بیشتر فعالان آن را بخش خصوصی شکل می دهند و مشخص نیست، چه انگیزه ای در مسئولان دولتی آنها را به این سمت کشانده است.

آیا عقل سالم به متولی سالم منابع آب حکم نمی کند که به جای انتقال میلیون ها مترمکعب آب با میلیاردها تومان هزینه، صنعت گردشگری مورد نظر و پرورش ماهی در ذهن را به مبدأ انتقال آب ببرد و توسعه در مناطق مستعد جغرافیایی دنبال کند؟

جالب تر از همه مطالب بالا این است که اکنون و پس از سال ها تلاش برای ساخت این طرح، تنها 10 درصد ظرفیت طرح نهایی شده و مابقی آن به ده ها میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد؛ اعتباری که اگر تخصیص داده شود، ضربات مهلک بیشتری به محیط زیست و رود کرخه وارد می کند و اگر تخصیص داده نشود، تمام هزینه های گذشته را هیچ خواهد کرد.

این نکته نیز قابل تأمل است که بر اساس اظهارنظر مدیران آب و فاضلاب استان لرستان همین 10 درصد انتقال آب نهایی شده نیز به دلیل نبود سیستم تصفیه خانه استاندارد کاربرد چندانی ندارد و برای تکمیل طرح و بهره برداری بهینه از آب انتقالی به 80 تا 90 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد تصفیه خانه های به روز و استاندارد نیاز است.

تعداد بازدید : 1575

همه آنچه به آن اشاره شد، مجموعه تلاش های متناقض و عجیبی بود که منجر به اجرایی شدن ناقص و نا تمام سد و تونل انتقال آب کاکارضا در استان لرستان شد و در نتیجه نه تنها به اهداف مورد نظر نرسید، بلکه باعث شد که حقابه های تالاب هورالعظیم و رود کرخه به شدت کاهش یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۱۷
ما ظرفیت داریم جمعیت را به 160 میلیون نفر برسانیم.
چطوره همه مملکت بمیرن تاخوزستان که هرچی داره ازاستان های لرنشین داره ابادتر بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
من خودم لرم. میشه بفرمایید خوزستان چی داره برای خودش ؟ کل نفت زیر پاشو که داره خرج تمام مملکت می کنه و خودش جز غبار و محرومیت نصیبی نداره.. .
باید 30 سال پیش به این فکر میکردن که جنگ آب رخ میده.
متاسفانه کسی به نتایج تحقیقات و آمار موجود که نشون میده ما هرسال خشک تر از سال قبل میشیم توجهی نمیکنه.

تنها راه حل بحران در حال حاضر شیرین سازی آب دریای عمان و انتقال آن برای مصرف شرب به نقاط مختلف کشور هست هرچند این طرح حدودا 10 سال زمان نیاز داره ولی باید از همین امروز به فکر باشند.
هرچند همین امروز هم دیره.
از سال 83 تا امروز مافیای آب که اغلب از اصفهان و کرمان و یزد هستند بدترین خسارت را به بدنه کشاورزی و زیست بوم خوزستان وارد ساختند بطور مثال 6000 هزار اصل نخل خرما در اثر کاهش دبی آب کارون و به دنبال آن شوری آب کارون از بین رفتند. تالاب ها خشک شدند و ریز گردها به جان و مال مردم خوزستان افتاد.با اجرای این طرح های ناجوانمردانه امروز خوزستان قابل زندگی کردن نیست. کارون بزرگ را دارند از بین می برند. به جای باز کردن و بردن صنایع آب بر اصفهان و کرمان به مناطق ساحلی
با پول نفت خوزستان آب خوزستان را نه برای شرب بلکه برای زنده کردن زاینده رود و صنایع آب بر اصفهان و کرمان و یزد به فلات مرکزی بردند. اما مطمئن باشند این هم ادامه نخواهد یافت و بزودی نتیجه آنرا خواهند دید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
سهم صنایع از مصرف آب فقط ۳-۵ درصد است و حدود ۹۰ درصد کشاورزی. این کشاورزی غیر اصولی است که کشور را دارد نابود میکند.
لطفابررسی نمایید1-رودی که از شهرخرم آباد می گذرد ودرمنطقه پلدختر به کشکان معروف است خود نیز ازسرشاخه های رود سیمره (کرخه )می باشد.وچنانچه با فرض که فعلا"آب اضافی از رودکاکا رضا(یا هرعنوان دیگر)آورده شود،مجددا" به رود کرخه(سیمره)می ریزد.2- همانطور گه گفته شده برنامه انتقال آب برای نیازوتوسعه درازمدت درآینده می باشد.ونباید جمعیت فعلی شهررا درنظرگرفت.اما درمورد مبلغ هزینه ها ی طرح چون شناخت واطلاعات کافی ندارمنمی توانم نظر بدهم.بایستی از جنبه های مختلف بررسی گردد.
اینجور پروژه های آیا جزء پیشرفت کشور محسوب میشه یا پسرفت کشور؟
بعضی ها این پروژه های میلیاردی رو جزء پیشرفت ها قلمداد میکنن در حالی که به غیر از اینکه پول دور ریختن هست باعث ضرر های هنگفت و غیر قابل جبران زیست محیطی میشود.
شهرکرد، خوزستان، ایلام و کرمانشاه مثل تفلان یتیمی هستند که ارث یزرگی (همان منابع خدادای نفت، گاز و منابع آبی عظیم) به آنها رسیده و هر کسی میرسه یک تکه از ارث آنها را میدزد و میبرد. یک نگاه به آمار بیکاری در کشور لباندازید. این 4 استان در صدر قرار دارند از نظر بیشترین میزان بیکاری. همه استان ها یک چیزی به اسم حق آبه سر زبانشون افتاده که من نمیدونم دقیقن چیه ولی هر چی هست فکر میکنم یک چیزی مثل کتاب کالیفرنیا برای دستمزد پزشکان و یا فوب خلیج فارس برای مسئولین جهت گران کردن بنزین، آب، برق و گاز هست.
دوستان
اگر پزشک، پرستار، عضو هیات علمی، نماینده مجلی، یا مدیر دولتی نیستید به خاطر خودتان هم که شده زاد و ولد نکنید چون آن طفل بیگناهی که به این دنیا وارد خواهید کرد قطعا هیچ آینده ای نخواهد داشت.
حال فهمیدید تخصص باید باشد در کنار تعهد چهل سال حرف متخصصین را گوش نکردید حالا خسارت را با هم جمع بزن ببین تعهد استفاده داشت تخصص در کنار تعهد روح زنده یاد مهندس بازرگان شاد یادش گرامی باد چنین روزهایی را می دید که جامعه به کجا می رسد که می گفت تخصص هم باید همراه تعهد باشد ولی کسی گوشش بدهکار نبود که ..... این هم نتیجه ..... افسوس و حیف از آن شیر مردانی که شهید شدند .... باید خون گریه کرد از این مدیریت پاچه خواری خداوند خودش مردم را نجات بدهد
در مورد اب و رودخانه و تالاب و دریاچه خیلی کمر ها شکسته .
آقا یون معنی حق آبه رو درک نمیکنند آب مال خوزستان هم اگه قرار باشد آب مآل همون منطقه سرچشمه باشد بس نفت هم از خوزستان خارج نمیشه کارهای خدا بی حساب کتاب نیست
چرا نباید لرستان از منابع آبی که در خود استان هست استفاده کنه... ظلم نسبت به استان لرستان دیگه کافی هستش... فقر و بیکاری تو استان لرستان بیداد میکنه... خوشحالی خوزستان به قیمت در رنج و عذاب بودن لرستان منصفانه نیست... نویسنده محترم هم حداقل یک خورده مطالعه داشته باشه بد نیست که برای پروژه های در دست احداث باید ظرفیتهای آینده رو هم در نظر گرفت نه ظرفیتهای فعلی...!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
برادربه جای انتقال اب برای پنجاه سال دیگه ازکرخه چراازدزاستفاده نشده وابش رامیبرندقمرود...
عدم رعایت تعادل در رشد و توسعه و دایناسوری شدن استان های مرکز کشور که هر روز بر نیاز های خود بواسطه قدرت لابی گری می افزایند منجر به ضایع شدن حق خوزستانی ها و لرها و ترک ها و بلوچ و ... میشود
اب خوزستان متعلق به لرستان است سالانه ۱۲ ملیارد اب تو زمیناتون میاد تازه ناراضی هم هستید؟
نويسنده محترم نميدونم رو چه منبع و رفرنسي اين نوشته هارو جمع آوري كرديد.من خودم اهل همين منطقه ام كه ميگيد انتقال اب انجام دادن.شما فرموديد كه آيا ظلم نيست كمر كرخه شكسته شود ولي در عوض با انتقال اب در لرستان شيلات رو بچرخونن!!!!!من حتي يك شيلات رو تاييد نميكنم كه در مسير اين انتقال اب باشه.بنده خودم فوق ليسانس مديريت منابع آب هستم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل