بازدید 66746

بفرمایید ترکیه، تنها پیام سریال نوروزی پایتخت 5 برای 80 میلیون ایرانی

سریال تلویزیونی پایتخت، که پیشتر و در فصل های گذشته، با حمایت از یوز و پلنگ ایرانی خودش را در دل مردم ایران جا کرد، هم اکنون برای ترکیه، تابلویی تبلیغاتی به بلندای فاصله چند صد کیلومتری شهر آدانا تا استانبول بلند کرده است و ابایی ندارد که نتیجه فصل پنجمش افزایش رغبت طبقه متوسط و چه بسا ضعیف ایرانی برای سفر به ترکیه شود.
کد خبر: ۷۸۶۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ 31 March 2018

بفرمایید ترکیه، تنها پیام سریال نوروزی پایتخت 5 برای 80 میلیون ایرانیسریال تلویزیونی پایتخت، که پیشتر و در فصل های گذشته، با حمایت از یوز و پلنگ ایرانی خودش را در دل مردم ایران جا کرد، هم اکنون برای ترکیه، تابلویی تبلیغاتی به بلندای فاصله چند صد کیلومتری شهر آدانا تا استانبول بلند کرده است و ابایی ندارد که نتیجه فصل پنجمش افزایش رغبت طبقه متوسط و چه بسا ضعیف ایرانی برای سفر به ترکیه شود.

به گزارش «تابناک»؛ سریال پر مخاطبی که تا پیش از آغاز فصل پنجمش توانسته بود با پرداختن به بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی کشور، در ایام نوروز میهمان بسیاری از خانواده های ایرانی باشد، حالا و در فصل جدیدش به سبک و سیاقی پیش می رود که انتقادهای بسیاری را متوجه محتوای سریال کرده است.

نویسندگان و کارگردان سریال پایتخت 5 که در قسمت های آغازین این مجموعه تلویزیونی از حذف برخی سکانس ها و بخش های طنز سریال از مسئولان صدا و سیما گلایه مند بودند، روند این سریال را به گونه ای تنظیم و طراحی کرده اند که جدا از بخش های طنز و جذاب سریال، یک پیام مشخص را به مخاطب القا می کند.

این سریال که به بهانه قاچاق کالای ترکیه ای به شکل چمدانی توسط یکی از بازیگران، تعدادی از بازیگران اصلی را در قسمت های میانی سریال به ترکیه برد، در این کشور و مشخصاً شهر آدانا با مجموعه اتفاقاتی رو به رو کرد که در پس همه آنها مناظر چشم نواز و دلچسب شهر آدانا دلبری می کند.

پس از آنکه هواپیمای حامل بازیگران سریال پایتخت 5 به دلیل آنچه بمب گذاری در فرودگاه استانبول اعلام شد اجازه فرود در این شهر را پیدا نکرد، مسیرش را به سمت فرودگاه آدانا تغییر داد تا بخش زیادی از ماجراهای سریال نوروزی پایتخت 5 در شهر آدانا تصویر برداری شود.

تأکید بسیار عجیب کارگردان، نویسنده و بازیگران این سریال بر مناظر زیبای شهر، امکانات تفریحی فوق العاده و آزادی هایی که برای آنها فراهم شده، به قدری زیاد است که هیچ عقل سلیمی نمی تواند منکر این مهم شود که این سریال خواسته و یا ناخواسته، بسیار موثر در حال تبلیغ سفر به ترکیه و مشخصاً استان و شهر آدانای این کشور است.

اصرار بازیگران مرد سریال بر پوشیدن لباس های عجیب و غریب مثل شلوارک، تی شرت و پیراهن و گریم های عجیب تر روی صورت و مو در کنار دیالوگ های قابل تأملی که در بخش های مختلف سریال نمایش داده می شود، همگی به مخاطب ایرانی این پیام را القا می کند که می توانید با سفر به این شهر، اوقات لذت بخش و سراسر شادی را تجربه کنید.

در آنجا بازیگران سریال در بخش دهم و در جریان یک روند کاملاً باور نکردنی با هم رزم سابق «نقی» دیدار می کنند و او این بازیگران را برای تفریح بیشتر و رایگان در شهر سوار بر بالن می کند و مترجم این هم رزم سابق به بازیگران توضیح می دهد که در این شهر امکانات بسیار متنوعی برای تفریح وجود دارد؛ در کنار یکی از دیالوگ های «نقی» که می گوید: «عجب طبیعتی آدم دلش می خواهد زوزه بکشد»، همگی بخش هایی هستند که جدا از قشر ثروتمند جامعه، قشر متوسط و ضعیف را نیز ترغیب می کند که حتی برای یک بار هم که شده، شخصاً این همه زیبایی و لذت را تجربه کنند.

شاید تهیه کنندگان و سایر مسئولان تولید و پخش این سریال، ادعاهایی که اینجا طرح می شود، قبول نداشته باشند؛ اما این موارد قطعاً در جامعه آثار خود را گذاشته و در ادامه نیز خواهد گذاشت، به ویژه به این دلیل که در جریان تولید سریال ابهام هایی وجود دارد که جدا از انتقادهای گسترده نخبگان به تأیید این ادعاها کمک می کند.

همان گونه که آمد، مقصد اولیه سفر بازیگران سریال پایتخت 5 شهر استانبول اعلام شد؛ اما به دلیل آنچه بمب گذاری در فرودگاه این شهر اعلام شد، هواپیما مجبور به فرود در شهر آدانای ترکیه با فاصله چند صد کیلومتری نسبت به شهر استانبول شد. این موضوع در حالی است که به لحاظ عقلی و منطقی چنین چیزی در عالم واقع رخ نمی دهد و بسیاری از فرودگاه های نزدیک تر به شهر استانبول را می توان روی نقشه شناسایی کرد.

بفرمایید ترکیه، تنها پیام سریال نوروزی پایتخت 5 برای 80 میلیون ایرانی

در بخش تیتراژ پایانی سریال نیز چندین بار از بسیاری از مؤسسه و شخصیت های ترکیه ای تشکر شده که این موضوع موید وجود مناسبات مالی و کاری میان عوامل سریال با این افراد است.

تنها یکی از نام هایی که در تیتراژ پایانی به آن اشاره شده است، مؤسسه یونس امره ترکیه است. این مؤسسه بزرگ ترکیه در حال حاضر به ریاست فردی به عنوان شرف آتش در بسیاری از شهرهای جهان از جمله تهران نمایندگی و دفتر تبلیغاتی راه اندازی کرده و در تعامل نزدیک با وزارت خارجه ترکیه رسالت تبلیغ سفر به این کشور و افزایش تعامل مردم جهان با کشور ترکیه را دنبال می کند؛ مؤسسه ای که با حضور و حمایتش از سریال پایتخت 5 باید اعتراف کرد در رابطه با کشور ایران رسالتش را به نحو احسن انجام می دهد.

با توضیحاتی که آمد، باید پرسید، مؤسسه اوج که وابستگی مالی و مدیریتی به یکی از نهادهای نظامی کشور دارد، چگونه حاضر شده است به حمایت مالی از این سریال بپردازد؟

تهیه و پخش این سریال در رسانه ملی جدا از خنداندن مردم و سرگرم کردن آنها، چه تناسبی با حمایت از تولید و کالای ایرانی دارد؟

پخش این سریال اگر حتی یک درصد به افزایش میل شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه منجر شود، چگونه می تواند اقدام مناسبی برای حمایت از اقتصاد ملی لقب بگیرد. آن هم در شرایطی که می دانیم در همین نوروز سال جاری نیز حجم بسیار زیادی از مردم ایران سفر به ترکیه را به سفر به شهرهای زیبای ایرانی ترجیح دادند؟

آیا هیچ یک از شهرهای ایرانی، ظرفیت و توان تولید یک سریال در حد و اندازه سریال پایتخت 5 را ندارد و برای چند ساعت خنداندن و سرگرم کردن شهروندان چاره ای جز سفر پر هزینه به کشور ترکیه نبود؟

هررچند اینها پرسش های بی پاسخی است که ذهن و فکر بسیاری از دلسوزان تولید و اقتصاد ملی را به خود مشغول کرده است، گویا مسئولان رسانه ملی و عوامل تولید سریال پایتخت 5 به منافع دیگری فکر می کنند که با منافع ملی و جمعی مردم ایران متفاوت است. شاید همین نگاه شخصی و گروهی باشد که اینجا هم مثل بسیاری از فضاهای دیگر منافع 80 میلیون ایرانی را قربانی منافع عده ای معدود می کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۸۶
انتشار یافته: ۳۰۸
واقعا آدم هوس می کنه بره ترکیه
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
تنها مشکل گردشگری ما با کشورهای توریستی دیگه منجمله ترکیه در چیست؟












کسی میداند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
هر چقدر از راه رفتن در خیابان های تهران عذاب می کشی از راه رفتن در خیابان های استانبول و بقیه جا های ترکیه لذت می بری .
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
سبوس برنج شمال روز مرد رو به تمام مردان زحمت کش و بی ادعای تابناک تبریک عرض می نماید..
فدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
فقط اون هایی که هجوم می برن به ترکیه لطفا جنگل هاشون رو آتش نزنید - سواحشون رو کثیف نکنید - بعد از استفاده از توالت عمومی ها ، آنجا را بشویید .
آن عده ای هم که به ترکیه یورش نمی برند حتما به شما هم یورش نمی برند و قطعا پدرانشان در مسابقۀ آبادانی سی چهل سال قبل دبی نیز نقش نداشته اند .
فقط عزیزانی که دبی یا ترکیه می رن لطفا اینقدر از ایران و نگرانی هاتون راجع به ایران نگویید که هر عاقلی دچار تهوع می شود از این همه تزویر .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
مردم خودشون میفرمایند ترکیه ربطی به سریال نداره
ی فرصته ترکیه از دست تورمو صدا سیما و ترافیکو. راحت بشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
تابناک درست گفته
و اسپانسر هم قطعا چند برابر هزینه فیلم از تورها و هتلداران ترک پول گرفته
شک نکنید
قمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
ظاهرا پایتخت ۵ در حمایت از کالای ایرانی و... است
اما اگر خوب ببینیم اسپانسر آن با نمایش عالی از جاذبه های گردشگری ترکیه هم به احتمال زیاد چندبرابر هزینه فیلم از ترکها گرفته
و هم مردم ایران را بشدت هوایی کرده حتما سری به ترکیه بزنند‌ .
سر تهیه کننده کلاه گشادی رفته اگر چیز دیگری نباشه
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
سلام.فقط آدم های باهوش میفهمن ولاغیر. بعنوان مثال اینا همه از شمال اومدن ترکیه،مناظر ترکیه از شمال ما که قشنگ تر نیس،ولی چون مرغ همسایه غازه ،جو گیر شدن.حالا وقتی گرفتاری های ناموسی و جانی که پیش بیاد تازه میفهمن که ایران خودمان چه زیبا و با امنیت هست.بله دوستان این است ترفند نویسنده و کارگردان
مسعود
| United States of America |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
به گمان من مستهجن ترین سریال کل دوران تاریخ تلویزیون ایران میشه نام برد که با اشاغه ی فرهنگ دزدی و بی ادبی و ازدواج در سن پایین و مدینه ی فاضله و تبلیغ نادرست یک کشوری که سال های نه چندان دور دست فروشاش به تبریز و جاهای دیگه میومدن تا جنس بفروشن .. حتی در این امر تبلیغ ترکیه نیز درست عمل نکرده و در قسمت یازده می بینیم که مرد ترکیه ای رو به خاطر سبک کردن جسدش رو از بالن به بیرون میندازن .... به هر قیمتی خنداندن که فقط برای سازنده بحث مالی مهم بوده است .. البته ما مردم یکه شاید به ناچار از دست سریال های خودمون به سریال های ترکیه پناه برده ایم چنین وقاحتی به سازندگان و برنامه سازها دادیم ولی چرا در این مملکت سریال به خوبی شهرزاد نیز
با آنهمه حواشی ولی درست و دقیق و ساخته می . شود
علی اصفهانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
به گمان من اینها هم نتیجه برجام روحانی است که به فکر غرب هستند لااقل می خواستند برند صربستان انجاکه بهتر بود لااقل فهشا ومنکرات هم کمتربود
ارتباط مالی صدا و سیمای میلی برای تبلیغ توریستی ترکیه.چرا اسمش را پایتخت گذاشته اند؟ اسمش باید میشد سفر استانبول.من یک ربع از این سریال را دیدم واقعا مزخرف بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
اونی که باید بودجه صدا و سیما رو بده میگه اول ازم تعریف کنید وگرنه پول درکار نیست
خوب!شما میگه چکار کنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
پیام این سریال تشویق به ازدواج کودکان بود و جالبه که گویا در ادامه سریال قراره با داعش بجنگند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
واقعا مزخرف بود
ناشناس
| Germany |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
بدترین سریالی بود که تا بحال پخش شده با دهها مورد موذیانه غرض دار که درش گنجوندن
با دیدن پایتخت متوجه شدم استانبول شهر زیباییه و تهران در مقابلش دهاته
پاسخ ها
عمو قزوینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
خودت چه موقع از دهات آمدی ببم جان؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
یک سفر تشریف ببرید بیوک آدا تا بهشت را رویت کنید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
استانبول؟دقیقا در کدوم قسمت از سریال پایتخت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
ناشناس۱۴.۵۱،امسال سری به اشوراده زدم.یاد بیوک ادا افتادم که میگقتن در این جزیره هوا کاملا پاک هست چون هیچ اتومبیلی در اون وجود نداره.به خودم گفتم اگر اشوراده در ترکیه بود یکعده ادم چطور از هوای پاک اون پول در میاوردن واماکن اقامتی زیبا درش میساختن ولی اگر تشریف برده باشین آشورداه عملا تبدیل به زباله دانی شده.مشکل اینه که ادمها در کشور ما جایی هستن که نباید باشن.مهندس عمران مدیر ورزشی ودکتر تاریخ پلسازه والی اخر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
اگر کسی پیدا شود ودر اشوراده اماکن اقامتی بقیمت هتلهای ترکیه بسازد وهیچ اتومبیلی هم در ان وجود نداشته باشد وارامش وهوای پاک بیوک ادا را داشته باشد وحمل ونقل فقط با دوچرخه وگاری اسبی باشد بنده حاضرم به جای سفر به ترکیه هرسال یکماه برای کسب ارامش در این جزیره دریای خزر سپری کنم
همه میرن حالا که به قشر متوسط رسید سفسطه میبافید با این پولا اقتصاد درست نمیشه چون تا حلا نشده
سلام و عرض ادب دوستان گرامی چراباید از انعکاس واقعیت فرار کنیم سریال پایتخت سریالی است که طی چند سال اخیر خودش رادر دل مردم جای کرده است اگر اسپانسر های ایرانی نتوانسته اند از این فرصت استفاده کنند این تقصیر سریال نیست .از آن گذشته مردم ما به خوبی ترکیه را شناخته اند و به نظرم این گونه تبلیغات خیلی در ایجاد انگیزه سفر به ترکیه موثر نیست چرا که در عصر حاضر دیگر امکان مخفی نگهداشتن اطلاعات وجود ندارد .
اما در خصوص گردشگری اجازه دهیم تنها به یک فرق بسنده کنم روز گذشته با فرزندم برای بازدید موزه ملی به این موزه مراجعه کردم بسیار عالی بود و باعث افتخار منتهی در خیایان های اطراف برای این موزه پارک اتوموبیل در نطر گرفته نشده و همه لاجرم مجبورند در خیابان های اطراف پارک کنند علی رغم آنکه ترافیک بسیار سبک بود تعداد زیادی از برادران راهنمایی رانندگی در محل برای جریمه 40000 تومانی برای پارک خودرو ها بسیج شده بودند و تابلو بود که هدف کسب درآمد است . این یعنی ویترین هماهنگی دستگاه ها برای گردشگری نه در دورافتاده ترین نقطه کشور بلکه در وسط پایتخت .
بنده علاقه بسیار زیادی به ایران گردی دارم و هر فرصت به یک شهر می روم به نظرم شهرهایی مانند یزد بی نطیرند و در دنیا نمونه اما دریغ و افسوس
علاوه بر این مسائل به نظرم گذاشتن نام رحمن و رحیم از نام های معروف خدا روی دو شخصیت سخیف، اوج بدسلیقگی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
آرش و هوشنگ میزاشتن راضی میشدی؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
اگر یه مقدار عرق مذهبی داشته باشید میدونید باید روی اسامی خدا تعصب داشت.
من خودم مخالف جو کلی حاکم بر صداوسیما هستم که میلیون ها خط قرمز داره ولی واقعا این مسئله نام
گذاری ها باید یه مقدار مراعات بشه...
در مورد اصل مسئله که بیان شده، قطعا جو کلی حاکم بر جامعه و نبود فضای شادی برای مردم و سخت گیری های بی مورد دلیل اصلی این وضعیت هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
فک کنم اروپا تشریف دارید مردحسابی این اسامی واقعیت ا سامی جامعه ایرانی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
محمد لطفا سکوت
یه چند تا کنسرت دیگر هم لغو کنید درست میشود!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
احسنت ! مرحبا !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
حرف حساب
سریالهای مزخرف ایران آکنده از حرفهای خاله زنک و صحنه های بیمزه ای مانند سقوط خمسه در استخر و ادا و اطوارهای لوس و مسخره هنرپیشه های از رده خارج است . در تنگنای مالی مردم ایران و عدم تناسب درآمد و هزینه برای اقشار متوسط و فرو دست ایران ، چه اصرار بیجایی برای خنداندن مردم دلمرده و گرفتار وجود دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
تو یه چیزیت میشه....
اینجوری که مردم بیشتر نیاز به خندیدن دارن
حمید کلباسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
با عسل عسل گفتن ، دهان تو شیرین شده؟ تو که سه چیزت میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
کسی دلمردگی خودش را به دیگران تعمیم ندهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
شب وروز که عزاداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
سریالهای بی محتوای امروزرامقایسه کنیدباسریالهای باارزشی مثل خانه سبز هزاردستان وغیره هرچی جلوترمیریم بجای پیشرفت پسرفت میکنیم !
مسئولین ترکیه چقدر به فکر کشورشون و جاذبه های طبیعی و محیط زیست زیبای آن هستند! که باعث درآمدزایی هم برای مردم شان می شود ...
شما بگید نگید خودتونو دار بزنید مردم خود قوه تشخیص دارند ومی دانند کجا خوب است کجا خوش می گذره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
تو انتخابات مجلس و شورای شهر تهرانیها اینو ثابت کردن لابد !!! خخخخخخخخ
فصل جدیدپایتخت به شکل بهت آوری خطوط قرمزرازیرپاگذاشته وتابوشکنی کرده بنظرمیرسه این اقدام ترفندی برای انحراف اذهان عمومی ازیک موضوع خاص یاآماده سازی برای یک موقعیت دشوارباشد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
اره کاملا درسته ولی به قولی اگه برا ما اب توش نبود برا خیلی ها نوووووووووووونه روغنی زیادی بوده
چرا زورتون اومده پس بیاد جاذبه های نداشته اینجا رو تبلیغ کنه؟
سلام .واقعا پایتخت5 اتفاق خاصی نیست .در دیالوگ فیلم میبینیم ورود جنس باعث بیکاری و ضربه به کشور میشه ولی گشت و گذار و دلار خرج کردن هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه در جایی هم میبینیم برای یک سر دوش 100 دلار خسارت به هتل پرداخت میشه که اصلا با ریخت و پاش کردن همخوانی داره و درجایی دیگر تبلیغ فرار از کشور و بهشت اروپایی میشه که نافرجام میمونه ....ممنون از تابناک که دید حرفه ای داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
توهم توهم توهم. بشین فیلمت رو ببین دو دقیقه بخند
اتفاقا برای من اصلا تبلیغ ترکیه نبود
این سریال خیلی خوب فقر فرهنگی عده ای رو نشون میده که مدینه ی فاضله اون ها ترکیه هست و پیشرفت رو توی شلوار کوتاه و تتو کردن می بینند.
اگر هم توی سریال مناظر و جاذبه ها رو نشون نمی دادند میگفتن که اینا پدرکشتگی دارن با ترکیه ... نمیخوان مردم توقعشون بالا بره با دیدن ترکیه... از این حرف ها ... بعید هم نبود در اون صورت اولین نقد رو در این مورد باز از تابناک بخونیم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
افراد معمول جامعه به این شکل به قضیه نگاه نمیکنند من خیلی ها را میبینم که جذب شدن برن ترکیه. من خودم غذاهای اونا را نمیتونستم بخورم ولی اینجا کلی تبلیغ میشه. پایتخت 5 خیلی ضعیف شده. وقتی یکسری کارگردان و تهیه کننده خاص در تلویزیون رفت و آمد دارند بهتر از این نمیشه. سازمان اوج هم معلومه پول پاشی بلده و تفکری نداره.
دوست عزیز مردم ما از صدا وسیما وشما وسیاستمداران ما جلوترن وامسال قبل پخش سریال رکورد مسافرت به استانبول شکسته شده وتصور اینکه هر چه شما یا تریبونها بگین مردم باور کنن یک تخیله.شمال رو هم در عید دیدیم از ترکیه شلوغتر وگرانتر ومردمی که ردی از زباله در مسیر سفرشون بجا گذاشتن وبی برنامگی وهرج ومرج.من از ۱۵ سال قبل ترکیه رو به شمال ترجیح میدم وسال بسال هم دیگران رو تشویق میکنم.حداقل اینجوری مختصر طبیعت باقیمونده شمال حفظ بشه وچند سال دیرتر کشور تبدیل به زمین سوخته بشه.
بابا جمعش کنید دیگه، خلاقیت ندارین هی دارین با زبون لهجه مازندرانیا برا خودتون دکون بازار درست کردین
اینجوری که پیش میره این عوامل فیلم تا 20 سال دیگه هی میخان یه سری جدیدتر از این کار تکراری بسازن
خیلی احمقانه است اگردرفرودگاه استانبول بمبگذاری شده چرابایدهواپیماازشمال ترکیه به جنوب آن کشور پروازکند آیااستانبول فقط یک فرودگاه دارد؟ ! حالااینهمه شهرچراآدانا؟ بنظرمن انتخاب این شهر برای تبلیغ برای سفریاخریدملک انجام شده وکاملا هدفداربوده
پاسخ ها
احمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
اصلا اینجا شهر ادنا نیست.اینجا انتالیاست و اسم هتلی که فیلم توی اون ساخته شده جندرهتل هست .اسم جندر هتلو سرچ کنید و عکساشو با فیلم مقایسه کنید متوجه میشید که این هتل توی انتالیاست ولی چون نخاستند اسمی از انتالیا ببرن میگن توی ادنا هستند.اگه خاستید سرچ کتید سنترهتل یا جندرهتل بنویسید.البته حرف اول اسم هتل در نوشتار ترکی استانبولی با سی انگلیسی نوشته میشود که یک زائده پایین ان دارد و ج تلفظ میشه.اگر دقت کرده باشید توی صحنه هایی که اسم هتل روی در ورودی پیداست اسم هتل رو مات نشون میدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
عجله کردن در ذات ما ایرانیها موج می زنه یک سریال باید کامل پخش بشه بعد نتیجه گیری کرد هنوز نصف سریال تموم نشده همه جور قضاوتی انجام میشه.
تحلیل خوبیه. ولی فکر میکنم باید تا پایان سریال صبر کرد.
نکته جالب اینه که این سریال رو موسسه اوج تولید کرده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
وقتی میگم ملت توهم توطئه دارن همینه
من یک شمالیم و به شمالی بودنم افتخار میکنم با اینکه ارادت خاصی نسبت به آقای مقدم دارم اگر یک بار دیگه فقط یک بار دیگه پای آقای مقدم رو بابت ساخت سریال پایتخت در شمال کشورم ببینم تلویزیون خونه امو عوض می کنم.این صدای منو به گوش آقای مقدم برسونید.









بابل- سبوس برنج شمال-جمشید حسینی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
خیلی خوبه. تلویزیونتو عوض کن بهترشو بخر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
آقای بابلی، اینجا چاله میدون نیست. لطفا همون تلویزیونت رو عوض کنی همه راحت ترند!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
شما یه دور تبریک سال میگی بعد یه دور نظر میزاری تبلیغات میکنی ؟ضمنا شما باید دیدتو عوض کنی وگرنه تلویزیون جدید هم همینی رو پخش میکنه که الان میبینی
Sm
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
تلوزیون خونتو عوض کنی بازم همونو نشون میده. باید گیرنده خونتونو عوض کنی.
تنها مشکل گردشگری ما با کشورهای توریستی دیگه منجمله ترکیه در چیست؟












کسی میداند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
اعصاب راحت"مد نظر شماست زیر مجموعه ای از اونه.مردم در یک کشور توریستی هیچوقت لحظه ای براشون پیش نمیاد که از امدن بمسافرت پشیمون بشن.تا اخر سفر
واقعاباعث تعجب وتاسف است این سریال خواسته یاناخواسته مبلغ سفربه ترکیه وبویژه شهرساحلی آداناشده به گفته مسوولین توریسم ترکیه فقط درماه مارس بیش از۲۵۰ هزارایرانی به ترکیه سفرکرده اندواگرهرنفرهزاردلارهم دراین سفرهاخرج کرده باشدپس فقط دریک ماه ۲۵۰ میلیون دلارارزازکشورخارج ودرترکیه هزینه شده است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
شهر ساحلي آدانا ؟آدانا ساحلش كجا بود ؟بهتر از كوه هاي قنديل و اربيل بيايي پايين و نقشه رو خوب نگاه كني
واقعا سریال تبلیغاتی وبی محتوایی هست فقط پول این مملکت تو جیب عدهای خاص میره بخصوص ترکیه ..که از خوش شانسی شون سیمای جمهوری اسلامی براشون تبلیغاتی توریستی میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
برن تو پاکستان افغانستان یا تاجیکستان سریال درست کنند؟ الان تنها همسایه آباد ورفتار منطقی ترکیه هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
ناشناس ۱۶:۲۶ چرا نوشتی پاکستان افغانستان یا تاجیکستان؟و نکته بعد اینکه تاجیکستان هم مرز با ایرانه؟نکته بعد اینکه چطور در مورد ترکیه از واژه های "رفتار منطقی"به اون صورت استفاده کردی؟رفتار ترکیه کاملا منطقیه؟رفتارش در سوریه و در منطقه همیشه منطقی و بوده؟نکته بعد اینکه جوابی که در پاسخ در این قسمت دادی چه ربط منطقی و درستی به نظر احمد در این قسمت داشت؟
واقعا سریالی مسخره هست..همون یری اول و دومش خوب بودن ولی الان نه..از هر روشی میخوان بیننده رو جذب کنند ..اگه بارقص و تیکه کلام ورفتن به ترکیه وپخش آهنگ های ترکیه ای بخوان بیننده جذب کنند فپس مردم حق دارن که ماهواره نگاه کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
انصافاازسریلل مسخره وتهوع آورلیسانسه هاخیلی بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
بسریالهای ی محتوای امروزرامقایسه کنیدباسریالهای باارزشی مثل خانه سبز هزاردستان وغیره هرچی جلوترمیریم بجای مپیشرفت پسرفت میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
اتفاقا بسیار دقیق و با تفکر ساخته شده. نمی دونم چرا تو این مملکت همه عادت دارن تو تمام زمینه ها که اصلا هیچ علمی ندارن نظر بدن
تبلیغ گسترده وهدفداربرای ترکیه درسال حمایت ازکالای ایرانی !!!
صداوسیما کم بودجه داره که میره اینطوری اسپانسر میاره؟؟؟
تابناک عزیز، نویسنده محترم شما وقتی تفاوت آدانا با آنتالیا را نمیداند چرا تحلیل مینویسد؟ تمام لوکیشین ها برای آنتالیا هست!!!
شما هم ساده چون نقی معمولی
تلوزیون مجبوره بگه آدانا چون بردن اسم آنتالیا خلاف هست
اینجا ایران است و هر کسی برای خودش کار میکند بدون هماهنگی
سریال واقعی ساخته شده، و آدانا زیباست
تنها سریال خوب تلویزیونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
یعنی ببین بقیه سریال ها چه مزخرفانی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
از سریال های غیر واقعی ترکیه خیلی بهتره. یه مشت سریال های عاشقانه ی حال بهم زن که در واقعیت اصلا اتفاق نمیافته. سریال های ایرانی با تمام محدودیت هایی که کارگردانان بزرگ آن دارند بسیار فنی و با فکر ساخته میشه
به جای ایراد به این سریال یه کم به اندازه مسئولین ترکیه برای کشورمون رفاه و مناطق گردشگری ایجاد کنید مطمئن باشید هر روز هم در انصورت اگر تبلیغ رفتن به ترکیه شود باز مردم نمی روند. اما الان بروید و قیمت هتل های کشور را بپرسید
پشت این جریان رانت و مسائل مالی در کار است. ضمنا به لحاظ محتوا در دیالوگها حرفهای زشت و بی ادبانه زیادی رد وبدل می شود که در دیدن آن در کنار خانواده باعث رنجش و آزار واذیت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
باید خانواده پاستوریزه ات رو بالا ببری
خیلی سریال مزخرفی شده باور کنید حتی یه برگ اچار هم فیلمنامه نداشتن گفتن دورهمی میریم ترکیه کیف وتفریحمون می کنیم روزی هم چند تا سکانس ابکی میگیریم وکلی هم پول میگیریم کی به کیه هرکیم انتقاد کرد میگیم شما با شادی خمافین یا حسودیتون میشه چقدر بیچاره ایم که ترکیه شده امال واروزمون یه وقتی مردای ترکیه واسه کار میومدن ایران
پاسخ ها
گلنواز
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
خیلی مردم ایران کوته فکر شدن.مگه ترکیه دشمن ماست که اینقدر نسبت به فیلم برداری داخلش جبهه گرفتین؟؟کشورای دیگه تبلیغ کشواری هم جوارشون رو میکنن؛؛ما فقط بلدیم بقیه رو بکوبیم.همه بدن ما خوبیم.
دلم برای نویسنده این مطلب سوخت
توی دهه شصت زندگی میکنه
من حاظرم هزینه مسافرت به ترکیه اش یا دبی متقبل بشم بره ببینه چقدر فرق داره برخورد کارکنان هتل های اونجا با ایران مثلا کیش
بعدا منصفانه نقد بنویسه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
سلام عجله نداشته باش تا آخر سریال رو ببینید بعد متوجه داستان میشید از دوبی که نمیشه گرفتار داعش و ... افتاد فیلمنامه اینجوری بوده که از ترکیه شروع بشه
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
اول املای حاضر را یاد بگیر تا بقول خودت حاظر ننویسی
ای کاش این سریال در تخت جمشید درست می شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
نمیشه جانم. این همه زیبایی و طراوت که در صحنه ها هست کجای تخت جمشیده؟ تو امامزاده کناریش؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
خت جمشید یه مستراح هم نداره
وقتی با دو میلیون میری هتل ۵ ستاره آنچنانی با امکانات و مناظر زیبا و غذاهای آنچنانی رایگان و خرید بسیار ارزان با آزادی و امنیت در حالی که فقط پول بلیط کیش این قیمت هستش و هتل ۵ ستارش به اندازه هتل ۳ ستاره امکانات نداره و جا هم نداره چرا مردم نرن ترکیه
دلتون خوشه شماها، تا الانم نصف بیشتر مردم ایران نه یک بار بلکه چند بار ترکیه رفتن، هم خیلی نسبت به ایران ارزونتره و هم خیلی بیشتر امکانات تفریحی و رفاهی داره، وقتی همه مزیت هلش نسبت به سفر داخلی بیشتره، چرا مردم نرن؟! برن‌کیش که بخاطر شلوارک پوشیدن گیر بدن یا بخاطر نوع پوشش خانما اوقات آدم تلخ بشه؟ در ضمن تو‌ کیش هم فقط میشه همین کالاهای ترکیه ای یا‌چینی رو به چند برابر قیمت خرید، کیفیت هتل ها و امکانات تفریحی هم که اصلا قابل قیاس با ترکیه نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
غیر از مقدمتون ، با باقی حرفتون موافقم . اما در مورد این تصور که نصف مردم ایران تمکن مالی لازم برای حتی سفر ارزان ترکیه رو دارن ، بیشتر بررسی بفرمایید
سعید
| Turkey |
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
سلام

کاملا موافقم
لطفا به جای انتقادهای بی مورد و پاک کردن صورت مساله به دنبال راه حل باشید
مشکل کشور ما با ممنوعیت و یا تشویق به عدم سفر خارجی حل نمیشه، مدیران ما اولا باید فکر بکنند که چطور می توان توریست خارجی جذب کرد دقیقا کاری که مسئولین ترکیه و یا هر کشور دیگه انجام میدن
متاسفانه هیچ کسی به دنبال این مسائل نیست و به همین خاطر این‌ همه مشکلات بیکاری و رکود گریبان گیر اقتصاد کشوره .
شما اگر امار مسافرت خارجی اتباع ترک و یا کشورهای دیگر رو مشاهده کنید قطعا بیشتر از ایران هست ولی توی هیچ کشوری به جز ایران گردشگری خارجی مشکل ساز نیست چون این مسئله ۲ طرفه هست اما متاسفانه تو ایران توریست نمی اد که دلایل خودش رو دارد که لازم هست مسئولین امر موضوع رو به صورت صحیح تحلیل کنند.
حالا اگر مناسبات مالی و اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه به صورتی باشد که ایران با صادرات کالای ایرانی به ترکیه و ترکیه با جذب گردشگر ایرانی منافع خود را کسب کنند هم باز می فرمائید ایرانی جماعت به ترکیه نرود؟ چرا اینقدر ما ایرانی ها همه چیز را یکجانبه طلب می کنیم؟ واضح است که در تعاملات دنیای امروز هر دو طرف باید سود ببرند. این را هم در نظر بگیرید که ایرانی ها از سفر به بیش از نیمی از کشورهای جهان تقریبا محرومند طبیعی است که به چند کشور مجاز و ارزان همسایه بیشتر رغبت کنند. اگر همین را هم محدود کنیم و کلا دور ایران دیوار بکشیم و هیچ ایرانی هم به هیچ کجای دنیا سفر نکند، راضی میشوید؟
خوب آدانا حقیقا شهر زیبایی است و هرکاری بکنی هم زیبایی آن پیداست
مزخرفترین بخش سریال اشاره به موضوع قاچاق با چمدان است که مانند قطره در برابر دریای قاچاق است
مقاله ناوارد وخیلی سطحی است
متاسفانه مجموعه پایتخت 5 به شدت در راستای بیگانه ستایی تبلیغ می کند، و اگر صحنه های تبلیغ درباره ترکیه را از آن حذف کنیم، فقط پنجه علی باقی می ماند و شکم همیشه گرسنه اش!!! البته تعجبی هم ندارد و این رویکرد همراستا با رویکرد صدا و سیمایی است که برنامه های فراری دهنده آن حتی در اعیاد ملی و دینی در حکم بزرگترین تبلیغ برای شبکه های بیگانه است، و پایتخت 5 نیز گویا تنها پس از گردن نهادن به این رویکرد بوده که توانسته است امکانات لازم و البته بودجه میلیاردی لازم را دریافت دارد. این از خود بیگانگی در میان اصحاب سینما رواجی گسترده دارد، و بسیاری از آنها حتی ساکن ایران نیستند و تنها برای بازی در فیلم های پول پارو کن (البته از جیب ملت و نه در گیشه) به ایران می آیند و فرزندانشان هم در ایران متولد نمی شوندف از جمله فرزندان برخی هنرپیشه های همین مجموعه. من در میان فیلم های بیشمار آقای سیروس مقدم تنها همین پایتخت را می دیدم، اما متاسفانه ایشان این بار خشت را دست کم از نیمه دیوار کج گذاشته اند، واقعا برای خودمان، هویتمان، سرمایه هایمان و همه چیزمان متاسفم که اینگونه آشکارا به تاراج می رود!
بنظرم انتقاد بیموردی است. بعد از اینهمه سفر آقای روحانی و اردوغان به به ترکیه و ایران و تاکیید بر گسترش کارهای فرهنگی اقتصادی شما نمیتوانید انتظار داشته باشید که همه چیز یکطرفه باشد. همزمان اینکه سفر به ترکیه در میان ایرانیان از قشرهای مختلف اقتصادی در سالهای اخیر مطرح است , و تنها شهر مقصد در ترکیه ممکن است بر اساس در آمد و بودجه متفاوت باشد, بقول معروف دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد. مردم ما برای سیاحت به ترکیه و برای زیارت به عراق میروند و اگر چه هردوی این کارها به گردشگری داخلی کمک نمیکند , اما باعث ارتباط هر چه بیشتر مردم ما با مردم کشورهای همسایه و مهم مسلمانمان میشود. بهتر است بجای این انتقاد از صنعت گردشگری داخل کشور بخواهید تا سطح کیفی کار خود را در ایران ارتقا بدهد, همانطور که تا وقتی تولید کنندگان ما کیفیت کار خود را بالا نبرند تبلیغ و اصرار بر حمایت از آنها کاملا امری بیهوده است. اگر قشر کم درآمد با دیدن تصاویر ترکیه ممکن است که احساس بدی داشته باشد, لیک کاملا با این تصاویر و این مطالب آشناست و همه جا در دنیای مجازی آنرا میبیند, پس از آن لحاظ نیز خیلی تفاوتی ندارد که شبکه ملی این تصاویر را پخش کند یا نه, چرا که تلویزیون ایران سالهاست مرجعیت فرهنگی خود را در میان مردم ایران از دست داده است.
پاسخ ها
هم وطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
روزی مجبور خواهی شد با همین مسلمانان بجنگی مطمین باش
به جای افزایش کیفیت و کاهش هزینه های تولید و خدمات داخلی ،که تنها راه رونق اقتصادی و حمایت از کالای ایرانی است. همیشه به افزایش قیمت محصولات خارجی و هزینه ها به عنوان حمایت از تولید داخلی فکر می کنید.آیا با نشان ندادن زیبایی های کشورها و شهرهای خارجی مشکل مسافرتی و توریستی داخلی حل می شود مگر در کشورهایی که درآمد زیادی از جذب توریست دارند هیچ وقت از زیبایی کشورهای دیگر تصویری نشان نمی دهند.
درود بر تابناک حامی تولید داخل.
من یک تولید کننده وطنیم همون وطن پاره تنم.چند وقت بیش برای تبلیغ کالای تولیدی مجموعه..........خودم در سریال پایتخت نزد آقای.................رفتم و ایشان در مقابل بابت پخش ده ثانیه مبلغ...........از من مطالبه نمودند حال به نظر شما در تبلیغ شهرهای ترکیه در چند قسمت ساعتی این سریال چقدر دریافت شد و این پول کجا رفت؟
وقتی طرح طنز گونه چند مشکل از بیشمار مشکلات کشور به تیغ سانسور دچار شود راحت ترین راه این است که از پرداختن به مسائل کشور خوداری شود و به مسائلی که ارتباطی به ایران ندارد بپردازد بویژه آنکه هم صدای مسئولین صدا و سیما در نمیآید و هم ترکیه ممکن است با دادن پاداشی مناسب به سازندگان سریال از آنها قدردانی کنند!
سلام
به نظرم برای این اظهار نظر کمی زوده , کما اینکه در قسمت قبل دیدیم که دزدهای ترکیه !!! با سه مسافری که سودای اروپا داشتند چه کردند . از طرفی باید دید در ادامه برای این افراد چه اتفاقی خواهد افتاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
عزیزم ، تابلو بود که فرمایشیه ، سالی یک میلیون سفر از ایران به ترکیه داره انجام میشه ، چند بار تو اخبار و حوادث شنیدی که مشابه چنین اتفاقی افتاده باشه ؟!!!!
بررسی کنید چرا مردم دوست دارن برن
به همه هم نمیشه انگ عیاشی زد
ایا واقعا طنزهم داره؟بیشتر تبلیغات ترکیه هستش تا یه سریال طنز
دقیقا وتبلیغ ازدواج کودکان
به جای بستن چشمهای مردم چه خوبه تفریحات سالم تو ایران بوجود بیاوردید
میشود لطف کنند دیگه این سریال را ادامه ندهند!!! شورش را در نیاورید دیگر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
از شما خواهش میکنم التماس میکنم این سریال را ببنید چون تلویزیون شما دکمه خاموش یا تعویض کانال ندارد
چرا نویسنده این متن به این قضیه جوری دیگر نگاه نمی کند:
آیا مسوولین و دولتمردان کشور ما نباید ببینند چطور کشوری که هیچ منابع زیرزمینی ندارد (نفت و گاز) بسیار پیشرفته تر از ایران شد؟
آیا ما برای کشور متمدن و تاریخی خود حداقل امکانات را برای جهانگردی فراهم کردیم؟
آیا نقی معمولی وقتی می گوید: سفر کیش برای ایرانیان پرهزینه تر از سفر به ترکیه است جای تأمل ندارد؟
آیا جاده های ما در ده فروردین 37 نفر قربانی نداد؟
پاسخ ها
mosi
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
چون زمینه و مطالبه این امر در کشور به وجود نیومده و نیست.
برنامه های عید امسال را دیده بودید متوجه میشدید چرا میرن ترکیه
باز این تابناک شروع کرد........

کلا رسالت تابناک یک چیزه. اونم اینکه ضد ترکیه حرف بزنه

خسته نشدی تابی.......
آقای تحلیلگر! نسوزی از حسودی. دارندگی و برازتدگی.... حقشونه. نون مدیریت جهانی شونو میخورن. شینیم بینیم باو با این تحلیلت
با سلام
بیایید کاری کنیم که از کشورهای دیگه برای ساخت فیلم بیایند ایران . ما نشستیم همیشه آخرش ایراد می گیریم. اهل عمل هم نیستیم.
اه اه اه بس کنین بابا شماهم نشستید همه چی استوری میکنین!!!!!
من همان چند سکانس اول رسیدن خانواده بازیگران به ترکیه و نمایش صحنه هایی از خیابان های ترکیه حدس زدم که باید عوامل این سریال مبالغ هنگفتی از عوامل ترکیه برای تبلیغات گردشگری در پربیننده ترین سریال نوروزی دریافت کرده باشند! این نکته همانند روز روشن است! ای کاش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران نیز به اندازه یک شرکت تبلیغاتی ترکیه فعال بود! ای کاش ...
از هرچی که نمیشه ایراد گرفتاگه اینجه ساخته بشه انتقاد میشه که یه قسر از مردم رو دارید مسخره میکنیدبرن خارج بسازن میکن دارین واسه اونجا تبلیغ میکنید ول کنید جان پدرتون
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
تشریف ببرن اربعین نجف و کربلا فیلم طنز بسازن
عزیزم ما کیش اومدیم اونم با این کیفیت هتل ها.ایران همه چیزش مثل ایران خودرو هزینه بنز سواری گاو.
فک کنم باید تا قسمت آخر صبر کنیم تا بتونیم پیام(های) این سریال رو ببینیم
و اما چند نکته:
تو این سریال قبلا جنوب و شمال ایران ایران نمایش داده شده
چه اشکالی داره به جای طبیعت آلوده و خدمات گرون و بی کیفیت نقاط توریستی ایران، مناظر چشم نواز و تفریحات کشورهای همسایه هم نشون داده بشه؟
با این کار حداقل مردم با سطح بهتری از خدمات آشنا میشن و میتونن داخل کشور هم همچین مطالباتی رو داشته باشن شاید با نشون دادن این امکانات از جمله بالن سواری، مکان های تفریحی کشور هم یه تکونی به خودشون بدن
یادمه وقتی فیلم نقاب اکران شد و توش صحنه هایی از تور سافاری به تصویر کشیده شد، بعضی از دوستام تصوری از این تور نداشتن و اونو جزو جلوه های ویژه فیلم به حساب میاوردن در حالی که الان همین تور سافاری تو جاهای مختلف کشور از جمله تهران برگزار میشه
با دانستن و آگاه شدن مردم مخالفت نکنیم
پيشنهاد ميكنم قسمت ششم از اين مجموعه در افغانستان يا پاكستان توليد بشه كه عيد ملت رو به عزا تبديل كنه.
شلوغش نکنید مردم خودشون میدونن سفرخارج برن یاداخل.توی سفری که به دبی داشتم توی فرودگاه اهوازنیمساعت بعلت قطع سیستم برای مهرپاسپورت معطل شدم توی فرودگاه دبی ۲دقیقه هم طول نکشید ردشدن.من نمیگم باید برن مردم ولی هرکس شعورودرک داره که چکارکنه
خیلی واقعا ناراحت کننده بود این سریال مردمی اینجوری شد
تابناک عزیز تعریف زیاد از خود خودشیفتگی میاره،پایتخت 5 واقعیت جامعه امروز ماست،بهتر نیست به جای ساختن سریال های تصنعی که نمیشه هیچ ارتباطی باهاش برقرار کرد یکم واقع بین و انتقاد پذیر باشیم؟؟؟؟؟؟؟
به جای نقد غیر منصفانه بهتر نیست ما هم تلاش کنیم تا در صنعت توریست گوی سبقت رو از همسایگانمان بگیریم؟؟؟؟
مطمئنا کشور ما پتانسیل بیشتر از اینها را دارد ولی حیف که ......
همه میدونند که ترکیه چه کشوری هست و ایران هم همه میشناسند. هزینه سفر به ترکیه و داخل ایران هم مشخصه و هرکسی عاقل هست که بهترین تصمیم رو بگیره. بخاطر مخالفت با صدا و سیما دو کار خوب هم که داره ازش پخش میشه را زیر سوال نبرید.
خدا رحم کنه به ملت... شعار سالی که برعکس عمل میشه هر سال
شما برو تلگرامت رو فیلتر کن . چکار به این کار ها داری ؟
نویسنده این مطالب هدفش چیست؟
چیکار کنه حقیقت را کتمان کند؟خب همه میدونن ترکیه از ما جلوتره و دلایلش رو هم تو فیلم نشون میده در واقع این فیلم با سفر به ترکیه و آشنایی با مردم اونجا نشون میده که ما هم باید تجدید نظرهایی در نحوه مدیریت و قوانین کشور بدیم
سلام تولید فیلم در سال 96 چه ربطی به شعار حمایت از تولید ملی سال 97 ضمنا با دیدن یا ندیدن این فیلم هر که بخواد ترکیه بره میره خیلیا هم نمیرن حالا هی بقول ارسطو گشت ارشاد بازی در بیارین تو تابناک ببینیم چقدر تأثیر داره
یه عده ادم علاف و کار نابلد با پول ملت رفتن تفریح و خوشگذرونی برا ساخت یه سریال بیخودتر و بی خاصیت با اون دیالوگهای کوچه بازاری و مسخره؛ که فقط هویت و شخصیت ایرانیها رو پیش ترکها بی ارزش کرده .شرم اوره
انتظار داری اون هم بگه که بدبختی و فلاکت و بیکاری و ... از سر و کول مردمان کشورهای دیگه میریزه و کشورهای عقب مونده هستند و ما از همه جلوتریم!!!! نه داداش دیگه تو این دوره زمونه به مدد اینترنت و ... نمیشه به مردم دروغ گفت باید اینو فهمید!!! با هزینه کمتر امکانات رفاهی بیشتر و احترام بیشتر نصیب مسافران کشورهای دیگر خواهد شد. تو ایران همه چیز چند برابر حساب میشه چون همه چیز دلال خور شده!!!
وای وای وای تابی تو هم!
متاسفانه کاملا درست است....
دقییییقا تابناک.
مناسفانه انگار کل هزینه ساخت رو ترکیه داده که اینطوری براش تبلیغ شد.
منتظر ۳برابر شدن آمار مسافران ترکیه باشید.
اینم حمایت از کالای ایرانی.....
ببخشید دیگه خود آدمها عقل دارند میدانند ما یک دهم امکانات توریستی ترکیه هم نداریم،شما یک سفر تشریف ببرید و از صد تا کشور توریست میبینید اونم نه هزار تا هزار تا، بیشتر ا این حرفها ،درآمد از توریست توانایی میخواد که ما نداریم
شما نگران نباشید بهتر از اینها را مردم در سریالهای ترک دیده اند. و متوجه شده اند مردم کشورهای مسلمان دیگر چگونه زندگی میکنند و به خاطر مدیریت صحیح رشد اقتصادی بالای 7 درصد دارند یدون درآمد نفت و گاز.
... شما نگران آگاهی مردم هستید!!؟
بله البته بماند تهیه کننده این مجموعه موسسه معلوم الحال ؛اوج؛ است! خخخخ
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
من فکر می کنم یکی از دلایلی که این سریال با چنین سرعت و شدت بهت آوری داره خطوط قرمز رو زیر پا میگذاره و حتی ذره ای سانسور هم با همجمه ی شدید عوامل سریال مواجه میشه وجود پشت گرمی موسسه ی اوج هسته.
پایتخت داره از اصول و مرامی که اون رو محبوب کرد فاصله میگیره و حتی در موارد ی کاملن ضد اون عمل می کنه. شما نماز خوندن اعضای خانواده در مسجد و اشنا کردن سار و نیکا با حجاب رو بزار کنار رقص دسته جمعی و شلوارک پوشیدن تو این فصل! تاکید بر ارزش موندن در شهر و زادگاه در مقابل مهاجرت و اوارگی در تهران رو بزار کنار تشویق و تبلیغ برای سفر به ترکیه! تفاوت ارزش ها در سریال رو متوجه میشی.
تابناک جان در کنار مطالب بالا به توهینهایی که در این سریال بود هم کاش پرداخت میکردی اما لازم به یادآوری هست که مردم ترکیه رو با این سریال نمیشناسن مردم هرآنچه که باید از ترکیه بدانند رو میدانند نیازی به نقی مقی ما ندارن اینکه ما در جذب گردشگر عاجزیم دلیل نمیشه واقعیتهای جامعه دیگه رو نبینیم باید قبول کنیم امکانات و شرایط ترکیه برای حداقل ما ایرانیها بسیار جداب است تو بری کیش که تو کشور خودته و همه قید و بندهای ایران رو داره بازم باید سه چهار برابر ترکیه خرج کنی امروز قشر ضعیف ما به راحتی میتونه به ترکیه بره و برگرده اما تو کشور خودمون به کیش نمیتونه بره
چی میگی نویسنده
توی ایام عید، هموطتان خودمون چهارلا پنجلا حساب میکنن و حسابی خلق اله رو میدوشن، مقامات کشورمون هم که برای تفریح میرن اروپا اون هم با فیرست کلاس.
حالا کشور بغلیمون با اتصاف با گردشکرا برخورد میکنن شدن لولو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
احسنت
وجدانا همین کسی که این مقاله رو نوشته اگه فرصت رفتن به ترکیه پیش بیاد اولین نفر به ترکیه میره ، بابا چرا دغدغه اصلی مردم که آزادیه رو نادیده می گیرید.
ما فکر میکردیم علی آباد هم دهیه تا پایتخت ما را با آدنا و آنتالیا آشنا کرد
بسیار زیبا گفتی
من هم تعجب می کنم البته معمولا دلایل بچه گانه ای دارند
من این سریال رو ندیدم - هیچ سریالی هم نگاه نمی کنم
شما فقط عادت دارید به ایراد گرفتن
مردم خودشان خوب می دانند کجا برن سفر و در سفر هم خیلی از پارامترها را لحاظ می کنند.
وقتی هزینه سفر به مشهد اصفهان شیراز کیش بیشتر از سفر به ترکیه است بنظر شما کدامیک انتخاب میشود
یحتمل چیزی از دولت توریست پرور ترکیه به صدا و سیمای مللللللللللللی و عوامل بفرمائید ترکیه ی سریال رسیده؛ همه میدانیم که در دنیا اگهی و رپرتاژهای بین و المللیوجود دارد دیگه؛ همه دارند کیسه ی خود را پر از پول و ثروت های خلاقانه و مرحمتی از سمت و نقام می کنند.
بیچاره جوانان تحصیل کرده ی در آرزوی شغل و درآمد و تشکیل زندگی؛ آرزوها، حداقل حقوق و زنده بودن جوانان زیر دیپلم و دیپلم پیشکش !
تابناک!
وقتی هر کامنتی را حذف می کنی، این حذف کردن قابل تجزیه و تحلیل است نه لزوماً آنگونه که شما که تفسیر میکنی یا مایلی چنان که می پسندی معنی بدهد !
بزرگترین خدمت رو این سریال داره به گردشگری ترکیه میکنه
سه ایرانی در آکسارای استانبول به سوپر مارکتی که فروشنده ای از اهالی تبریز داشت آمده بودند ، یکی از آنها بنام شاپور ، چند کلمه ترکی منجمله افندی را بلد بود! دوستانش به او میگفتند به ترکی بپرس کالباس خوب داره؟ شاپور میگفت افندی! کالباس خوب داری؟! فروشنده تبریزی میگفت چقدر؟شاپور میگفت نیم کیلو!دوستانش میگفتند شاپور جان ببین خیارشور باز داره؟ شاپور میگفت افندی! خیارشور باز داری؟! فروشنده تبریزی میگفت چقدر؟شاپور میگفت 200 گرم! دوستان شاپور میگفتند عجب ترکی بلده این شاپور ، اگر با ما نیامده بود ، بیچاره بودیم!!
شما فقط تصاویر را مقایسه کنید به فرض فیلم مستند بود بعد اینها را با ایران مقایسه کنید که ملت فقط به فکر زدن جیب همدیگه هستن در زشت ترین کشور دنیا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
امیدوارم شرایطی برات پیش بیاد برای همیشه بری سومالی زندگی کنی. یه وقت فکر نکنی نفرین کردم چون اگر اینطوری که گفتی باشه اونجا از ایران بهتره.
عجب! ترکیه تنها چند تفاوت کوچک با کشور ما دارد، پس چرا باید در زمینه جذب توریست از ما موفق تر باشد و حتی خود ما ایرانیها را نیز به سوی خود جذب کند؟!!! آیا اینکه در ترکیه انواع کنسرتها از آمریکایی و اروپایی گرفته تا آسیایی و خاورمیانه ای به راحتی برگزار میشود، اما در کشور ما همین کنسرتهای کاملا پاستوریزه خودمان هم با مشکل مواجه شده و حتی از سوی برخی مقامات، مسخره بازی نامیده میشود مسئله مهمی است؟ آیا اینکه در ترکیه با وجود درصد غالب جمعیت مسلمان، هیچ کس با نوع پوشش مردم کاری ندارد، اما در کشور ما این مسئله جزو مسائل مربوط به امنیت ملی تلقی میشود، مسئله مهمی است؟ آیا اینکه در ترکیه انواع فیلمهای روز سینمای آمریکا و اروپا به صورت رسمی بر روی پرده بزرگ اکران میشود، اما در کشور ما چنین رویدادی جز رویاهای دور از دسترس است، مسئله مهمی است؟ و... پس میبینیم که ترکیه مزیت چندانی نسبت به کشور ما ندارد، حتی اینکه هزینه سفر به این کشور نیمه اروپایی، تقریبا برابر (اگر کمتر نباشد) با سفر به جزیره کیش خودمان هست, نیز اصلا مسئله مهمی نیست!!!
من خودم فعال گردشگری هستم و بسیار به سفر و مهمتر از آن ایرانگردی علاقه دارم و بقیه را هم به اینکار دعوت می کنم اما نمی شود روی واقعیت سروش گذاشت. امکانات و زیرساختهای فراهم شده در ترکیخ با کشور عزیزمان به هیچ وجه تناسبی ندارد. هرچند از نظر جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی و منابع طبیعی ظرفیت های بی نظیری در ایران داریم اما این کافی نیست. اینها بهانه های سفر هستند ولی مسافری که به شهرهای مختلف ایران سفر می کند از ابتدایی ترین امکانات هم محروم است. بنظرم نمایش دادن پیشرفتها و امکانات کشورهای همسایه مثل تلنگری برای مسئولان و سرمایه گذاران ایرانی خواهد بود تا انشالله از خواب خرگوشی بیدار شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
حرف حساب زدی
فیلم و سریال ها نمایش دهنده بخشی از واقعیت های جامعه هستند. وضعیت فرهنگی جامعه ایرانی بمراتب بدتر از وضعیتی است که در این سریال نمایش داده میشود. بخشی از فرار ها از طریق ترکیه انجام میشود وضعیت واقعی مسافران ترکیه بمراتب سخیف تر از این چیزی است که دراین سریال نمایش داده میشود . یه فکری بحال فرهنگ جامعه کنید . جامعه ای هدف از صدر تا ذیل ٬٬خود٬٬شده فقط خودشان را می بینند. دین و ملی گرایی ، احترام به حقوق دیگران بی معنی شده ، اگه از بین نرفتیم بخاطر اقلیتی هستند که این موارد را دارند و رعایت میکنند شاد و خندان باشید
"بفرمایید ترکیه، تنها پیام سریال نوروزی پایتخت 5 برای 80 میلیون ایرانی"
(نویسنده برای بار آخر بلیط هواپیما به استانبول را چک می کند)
تحلیل فوق العاده آبکی و بی منطقی بود
۱_در کارهای طنز هواپیما می‌تونه آدانا یا هرجای دیگه بشینه. اسمش طنزه عزیز من
۲_این سریال موفقترین اثر چندسال گذشته ی سیما است. دلیلش هم مشخصه؛ آدمهای این سریال حقیقتا مردم جامعه ی ما هستند. به شکل عجیبی واقعی اند
۳_طنز یعنی همین. اتفاقا داره از قاچاق بر ها انتقاد میکنه. از کسانی که میرن ترکیه کالای قاچاق می‌آورند و مردم بیچاره ای که بخاطر یک سفر خارجه حاضر اند حمال دیگران بشوند. از این بهتر نمیشه از این آدمها انتقاد کرد. انتقاد توام با طنز
۴_از همه مهمتر اینه که اگر شما سریال ایرانی بهتری سراغ دارید بگید تا ما هم ببینیم. ضمنا بگزارید مردم محیط زیست پاک و بدون زباله و طبیعت کشورهای دیگه رو هم ببینند شاید کمی فکر کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
محیط زیست پاک.شوخی نکن دوست عزیز.دارم از شدت عصبانیت می خندم.با کدوم فرهنگ انتظار محیط زیست پاک دارید؟
Ss
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
بسیار عالی.
چرا واسه هر چیزی یه منفی بافی میکنید؟
اتفاقا این سریال دقیقا نشون میده که چه کلاهی سر مردم میره اگه بخوان ایرانگردی کنن. الان رفتن به ترکیه با این همه جذابیت به مراتب ارزانتر از یه سفر زیارتی به مشهد خودمونه.
توی ایران فقط پول ازت میگیرن بدون یه ذره احترام یا امکانات.
خبر قطع تلگرامم که اصلا مه نیست بزارید الان مهمترین خبر نقی و دوستانه
تابناک، نمردیم و دیدیم بالاخره یک تحلیل درست و حسابی ارائه دادی، من هم به عنوان یک ایرانی(مازندرانی) از یک طرف چنین احساسی داشتم که به شدت داره مناظر و شرایط آزاد و رفاهی یک کشور خارجی به طرز خیلی جدی و پر رنگ تبلیغ میشه و از طرف دیگه احساس خجالت می کردم و بنظرم شخصیت و هویتم به عنوان یک مازنی خدشه برداشته چون چهره خوار رو خفیفی رو این آقا نقی(اخیرا ) داره از مازنی ها ترسیم میکنه، حالا تحلیل اقتصادی و دیگر مسائل بماند...
من که قسمت نشده برم ترکیه تا حالا ولی با دیدن پایتخت بدجور وسوسه شدم
انتقاد خوبی نیست از پایتخت ۵ چون با محیط جدید و شاد موضوعات اجتماعی را بخوبی انتقال می دهد و مثل سریال های ابکی دیگر نیست و مخاطب زیادی دارد . این انتقادات بیجا راه بجایی ندارد و از سازندگان این سریال باید تشکر کرد
سفر هفت ونیم میلیون مسافر به خارج از کشور در سال قبل هم به سریال پایتخت مربوط میشه؟؟؟
یک جاده تهران شمال ،چهل ساله دردست ساخته،بعد حرف از گردشگریه داخلی میزنی؟شما مطمئن باش ،هفتاد میلیون جمعیتی هم که پارسال نتونستن برای تفریح برن خارج،از بی پولی بوده ،ربطی هم نه به این سریال واون سریال نداره.مردم اینقدرعقل ودرک دارن که بدونن کجا بیشتر بهشون خوش میگذره
دیگه نمیتونیم خودمونو گول بزنیم!!!
چرااز واقعیت فرار میکنیم ؟؟!!
کم کاری مسئولین خودمون بی خیال شدیم به کشور ترکیه میتازیم ؟!!!!!!!!!
کلا سریال مزخرفی است
هیچ کشوری نمیتواند در تلوزیوم ملی کشور دیگری برای خودش این چنین تبلیغ کند. نکته مهم این توانمندی و برنامه ریزی ترکیه برای منافع ملی است نه شخصی
تابناک جان، اون شهر آدانا نبود ، آنتالیا بود( مخصوصا اون آبشار که برند آنتالیا محسوب می شه) ... لطفا اطلاع رسانی کن.... در واقع مسئله، قضیه خودش خوبه ولی اسمشو نیار هست ... آدانا به دریا راه نداره که ساحل توریستی و قایق سواری هم داشته باشه ، آدانا یک شهر معمولی می باشد و به هیچ وجه یک شهر توریستی نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
باشد فهمیدم که خیلی رفتی ترکیه که کوچه هایش مثل کف دست می شناسید
وای از تولیدکنندگان این سریال که با این وضعیت اقتصادی مردم را ترغیب به ترکیه رفتن و عشق و حال نی کند چشم مدیران رسانه میلی هم روشن؟؟؟
شاید این سریال و بی قول شما این تبلیغات سفر به ترکیه تلنگری باشه به مدیران بی رغبت، بی سواد، و... ایرانی که چطور یک مدیریت توانا می تونه یک شهر دست چندم (Adana) رو مجهز به چنین امکانات تفریحی و رفاهی کنه.
هه تبلیغات توریستی برای کشور همسایه... واقعا خنده داره ... واقعا دست مریزاد بچه های پایتخت 5 دم همتون گرم...
دم ترکیه گرم ما الان میتونستیم قطب توریستی منطقه و حتی یکی از بزرگترین کشورای توریستی دنیا باشیم... اگه آدم درست فک کنه بیشتر متوجه فقر فرهنگی خودمون میشیم در مقابل ترکیه ای که تو ادواری از تاریخ جزئی از ما بوده و زمانی هم که نبوده زیر پرچممون بوده. آره دوست خوبم ما ظرفیت توریستی شدن رو به لحاظ طبیعی داریم ولی واقعا کدوممون تلاش کردیم هوای طبیعتمونو داشته باشیم در حالیکه کل مملکت جمع شده تو پایتختمون تهران کدوممون هوای تنفس تهرانو داشتیم هممون ادعاییم دوست عزیز کاش به جای این سم پاشی ها بتونیم به جنبه ی مثبت سریال پایتخت 5 نگاه کنیم چرا ترکیه ظرفیت داشته باشه و ما نه.؟ خوب فکر کنیم ما هممون اهل حرف و اعتراض و انتقادیم. کاش بتونیم عملگر باشیم... یا حق..
پاسخ ها
Ss
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
.عالی بود نظرتون
این شهر آنتالیا هست، آدانا نیست.
به پلاک های اتومبیل ها دقت کنید. اکثرا با ۰۷ شروع شدن. این شماره پلاک ها متعلق به آنتالیاس. پلاک آدانا با۰۱ شروع میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
چه فرقی میکنه؟ مهم اینه ترکیه همه جاش تقریبا آباده
یک سریال ضعیف و پر تناقض که فقط دنبال پر کردن وقته
واقعا برای سازنده متاسفم
ارزشش را با این کار پاین اورد
وقتی بلیط بازدید از باغ پرندگان اصفهان ۲۰ هزار تومان باشه و بقیه جاهاهم به همین شکل ،بنظر شما سفر به ترکیه به صرفه تر نیست؟ با کدام امکانات این همه پول از ملت بینوا میگیرید
مردو ميرن براي كنسرت ونوشيدني
سلام
به نظر من اول باید کل سریال پایتخت 5 را دید وبعد قضاوت کرد. با تشکر
متأسفانه در کشور ما هنوز نمیتونیم نقد منصفانه انجام بدیم، سکه همیشه دو رو داره و باید عادلانه نقد کرد، بارها در طول این 10 قسمت معایب و مزایای هر رفتار برخی از کاراکترهای داستان نشون داده شده، در داستان معضل رفتارهای ناهنجار اجتماعی و تربیتی ناشی از کوتاهی خانوادها در تربیت فرزندان مطرح شده، خیلی جالبه که در مورد سفر به خارج از کشور هم با طنز هشدارهایی دارن میدن که واقعا در کشوری مثل ترکیه دانستن اون باعث جلوگیری از مشکلات برای هموطنان عزیزی میشه که چه ثروتمند و چه متوسط به این کشور پا میزارن، به جایی که یکطرفه به قاضی بریم کمی صبر کنیم تا نتیجه داستان رو ببینیم، البته این عادت متأسفانه در مردم ما یک فرهنگ شده که باید در راه اصلاحش قدم برداشت.
آزادی آزادی آقا و قانون بقیه ش حرف مفته
این سریال ضد تولید ملی و توریسم داخلی هست و صنعت توریسم ترکیه رو تبلیغ می کنه امیدوارم مسولان صدا سیما واسه این خدمت به ترکیه حداقل پورسانت خوبی زیر میزی گرفته باشند
گذشت روزی که زورکی خلق رو ببرید بهشت....مشهد دو روز یک میلیون ترکیه یک هفته دو میلیون. از ارادت ما کم نمیشه به اما غریب اما با وجود امثال مافیا متحجر خراسان و هزینه ها چرا نرم ترکیه؟
نویسنده محترم نظرت چیه تلویزیونها رو بشکنیم تا مشکل گردشکری ما حل و گردشگری ترکیه زمین بخوره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
این تنها نظر نویسنده نیست بیشتر اونایی که در یکی از شهرهای مشهور کشور دارای مقام و بروبیایی هستند هم همین عقیده رو دارند.این شهر خیلی از تهران دور نیست.
توریسم داخلی کلی مشکل داره شما یک توالت هم گیرت نمیاد بری سفر
عيدي پول سباه براي سال كالاي ايراني موسسه اوج
ترکیه در اوایل انقلاب ازنظر اقتصادی طبق اظهارکارشناسان اقتصادی چند سال ازایران عقب بود ولی امروز ترکیه اصلا قابل مقایسه باایران کنونی باملتی فقیر نیست درحالیکه ترکیه نه نفت دارد ونه گاز ولی متاسفانه مسیولین عاقل ودلسوزدارد وبیگانه پرست نیستند ومیزان تورم وبی کاری بسیاراندک است برخلاف کشورما که به اندازه 50سال گذشته درآمد نفتی داشته ولی هزاران افسوس
همه نظرات و تحلیل ها و متن مقاله روخوندم ولی هیچکس متوجه نیست ساخت فیلم یا سریال در کشور خارجی مجوز های مختلفی نیاز داره و کارگردان و سایر عوامل اونقدر دستشون باز نیست هرکاری بخوان بتونن انجام بدن. حتما انتخاب اون شهر برای ساخت سریال به پیشنهاد خود ترکیه بوده و قطعا نظارتی روی فیلم برداری وجود داشته و به شرط تبلیغ زیبایی های شهر مجوز صادر شده.
من فقط نگرانم از اینکه شبکه یک سیما در مشهد ، فیلتر بشه!!!!
جالبه که موسسه اوج هزینه مالی رو داده.
شما به ياد بياريد. يك زماني بالعكس بود، يكي از بهترين مناطق توريستي دنيا بوديم.
ما چند تا سازمان و شركت براي تبليغات جذب توريست داريم؟؟
تحليلهاتون خوبه أما كهنه است. ٢٠ سال از اين دست حرفها ميشنويم.
درسته که از این سریال تبلیغ ترکیه شده ولی مشکل صدا سیما خیلی از این مسئله عمقی تره.عدم استفاده از فیلمسازان شایسته باند بازی و رابطه برای تولید مشکل اصلی است. برا همینه تمام سریالهای صدا سیما حول محورهای تکراری و عدم خلاقیت ژانرهای جدید میچرخه. سریالهای تکراری مذهبی تاریخی و خانوادگی که تکرار همدیگه و بعضی مواقع گپی بد یک سریال خارجی هستند. و عجیب و خنده دار اینه که بعد از مدتی خود صدا سیما از خودش قدر دانی هم میکنه.
آقای نویسنده تابناک یه آمار سفر به ترکیه قبل از سال 1397 میکردی بعد حرف میزدی
متاسفانه غیر از تبلیغ برای سفر به ترکیه دست اندرکان تولید این سریال تبلیغ هنجار شکنی و نفوذ فرهنگی بیگانه را در دستور کار داشتند و باعث تاسف است که صدا و سیما این سریال مزخرف را پخش نمود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
شما ناراحتی بزن شبکه های بیگانه مجبور نیستی ببینی خیلیم سریال مفرح و قشنگیه بخصوص اون قسمتی که تو دریا گرفتار شدن واقعا دست مریزاد به عوامل سریال
من سالهاست بجاي شمال كشور ، به تركيه و اذربايجان سفر ميكنم چون
- سواحل شمال به شدت كثيف و پر از زباله است
- كليه سواحل توسط عده اي به نام پلاژ اشغال شده و مردم عادي مجبورند براي استفاده از ساحل كه حق ملي انهاست به يك عده پول گردن كلفتي بدهند.
- سفر خارجي ارزانتر است و شهرها و طبيعتشان زيباتر و تميزتر
-به أزادي فردي احترام قايلند
سلام انتقاد مطرح شده می تواند درست باشد اما انتقاد اصلی برمسولان گردشگری است که نتوانسته اند از ظرفیت چهارفصل این سرزمین موقعیت مناسبی جهت رونق این صنعت مهم ایجاد کند حداقل خوبی پخش این مناظر و امکانات نشان از حد انتظار مردمی است که به ترکیه می روند .یعنی اگر می خواهید مردم به ترکیه نروند این نوع امکانات را ایجاد کنید.
خب زیباییهترکیه یک واقعیته . بعد هم شما نگران تبلیغ برای ترکیه نباشید چند ساله که شبکه جم این کارو شروع کرده و شبکه یک کار جدیدی نکرده . کسانی رو میشناسم که بواسطه دیدن سریالهای ترکیه از دهات به استانبول سفر کردن .
فوق العاده سریال مزخرفیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
شخصیتایی مثل شما بهشون میگم ایراد گیر بهانه گیر از درز دیوار ایراد میگیرن
نببین جناب نبین خب
اتفاقا هم خیلی خوب بازی کردن فیلم خوبیه و تازه ترکیه در مسیر پیشرفت هست و داره خودشو میکشه بالا منکه نرفتم ولی اونایی که رفتن خیلی تعریف می کنن چونکه واقعا تعریف داره ما هم می تونیم ترکیه رو الگو قرار بدیم و خودمون را بکشیم بالا ، ما مردم ایران یه کمی حسود تشریف داریم میگیم هیچکس نباید پیشرفت کند یعنی چشم دیدن پیشرفت دیگران را نداریم حتی در یک محیط کوچک مثل خانواده و اقوام و در مقیاس بزرگتر هم میشود ترکیه .
بابا قراره توقسمت بعد بالن را باد ببره سمت سوریه وسط داعشیها مجبورن تو شهر ادنا باشن . بازهم صبر و حوصله نکردی تابناک
تقصیر خودمان است . دایی من حدود سه سال پیش همراه دخترش از امریکا اومد ایران و رفتیم شیراز وقتی خواستیم بریم باغ ارم بسته بود ، حافظیه بسته بود ، سعدی بسته بود و ... بسته بود . فقط هم ما نبودیم ، توریست های چینی و ... هم بودند ولی به خاطر تنبلی مسئولان و یه مناسبت که هیچ ربطی نداشت همه جا را بسته بودند .
فقط رفتیم شاهچراغ که اونم با هزار بدبختی چون جا پارک نبود . کلا کوفتمون شد.
بسیار مردم بیماری هستیم.از هر چیزی نقد شخصی و نقد مغرضانه داریم.
آخه جساسیت به چی دارید!! ما فقط جساسیت به سفرهای زیارتی داریم چون اون موقع یاد فقرا میفتیم و اول باید تمام فقرای کشور رو سیر بکنیم بعدا اجازه سفر داریم و گرنه عده ای به ما خواهند تاخت که چرا با وجود این همه فقیر میرید زیارت ولی سفرهای ترکیه این فقرا ظاهرا وضعشان خوب میشود
ترکیه کشوری اروپائی ومتمدن است دیگرپنجاه سال پیش گذشته اکنون بیشتر درآمدکشورترکیه ازجذب توریست است درضمن اگرآنجانروندبقیه کشورهای اروپائی که به مابراحتی ویزانمیدهندآنوقت مجبورندبرونددرقوز...............وغیره بازهم شکرخداکه آنهاماراتحویل میگیرند،منکرواقعیتهانشویم هرچندوطن خودمانهم جای بدی نیست مشروط براینکه به توریست وطن هم همان احترامی که برای خارجیهاقائلندبرای خودمان هم قائل باشند.
بعضی فیلم های خارجی هم اینجور هستند، که تو یکشهر مثلا ونیز میگذرند، البته نمیدونم اونها پولی واسه تبلیغات گرفته اند
واقعا تبلیغ ترکیه به عنوان مقصد گردشگردی تو این سریال خیلی جلوه میکنه،ای کاش حداقل یکی از شهرهای خودمون برای ساخت این سریال در نظر گرفته میشد.
متاسفانه این پایتخت ۵ اصلا با ۴ قسمت قبلی کاملا فرق داره و فقط داره ترکیه رو تبلیغ میکنه در صورتی که کشور ما خیلی زیبا تر و تاریخی تر از ترکیه است اما ما با تنگ نظری باعث فرار گردشگر خارجی و حتی داخلی میشویم .
خجالت آوره که تریبون ملی مملکت با هزینه بیت المال ساعتها در اختیار تبلیغ برای توریستهای کشور نرکیه قرار داره. این حمایت از تولید داخله؟؟
سال 1355 خورشیدی ایرانی رفتم کشور ترکیه از طرف کارخانجات قالیبافی راوند کاشان که بعلت کمبود کار گر در ایران کار گر ترک مسلمون بیاورم و 200 کار گر آوردیم ایران با روزی 2 دلار و شام و ناها ر هم بدهیم !!!!!در ترکیه برای ما جایزه و رشوه و پورسانت میدادند تا ما کارگر ان بیشتری ببریم ایران و چه مهمانی های مفصلی و چه هدیه هائی که دو دستی تقدیم ما میکردند و حاضر بودند از حقوق انها هم مقداری بما شتلی بدهند !!! اما حالا را بگو ؟؟؟ خاک بسری نیست ؟؟ باید دلار بدیم و عزت و آبرو و برویم اونجا فیللمبازی کنیم !!!
کم کم رفتن ادانا بعدشم سوریه
بسمه تعالی
وضع اقتصادی ترکیه از زمین به آسمان رفت شماها کجا و ترکیه ای ها کجا.
یک شب هتل در کیش حدودا یک میلیون تومان برابر با تور ۴ روزه ترکیه ، اول شرایط سفر ارزان در ایران رو مهیا کنید بعد بگید مردم نرن ترکیه
آینه چون عیب تو بنمود راست خود شکن آیینه شکستن خطاست
بنظر بنده تمام اونهایی که پول مملکت را میبرن میریزن جیب اردوغان داعشی دارن بزرگترین خیانت درحق ملت ایران میکنند.
اولا اردوغان با این پولها بچه های ما را تو سوریه و عراق با سوسکهای داعش هدف قرار میده. دوما صنعت توریسم ما دچار آسیب جدی میشه. از طرفی هر روز خبر توهین به مردم ایران از طرف این ماموران ترکیه منتشر میشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
از کجا تشخیص دادی اردوعان داره ایرانی ها رو تو سوریه می کشه؟
حمایت های دولت اردوغان از ایران برای دور زدن تحریم ها رو چی میگی پس؟
ترکیه کشور همسایه، مسلمان و مدرنی است. واقعا خوشحالم که کشوری چون ترکیه در همسایگی ماست.
احتمالا پيشنهاد تابناك براي سفر كوه هاي قنديل و أربيل و سليمانيه هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
اونها هم از تو بهترند
بمیرم برا شما که خودتون نمیرید ترکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
ترکیه؟! مسئولین میدن آمریکا و جزایر هاوایی و فرانسه و از اونجا سوغات میخرن ترکیه مال مردم عادیه.
تابناک این فیلم اتفاقا در چند مورد داره مضرات سفر به یه کشور خارجی رو نشون میده، از زورگیری بهتاش و حالا هم مشکل بالن و احتمالا در ادامه حملات تروریستی.
مگه رفتن به ترکیه چه اشکالی دارد زندانی که نیستیم
این سریال حقیقت جامعه رو نشون میده.تازه از جاذبه های ترکیه هم سر سوزنی نشون نداده.چی میگین داره تبلیغ میکنه.برید ببینید دنیا چه خبره.اتفاقا سریال با هشیاری کامل سعی در درست کردن اشتباهات فرهنگی ما داره.
سوال من اینه که چرا از بازیگرای ترک استفاده نشده؟ همشون یه عده فارسن که دارن به زور با لهجه وحشتناک سعی میکنن ترکی حرف بزنن
پاسخ ها
گلنواز
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
کوتاه بیا دوست عزیز.رفتن تو ترکیه فیلم برداری کردن
در آینده متوجه خواهید شد داستان به گونه ای است که حتما می بایست خارج از کشور باشد!میتوانید در ویکی پدیا پایتخت۵ را بخوانید!!!وقتی باید خارج از کشور باشد طبیعی است که به شرکت های حمایت کننده ترکیه نیاز داشته باشند!ترکیه اخیرا ناامن بوده و داعش...
.شما دیگه شورشو در اوردید ... تا ی فیلم خوب میسازن چشم ندارید ببینید..مگه عصر حجر ک مردمو از دیدن این فیلم خوب محروم میکنید...ملت ایران خودشون شعور دارن... خوب و بد بهتر از شما میفهمن...لازم نیست براشون تعیین تکلیف کنین!!! درضمن شما هایی ک چشم ندارید یه فیلم خوب ببینید خواهشا یکم فرهنگ داشته باشین و ظرفیت
چرا همه چیو با هم قاطی میکنین؟یه جوری نوشتین از سازمان های ترکیه ای تشکر کرده انگار که سرمایه هل ی ملی کشور و داده دست ترکیه.همیشه از دست اندر کاران یک برنامه تشکر میشه.این سازمانها هم در فیلم سهیم بودن.بعدشم چرا به نکات مثبت فیلم توجه نمیکنید؟ اینهمه با مسئله ی مهاجرت,ازدواج زود هنگام، قضاوت بیجا،دخالت نکردن در زندگی مردم، زود عصبانی شدن ، منفی نگری ،و.... مخالفت کرده بعد شما گیر بدین که رفتن ترکیرو تبلیغ کنن.من بارها دیدم تو یه فیلم آمریکایی میرن نروژ و ایتالیا انگلیس و... از زیباییها و جاذبه های اون کشور فیلم میگیرن.اینها به معنای تبلیغات نیست.قرار نیست که نشون بدن اینا رفتن تو ی یه کشور خیلی بد و بدرد نخور!! دارن جریان زندگی یک خانواده رو نشون میدن.حالا یه سفرم رفتن. سریای قبل درباره ی شهر های شمالی خودمون ،تهران و مشهد بودن.
اتفاقا مهمترین پیام این سریال کم توجهی دولت به صنعت توریست ایرانه باور کنید اگه ایران بخواد رو صنعت توریست سرمایه گذاری کلان کنه بیشتر از نفت می تونه درآمد کسب کنه و تمام بازار منطقه رو بهم می زنه چون ایران از لحاظ جاذبه های گردشگری، تاریخی و فرهنگی از تمام کشورهای منطقه غنی تره واقعا افسوس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
بله واقعا اگر دقت کنید اکثر مدیر و مسیولان دولتی برای عید تشریف می برند اروپا و خارج کشور تفریحشون میکنن و بر میگردن و مردم می مونن و ترافیک جاده چالوس و تهران قم و بقیه، خودشون فکر کردید که میان تو ترافیک جاده چالوس گیر می اندازند یا تو جاده های مرگ کشور تردد کنند ؟ نه جانم
واقعاٌ این کار خیانت به کشوره، یه مشت آدم دلقک که دیگه کف گیرشون به ته دیگ خورده، اسپانسر ترکیه ای جذب کرده اند و در سالی که حمایت از کالاهای ایرانی نام گذاری شده، مملکت را فروخته اند، من خیلی ناراحت شدم، آقایان ناظر، پس این پولی که به شما می دن بابت چیه؟ فقط نگاهتون به پاچه شلوار و موی سره!!! صدا و سیما دقیقاٌ مثل این شبکه های دو زاری ماهواره ای شده
پاسخ ها
خطاب به ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
بی تربیت
فوقش انسان ۱۰۰ سال عمر داره فکری واسه بینهایت سال و ابدش بکنه تموم این النگی جات توریستی دام شیطانه خوبم داره مدیریتش میکنه من سواد و تخصص فنی دارم بلطف خدا ازش خواستم هرچی کرمشه ولیاقتمه لطف کنه از دنیا به لذتهای حلالش در حد تعادل ولی از آخرت بیحساب بهم عنایت کنه خدامیگه از شیطان دوری کن ما دستشم ماچ میکنیم ازینو ازون قرض میکنیم یا پیشخور میکنیم بریم ترکیه خرج الواتیشونو بدیم خودشونو بچسبونن به اتحادیه اروپا اینا همش بیخوده.تمام بدبختی بشر از دنیا دوستیه اگه از بعدش خبر داشتیم مسأله کاملا حل بود.مشکل از بیخبری کامل ماست چون خودمون نخاستیم خبردار شیم نمیخایم و نخاهیم شد.متشکرم از زحمت همه دوستان‌
راست میگه تابناک،آخه ما عادت به قصه خوردن همه ممالک رو داریم. روزی ده بار باید تصاویر جنگ و بدبختی همنوعامونو ببینیم با اخبارهای تکراری و تاریخ گذشته،حالا پایتخت داره چشم و گوش مردم سربزیر رو باز میکنه!آخه طفلک مستضعفا ماهواره که ندارن بعد هوس میکنن پا میشن میرن اونجا!!!!؟؟؟
هر چیزی نشون بدن یه ایرادی روش میذارین و جوری تحلیل میکنید که بد جلوه بدین . سریالهای دیگه داخلی رو ببینید چقدر بیمایه شدن . فکر میکنید چرا؟ بخاطر همین تحلیلای آبکی و عجول و برگرفته از نگاه بسته و بیمار
حالا یه سریال کا اینقدر موفق ظاهر شده را دارین با پتک ضربه فنی میکنین . انگار هیچ کس از جاذبه های گردشکری ترکیه خبر نداره و این سریال همه چشم و گوشها را باز کرده . واقعا این دیدگاه احمقانه را بزارین کنار دیگه همه میدونند ترکیه چی داره چی نداره . واقعا پایتخت پنج یکی از بهترین سریالهای بعد انقلاب بوده پس لطفا حمایت کنین و با طرح موضوعات جانبی و از رو حسادت باعث انحراف ذهن ملت نشوید
چطوره که ، گناه کردن و دیدن بدن لخت نامحرم در ایران بده ولی تبلیغ همین کارها توی کشور ترکیه خوبه ، اون هم از طرف رسانه ملی ؟چطوره که صدا و سیما همین تبلیغ رو هرگز برای کشور های دیگه نمیکنه ، ولی به ترکیه که میرسیم یهو ایران یکپارچه باید زیر بمباران تبلیغاتی ترویج بی بندوباری در سواحل ترکیه قرار بگیره ؟اون هم در سکوت مسئولین گرامی ، چطوره که این همه سال تحریم رو تحمل کردیم ، بخاطر رعایت نکردن حجاب و مسائل اخلاقی و حتی بخاطر برپا کردن مجالس مختلط در داخل کشور بسیاری از هم وطنان رو مورد پیگرد قانوتی قرار دادیم ، ولی امروزه رسانه ملی کشورمون مبلغ همین رفتارها در کشور ترکیه شده ؟ چطوره که در سالی که شاهد این همه فشار اقتصادی و معترضین اقتصادی بودیم، رسانه ملی کشور عوض اینکه ساده زیستی و قناعت رو تبلیغ بکنه شده بنگاه تبلیغاتی کشوری که هرگونه گناه و مراکز فساد در اون آزاده و دیدن این همه تناقض در حرف و عمل ، دیدن این همه اختلاف نوع زندگی برای مردم محروم معترض ، دیدن این همه زرق و برق و "آزادی" در کشور همسایه در صورتی که در کشور خودمون یه وقتایی حتا اجازه برگزاری کنسرت های مجاز داده نمیشه ، میتونه مردم گشنه رو بیش از پیش ناراضی کنه . مگه ایران مستعمره ترکیه است که وقتی به ترکیه میرسیم تمام ارزش هایی که بخاطرش این همه تحریم رو تحمل کردیم به یکباره کنار گذاشته میشه ؟ از کی تاحالا کشور ترکیه تبدیل شده به منطقه مجاز از نظر اخلاقی که رسانه ملی داره زندگی به سبک ترکیه ای رو تبلیغ میکنه ؟؟؟ اگه قرار بود گناه و فرهنگ بی بندوباری غربی ازاد باشه پس خودمون تو کشور خودمون بهتر بلد بودیم این اعمال رو انجام بدیم ، حداقل از نظر اقتصادی نه تنها ارز خارج نمیشد بلکه ایران صدها برابر از ترکیه گنجایش جلب توریسم رو داره ! خصوصا اگه رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران قراره مروج بی بندو باری و سبک زندگی غربی در کشور ترکیه باشه !
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
شما از صیغه هم نقد بنویس که بساط خانواده ها رو برچیده ، بعد " دیدن تن و بدن نامحرم رو نقد کن!
اگه قراره صدا و سیما مروج "آزادی های غربی" در کشور ترکیه باشه پس حداقل با خود غربی ها ارتباط برقرار کنیم و مستقیما بریم سراغ خودشون ، نیازی به دلالی ترکیه نیست ، بهترین سواحل رو کالیفرنیا داره ! اگه قراره تحریم و فشار اقتصادی رو تحمل کنیم بخاطر ارزش های اخلاقی / اسلامی پس چرا صدا و سیمای جمهوری اسلامی داره تبلیغ مسافرت و زندگی در ترکیه غرب زده رو میکنه ؟ پس چی شد ارزش ها ؟ مگه ما بخاطر ارزش ها این همه سختی رو تحمل نمیکنیم ؟ ارزش ابراهیم تاتلیسه ؟؟؟ اینه ارزش های ما ؟؟؟
دیشب پسرم از وحشت سقوط بالن خوابش نبرد ومن فهمیدم همه چیزوهمه کس فقط در ایران امن است خدا خیرتان بدهد که وافعیت کشور ترکیه را نمایش دادید ؟!!!!
پاسخ ها
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
بی عقلی خودته جانم
واقعا سریال جالبیه ما که کلی از دیدنش لذت میبریم عالیییییی
اون عزیزانی که دارن به سریال زیبای پایتخت که ازنظرمفهوم هایی ریزی که داره درنوع خودش جالبه و زیبا..باید عرض کنم که قرار تو ادامه فیلم به مسئله داعش پرداخته بشه اگه میرفتن شمال ترکیه به جای جنوبش خوب اون جا که خبری نیست....داستانش اون وقت چی میشد این فقط یه فیلمه
اصلا فک کرده بودید.....تورو خدا یکم سنجیده حرف بزنید
.انتقاد های بی مورد هم حدی داره
این فیلم فقط فقط تبلیغات کشور ترکیه است وهیچ محتوای دیگری ندارد
طبيعت تركيه در مقايسه با طبيعت شمال ايران هيچه
هر چی باشه اونور بهتره همه چی تروتمیز ، سرجای خودش ، کلا میری لذت میبری آرامش میگیری برمیگردی
باسلام الحق که حرف دل ما را گفتی، رسانه ای که خودش باید متعصب ترین رسانه برای ملی گرایی باشه بابی غیرتی و بی شرفی کامل داره تبلیغ هتلها و گردشگاههای ترکیه رو می کنه
سریال پایتخت نشان داد ک در این سالها ترکیه پیشرفت کرده وما عقبگرد کرده ایم
آینه چو بنمود خطای تو راست
خود شکن آنروز آینه شکستن خطاست...
منظوراز آینه کشور ترکیه و کشورهایی است که بدون نفت وگاز و منابع پولساز زیرزمینی کشورهایی به این زیبایی و با آینده روشن برای مردمشان ساخته اند.
ضمنا این سریال باعث شد ما هم ماهواره را خاموش کنیم و حتی تکرار سریال را در طول روز ببینیم و با خانواده بخندیم و همه هم راضی و بی خیال ناراضی . حالا یک عده بگند این سریال عین بی کلاسی و فلان و بهمان بود ما که دیدیم و زیبا بود از کلیه عوامل ساخت آن تشکر می کنیم..
گیریم که تبلیغ سفر مردم به ترکیه باشد اگر این گونه است که بازم به نفع کشور است عوارض خروج 250 تومنی مگه از هر نفر نمیگیرید این خودش کلی درامده.

تابناک بهتره دیدگاهش رو عوض کنه ، از این دید هم میشه نگاه کرد به قضیه که تو این سریال چرا سواحل ترکیه تر و تمیز و بدون زباله است و آسمان شهرشون آبی رنگ؟ چرا مثل شهرهای ایران خیابان های ترکیه انباشته از ماشین شخصی و ترافیک شدید نیست؟
چرا ایران اندازه ترکیه خواستگاه گردشگران خارجی نیست ؟
پخش قسمت ترکیه این سریال سوالات زیادی تو ذهن مردم ایجاد میکه و تفاوت های ایران و ترکیه رو می بینند و باهم مقایسه می کنند.

حالا ایران در خیلی مسایل و جهات از ترکیه سر تر است از نظر علمی و تکنولوژی و سایر موارد سرتر است. ولی از نظر نظافت شهرها و زیبایی شهرها و حفظ محیط زیست و جنگل ها و دریاها و جذب توریست ها و درامدزایی از طریق توریست ها از ترکیه خیلی عقب است.
ترکیه چکار کرده که استانبول که هم اندازه تهران جمعیت داره دود گرفته و سیاه شده زیر آلودگی هوا نیست؟
اونا هم مترو دارن ما هم داریم اونا هم اتوبوس تاکسی دارن ما هم داریم پس مشکل در کجاست؟؟؟؟
بابا شما که با این مقاله دل همه را بردین و هر آنچه که مردم نمیفهمیدن و از دنیای خارج خبر نداشتن به آنها فهموندی. چیزی نگو مردم می فهمن ها.
چرا ما نمی خواهیم به آثار مثبت و یا منفی موقعیت جغرافیایی یک کشور برای آبادانی و پیشرفت و یا آثار مخرب آن برای پسرفت و عدم توسعه توجه کنیم شما یک نیم نگاهی به موقعیت جغارافیایی کشورمون ایران توجه کنید که در کجا قرار گرفته و توسط چه کشورهایی قرار گرفتهدر یک طرف کشور بی ثباتی مثل عراق که از قبل از صدام هر هفته یک کودتا رخ می داده تا حمله صدام به کشورمون و... مرزهای شرقی را دقت کنید افغانستان با همه خوبی هایش حتی نا امن ترین استان پاکستان در مرزهای ما قرار دارد با این اوصاف چه انتظاری دارید. انتظار دارید مثل ترکیه که سایه فرهنگ اروپا بر آن سیطره دارد و سال هاست به دنبال ملحق شدن به اتحادیه اروپاست . ترکیه هم مرز اروپاست و لذا نیازبه تبلیغات برای جذب گردشگر خارجی هم به آن معنا ندارد همچنانکه فرانسه یا آلمان هم نیاز به تبیلغا از باغ و بوستانهایش برای جذب توریست ندارد , یک کلام ختم کلام ترکیه در جوار اروپا قرار دارد و ایران در موقعیت جغرافیایی کاملا متفاوت از ترکیه .
واقعا واسه این به ظاهر تحلیلگر متاسفم. تنابنده داره به تنهایی بار طنز رو توی این کشور به دوش میکشه. شاید به برخی از مسوولان بربخوره ویه قدمی بردارن اونوقت تحلیلگر این مطالب توی ظاهر صحنه های فیلم گیر کرده!! خوبه مثل مهران مدیری با کت وشلوار شیک چند میلیونی و ساعت چند میلیونی و .... بیاد حرف از فقر تو مملکت بزنه و اینجوری طنز بسازه؟ فقط میتونم بگم متاسفم واسه نویسنده این مطالب و اونایی که سریعا با خوندن مطالب بیهوده و مزخرف ایشون آتیش میگیرن.
ترکیه عشقه.
من عاشق ترکیه شدم.حتما میرم.شمال ایران در مقابل ترکیه دهاته.
یکبار به غلط آدانا گفته شد در حالیکه مناظر فیلم مربوط به آنتالیا می باشد حتی دقت کرده باشین پلاک ماشینها هم ۰۶ است که متعلق به آنتالیاست نه آدانا
درود بر مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) که با پایه گذاری ترکیه ی مدرن این میراث زنده و بالنده رو برای ملتش به جا گذاشت.
به همه این موارد نمایش دادن زن ایرانی بدون حجاب ( عضو سابق شبکه جم ) و مشروب خوردن تکنسین بالن و نمایش اون رو هم اضافه کنید !!!
از مزخرفات این سریال استفاده از بازیگران خردسالی است ک فقط نقش مجسمه دارند درحالی ک ما کلی بازیگر خردسال لایق دارین
سلام بر همه هموطنان عزيز
سال ١٣٩٧ بر همه شما عزيزان مبارك
من يك دختر ٧ ساله دارم كه ديشب از شدت ترس
( ديدن دقايق آخر فيلم پايتخت ) دست به گريه گذاشت.
واقعا من نميدانم ما براي چه بايد فيلمي بسازيم كه يك بچه وحشت كند.
پاسخ ها
یک پدر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
فوق العاده زیبا و واقع گرا ساختند!
شما خانوم محترم بیمسئولیتی خودت رو به پای پایتخت میگذاری؟؟؟؟یعنی عقلت نمیرسه که
چی برای بچه شما خوبه ؟؟؟
گیرم تلویزیون بمب گذاری نشون بده یا فیلم اکشن و جنایی بچت رو تا ساعت دوازده باید کنار خودت بنشونی ؟؟؟ جمع کنین این ساده انگاریها رو ! خجالت داره به خدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
اولا بچه شما باید کارتون ببینه دوما اونوقت شب چرا بیدار بوده اونوقت
آبو بریز همونجا که ....
در قسمت بالن اتفاقات وحشیانه ای رخ داد -انجا که به دلیل کوته فکری - جندنفر به وحشیانه ترین شکل بامشت ولگد به جان سالم ترین وشریف ترین نفر جمع شون هجوم میبرن واز هرطرف مشتی و لگدی و فحشی نثار یکی از اعضاء خانواده شون میکنن-از اون بی شرمانه تر جایی که جنازه میزبانشون رو که بدلیل ترس از زدوخورد این ادما تو بالن که هیچ راه فراری هم ازش نیست سکته کرده برانجات خودشون به دریا میندازن-به عنوان یه ایرانی خجالت میکشم اگه روزی این قسمت خارج از ایران پخش بشه
پاسخ ها
مالال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
چقدر خشونت از قلب بد خواه و بی ادبانت و سخنت موج میزنه . خیلی افراطی هستی مواظب خودت باش
حیف که مردم ما قبل پایتخت نمیدونستن کشوری به نام ترکیه با اون همه جاذبه گردشگری وجود داره. مردم رو چی فرض کردین؟ بده بدونن خارج کشور چه خبره؟ بده مقایسه کنن و به فکر کشور خودشون بیفتن که با این همه منابع زیرزمینی و.... نمیوتونه حتی مردم کشور خودشو تو کشور نگه داره؟ این سریال چیزی جز تلنگری به مسئولان به ظاهر به فکر مردم کشور نیست. ..
نوروز امسال آمار سفر به مشهد مقدس به صورت معنا دار و چشمگیری کاهش یافته و آماری که اخبار 14 شبکه یک امروز دوازده فروردین اعلام کرد از نظر تعداد مسافر مشهد در رده هشتم قرار داشت و از طرفی آمار سفر به ترکیه وسایر کشورها علی رغم افزایش چند برابری هزینه خروج ، بسیار بیشتر از سال های قبل بوده است. این نشان می دهد که مردم نه توجهی به سریال پایتخت دارند و نه تحلیل های آبکی تابناک و تبلیغات صاحبان تلویزیون.
ملتی که کعبه امالشان رفتن به یک کشور نژاد پرست فاشیست جنایتکار باشد باید هم حال و روزشان بهتر از این نباشد ترکیه با پول توریستهای ایرانی مشغول جنایت و کودک کشی در عفرین سوریه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
احسنت متااسفانه کوتاهی مسئولین در پیشرفت کشور مسبب این توجه عجیب مردم ایران به کشوری است که پر است از قتل و خشونت علیه زنان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
نیروهای تجزیه طلب عفرین که توسط آمریکا و اسراییل تجهیز شده بودن منظورت ؟
دست بچه های پایتخت 5 درد نکنه زیباترین سریال نوروزیست.
من بچه انزلی هستم و قابل توجه بچه مذهبی ها بسیار هم علقه ی مذهبی دارم لطفا فوری انگ نچسبونین
والله شهر من یک زباله دانی بزرگ شده و نماینده ی محترم و شهردار گرامی کاری نمی کنند.
والله انقدر شهر من زیباست که اگر دولت برنامه ریزی درست برای آن می کرد شهر های سوریه پیش آن کم میاوردنند.

این سریال یک مدیریت شهری درست رو به تصویر کشیده دستشون هم درد نکنه
دوستان تالاب زیبای ما داره خشک میشه هیچ احدی هم ککش نمیگزه . جوابهای مهمل میارن
( طنز ) میگن قسمت بوده و هزار حرف نامربوط
چقدر درختها رو بریدند و چقدر با رشوه مسئله حیاتی تخریب و نقصان محیط زیست رو ماستمالی کردند

بعد این مقاله ی بیمحتوا رو مینویسید؟؟؟
مگه من شمالی یا اون اهوازی بیچاره رو میتونین گول بزنین ؟؟؟ ما تو بطن مسئله هستیم

پس چرا باید بعضیها تا این حد عناد کنند؟؟؟
جدا تا این حد واهمه دارین از پایتخت 5 که مبلغ توریسمه ؟؟؟
آخه برای توریسم داخلی هم که میتونه اشتغال زایی داشته باشه برای جوانان بیکار شهر من که به الکل رو آوردن کوتاهی کردین!!!

من نویسنده ی مقاله رو دعوت می کنم که انصاف پیشه کنه و عوض موج الکی انداختن
از گیلان ویران تصاویر و زخم نوشته هایی برای مردم و مسئولین عزیز ارائه بده
شاید اینطور دلشون سوخت کمی جارو و نیروی انسانی به گیلان اعزام کردند!!!!!
وقتى سواد سينمايى نداريد ننويسيد در ضمن كمى صبر كنيد تا بفهميد پيام سريال درست بر خلاف نظر شماست
ولکر بابا :))
متاسفم برای موسسه ارزشی اوج که هزینه بیت المال رو ریخت بپای تبلیغ ترکیه . و اشاعه بی ادبی ها و موسیقی های تاتلیس و ترویج در رسانه ملی . آیا این گل بخودی نبود
باید بجای این حرف ها صنعت توریسم کشور خودمون رو تقویت کنیم چرا باید سفر به کیش یا مشهد ار سفر به ترکیه گرونتر دربیاد؟!
کلا هدف اصلی سریال تبلیغاته از اوردن بازیگر چینی به سریال گرفته تا تبلیغ نام شرکت روی تریلی ارسطو درقسمتهای پیش و امسال هم شاهکار خیانتو به حد اعلا رسوندن به صورت کاملا رسمی دارن تبلیغ سفربه ترکیه رو میکنن ظاهرا موضوع فیلم براساس گردشگری ترکیه نوشته شده و همموندسرکاریم
خیلی بد ساخته شده، این یک سریال سنتی و فرهنگی هست نه فیلم توی سینما که یه سری ارازل بی بند و بار فقط میرن تماشا می کنن...حالمون بهم خورد از این قسمتی که توی ترکیه بود مشروب خور خالکوبی شلوارک دار نجستی اَه اَه! ....واقعا ترکیه خیلی نجست هست من اگر مسئولی چیزی بود میرفتم یه عده ارازل ایرانی رو اونجا می کشتم تا بقیه حساب دستشون بیاد دیگه نرن!....دولت نباید ویزای ترکیه نمیداد به کسی !
بنظر من سریال پایتخت 5 بسیار جذاب و هیجان انگیز شده و باعث شده بینندگان اوقات خوشی بگذرانندولی 2ایراد اساسی دارد 1_تشویق به ازدواج کودکان که کار بسیار سخیف و بدیاستوواقعا شرماور است و دومی نامگذاریهای نامناسب با تشکر
از دست این صدا وسیما.این جور از کالای ایرانی حمایت می کنند؟همه چیزمان به هم میاد.مسئولین،مردم،صدا و سیما و...ای کاش روزی 5 دقیقه فکر می کردیم و بعد حرف میزدیم و رفتار میکردیم.
زنده باد ایران.
اي خدااا
چرا بچه بچه حرف ميزني؟
این نشان میده ترکیه بهشتیه برای خودش بجا انتقاد به سریال مسئولین کشور زحمت بکشند یه تکانی به خودشان بدهند و اوضاع مملکت را سر و سامان بدهند
گویا نویسنده این متن انتقادی ، لذت دنیا گردی و رو حق مردم متوسط و فقیر نمیدونه و این لذت و شایسته قشر ثروتمندو اختلاصگر میدونه و باز هم قصه همیشگی، تاوان بیلیاقتی مسئولان در جذب گردشگر و پویا کردن اقتصاد و بازهم باید قشر پایین تر بدن وای به تو آقای نویسنده که با شاد شدن مردم تو این همه ناخوشی مخالفی.با وجود همچین افکاری کاملا واضحه که شبکه های ما توان رقابت با من و تو و جم رو ندارن.آقای نویسنده التماس تفکر.
ایران دلسوز خیلی کم دارد
ای کاش یک بار دیگه فیلتر می شدی
آدانا شهر متوسطی در ترکیه هست.مردم آن متدین و مهربان و خونگرم هستند.مردم آک دنیز مثل مردم جنوب خودمون هستند.درآمد سرانه مردم ترکیه بالاتر رفته است.بهتر است مردم ترکیه را تشویق کنید از ایران زیبا دیدن کنند.بهتر است هتلهای زیبا در ایران ساخته شود.بهتر است از بخش خصوصی در گردشگری حمایت شود و ساز و کارهایی برای موانع سفر به ویژه از بعد فرهنگی فراهم گردد.تدین یعنی ایجاد شغل از طریق گردشگری برای ملت ایران.زمانی ایران آباد می شود تابناک به جای حسادت ما نیز وارد رقابت شویم.ایجاد منطقه گردشگری برای خارجی ها و تصویب قوانین برای آن مناطق می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.قطعا یک خارجی مسیحی که برای برگزاری دعای ندبه نمی آید و یا همه علاقه مند به باستانشناسی نیستند! بهتر است رقابت کنیم نه حسادت.
آدانا شهر متوسطی در ترکیه هست.مردم آن متدین و مهربان و خونگرم هستند.مردم آک دنیز مثل مردم جنوب خودمون هستند.درآمد سرانه مردم ترکیه بالاتر رفته است.بهتر است مردم ترکیه را تشویق کنید از ایران زیبا دیدن کنند.بهتر است هتلهای زیبا در ایران ساخته شود.بهتر است از بخش خصوصی در گردشگری حمایت شود و ساز و کارهایی برای موانع سفر به ویژه از بعد فرهنگی فراهم گردد.تدین یعنی ایجاد شغل از طریق گردشگری برای ملت ایران.زمانی ایران آباد می شود تابناک به جای حسادت ما نیز وارد رقابت شویم.ایجاد منطقه گردشگری برای خارجی ها و تصویب قوانین برای آن مناطق می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.قطعا یک خارجی مسیحی که برای برگزاری دعای ندبه نمی آید و یا همه علاقه مند به باستانشناسی نیستند! بهتر است رقابت کنیم نه حسادت.
حق حساب خوب گرفتن خو
هركي بيشتر بده برا اون تبليغ ميكنن
كه در اصل باعث باني اين حركت خود خود شماييد
با اين تنگ نظري و نگرش قرون وسطايي تون دارين ضربه ايي برزگ به دين و اقتصاد اين مملكت مي زنيد
ماموريت
تا الان که این سریال پخش نمیشد چرا ترکیه انقدر در جذب توریست موفق بود ؟ تابناک طوری حرف میزنه انگار این سریال تبلیغ یک کشور بی نام و نشان برای جذب توریست میکنه ؟شما تو همین اسفند گذشته .قبل پخش سریال عمرا میتونستی تور ترکیه تو ایام نوروز پیدا کنی .... حقیقت تلخیه که ما طبیعت و اماکن دیدنی خیلی بهتر از ترکیه داریم از شمال کشور تا جنوب از شرق تا غرب ولی متاسفانه عدم مدیریت باعث میشه که مردم سرمایه کشور رو ببرن جاهای دیگه خرج کنن چون تو این مملکت هنوز تو برپایی یک کنسرت موندن..هنوز بین راه سرویس بهداشتی تمیز پیدا نمیشه... هتلها با کیفیت پایین تر وامکانات افتضاح گرون تر از هتلهای ترکیه و روسیه و دبی و تایلند هستن .. پروازهای داخلی امنیت نداره ... و اخرین شاهکار امسال این که گشت ارشاد ساحلی داریم .... گوش از گوش مسولین و ناله اگه ناله مردم باشد انچه به جایی نرسد فریاد است
وای که چقد حسودین مردم دلخوشی که ندارن یه سریال قشنگم گزاشتن شما ایراد بنی اسراییلی میگیرید
مجموعه تعطیلات رویایی شبکه2 هم جزیره کیش رو تبلیغ کرده.
شهری که خانواده نقی وارد آن شدند و تنها در یک سکانس از سریال از آن بعنوان آدانا نام برده شد در واقع آنتالیا و هتل 4ستاره ارزان آن که محل اقامت آنها بود هم سندر میباشد. هومن حاج عبداللهی(رحمت) در یکی از برنامه های زنده که ویدئوش در آپارات موجوده خاطراتش رو از ضبط پایتخت5 گفته. منتها بخاطر حساسیت مسئولین نسبت به اسم آنتالیا در حد پاتایا!!! اسم واقعی شهر رو در سریال نگفتند. در ضمن آدانا نزدیک مرز سوریه است و خانواده نقی در مناطق اشغالی آن توسط داعش گرفتار میشوند.
مهمنر از همه احساس آزادی
چرا باید از نشان دادن واقعیت ناراحت باشیم.در ایران حتی قدم زدن در خیابان هم عذاب آور است بعنوان مثال حتی پوشش ما هم زیر ذره بین است انگار که ملت شعور ندارن که نوع پوشش خود را انتخاب کنند.
خوب به مردم بگین نرن ترکیه ،مثل مقامات مملکت برن امریکا و انگلیس و کانادا و فرانسه و برا فرزنداشون اقامت و شناسنامه اروپایی و ژن خوب و غیره دست و پا کنن
پوشش و لباس مردم ( نه همه ) اصلا مناسب و شأن يك ايراني نيست.
ما نيايد به خودمان اجازه بدهيم كه با هر لباسي در خيابان ظاهر شويم .
و تصور كنيم اين كار در تقابل با ازادي ما است.
به نظر من از یک زاویه دیگه هم میشه به مسئله نگاه کرد اونم اینه که دست اندرکاران سریال میخواستن نشان بدن مردم ترکیه که یک روز ارزو داشتن تو خیابان های ایران بخوابن امروز با مدیریت صحیح چه قدر پیشرفت کردن و سو مدیریت در کشوری با امکانات ما چه طور مردم کشورمان را مشتاق دیدن کشورهای دیگه کرده
با عذر خواهی از عزیزان هم وطن!
در مورد گردشگری ایران باید عرض کنم که
کلیه ی مستراح های بین راهی وطنی پر است از .....پوشک بچه و راههای ان گرفته
من این را در مقاله ی یک امریکایی خواندم که از مهمان نوازی بسیار ایرانیها تعریف کرده بود ولی از عدم امکانات و .. انتقاد!
حرف حق رو باید از زبان گردشگران شنید

لطفا عوض انتقاد صنعت توریسم بر پایه" بهداشت شخصی و عمومی و محیط زیست "برنامه ریزی کنید کلی شغل درست میشه

ضمنا خانواده ی نقی و کلیه ی دیالوگهای انها بسیار حقیقی و مشکلاتشات مشکلات روزانه ی مردم ماست

اما کی باور داره که ماجرای سریال دیوار به دیوار واقعا اتفاق بیفتد و ..... پس انتقاد غیر واقعی نکنیم

یک مقدار منصف باشیم
تمام راهها و ابهای ایران پر هست از کیسه فریزر و پلاستیک

پس باید فراموش کنیم که هنر نزد ایرانیان است و بس

ما خیلی تولید آشغال می کنیم
بانوان ما
به بچه ها یاد نمیدن که محیط زیست مثل فرش خانه شان هست
بعضی از خانواده های عزیز پوست خیار و گوجه و تخمه ای که تناول کردن همان جا رها در محل رها می کنن!!!!!

ترکیه بهداشت بالاتری به نسبت ایران داره باید قبول کنیم

بخشی از مردم ما تو بدیهیات مثل بهداشت شخصی موندن
هنوز مشکل شپش داریم تو مهد کودک

نمازخانه های ما بوی جوراب نشسته میده
در صورتیکه النظافه من الایمان
ولی در کشورهای همسایه گویا بیشتر به این بوزدایی توجه میشه
اینها و هزاران نکته ی دیگه نیاز به کار فرهنگی داره که مسئولین عزیز بدون تعصب باید بپذیرن

ما خیلی کم کاری کردیم الحق

حتی در دین
گردشگری ایران خیلی ضعف داره از جمله هزینه بالا برای مردمان قشر متوسط در صورتی که هتل های ترکیه در طول یک هفته با هزینه ای که دریافت می کنند خدامت خیلی بیشتری میدن، دوم گردشگری ترکیه مدرن شده ولی ایران سنتی هست، ما لوازم تفریحمون حداقل 20 سال عقبه ما فقط می گیم میریم مردم ترکیه اما نمی پرسیم چرا؟
تا الان چیزی برای تبلیغ کردن نداریم که بخواییم تبلیغش کنیم
این کار پایتخت 5 با قرارداد ترکمنچای و ... چه فرقی داره؟ فدا کردن قسمتی از اقتصاد ایران عزیز به چه بهایی؟به بهای دیده شدن برنامه شون؟!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر