بازدید 7861

پشت پرده دیدار مقامات اسرائیل، عربستان و مصر در قاهره

در ماه های اخیر گزارش های متعددی از دیدارهای محرمانه مقامات اسرائیل و کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی فاش و منتشر شد. دیدارهایی که بیشتر حول محور مقابله با ایران و مسئله صلح اعراب و اسرائیل بوده است. در همین زمینه، خبرگزاری اسپوتنیک، در گزارشی فاش کرده است که مقامات عربستان، اسرائیل و مصر در جریان سفر محمد بن سلمان به قاهره، با یکدیگر ملاقات کردند.
کد خبر: ۷۸۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰ 10 March 2018

در ماه های اخیر گزارش های متعددی از دیدارهای محرمانه مقامات اسرائیل و کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی فاش و منتشر شد. دیدارهایی که بیشتر حول محور مقابله با ایران و مسئله صلح اعراب و اسرائیل بوده است. 

به گزارش تابناک، در همین زمینه، خبرگزاری اسپوتنیک، در گزارشی فاش کرده است که مقامات عربستان، اسرائیل و مصر در جریان سفر محمد بن سلمان به قاهره، با یکدیگر ملاقات کردند.

بر اساس گزارش یک مقام فلسطینی که نخواست نامش فاش شود، مقامات اسرائیل و عربستان با میانجی گری مصر در روز جمعه ملاقات های متعددی با یکدیگر داشتند.

 این مقام رسمی فلسطینی گفت که  نمایندگان عربستان، اسرائیل و مصر در یک هتل لوکس در قاهره برای بحث در مورد مسائل اقتصادی، به ویژه در منطقه دریای سرخ، گرد هم جمع شدند و افزودکه گرم شدن روابط اسرائیل-عربستان به تشکیلات خودگردان فلسطین آسیب رسانده است و اسرائیل دیگر بزرگترین دشمن دولتمردان عربی نیست.

اسپوتنیک در ادامه نوشت که گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که طرفین مذاکرات مخفی را برای برقراری روابط رسمی برگزار کرده اند.

همچنین، وبگاه «میدل ایست مانیتور» به نقل از نشریه عبری زبان «اسرائیل هیوم» نوشت که در جریان سفر «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به قاهره، از طریق واسطه‌های مصری نامه‌هایی را به دست مقامات اسرائیلی رسانده است.

این وبگاه به نقل از منابع عالی‌رتبه مصری نوشت با اینکه تماس مستقیمی بین مقامات سعودی و اسرائیلی انجام نشد اما سرویس‌های امنیتی مصر مکاتبات و نامه‌ها را بین دو طرف رد و بدل کردند.

بر این اساس، نامه‌نگاری‌ها روی موضوع مقابله با ایران و توافق صلح در منطقه تمرکز کرده بود. در این نامه‌ها، عربستان و رژیم صهیونیستی نگرانی‌های مشترکی درباره آنچه که «تهدید ایران» در خاورمیانه عنوان شده، ابراز کردند.

پشت پرده دیدار مقامات اسرائیل، عربستان و مصر در قاهره

این منابع با نگاه جهت‌دار به اختلافات مذهبی در خاورمیانه می‌گویند که نامه‌نگاری‌های عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نشان دهنده سطح نزدیک هماهنگی‌ها و همکاری‌های امنیتی اسرائیل با محور کشورهای سنّی علیه ایران و محور تشیع است.

منبعی که این نامه‌نگاری‌ها را افشا کرده‌، می‌گوید با توجه به مرز دریایی مشترک عربستان سعودی، مصر، اردن و فلسطین اشغالی، ایجاد چارچوب بین‌المللی که در پروژه شهر نوین عربستان که اسرائیل نیز بخشی از آن باشد، ضروری است.

لازم به ذکر است که حدود دو سال بعد از سفر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به مصر که واگذاری جزایر تیران و صنافیر از پیامدهای آن بود اکنون محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی اولین سفر رسمی خارجی خود را از مصر آغاز کرد و روز سه شنبه به قاهره رفته بود.

به نوعی می توان گفت که سفر بن سلمان به مصر به مثابه برداشتن آخرین گام ها برای بالارفتن از تخت پادشاهی محسوب می شود.

بررسی گفتگوهای مقامات سعودی و مصری در قاهره در کنار تحلیل های سیاستمداران در عربستان نشان می دهد که هدف اصلی بن سلمان از سفر به مصر ایجاد یک جبهه نظامی امنیتی برای رویارویی با نفوذ ایران در منطقه به شمار می رود که در این میان نیز قاهره نقش میانجی میان ریاض و تل آویو را بازی خواهد کرد.

طرف سعودی تمایل دارد تا مصر را نیز وارد این جبهه کند؛ جبهه ای که دولت آمریکا می کوشد تا در میان اعراب علیه ایران ایجاد کند. مصر در واقع حکم قلب جهان عرب را دارد و عربستان برای مطمئن شدن از مواضع اعراب در قبال مسائل منطقه ای و خصوصا ایران باید ابتدا به سراغ قاهره برود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار