بازدید 22291
اعتراض سینماگر ایرانی این بار فراتر از اعتصاب غذا؛

احمد نجفی درِ شورای صنفی نمایش را گل گرفت! + فیلم

نجفی این بار ساعتی پیش مقابل دفتر شورای صنفی نمایش حضور یافت و در این مجموعه را گل گرفت. او نسبت به آنچه امروز بخش خصوصی سینما خوانده می‌شود و اختیار توزیع اکران به آن سپرده شده نیز اعتراض کرد و عملاً فیلمیران و پردیس کوروش را هدف قرار داد و شمشیرش را به سمت علیرضا سرتیپی و غلامرضا موسوی نشانه رفت.
کد خبر: ۷۷۷۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲ 25 February 2018

احمد نجفی درِ شورای صنفی نمایش را گل گرفت!پس از آنکه فریادهای احمد نجفی در اعتراض به نحوه اکران فیلمش فرجامی در پی نداشت، این سینماگر ایرانی که نسبت به نحوه اکران فیلمش معترض بود، پس از تهدید به اعتصاب غذا، این بار دست به اقدامی تازه زد و به صورت شبانه درِ شورای صنفی نمایش را گل گرفت و همزمان هشدار داد در مقابل وضع موجود سکوت نمی‌کند و یک جریان مشخص را هدف نقدهای شدید خود قرار داد.

به گزارش «تابناک»؛ بحران اکران هر روز پررنگ‌تر می‌شود و مدیریت سینما همانگونه که در مقابل اغلب اتفاقات سینما سکوت پیشه کرده، در مقابل این مسئله نیز کلامی بر زبان نمی‌آورد. ماجرا از آنجا آغاز شد که غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش هفته پیش درباره اعتبار قراردادهای شورای صنفی نمایش تا ۲۷ اسفندماه توضیح داد: «آیین نامه شورای صنفی نمایش در سال ۹۴ دو ساله تنظیم شد و باید آیین نامه شورا دوباره تدوین شود. قرارداد فیلم‌ها براساس آیین نامه تدوین شده تا ۲۷ اسفندماه اعتبار دارد و هیچ فیلمی امکان اکران در نوروز را با آئین نامه فعلی ندارد. باید آیین نامه جدید تدوین شود تا بتوانیم قرارداد فیلم‌های نوروزی را به ثبت برسانیم.»

فرجی که خود مدیر پخش سینماهای حوزه هنری است و برادرش محمدرضا، مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی است و نقاط کلیدی را در سال‌های اخیر در اختیار داشته‌اند، درباره اکران‌فیلم‌ها از ۲۵ بهمن توضیح داد: «صاحبان آثار از این که فیلم‌شان تا ۲۷ اسفندماه امکان اکران دارند مطلع بودند. تدوین آیین نامه جدید شورای صنفی نمایش بعد از جشنواره فیلم فجر انجام می‌شود.» و با این اوصاف هر فیلمی در بهمن و اسفند اکران شود، به اکران نوروزی گره نمی‌خورد.

پس از اعلام این تصمیمات، احمد نجفی بازیگر و کارگردان سینما که قرار بود فیلمش «من یک ایرانی‌ام» با بازی علیرضا حیدری اکران شود، اعتراض کرد و در حالی که قرار بود فیلمش ششم بهمن در گروه کوروش اکران شود، فیلمش را به دفتر پخش نداد و خواستار اکران فیلمش پس از ایام جشنواره فیلم فجر شد. علت این رویکرد نجفی نیز کاملاً مشخص بود. بر اساس رویه معمول فیلم نجفی باید اکران می‌شد و در صورت از دست دادن کف فروش، باید فیلم بعدی در این گروه اکران می‌شد که فیلم «پشت ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی بود. برای هر سینما یک کف فروش مشخص در نظر گرفته شده و فیلم سینمایی برای باقی ماندن روی پرده باید حداقل به اندازه کف فروش، فروش داشته باشد.

با توجه به آنکه در دوران جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های روی پرده با افت فروش چشمگیری مواجه می‌شوند و همه به دنبال تماشای فیلم‌های جشنواره هستند، عملاً فیلم نجفی به سرعت کف فروش را از دست می‌داد و فیلم بعدی اکران می‌شد که متعلق به مجید مجیدی است! با این حال، با قانونی که شورای صنفی ابلاغ کرده بود، فیلم مجیدی تا اسفند مهمان پرده سینماها بود و اکران طولانی نصیبش نمی‌شد و این برای صاحبان فیلمی که احتمالاً در گیشه شکست خواهد خورد، اصلاً خبر خوبی نبود.

همزمان با این چینش، محمدرضا صابری، مدیرعامل نورتابان و از دوستان نزدیک مجید مجیدی از جایگاه سخنگوی انجمن سینماداران وارد صحنه شد و گفت: «اکران فیلم‌ها در بهمن و اسفند به شرط تأمین کف فروش اگر در نوروز ادامه نیابد، تهیه‌کننده میل و رغبتی برای اکران فیلم پر مخاطب خود در سینما برای این دو ماه ندارد و شاهد رکود سینماها خواهیم بود.»

سه روز پس از این گفت وگو قانون شورای صنفی که سه روز پیش ابلاغ شده بود، تغییر کرد و قرار شد، فیلم‌هایی که پیش از نوروز اکران می‌شوند، در صورت حفظ کف اکران، در نوروز نیز اکران شوند و جزو فیلم‌های اکران نوروزی تلقی شوند! بدین ترتیب، فیلم احمد نجفی (در صورت اکران) با از دست دادن کف فروش از پرده پایین می‌آمد و در ادامه پس از جشنواره فیلم فجر، فیلم مجید مجیدی اکران می‌شد و تا چند ماه پس از نوروز 1396 روی پرده می‌ماند و اکنون نیز در غیاب فیلم نجفی بر روی پرده، برای فیلم مجیدی این اتفاق عملیاتی شده است!

داریوش بابائیان، مسئول پخش فیلم سینمایی «من ایرانی‌ام» هم درباره شرایط اکران فیلم «من یک ایرانی‌ام» توضیح داد: «در ابتدا قرار بود این فیلم بعد از جشنواره فیلم فجر اکران شود، ولی هفته پیش شورای صنفی نمایش، تصمیم گرفت که این فیلم در دل جشنواره به نمایش در بیاید و به نوعی این فیلم از بین برود و سینما نداشته باشد و تا اینکه بشود بعد از آن، فیلم آقای مجیدی را اکران کنند.»

پس از این رویه واضح، احمد نجفی نهم بهمن ماه به سازمان سینمایی رفت و اعتراض شدیدی را مطرح کرد که فیلم آن در ذیل این گزارش آمده است. نجفی نسبت به نوع مهندسی اکران انتقاد کرد و با غیرقانونی خواندن روشی که در پیش گرفته شده، از اعتصاب غذا در اعتراض به این وضعیت سخن گفت. مسئولان سینمایی سعی کردند موضوع را رفع و رجوع کنند اما سلسله وقایع نشان می‌دهد اعتراض نجفی از کجا نشأت می‌گیرد.

در نهایت نجفی مجبور به اکران فیلمش شد اما آن گونه که عوامل این فیلم سینمایی تاکید می‌کنند سانس‌های هیچ سالنی به صورت کامل و در روزهای متمادی به آنها اختصاص نیافته و تک سانس‌هایی در سالن‌های مختلف به فیلم «من یک ایرانی‌ام» اختصاص یافت و چنین تاکتیکی به همراه همزمانی زمان اکران این فیلم با دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر، باعث شد این فیلم فروش بسیار اندکی داشته باشد و حتی هزینه بلیت هواپیما عوامل این فیلم نیز از گیشه بازنگردد. در این میان اگرچه فیلم مجید مجیدی به دلیل مشکل فنی به اکران نرسید و جایگزین فیلم نجفی شد اما با توجه به فروش اندک فیلمِ نجفی، این فیلم پایین کشیده شده و فیلمی دیگری جایگزین می‌شود.

در چنین شرایطی نجفی این بار ساعتی پیش مقابل دفتر شورای صنفی نمایش حضور یافت و در این مجموعه را گل گرفت. او نسبت به آنچه امروز بخش خصوصی سینما خوانده می‌شود و اختیار توزیع اکران به آن سپرده شده نیز اعتراض کرد و عملاً فیلمیران و پردیس کوروش را هدف قرار داد و شمشیرش را به سمت علیرضا سرتیپی و غلامرضا موسوی نشانه رفت.

همزمان با انتقاد برخی اشخاص نزدیک به این جریان نسبت به اعتراض نجفی، شخص غلامرضا موسوی نیز در واکنش به این اتفاق، به نجفی درباره قرابتش به دولت احمدی نژاد کنایه زد و نوشت: «رفیق عزیزمان ظاهراً مثل مرشدش دچار مشکل فراموشی شده است. حضرتش در یک روز در بهترین سینمای پایتخت طی شش سانس فقط دو بلیت فروخته. یعنی 5 سانس حتی یک نفر تماشاگر نداشته. رفیق کجایت را گل بگیرند؟»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل