بازدید 9975

«دانشگاه قم» در آیینه اخبار سال 96

سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۸۶۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 02 April 2018

«دانشگاه قم» در آیینه اخبار سال 96سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، بازه زمانی تعطیلات نوروزی که در طول آن دانشگاه های کشور تعطیل هستند و فعالیت های دانشگاهی برای مدتی هر چند کوتاه تعطیل می شود، فرصتی فراهم می کند تا با مرور تحولات مهم دانشگاه های بزرگ کشور در سالی که گذشت، توفیقات و ناکامی های این مجموعه ها را در عمل به رسالت های خطیرشان مرور کنیم؛ اتفاقی که شاید بتواند هر چند اندک در عملکرد سال آتی آنها اثر مثبت داشته باشد.

دانشگاه قم که در سال 1358 و با هدف طلاب و آموزش علوم دینی تأسیس شد در ادامه و با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه پذیرش دانشجو از نظام متوسطه قدیم را نیز کسب کرد و با راه اندازی گرایش های علوم انسانی، مهندسی، علوم پایه و... به یک دانشگاه جامع در مرکز ایران بدل شد.

این دانشگاه در عمر کوتاه خود در دهه های اخیر توانسته است خود را در سطح دانشگاه های تراز اول کشور بالا بکشد و اگرچه هنوز با بسیاری از دانشگاه های برتر فاصله زیادی دارد، اما به هر حال یکی از بیست دانشگاه مهم کشور در شرایط کنونی است.

26 بهمن سال 1396 آتش سوزی یک خودروی پراید در محوطه دانشگاه قم خبرساز شد. در جریان این اتفاق یک دستگاه خودروی پراید روبه روی خوابگاه میرباقری دانشگاه قم از قسمت داشبورد دچار آتش‌سوزی شد. دانشجویان در ابتدا قصد داشتند با کپسول‌های آتش‌نشانی موجود، آتش را مهار کنند که موفق نشدند و با عوامل آتش‌نشانی تماس گرفتند که بلافاصله سه دستگاه خودروی آتش‌نشانی به محل اعزام شدند و عملیات اطفاء حریق را انجام دادند.

«دانشگاه قم» در آیینه اخبار سال 96

16 آذر سال گذشته و به دنبال تفکیک جنسیتی مراسم روز دانشجو، دانشجویان در اعتراض به این رخداد سالن اجتماعات را ترک کردند. در همین رابطه حجت الاسلام رضا نوروزی معاون فرهنگی دانشگاه قم به رسانه ها در مورد چرایی این اقدام گفت: با توجه به ظرفیت محدود سالن برگزاری مراسم در برابر استقبال دانشجویان، امکان برگزاری جشن به صورت مشترک برای دختران و پسران وجود نداشت و برای دانشجویان دختر دوشنبه و مراسم جشن ویژه دانشجویان پسر چهارشنبه برگزار شد.

«دانشگاه قم» در آیینه اخبار سال 96

تفکیک جنسیتی محوطه های دانشگاهی برای دختران و پسران، سرویس های ایاب و ذهاب و بوفه های دانشکده ها از جمله دیگر تفکیک هایی است که در این دانشگاه وجود دارد و مورد اعتراض بسیاری از دانشجویان قرار گرفت.

کیفیت پایین غذای دانشجویی نیز دانشگاه قم مسئله ای بود که در سال گذشته بارها مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفت. همچنین کمبود نیروی انسانی در این دانشگاه به هنگام توزیع غذا بارها سبب شد که دانشجویان برای گرفتن غذای خود مدت زمانی طولانی در صف انتظار قرار بگیرند.

در حالی که مقام معظم رهبری در سال 1389 به استان قم سفر کردند و در جریان این سفر، مصوبات و اعتبارات ویژه ای را برای توسعه قم تخصیص دادند، دانشگاه قم در تابلویی حکاکی شده و به اشتباه سال ورود ایشان به استان قم را 1398 و اعتبارات تخصیص داده شده را نیز بسیار ناچیز قید نمود که مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفت.

«دانشگاه قم» در آیینه اخبار سال 96

سقوط تیر چراغ برق در محوطه پر تردد دانشگاه قم که خوشبختانه به کسی آسیب نزد، از دیگر رخدادهای عجیب این دانشگاه در سال 1396 بود که موضوع امنیت زیرساخت های عمرانی و رفاهی این دانشگاه را به زیر سئوال برد. به ویژه اینکه جدا از تیر چراغ برق یک ایستگاه اتوبوس نیز در دانشگاه قم در سال گذشته واژگون شد.

سال گذشته همچنین آتش سوزی در محوطه یکی از خوابگاه های دخترانه دانشگاه قم رخ داد که با حضور به موقع عوامل آتش نشانی آسیبی به دانشجویان وارد نکرد.

در سال گذشته همچنین معاونت پژوهشی دانشگاه قم موفق شد حدود 40 هزار نسخه خطي عكسي در بخش نسخ خطي دانشگاه از مراكز مختلف سراسر كشور جمع اوري کند؛ رقمی که پیش بینی می شود در سال آینده به دو برابر برسد.

در این سال شطرنج بانوان دانشگاه قم با كسب مقام قهرماني سريع و نائب قهرماني برق آسا و همچنين كسب مقام المپياد قهرماني كشور سال ٩٧ شد.

همچنین در سال 96 و برای اولین بار فاز اول پروژه اتصال به خط لوله آب شيرين سرشاخه هاي دز با حضور رياست و جمعي از مسئولان دانشگاه افتتاح شد.

با افتتاح فاز اول اين پروژه مهم، ساختمانها و خوابگاههاي واقع در منطقه مركزي دانشگاه بطور مستقيم به اين خط لوله متصل و باقي مانده ساختمان ها نيز از طريق انتقال با منابع بهداشتي از اين آب گوارا بهره مند شدند.

در جریان زلزله کرمانشاه، دانشجویان دانشگاه قم نیز هم با جمع آوری کمک های دانشجویی و هم با سفر جهادی به این مناطق رسالت خود را برای کمک به مردم زلزله زده غرب استان کرمانشاه انجام دادند. در همین راستا جمع زیادی از دانشجویان دانشگاه با سفر به کرمانشاه برای مدتی در عملیات بازسازی مناطق زلزله زده به سایر نیروهای امدادی یاری رساندند.

«دانشگاه قم» در آیینه اخبار سال 96

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار