بازدید 10769

مرغ‌های هورمونی باور غلط یا واقعیت؟

کد خبر: ۷۷۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹ 18 February 2018

هورمون‌ها و پروتئین‌ها گران و وارداتی می‌باشند به همین علت مرغداران راغب به استفاده از آن‌ها نیستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی تصمیم به خرید مرغ گرفتید و به مراکز عرضه مرغ‌های کشتار شده مراجعه می‌کنید، با شرایط نادرست و غیر بهداشتی در نگهداری مرغ‌های کشتارشده در برخی از فروشگاه‌ها از قبیل: خونابه و بوی بد روبرو می‌شوید. بعضی مواقع این شرایط نگهداری، شما را دچار شک و تردید می‌سازد.

از طرفی حرف‌هایی در خصوص هورمونی بودن مرغ‌های موجود در بازار در رسانه‌ها و جامعه شنیده می‌شود، از طرف دیگر مسولان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت به طور کل وجود هورمون در مرغ‌ها و تزریق هورمون به جوجه‌ها را تکذیب می‌کنند. اما به راستی تکلیف مصرف کنندگان مرغ در مقابل این گفته‌ها و شنیده‌های ضد و نقیض چیست؟

یکی از موضوعاتی که اغلب برای همه جای سوال دارد، ولی هنوز علت مشخصی برای آن پیدا نکرده‌اند، رشد مرغ‌ها در مرغداری‌ها در زمانی کوتاه است. اغلب اوقات در خصوص مرغ‌های هورمونی و عوارض ناشی از مصرف این مرغ بر روی بدن شنیده‌اید. ولی تا چه اندازه این موضوع صحت دارد؟ چگونه می‌توان مرغ سالم‌تری از فروشگاه‌ها خریداری کرد؟

آنتی بیوتیک و هورمون؛ آری یا خیر؟
دکتر عادل حقیقی، رئیس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های مرجع سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این سوال که آیا مرغ‌های موجود در بازار هورمونی هستند، گفت: مرغ‌های بسته بندی شده‌ای که در دسترس مردم قرار دارد قبل از توزیع، از نظر میزان دوز مصرفی دارو‌های آنتی بیوتیک بررسی می‌شود تا اینکه سلامت مصرف کنندگان مورد تهدید قرار نگیرد.

دکتر حقیقی ادامه داد: از مرغ‌های تولید شده در مرغ داری در ۳ نوبت نمونه گیری انجام می‌شود، که روز‌های پانزدهم، بیست و پنجم و موقع کشتار مرغ است. این نمونه گیری‌ها در مرکز تشخیص ملی با دستگاه‌های پیشرفته و امروزی و نیروی کار متخصص مورد بررسی قرار می‌گیرد و با مشاهدهٔ هر گونه تخلف موضوع مراجع و مراکز دام پزشکی و از مورد مرغ‌ها به بازار به طور جدی جلوگیری می‌کنیم.

وقتی مرغداران کوتاهی می‌کنند
دکتر فرهمند صالح‌زاده، در خصوص هورمونی بودن مرغ‌ها، افزود: در حال حاضر تمام فرآورده‌های خام دامی در کشور از نظر آنتی بیوتیک باقیمانده در آن تحت نظارت و کنترل است.

صالح‌زاده ادامه داد: پاسخ سوال اینکه مرغ‌های تولید داخل هوورمون دارند یا نه؟ ساده است. به دلیل گران بودن هورمون‌ها و پروتئین‌ها و همچنین وارداتی بودن آن‌ها، مرغ داران و فعالان حوزه دام و طیور از خرید آن صرف نظر می‌کنند و در بهترین حالت از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، البته این آنتی بیوتیک‌ها رشد دهنده مرغ‌ها نیستند بلکه از بیماری‌های باکتریایی و بیمار شدن مرغ‌ها جلوگیری می‌کنند و تا حد کمی به طور مستقیم رشد مرغ‌ها را بهتر می‌کنند.

خیالتان از بابت مرغ‌ها آسوده باشد
دکتر فرهمند صالح‌زاده افزود: میزان آنتی بیوتیک موجود در فرآورده‌های خام دامی در تمام نقاط کشور سنجش شده است و این میزان از سطح مجاز کمتر بوده و تهدیدی برای مصرف کننده به شمار نمی‌رود.

آزمایشگاه‌های مرجع دامپزشکی این روز‌ها مرغ‌ها را در تمام مراحل به ویژه قبل از عرضه به بازار میزان باقیمانده دارویی و آنتی بیوتیک‌های مصرف شده در دوره رشد مرغ‌ها را با انجام آزمایش‌های متعدد بررسی می‌کنند و اگر میزان باقیمانده دارویی و آنتی بیوتیک موجود در مرغ‌ها از حد مجاز بیشتر باشد اجازه ورود به بازار داده نمی‌شود.

به دنبال مرغ درشت نباشید
متاسفانه فرهنگ مصرف مردم کشورمان به این شکل است که مرغ‌های درشت‌تر را می‌پسندند و این امر باعث طولانی شدن دورهٔ پرورش مرغ می‌شود.

طولانی شدن دورهٔ پرورش مرغ، میزان آنتی بیوتیک مصرفی را افزایش می‌دهد. مرغ‌هایی با وزن ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم در بهترین شرایط سلامت هستند و طول دورهٔ پرورش هم بایستی ۴۵ روز باشد. مرغ‌هایی که بیشتر از این مدت پرورش می‌یابند و درشت‌تر می‌شوند احتمال وجود مقادیر بیشتر آنتی بیوتیک در گوشت آن‌ها زیاد‌تر است.

تزریق هورمون؛ اشتباه‌ترین باور عامیانه
دکتر مهدی خلج در خصوص مرغ‌های هورمونی و تزریق هورمون به آن‌ها گفت: از نظر علمی و عملی، مصرف هورمون در پرورش مرغ امکان پذیر نیست و تنها تزریقی که به مرغ انجام می‌شود واکسنی است که به جوجه‌های یک روزه در محل جوجه‌کشی تزریق می‌شود که روشی معمول در پیشگیری و کنترل بیماری‌هاست.

خلج در ادامه افزود: در تولید مرغ، چیزی به عنوان هورمون نه مصرف و نه تزریق می‌شود. مردم بدون هیچگونه نگرانی می‌توانند مرغ‌های عرضه شده در مراکز مجاز عرضه و فروش را مصرف کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کار‌شناسان سازمان دامپزشکی و کادر‌های فنی غیر دولتی بر همهٔ مراحل تولید مرغ نظارت دارند و این مراحل توسط این کار‌شناسان مورد ارزیابی و پایش قرار می‌گیرند تا غذایی سالم و بهداشتی به دست مصرف کنندگان برسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر