بازدید 7609
بازگشت یارانه ها به خانه اول؛

همه یا هیچ؛ لجاجت با مجلس

سه سالی است که دولت در لایحه های بودجه ارائه شده به مجلس موضوع حذف یارانه نقدی دهک های پردرآمد جامعه را مطرح می کند؛ اما هر بار به نقطه اجرا که می رسد، به نوعی پا پس می کشد و توپ را به زمین مجلس می اندازد. آخرین خبرها پیرامون یارانه های نقدی سال آینده نیز به اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه بازمی گردد؛ اظهارنظری که به نوعی نشان دهنده لجاجت با مجلس است.
کد خبر: ۷۷۰۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 04 February 2018

همه یا هیچ؛ لجاجت با مجلسسه سالی است که دولت در لایحه های بودجه ارائه شده به مجلس موضوع حذف یارانه نقدی دهک های پردرآمد جامعه را مطرح می کند؛ اما هر بار به نقطه اجرا که می رسد، به نوعی پا پس می کشد و توپ را به زمین مجلس می اندازد. آخرین خبرها پیرامون یارانه های نقدی سال آینده نیز به اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه بازمی گردد؛ اظهارنظری که به نوعی نشان دهنده لجاجت با مجلس است.

به گزارش تابناک اقتصادی، از آذر ماه سال 1389 که موضوع هدفمندی یارانه ها توسط دولت دهم مطرح شد، همواره چگونگی اجرای آن مورد بحث بوده است؛ طرحی که قرار بود، طی پنج سال به نقطه پایانی خود برسد الان در هفت سالگی خود است و همچنان به همان شیوه روز اول و تقریباً با همان تعداد یارانه بگیر به کار خود ادامه می دهد.

در لایحه بودجه سال 97 که به مجلس ارائه شد، موضوع هدفمندی یارانه ها قرار بود با تحولات عظیمی همراه شود و با توجه به اعتبارات یارانه نقدی در نظر گرفته شده توسط دولت باید 34 میلیون تن از صف 76 میلیون یارانه بگیر حذف می شدند.

در تبصره 14 لایحه بودجه سال 97 که به موضوع هدفمندی یارانه ها پرداخته شده بود، در جلوی ردیف پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها رقم 23 هزار میلیارد تومان درج شده بود. این رقم نشان می داد، در سال 97 باید 34 میلیون تن از گردونه یارانه بگیران خارج می شدند.

 همه یا هیچ؛ لجاجت با مجلس

هنگامی که لایحه بودجه سال 97 به مجلس ارائه شده و به کمیسیون تلفیق رسید، کمیسیون تلفیق مجلس با این رقم 23 هزار میلیارد تومان موافقت کرد؛ اما هنگامی که لایحه بودجه به صحن علنی مجلس رفت، کلیات لایحه بودجه رد شد و کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت که میزان اعتبارات پرداخت یارانه های نقدی را از 23 هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان افزایش دهد. افزایش 7 هزار میلیارد تومانی اعتبارات پرداخت یارانه های نقدی تعداد یارانه بگیران در سال آینده را از 42 میلیون به 55 میلیون تن افزایش داد. البته این تمام ماجرا نبود و گویا دولت با این موضوع موافقت نکرده است و به نوعی به دلیل آنکه مجلس، تصمیم اولیه دولت مبنی بر حذف یارانه نقدی 34 میلیون تن را رد نموده است، حالا تمایلی به اجرای مصوبه جدید ندارد و معتقد است، سازوکار اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال 97 همانند سال 96 خواهد بود و به همان دلیلی که در سال 95 و 96 دولت نتوانست یارانه ثروتمندان را حذف کند، در سال 97 هم توان اجرای این قانون را ندارد.

در این رابطه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تازگی اعلام نموده است که اینکه فقط گفته شود، افراد پردرآمد بدون سازوکار حذف شوند عملیاتی نیست، به همین دلیل، سال آینده پرداخت یارانه ‌ها متفاوت از استمرار سال جاری نیست. نوبخت با بیان این‌ که مشخص نیست به چه طریق باید دهک‌ های پردرآمد حذف شوند، نحوه‌ ی حذف دهک ‌های پردرآمد همانند سال ۹۶ می‌ شود، ادامه داد: در سال ۹۶ نیز دولت اجازه داشت که یارانه ۲۴ میلیون را قطع کند، اما واقعیت موضوع این است که اگر فرمول نداشته باشیم و بخواهیم بدون روش جیب ۸۰ میلیون نفر را بگردیم و مشاهده کنیم که چه شخصی پول دارد و چه شخصی پول ندارد، با سیاست دولت مغایر است.

این صحبت های نوبخت در حالی مطرح می شود که دولت تا قبل از افزایش اعتبار پرداخت یارانه نقدی به 30 هزار میلیارد تومان قصد داشت یارانه 36 میلیون تن را قطع کند ولی حالا حاضر نیست که یارانه 21 میلیون را قطع نماید به بهانه آنکه سازوکار شناسایی دهک های پردرآمد را ندارد! این نشان می دهد که دولت در حال لجاجت با تصمیم اخیر مجلس است و حاضر نیست تا هزینه های حذف یارانه ها را بر عهده بگیرد و به همین دلیل، توپ را به مانند سال های قبل به زمین مجلسی ها می اندازد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۰
بنظر من حق با دولت است. کلا یارانه ها باید حذف و فقط افراد تحت نظر سازمان بهزیستی و کمیته امداد باید یارانه دریافت کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
نظرت به درد خودت مي خورد
چرا یکسویه قضاوت می فرمایید هر قانونی ابتدا باید در مجلس تصویب شود و بعد از تایید شورای نگهبان جهت اجرا به دولت ابلاغ شود. پس حتی اگر دولت هم نخواهد مجلس میتواند انرا به صورت طرح در مجلس مطرح و تصویب نماید و ابلاغ کند. ولی مجلسیون میخوان حذف یارانه را به نام دولت بنویسن که معلومه امکان نداره پس اگه راست میگویند خود استین بالا بزنن . دولت فقط مجری قانون است اینو یادت باشه
اون هایی که زیر دو میلیون حقوق میگیرین رو با خانواده هاشون بکشید اینجور تمام مشکلات کشور حل میشه.
همه ی نرخها را برگردونید زمان بنزین صدتومانی من کارگر فصلی حاضرم انصراف بدم و ماهیانه مادام العمر ۴۵هزار به دولت یارانه بدم
یکی از دلایل دولت احمدی نژاد برای پرداخت یارانه ، این بود که قیمت حامل های انرژی رو افزایش میدیم و بخشی از درآمد رو برای جبران به مردم بر می گردونیم.
واقعیت اینه که چند برابر این پول یارانه رو مردم دارند پیش پیش به دولت پرداخت می کنند و لطفی از طرف دولت یا آقای نوبخت نیست. قانون هم در ابتدا بر پرداخت این یارانه به همه تاکید داشت ولی چند سالی هست که به بهانه های گوناگون میخوان از پرداخت یارانه شونه خالی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
دقیقا . فلسفه یارانه از اول هم همین بود.الان دارن یه جور دیگه تفسیر میکنن.
چرا باید چوب سیاسی را اصلاح طلبان بپردازند چرا باید اصلاح طلبان همیشه تاوان گروهی که عقل و خرد را تعطیل کردند را پرداخت کنند . تحریم اقتصادی شد اصلاح طلبان برای حفظ امنیت ملی و اقتصادی از خود مایه گذاستند . یارانه تز اصول گرایان بود و هنوز هم رییسی و احمدی نژاد و قالیباف از آن حمایت میکنند چرا باید اصلاح طلبان خودشان را درگیر کنند . آقای روحانی این سه سال را هم تحمل کنند ببینند همان مجلس اصول گرا و رییس جمهور اصول گرا درستش کنند . هر چه طیف مخالف چه در سیاست اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی را به خودشان واگذار کنند . اصلاحات چرا باید هزینه بابت اعمال دیگران را بدهد . خصوصی سازی اقتصاد اینچنینی را خودشان پاسخ دهند تنها وظیفه روحانی حفظ وضع موجود هست تا شرایط برای مردم سخت تر نشود
حالا یارانه ما بازنشسته ها رو که قطع کردن چی می شه. دلیل قطعش رو هم نگفتن. تو سایتشون هم که میری سایت فعال نیست.
داداش دارن آب فروشي رو قانوني ميكنند تا جايي كه ميدونم آب فروشي گناه بود
وقتی دولت هنوز توی مزراحل اولیه مونده،مجلس نمیتونه مراحل بعدی را تصویب کنه چون این لایحه فقط درآمد دولت را زیاد میکنه اما اهداف هدفمندی یارانه ها بلاتکلیف
خشت اول را چو بنهاد معمار کج تاثریا می رود دیوار کج معمار این یارانه نقدی هم جرأت نکرد در اوایل اجرای طرح عده ای از یارانه بگیران را حذف کند چون مردم کله پایش می کردند. حالا توقع دارید روحانی یا دیگران این کار را بکنند. تازه الان دیگر این یارانه ارزش اولیه خود را هم ندارد؟!
یارانه ما بدبختا که 3 سال و نیم پیش قطع شده چی میشه پس؟
اگه قراره که یارانه هیچ فردی در سال 97 قطع نشه، پس یارانه قطع شده ها را برقرار کنن. چرا این عده بیش از دو ساله تا کنون و از این به بعد یارانه نگیرند؟
واقعا مسخره است. بنده یک کارمند دولت بودم که به همراه یکی دیگر از همکارانم در شروع دولت اقای روحانی داوطلبانه خودمان درخواست حذف یارانه دادیم و البته شخصا نیت کردم هزینه عمران و ساخت بیمارستان و ... شود. ولی الان وقتی می بینم دولت حاصر نیست یارانه افراد پر درآمد را قطع کند واقعا گاهی وقتها از تصمیم خودم در تردید می افتم. البته بنده از همین دولت هم که با بنده همسوی سیاسی بود، ضربه اداری خوردم ولی ای کاش اگر تصمیمی درست بود عقب نشینی نشود و پای آن بایستند....
پس چرا یارانه برخی از مردم قطع شده؟ از یک طرف میگویند یارانه کسی را نمیتوانیم قطع کنیم و از سوی دیگر قطع میکنند!
آنزمان که وقتی طرح دولت احمدی نژاد در مجلس تصویب و از شورای نگهبان رد شد الان همه آن اقایان و نهادها باید جوابگو باشند که چرا وقتی گروهی از اقتصاد دانان طی چند جلسه با دولت وقت داشتند که شما چگونه طرح شکست خورده 80سال پیش را اجرا میکنید و سپس پولی که بابت یارانه در سال به مبلغ چند هزار میلیارد تومان باعث رشد نقدینگی در جامعه و سپس تورم میشود چه ابزار اقتصادی برای جمع اوری این پولها دارید جز گران کردن وچاپ اوراق قرضه و افزایش بهره بانکی این عوامل که همه انها ضد تولید عمل میکنند . چرا دولت روحانی را مقصر میدانید . هر کشوری با چنین معادلات اقتصادی من درآوردی بازی کند بهترین کشور پیشرفته هم دچار بحران میشود .
اگريارانه هارا ده برابر هم كنند ويا قطع كنند فرقي نمي كند مردم مسولي را نمي خواهند .
حالت خوبه؟
جناب آقای دکتر نوبخت باید بداند که ایشان بایستی به قوانین کشور بعنوان یک شهروند ایرانی احترام بگذارد و تمکین نماید. همین بازیهای سلیقه ای همیشه مانع بیشرفت کشور میگردد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر