بازدید 15356

چرا لیر ترکیه سقوط کرد؟

کد خبر: ۷۸۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹ 12 April 2018

ارزش لیر ترکیه به دنبال نگرانی سرمایه گذاران و عدم توانایی بانک مرکزی این کشور در کنترل رکود،در مقابل دلار و یورو کاهش یافته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بلومبرگ، پول رسمی ترکیه دیروز در بازار استانبول 5 درصد درمقابل یورو و 4.07 درصد در مقابل دلار سقوط کرد.کاهش ارزش لیر نسبت به یورو از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به 9 درصد رسیده است که این کاهش بیشترین ریزش ارز بازارهای نوظهور بعد از پزوی آرژانتین است.

سرمایه گذاران می گویند این کاهش به دلیل نرخ بهره بالا اتفاق افتاده است و خواستار آن هستند که دولت ترکیه اقداماتی برای تحرک بیشتر نرخ رشد اقتصادی انجام دهد.

لوتز روهیمیر رییس بخش سرمایه گذاری موسسه ای در برلین می گوید:« این اتفاق نتیجه سوء مدیریت است که سبب شده قدرت خرید لیر دربرابر سایر ارزها کاهش یابد. تنها یک راه حل می تواند این موقعیت را بهبود ببخشد که البته آنهم خیلی محبوب نیست و موجب کند شدن رشد اقتصادی می شود.»

رجب طیب اردوغان روز دوشنبه از ارایه یک بسته محرک سرمایه گذاری با هدف رشد اقتصادی خبر داد که می تواند تاثیر مستقیمی بر نرخ تورم بگذارد.

بنا بر اعلام موسسه جی پی مورگان چیس می گوید که اوراق قرضه ترکیه کم ارزش است و با توجه به کسری حساب جاری این کشور به میزان 6 درصد نسبت تا پایان 2018 چشم انداز خوبی برای نرخ تورم نمی توان پیش بینی کرد.

در گزارشی که این موسسه مالی آمریکایی منتشر کرده،تاکید شده که نیاز است سیاست مالی این کشور نسبت به تحولات خارجی با سیاست های مالی قابل تنظیم باشد.

کان نزلی تحلیلگر بازار کالا هم معتقد است که حتی اگر بانک مرکزی ترکیه از طریق ابزارهای سفت و سخت مالیاتی در این رابطه اقدام کند،بازهم چشم انداز کاهش تورم چندان پایدار نیست.

نرخ اوراق قرضه ترکیه اخیرا سقوط کرده و نسبت به 10 سال گذشته این کاهش در دامنه 13.15 درصدی قرار گرفته است.

بانک مرکزی ترکیه در ماه مارس اعلام کرد که اگر نیاز به سیاست های پولی انقباضی باشد، این سیاست در 25 اوریل اجرایی خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۷
وای چقدررررررررررررررررر سقوط کرده.
مقایسه کنید با ریزش ارزش ریال واقعا چقد ما عقب افتاده و جهان سومیم
ما رکورد داریم . 40-50 درصد در کمتر از شش ماه (از3800 تا 6100) میگن دلار 4200 تومن قراره بیاد حالا کی خدا میدونه
از سال ٩٣ تا الآن ارزش پولشون يك سوم شده، يعني از ١.٧ لير در ازاي يك دلار به ٤ رسيده، علتش هم اين بود كه غرب، اقتصاد تركيه رو باد ميكرد كه به سوي كمونيستها نرن، روشي كه اردوغان داره مغاير با اين تفكر است، اقتصاد تركيه كم كم به جايگاه اصلي خودش و ركود تورمي نزديك ميشه.
اگر کاهش 5 درصد میشه سقوط پس پول ایران کجاست؟
توی ایران که ارزش لیر هی میره بالا ما نفهمدیم پول ما اصلا پول هست یا فقط کاغذه؟
همه‌اش ۴-۵ درصد؟ خجالت بکشید این سوسول بازی ها چیه ریال در یک روز 15 درصد افت کرد!
از ما یاد بگیرند . یک بخشنامه بدهند همه چی درست میشه !
همش تقصیر تلگرامه!
در مقابل کاهش به یکباره ریال تعجبی ندارهد
کار کار عربستان و امارات است
این سناریویی بود که غرب بخصوص آمریکا برای ترکیه طراحی کرد و انها بدون توجه وارد سوریه شدند
اگر 5 درصد اسمش سقوط است ريال ايران كه طي چند ماه 80 در صد بي ارزش شده
است اسمش چيست ؟
لیر در مقابل ریال افزایش یافته
نیست ، ریال ما صعود کرده
کلا همه کشورهای پیشرفته و نرمال که پولشون داره روز بروز گرونتر میشه مدیریت و سواد ندارن اگه داشتن نمیزاشتن پولشون گرون بشه
دلار الان شده 29000 تومان.یادش بخیر روزای 10000 تومانی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل