بازدید 5268

هزینه ماهانه سبد معیشت یک خانوار کارگری چند؟

کد خبر: ۷۸۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲ 07 March 2018
یک مقام مسئول کارگری با اعلام آخرین رقم سبد معیشت ماهیانه یک خانوار کارگری گفت: شورای عالی کار قبل از تعیین رقم مزد، واقعیت‌های زندگی کارگران را ببینند و قدرت خرید آنها را در نظر بگیرد.

به گزارش ایسنا، هادی ابوی اظهار کرد: به رسم هر سال در کمیته دستمزد کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، آخرین وضعیت معیشت خانوارهای کارگری و هزینه‌های زندگی آنها را رصد و پس از جمع آوری آمار و اطلاعات و گزارشهای به دست آمده، رقم سبد معیشت یک خانوار کارگری در ماه را استخراج کردیم و از ماحصل گزارشها و تحقیقات میدانی، به رقم سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیدیم.

او با بیان اینکه نتایج تحقیقات و گزارشهای به دست آمده را به شورای عالی کار ارائه کرده‌ایم، افزود: سال گذشته هزینه سبد معیشت خانوار چهار نفره کارگری سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که البته در شورای عالی کار به رقم دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده بودند در حالی که ملاک عمل ما ارقام کف بازار و هزینه‌های ملموس زندگی کارگران است و بخشی از این هزینه حداقل کالری مورد نیاز بدن یک خانواده چهار نفره را شامل می‌شود که با محاسبه هزینه‌های ابتدایی و بدون تفریحات و سفر خرید اقلام لوکس است.

 ابوی گفت: هزینه‌هایی که در سبد مصرفی خانوارهای کارگری لحاظ کرده‌ایم با اقلام اساسی معیشت کارگران سر و کار دارد و سفره کارگران را کوچکتر کرده‌ایم و با چنین شرایطی به رقم سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به عنوان خط معیشت کارگران رسیدیم.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران خاطرنشان کرد: اگر رقم دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی که سال گذشته در کمیته دستمزد شورای عالی کار توافق شد در نظر بگیریم باز هم این عدد با پایه ۹۳۰ هزار تومانی حقوق کارگران فاصله زیادی دارد و در توان یک کارگر با عائله چهار نفره‌اش نیست که بتواند با چنین مبلغی زندگی کند.

وی گفت: سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی که به عنوان رقم سبد معیشت کارگران به دست آمده ماحصل تحقیق و تفحص از کف بازار، بررسی قیمتها و وضعیت خانوارها بوده است.

این مقام مسئول کارگری افزود: در شورای عالی کار همه گروهها نظرشان معطوف به بحث معیشت کارگران است، وزارت کار هم آن را تایید می‌کند و کمیته‌های مزدی تشکل‌های کارگری هم به این نتیجه رسیده‌اند که از بحث تورم خارج شده و به بحث معیشت خانوار کارگری پرداخته شود که امیدواریم دستمزد سال آینده کارگران از این قاعده تبعیت کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۰
این ارقام و محاسبات فقط برای زنده بودن هست نه زندگی کردن
3 میلیون تومن برای یک زندگی معمولی
10 میلیون تومن برای یک زندگی خوب
من نظامی هستم! بماند خیلی ها فکر می کنن دو فیش داریم...
لیسانس با دو فرزند و مستاجرم... مثل "آتش نشان برنامه دورهمی با حقوق 4.5 و دیپلمه شغلی پرخطر و همیشه آماده باش" دارم.

حقوقم ناخالص 2.7 تومنه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
برادر کی شما رو وادار کرده حقوق بگیر بشی؟انتخاب خودت بوده .برو یک حرفه ای یاد بگیر و کار فنی خدماتی بکن مطمئن باش نه سرمایه می خواهد و هم اینکه سه چهار برابر الان درامد خواهی داشت امروز یکی اومد چند تا پرده توی خانه ما نصب کرد و 300000 تومان اجرت برای 3 ساعت کارگرفت یعنی از او کمتری؟
تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
رحمت به تو.....من هم شرایط تو را دارم کارمند بخش خصوصی ...دریافتی ام 1300 هست
ای بابا. مثل هر سال همه تائید میکنن که خط فقز و معیشت کجاس و زندگی کارگزی تحت فشاره از طرف دیگه میان با منت 10 درصد میذارن رو حقوق...بعد میگن صلوات
من هم شرکت نفتی هستم با لیسانس فنی و بیست سال سابقه و کار در جنوب . حقوق پایه 2480 و ماه به ماه هم بدتر میشه . اینقدر هم نگید نفتی ها زیاد میگیرند . حاضرم فیش حقوقم را نشونتون بدم. در یک آپارتمان 40 سال 73 متری طبقه 4 بدون آسانسور و پارکینگ و انباری زندگی میکنم دو تا بچه دارم .هزینه ماهانه زندگیم بیش از 3 میلیون تومان میشه...
ای کاش تحقیق وتفحصی هم در مورد هزینهٔ زندگی بازنشستگان مینمودید ؟که در سر پیری وداشتن داماد و عروس ،ونوه ،چقدر هزینهٔ زنده ماندنشان هست ؟فقط بگونه ای که شرمنده نشوند ؟ خوب من هم یک بازنشستهٔ‌وزارت مسکن ،وشهرسازی هستم با مدرک فوق دیپلم وبیش از ۱۰ سال پست کار شناسی ،بازنشستهٔ پایان سال ۸۶ که حقوق دریافتی من یک و هشصد میباشد ،وتوان جسمی هم برای کار کردن ندارم ،؟‌ چرا بعد از سی سال خدمت در سخت ترین شرایط مملکت اینک من باید در زیر خط فقر زندگی کنم ؟ چرا کسی بفکر اعادهٔ‌ حقوق پایمال شدهٔ‌من ،و امثال من نیست ؟از تابناک محترم در خواست میشود فریاد داد خواهی مرا که میلیونها نفر مانند من هست را به ریس جمهور محترم برساند ؟ چرا قانون مدیریت خدمات کشوری که ده سال است تصویب شده برای بازنشسته ها اجرا نمیشود؟ این ظلم ،وبی عدالتی تا چه زمانی ادامه دارد ،من ،وامثال من که آفتاب لب بام هستیم با سپاس واحترام ،محمد عظیمی ؟
آقا بنده با مدرک کارشناسی قرارداد معین جاری با یازذه سال سابقه کار تا بحال با یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافتی حقوق میگیرم لطفا علاوه بر رسیدگی به جامعه شریف کارگری ما را نیز دریابید که حقوقمان فقط به اندازه یه نصف روز توی حسابمه مشکل را با اداره کل درمیان می گذاریم می گویند شما طبق قانون کار هستید و با قرار داد کارگری تفاوت ندارید ولی هنگام عیدی و پادش آخر سال که می رسه میگن شما کارمند اداره هستید و فقط آنجه که دولت اعلام کرده مثل سایر همکاران دریافت می کنید
یه زمانی واسه رسیدن ۵شنبه و جمعه هم ذوق داشتم ولی الان واسه اخر سال و عیدم هیچ حسی ندارم این لحظه باید تو ۸۰ سالگی باشه نه تو این سن. خدا خیرتان بده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان