بازدید 8061

ترامادول و زولپیدوم در ترانه‌های فارسی!

کد خبر: ۷۷۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶ 28 February 2018
خواندن برای ترامادول و زولپیدوم و داروهای اعتیاد آور دیگر؛ یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد‌مخدر می‌گوید موجی از انتشار چنین کلیپ‌هایی در فضای‌مجازی راه افتاده است. پرویز افشار که در حاشیه نشست دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با سازمان‌های مردم نهاد، این اظهارات را انجام داد البته عنوان کرد که با این خوانندگان برخورد می‌شود. در نیمه دوم قرن بیستم و همچنین در سال‌های سپری‌شده از قرن بیست و یکم شاهد شکل‌گیری گروه‌های موسیقی غربی با سبک‌‌هایی خاص بوده‌ایم که در ترانه‌های آنها بعضا ستایش از مخدر‌های‌صنعتی وجود دارد. این گرایش مورد‌توجه برخی دیگر از کشور‌ها نیز بوده است. با توجه به اینکه وضعیت اعتیاد در ایران هشدار‌دهنده است، به‌نظر می‌رسد باید در راستای فرهنگسازی و پیشگیری از شکسته‌شدن قبح استفاده از مخدر‌ها و محرک‌های‌صنعتی با چنین گرایش‌هایی برخورد کرد؛ ستایش از مواد‌مخدر در ترانه‌ها گرایش به این مواد را افزایش می‌دهد.

به گزارش روزنامه آرمان، ابتدا صرفا تبلیغ داروهای اعتیادآور به شیوه سنتی انجام می‌شد، اما امروزه به مدد وجود فضای‌مجازی تمام مسائل حتی تبلیغات آشکار برای مصرف داروهای اعتیادآور روی‌به‌روی دیدگانمان است. اخیرا اخباری مبنی بر ساخت کلیپ و آهنگ‌هایی با مضمون استفاده از داروهای اعتیادآور توسط خوانندگان زیرزمینی به گوش می‌رسد. خوانندگان‌زیرزمینی که مخاطبان نسبتا زیادی دارند و به وسیله شبکه‌های‌مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام به سادگی آثار خود را به دست علاقه‌مندان خود می‌رسانند. آثار آنها مانند تمام خوانندگان‌زیرزمینی دیگر از فیلتر وزارت‌ارشاد رد نشده است، بنابراین کنترلی بر محتوای شعرهای آثار آنها وجود ندارد. در این آهنگ‌ها که معمولا به‌صورت رپ و راک هستند از جوانان می‌خواهند جای تفکر به مسائل و مشکلات به مصرف موادمخدر رو بیاورند، زیرا در این صورت ذهنی آرام و مثبت پیدا می‌کنند و با مشکلات کنونی در جامعه ساده‌تر کنار می‌آیند. در این آهنگ‌ها از افراد خواسته می‌شود که جای حرص خوردن بر سر مسائلی که ‌چاره‌ای جز تحمل و قبول آنها نیست به استفاده از مواد رو بیاورند و به عبارتی «بی‌خیال» این مشکلات شوند. پیشنهاد استفاده از موادمخدر به قدری در این آهنگ‌ها اغواکننده و فریبنده‌ است که هر نوجوان و جوان دچار مشکلات روانی و مادی را به استفاده از موادمخدر فرا می‌خواند.

بهترین روش مبارزه با اعتیاد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با استناد بر اطلاعات حاصل از روش‌های درمان اعتیاد گفت: بالاترین میزان موفقیت کشورها در درمان اعتیاد و بهترین حالت پس از پاکی، ۲۰‌درصد است بنابراین بهترین راه مبارزه با اعتیاد معتاد‌نشدن است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اشاره به سلامتی به‌عنوان حق انسان‌ها اظهار کرد: باید کمک کنیم فردی که دارای مشکل می‌شود به مسیر سلامت خود برگردد. هرچه شرایط و مسائل در جوامع سخت‌تر می‌شود، تربیت و مدیریت در جامعه مشکل‌تر می‌شود. در تربیت‌های کلاسیک خودمان در آموزش‌و‌پرورش و خانواده‌ها با روش تفکر منطقی، آشنایی با ادبیات دل، عشق و دوستی غریب هستیم، حال وقتی نوجوانی در جامعه قرار می‌گیرد چگونه انتظار داریم خود را حفظ کند، این کار بسیار سخت است. او با بیان اینکه باید مربیان جامعه که اولین آنها خانواده و دوم مدرسه است امر تعلیم و تربیت را با توجه به همین موارد انجام دهند، عنوان کرد: باید همه تلاش را بر روح، دل، جان و عقل نوجوانان مجتمع کنیم. اگر انسان ارزش خود را بداند، خودش را در معرض غفلت قرار نمی‌دهد. رحمانی‌فضلی با بیان اینکه مسائل‌اجتماعی را باید خود اجتماع حل کند، گفت: دولت باید تسهیلگر باشد و شرایط و زمینه‌ها را مهیا کند.

تبلیغ هنری مواد مخدر!

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با بیان اینکه گزارشی مبنی بر ورود تنباکوهای حاوی مواد‌مخدر نداشتیم، اعلام کرد: اخیرا در فضای‌مجازی شاهد موجی از خوانندگانی بودیم که برای «ترامادول» و «زولپیدوم» و داروهای اعتیاد آور دیگر ترانه خوانده بودند که با آنها هم برخورد مناسب صورت خواهد گرفت. پرویز افشار تاکید کرد: باید همه هوشیار باشیم و مداخلات‌فرهنگی، اطلاع‌رسانی و اقدامات پیشگیرانه به حداکثر برسد تا بتوانیم با این موج مقابله کنیم. او در حاشیه نشست دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با سازمان‌های مردم‌نهاد در پاسخ به پرسشی دیگر درباره عرضه تنباکوهای جدید حاوی مواد‌مخدر اظهار کرد: در آشفته بازار مواد‌مخدر سوداگران و پیاده‌نظام‌های آنها در فضای‌مجازی تلاش می‌کنند به روش‌های مختلفی مواد‌مخدر را تبلیغ کنند. افشار افزود: وقتی یک نفر تبلیغات کاذب و بازار مکاره‌ای درست می‌کند برای سود بردن است اما متاسفانه برخی به آن دامن می‌زنند و بزرگنمایی‌اش می‌کنند.

القای مضر نبودن مصرف مواد مخدر

یک کارشناس اعتیاد در گفت‌وگو با «آرمان» با تاکید بر لزوم برخورد با این خوانندگان زیرزمینی می‌گوید: ابتدا باید نظر خوانندگان را در مورد مصرف موادمخدر ارزیابی کرد و دید آنها تبلیغات مثبتی نسبت به اعتیاد می‌کنند یا منفی. زمانی خواننده‌ای شعری را می‌خواند و براساس آن نوجوانان و جوانان را از استفاده از موادمخدر نهی می‌کند و کلمات کلیدی او در شعر به نوجوان اثرات مخرب استفاده از موادمخدر را یادآوری می‌کند. سعید صفاتیان می‌افزاید: از سوی دیگر برخی خوانندگان با شعرهایشان به مخاطب القا می‌کنند که استفاده از موادمخدر اقدام خوبی است، بنابراین هدف مقابله و برخورد با خوانندگانی است که در اشعار آنها استفاده از مواد تبلیغ می‌شود و به‌طورمثال در شعر به نوجوان القا می‌شود که در صورت مصرف ترامادول عارضه‌ای جسمی یا روحی در آنها بهبود می‌یابد.
 
او خاطرنشان می‌کند: نمونه این اقدامات در سال 1976 در آمریکا و انگلستان انجام شده است، در واقع از زمانی که سبک خواندن راک و گروه‌های راک در انگلستان و آمریکا به وجود آمد، خوانندگان این گروه‌ها مصرف‌کنندگان این مواد بودند و در هنگام اجرا حرکات خاصی را روی صحنه انجام می‌دادند که این حرکات استفاده از مواد‌روانگردان را به‌شدت در اروپا رواج داد. صفاتیان می‌افزاید: نگاه پیشگیرانه ایجاب می‌کند با آن دسته از خوانندگانی که از نام یا عوارض آن می‌خواهند بهره‌مند شوند و عوارض منفی موادمخدر را مثبت جلوه دهند برخورد قانونی انجام دهند، زیرا عده‌ زیادی از افراد دنباله‌رو آنها هستند و ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و سازمان‌های ذیربط باید به مقابله با این افراد بپردازند. او تاکید می‌کند: نوجوانان به‌دنبال یک الگو می‌گردند و این شاخصه سنی آنهاست و هنگامی که الگوی خود را یک خواننده خاص قرار می‌دهند تاثیر آن خواننده بر این افراد می‌تواند بسیار مخرب باشد.
 
صفاتیان می‌افزاید: مقابله با این خوانندگان با ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نیست و متولی آن نیروی‌انتظامی، وزارت ارشاد و... هستند. این ستاد صرفا می‌تواند به افراد و خانواده‌ها توصیه کند و از طریق مطبوعات اعلام کند که این مواد عوارض خاصی دارند و نوجوانان دقت کنند تابع خوانندگان زیرزمینی نشوند و مجذوب تبلیغات این مواد توسط آنها نباشند. او می‌گوید: مسئولان نیروی‌انتظامی و وزارت‌ارشاد باید سطح آموزش مردمی را در جامعه و در میان دانش‌آموزان، نوجوانان و خانواده‌های آنها بالا ببرند. لزوم آموزش در این زمینه بیش از خانواده‌ها برای نوجوانان و جوانان وجود دارد. در واقع یک نوجوان 16‌ساله ساده‌تر از سایر اعضای‌خانواده تاثیرات مثبت مصرف ترامادول را از زبان یک خواننده‌زیرزمینی باور می‌کند. بیشتر این تبلیغات در موسیقی راک و رپ وجود دارند. صفاتیان خاطرنشان می‌کند: خواندن اشعاری که در آنها فرد را به مصرف انواع مواد اعتیادآور تشویق کند در تمام دنیا ممنوع است و تبلیغات استفاده از موادمخدر از سوی خواننده، ورزشکار، پزشک و... جرم محسوب می‌شود. نکته‌حائز اهمیت آن است که تبلیغات از طریق موسیقی به‌دلیل مخاطب‌مندی بالا از انواع دیگر تبلیغات موثرتر است
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر