بازدید 9052

افت شمار مخاطبان سینمای ایران برای دومین سال پیاپی

همه امید صاحبان سالن‌های سینما برای سال 1397 به فیلم‌های کمدی است که شماری از آنها رونمایی نشده و مراحل تولید یا پس از تولید را پشت سر می‌گذارد؛ هرچند فروش فیلم سینمایی مصادره که انتظار می‌رفت به راحتی و در دو هفته نخست اکران به راحتی از مرز 10 میلیارد تومان بگذرد، تکرار موفقیت آثار سینمای کمدی در گیشه و استمرار اقبال مردم نسبت به این ژانر را با تردیدهای جدی روبرو ساخته است.
کد خبر: ۷۸۶۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ 03 April 2018

افت شمار مخاطبان سینمای ایران برای دومین سال پیاپیبا وجود افزایش اندک فروش فیلم‌‎های سینمایی در تعطیلات نوروز هزار و سیصد و نود و هفت، شاهد کاهش چشمگیر شمار مخاطبان سینما نسبت به مدت مشابه در سال پیشین بودیم؛ اتفاقی که نشانه مثبتی برای اقتصاد سینمای ایران محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد، هرچه از تاکتیک افزایش قیمت بلیت سینما بیشتر استفاده می‌شود، مردم کمتری به خرید بلیت رغبت نشان می‌دهند؛ اما همچنان سینماداران به دنبال افزایش قیمت بلیت سینما هستند!

به گزارش «تابناک»؛ در آستانه اکران نوروزی به عنوان مهم‌ترین اکران سال هزار و سیصد و نود و هفت، بلیت سینما برای پردیس‌ها و سالن‌های باکیفیت تا پانزده هزار تومان افزایش یافت و دور از انتظار نبود که تماشاگر نسبت به این اتفاق واکنش مثبتی نشان ندهد. ترکیب فیلم‌های نوروزی نیز بر انگیزه‌ها برای کاهش مراجعه مردم به سینماها افزود و بدین ترتیب مخاطبان سینمای ایران در نوروزی که گذشت، نسبت به مدت مشابه در سال پیشین حدود 20 درصد کاهش یافت و مردم کمتری در بهترین فصل سال سینما رفتند.

البته هفت فیلم سینمایی که در نوروز اکران شد، در مجموع بیش از 21 میلیارد تومان فروش داشت که افزایشی اندک نسبت به فروش تعطیلات نوروز 1396 را نشان می‌دهد؛ اما این افزایش فروش مدیون تاکتیک کهنه افزایش قیمت بلیت سینماست. پس از چندین سال رونق سینما و شکست رکورد فروش نوروزی، این برای دومین سال پیاپی است که سینمای ایران در پرمخاطب‌ترین و بهترین فرصت اکران، با کاهش چشمگیر فروش روبرو می‌شود و این وضعیت نگرانی‌ها را نسبت به شرایط سینما در سال پیش روی تقویت می‌کند.

افت شمار مخاطبان سینمای ایران برای دومین سال پیاپی

محسن تنابنده در نمایی از فیلم فراری

با توجه به آنچه در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و شماری از فیلم‌هایی که به تشخیص سازندگانش در جشنواره فجر حضور نیافتند، موجودی سینمای ایران در سال 1397 برای گیشه ضعیف‌تر از سال 1396 و به مراتب ضعیف‌تر از سال 1395 است؛ بنابراین، پس از این شروع نه چندان دلگرم کننده، انتظار می‌رود، همان گونه که در کلیت سال 1396 نیز با افت شمار تماشاگران سینما مواجه بودیم، در سال 1397 این وضعیت به شکل محسوسی تشدید شود، مگر آنکه فکر جدی برای مدیریت حوزه اکران کرد.

اکنون مشخص شده که قرار گرفتن فیلم «فراری» در اکران نوروزی اشتباه بوده و اشتباه بزرگ‌تر قرار دادنِ اکران انیمیشن «فیلشاه» در اکران نوروزی بود؛ انیمیشنی که با اشتباه محاسباتی سازندگانش علی رغم تبلیغات گسترده و بی‌سابقه تلویزیونی و سایر امکانات فراهم شده، نتوانسته در سطح یک فیلم نوروزی ظاهر شود و مدیریت اکران باید این فیلم را به جای اکران نوروزی، در فصل فعالیت مدارس به نمایش درمی‌آورد.

همه امید صاحبان سالن‌های سینما برای سال 1397 به فیلم‌های کمدی است که شماری از آنها رونمایی نشده و مراحل تولید یا پس از تولید را پشت سر می‌گذارد؛ هرچند فروش فیلم سینمایی مصادره که انتظار می‌رفت، به راحتی و در دو هفته نخست اکران به راحتی از مرز 10 میلیارد تومان بگذرد، تکرار موفقیت آثار سینمای کمدی در گیشه و استمرار اقبال مردم نسبت به این ژانر را با تردیدهای جدی روبه رو ساخته است.

نگرانی از افت فروش سینما از آن جهت بیشتر می‌شود که با رونق سینما در سال‌های پیشین، گرایش بخش خصوصی و به ویژه مالکان مجتمع‌های تجاری به احداث پردیس‌های سینمایی رو به فزونی گذاشته بود و بخش خصوصی کوشید با احداث پردیس سینمایی در کنار بخش تجاری و فروشگاه‌ها، از رونق سینما برای افزایش رونق کسب و کار خود بهره برداری کند که این اتفاق افزایش چشمگیر شمار سالن‌های سینما را در پی داشت و به بهبود فضای اکران کمک کرد.

در صورتی که شمار تماشاگران سینما همچنان روند نزولی داشته باشد، این نگرانی وجود دارد که سرمایه گذاران بخش خصوصی از سالن‌سازی و سینماداری فاصله بگیرند. این نگرانی به خصوص پس از آنکه چندین پردیس سینمایی تازه در تهران راه اندازی شده، اما نتوانسته هم‌سطح سایر پردیس‌های سینمایی مخاطب جذب کند. این اتفاق ممکن است چنین پیامی داشته باشد که ظرفیت سالن‌سازی در پایتخت به سطح اشباع نزدیک شده است.

عدم گرایش به سالن‌سازی در سینمای ایران، بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که سینمای ایران از ناحیه افت فروش می‌تواند با آن مواجه شود و از این منظر، انتظار می‌رود با تدابیر ویژه به هر قیمت ممکن، تماشاگر را به سالن سینما بازگرداند و شمار مخاطبان سینما در سال 1397، دست کم هم‌سطح با سال 1395 شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۵
فیلم ها بسیار بی کیفیت هستن.. فیلم مصادره و لونه زنبور رو دیدم و بسیار فیلم های بی کیفیتی بودن .....همینجور پیش برن مخاطب سینما کمتر و کمتر میشن
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
آقاجان به برکت دولت حسن نه پول داریم نه دل‌و‌دماغ
باز که ناله هات شروع شد تابی ؟ مشکلت با سینما چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
چرا جوک میکنی؟ سینما افت فروش داشته؟ بنویسه افزایش فروش داشته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
!!!!!!چرا جوک میکنی؟
قابل توجه فرهنگستان...
عزیز من قشر عمده مردم این مملکت به نون شب محتاج هستن اونوقت شما حرف از بلیط پانزده هزار تومنی میزنی ؟؟ خب معلومه ریزش داره. با این تورم شما انتظار داری پولی برا مردم بمونه که برن خرج فیلم و خرید کتاب بکنن ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
حرف شما درسته بحثی نیست ولی شک نکن فیلمها رو مجانی هم اکران کنن بازم صندلیها خالیه چون فیلمها یکمشت به درد نخورن
وقتی بهترین فصل فروش به فیلمهای سازمانی اختصاص داده می شود. نتیجه بهتر از این می خواهید؟
گاهی اوقات که صحبت های آقای فراستی رو راجع به بعضی از فیلم ها می شنیدم و با ادبیات تند و گاها بی ادبانه به برخی فیلم ها اعتراض می کردند ناراحت می شدم،اما با دیدن اکثر فیلم های یک سال اخیر سینمای ایران واقعا احساس میکنم جای امسال مسعود فراستی خالیه که بعضی هاشون رو با خاک یکسان کنه!!!جدا بسیاری از فیلم های نوروزی امسال توهین به شعور مخاطبه به شدت ،دریغ از یک فیلم نامه جذاب، دریغ از یک روایت جالب داستانی، دریغ از یک بازی کامل و بی نقص... واقعا فاجعست سینمای امروز ایران
باید مثل سینماهای تورکیه فیلمهای بین المللی پخش بشه. بسیاری از ایرانیها به تورکیه میروند تا فیلم های با کیفیت آمریکایی و خارجی ببینند.
بله وقتی مردم با سینما اشتی کردند و ناگهان قیمت ها بدون هیچ دلیلی افزایش یافت باید هم افت فروش داشته باشند
خود کرده را تدبیر نیست!!
ما که فامیلی رفتن به سینما رو تحریم کردیم
بنظرمون رفتن به یک موزه یا پارک خیلی بهتر از اتلاف وقت تو سینما باشه
سینمای بی کیفیت، مخاطب ندارد .... زور بیخودی می زنند مدیران و کارگردان های سینمایی !
کارگردانان و بازیگران و سایر عوامل تولید فیلم از نیروهای کار کشته و حرفه ای و دارای تحصیلات عالیه در این ضمینه باشند متاسفانه در سینمای ایران کارگردانان سوژه های محدودی برای ساخت فیلم دارند و برای گرفتن مجوز مشکلات فراوانی پیش رو دارند
بازیگران حرفه ای و توانا در مقابل بازیگرانی زیبا و دارای روابط خاص در سینما هستند شانسی برای حضور در سینما ندارند مثلا فلان کارگردان و بازیگر خود و فرزندان و نوه هایش در سینما فعالیت میکنند این فعالیت باعث ضایع شدن حقوق افراد لایق در این ضمینه خواهد شد و کیفیت فیلمهای سینمایی را بشدت کاهش خواهد داد و باعث ریزش تماشاچی فیلم خواهد شد
فیلمهای ایران چه در سینما چه در تلویزیون چیزی جز دیالوگ محض نیست . اونم دیالوگهای خسته کننده با بازیهای تکراری و بسیار سرد و یخ . چنین صنعتی بزودی زود با کله میره ته دره چون مخاطبش به حداقل رسیده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل