بازدید 10670
۸

چرا برای گران‌تر شدن دلار صف می‌کشیم؟

ترامپ آژیر می‌کشد، کشورهایی در منطقه هم صدای این آژیر را تقویت می‌کنند، و شاید کسانی هم در داخل عمداً یا از سر نادانی بر وحشت آژیرها می‌افزایند.
کد خبر: ۷۸۸۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 10 April 2018


محمد فاضلی در کانال تلگرامی اش نوشت: سال‌های وحشت جنگ و حمله هوایی عراق بود و وسط حیاط مدرسه ما یک پناهگاه ساخته بودند. آژیر قرمز که به صدا درمی‌آمد، 500-400 نفر دانش‌آموز دوره راهنمایی، وحشت‌زده به سمت دو در ورودی پناهگاه حمله می‌بردیم. پناهگاهی تاریک که کودکانه تصور می‌کردیم اگر بمب بر سر آن بریزد در امان خواهیم بود؛ چه تصور خامی. بمبی اگر به آن پناهگاه می‌خورد، گور دسته‌جمعی ما می‌شد.

بمب هیچ وقت به مدرسه ما نخورد و هیچ‌ دانش‌آموزی با بمب آسیب ندید، اما هر بار که صدای آژیر قرمز به صدا درمی آمد، شلوغی و حمله به در پناهگاه، چند آسیب‌دیده و دست و پا شکسته به جا می گذاشت. ما از ترس بمب، با صدای آژیر قرمز همدیگر را زیر دست و پا له می‌کردیم؛ برای رسیدن به گوری دسته‌جمعی که توهم جان‌پناه بود.

ازدحام این روزها برای خرید ارز جلوی صرافی‌ها هم چیزی شبیه حمله ما به پناهگاه مدرسه ماست. همه کاستی‌ها و ناتوانی‌ها درست، اما ما چرا کم و زیاد پول‌مان را به دست گرفته‌ایم و جلوی صرافی‌ها صف کشیده‌ایم؟ ما چرا باید با دامن زدن به یک «وحشت عمومی» خودمان را زیر دست و پا له کنیم؟

ترامپ آژیر می‌کشد، کشورهایی در منطقه هم صدای این آژیر را تقویت می‌کنند، و شاید کسانی هم در داخل عمداً یا از سر نادانی بر وحشت آژیرها می‌افزایند. آیا این ما هستیم که از ترس آژیر خود را برای رساندن به پناهگاهی که جز ابهام و تاریکی در آن نیست، زیر دست و پای یکدیگر له خواهیم کرد؟

می‌ترسیم ارزش پول ملی سقوط کند و دارایی‌های ما کاهش یابد؟ هر قدر بیشتر جلوی صرافی‌ها صف بکشیم، قیمت بالاتر می‌رود و این سقوط بیشتر می‌شود، بدون آنکه چیزی گیر اکثریت بیاید. می‌ترسیم بمبی در اقتصاد منفجر شود و ما بیرون از پناهگاه، زیان کنیم؟ صف کشیدن برای خرید دلار، می‌تواند پیش از آنکه بمبی از راه برسد، ما را زیر دست و پای خودمان له کند.

می‌ترسیم گروه‌هایی با دارایی‌های کلان از خرید و فروش در بازار ارز سودهای کلان ببرند و خرده‌پول‌های دست ما هیچ شود و از این نمد کلاهی برای ما ساخته نشود؟ صف کشیدن ما برای خرید دلار، سود صاحبان دارایی‌های بزرگ را بیشتر می‌کند. هر یک تومان که با حضور وحشت‌آلود ما جلوی صرافی‌ها بر قیمت دلار افزوده می‌شود، سرمایه‌های مشروع و نامشروع صاحبان حاضر در بازار ارز را بیش از آنچه تصور کنید افزایش می‌دهد.

بیایید از ترس آژیر، یکدیگر را در رسیدن به توهمی از پناهگاه له نکنیم. آرام بگیریم و کنار بکشیم، بگذار ببینیم آنها که تنها در میان میدان می‌مانند، کیستند. آنها که نان‌شان در همراهی ما با شلوغی میانه میدان است. آژیرها را همه به صدا درمی‌آورند، عکس‌هایی از بی‌ارزش شدن پول فلان کشورها پخش می‌کنند و همه برای آن است که من و شما بترسیم و خرده‌ پول‌هایمان را به میدان بیاوریم، وحشت بیافرینیم و در میانه تاریکی یکدیگر را زیر دست و پا له کنیم.

نترسیم و فعلاً آرام بگیریم. اوضاع که آرام شد، از دولتمردان ارائه گزارشی شفاف و دقیق، با صراحت و بی‌پرده‌پوشی، فارغ از شعار و پر از شعور و صادقانه با مردم طلب کنیم. بپرسیم این چه حکایتی است؟ این چه مصیبتی است که آرامش نداریم.

چرا کسی پاسخ نمی‌دهد چه خبر است. آشکار شدن همه کاستی‌ها را مطالبه کنیم و مو را از ماست بکشیم؛ اما فعلاً نترسیم و به این معرکه دامن نزنیم. مطالبه پاسخگویی را فراموش نکنیم، اما در فضای ناآرام و پرتنش، کسی پاسخ نمی‌دهد. بیایید برای ایران، بر تنش‌های این فضا نیفزاییم. پناهگاهی در کار نیست، ما فقط خود را زیر دست و پا له می‌کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۸
نرخ هرکالایی تابع رابطه عرضه وتقاضاست ازجمله ارز .اگر ازامروز به صرافی رفتید وتوانستید بدون محدودیت هرچقدر خواستید دلار به نرخ 4200تومان بخرید پس میشود نتیجه گرفت که قیمت ارز ثابت وتک نرخی شده اما اگر گفتندنداریم یا به هرنفر فقط فلان مقدارمیفروشیم پس آش همان آش وکاسه همان کاسه است !تجربه ثابت کرده اقتصاد دستوری جواب نمیدهد اگرجواب میدادنرخ سود بانکی مجددا از10 درصد به 20 درصد افزایش پیدانمیکرد !!!!
اشتباه نکن عزیزم صف برای گرانشدن دلارنیست بخاطربی ارزش شدن لحظه به لحظه ریاله !
چون ملت همه فکر جیب خودشونن و مثل چینی ها و کره ای ها تفکر ملی ندارن.
طرف میگه جیب من فقط پر بشه به همسایه و محله و شهر و استان و کشورم کاری ندارم .
فرهنگ از خود گذشتگی رو باید دانشگاهها و حوزه های علمیه و مساجد و رسانه ها گسترش بدن.
از طرف دیگه قوانین هم باید سخت گیرانه بشه تا راه یک شبه پول دارشدن و دلالی و حقوق های نجومی بسته بشه.
4 تا از دلال های کله گنده رو اعدام کنید تا همه چیز درست بشه.
ملتی که فکر چاپیدن هم هستن رو باید با اعدام تربیت کرد.
علت پیشرفت چینی ها و کره ای ها و ژاپنی ها هم فرهنگ ملی مردمشه هم قوانین سخت گیرانه اعدام برای افراد سودجو و دلال.
نه احتمال و آمار خوانده اید و نه از جنگ و بمبارانهای هوایی چیزی بلد هستی. لطفا در خصوص مثالها توجه داشته باشید.
فعلا ماستی نمانده همه اش شده است مو !
زمانی که راه دیگری برای سرمایه گزاری نباشد یک روز دلار یک روز سود بانکی یک روز مسکن. اینها میشن راه های کسب درآمد. چون که وقتی مردم میخان در صنعت در تولید و راه های دیگه سرمایه گذاری بکنن هزار مانع پیش پاشون میزارن. و هیچ گونه پشتیبانی ازشون نمیشه. پس راه های ساده بهترین راه خواهد بود. که در عمل نتیجه ای برای کشور نخواهد داشت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر