بازدید 6198
رقابت بامیلو و دیجی کالا:

کدام برند در فضای اقتصادی موفق تر بوده است؟

بامیلو و دیجی کالا هر دو از جمله فروشگاه های اینترنتی هستند که در ایران نسبت به سایر فروشگاه های اینترنتی از آوازه و شهرت خاصی برخوردارند. به تازگی این دو، در روز جمعه سیاه به رقابت با یکدیگر نیز پرداختند. به همین منظور درصدد مقایسه این دو برند از زوایای مختلف بر آمدیم. به راستی کدامیک در فضای اقتصادی موفق تر بوده است؟
کد خبر: ۷۵۹۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ 28 December 2017

بامیلو و دیجی کالا هر دو از جمله فروشگاه های اینترنتی هستند که در ایران نسبت به سایر فروشگاه های اینترنتی از آوازه و شهرت خاصی برخوردارند. به تازگی این دو، در روز جمعه سیاه به رقابت با یکدیگر نیز پرداختند. به همین منظور درصدد مقایسه این دو برند از زوایای مختلف بر آمدیم. به راستی کدامیک در فضای اقتصادی موفق تر بوده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در مورخه 25 آذر ماه سال جاری بود که مطلبی با عنوان "رویارویی بامیلو و دیجی کالا در جمعه سیاه" در سایت تابناک اقتصادی منتشر شد. در آن متن به بررسی رفتار و عملکرد این دو برند در فضای مجازی (توئیتر) در روز جمعه سیاه پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که بامیلو در هفته منتهی به جمعه سیاه و در توئیتر توانسته است موفقت تر عمل کند و نظر کاربران بیشتری را به خود جلب نماید.

موضوع جمعه سیاه در بقیه شبکه های مجازی هم دنبال شد. به عنوان نمونه این موضوع در تلگرام که از مقبولیت و کارآیی بیشتری نسبت به توئیتر در ایران برخوردار است، توسط کاربران پیگیری شد. به همین منظور سامانه فضای مجازی پایشگر در بازه زمانی حول جمعه سیاه (3 آذر ماه) بیش از 600 هزار کانال تلگرام را مورد رصد و بررسی قرار داده است. اطلاعات زیر به دست آمد:

در بازه زمانی 26 آبان تا 8 آذر ماه 96، بیش از 2350 کانال با انتشار 6300 مطلب به موضوعاتی پیرامون جمعه سیاه در بامیلو و دیجی کالا پرداختند. پست ‌هایی که توانستند از کاربران تلگرام بیش از 80 میلیون بازدید بگیرند. در زیر، نمودار زمانی انتشار پست ها در کانال های تلگرامی در زمینه جمعه سیاه را مشاهده می کنید. بیشترین میزان پست های منتشر شده در همان روز جمعه سیاه یعنی 3 آذر ماه بوده است.

کدام برند در فضای اقتصادی موفق تر بوده است؟

در مجموع اگر بخواهیم میزان موفقیت این دو برند در روز جمعه سیاه در فضای مجازی را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم بامیلو به دلیل سابقه طولانی تر خود در این زمینه، در این روز و در فضای مجازی موفق تر عمل کرده است و بیشتر مورد توجه کاربران شبکه های مجازی قرار گرفته است.

اما اگر بخواهیم ببینیم کدام برند در فضای اقتصادی ایران موفق تر بوده است باید این دو برند را از زوایای مختلف در مقابل یکدیگر قرار دهیم و به مقایسه آن ها بپردازیم. در ابتدا به تاریخچه هر کدام از این دو برند نگاهی خواهیم انداخت.

سایت دیجی کالا توسط دو برادر به نام های سعید و حمید محمدی بنیانگذاری شد. ایده اولیه تشکیل این سایت در سال 1384 و در اثر یک اتفاق شکل گرفت. برادران محمدی هر دو در سال 84 عکاسی دیجیتالی را پیگیری می کردند. آن ها بعد از جستجو در اینترنت دربارۀ دوریبن ها، دوربین مورد نظر خود را یافته و آن را از بازاری در خیابان جمهوری تهران خریداری می کنند. بعد از گذشت چند روز آن ها پی می برند که لنز دوربین خریداری شده دست دوم و تعمیری می باشد. همین اتفاق ناخوشایند از خرید به شکل سنتی، ایده لازم را برای تاسیس شرکت دیجی کالا به آن ها داد. این سایت در سال 1385 رسماً بنیانگذاری شد.

بامیلو یکم دیرتر از دیجی کالا تاسیس و راه اندازی شده است. رامتین منزهیان بنیانگذار بامیلو است. او متولد سوم بهمن 1362 می باشد و از 2 سالگی شیراز را به مقصد آلمان ترک می کند. اقتصاد، خوانده و لیسانس خود را از دانشگاه برکلی آمریکا گرفته است. بعد از اخذ لیسانس به آلمان بازگشته و دکتری خود را در رشته اقتصاد اخذ و در بانک لازارد مشغول به کار شده است. در زمانی که در حال نوشتن رساله دکتری بوده، دو شرکت تاسیس می کند. بعد از 29 سال اتفاقی برای کمک به زلزله زدگان به تبریز می آید. در همانجا این ایده به ذهنش می رسد که برای تجارت از نوع الکترونیکی به ایران بیاید. بامیلو را در سال 1393 تاسیس می کند.

تا اینجای ماجرا، دیجی کالا دارای قدمت بیشتری از بامیلو است و بدین لحاظ جلوتر از این فروشگاه اینترنتی می باشد.

به لحاظ تعداد کارکنان اگر بخواهیم این دو برند را با یکدیگر مقایسه کنیم باید گفت در ابتدا که دیجی کالا کار خود را آغاز نمود، تعداد کارکنانش 5 نفر بود. این کارکنان در سال 1392 به 200 نفر و در سال 1396 به 2700 نفر رسیدند. تعداد کارکنان بامیلو در روزهای آغاز به کار یعنی در زمستان 1392 حدود 10 نفر بوده اند. این میزان در تابستان سال بعد به 50 نفر رسید و در سال 1396، تعداد کارکنان آن به 350 نفر رسیده است. بنابراین از لحاظ تعداد کارکنان نیز باز هم این دیجی کالاست که از بامیلو جلوتر است.

به لحاظ سهم هر یک از این دو برند از بازار خرده فروشی آنلاین با توجه به اینکه آمار رسمی وجود ندارد تنها می توانیم به مصاحبه های اخیر مدیرعاملان این دو برند اکتفا کنیم. در آبان ماه سال جاری بود که برادران محمدی سهم دیجی کالا از بازار خرده فروشی آنلاین را 90 درصد اعلام کردند. موضوعی که با واکنش مدیرعامل بامیلو همراه شد و طی مصاحبه ای وی اعلام کرد سهم دیجی کالا از بازار خرده فروشی آنلاین به این میزان نیست چرا که بامیلو "به ‌راحتی بالای ۳۰ درصد از سهم فروش آنلاین ایران را در اختیار دارد." صحیح یا غلط بودن این آمار را ما نمی دانیم اما آنچه مسلم است این است که به اعتراف خود مدیرعاملان این دو برند باز هم دیجی کالا سهم بیشتری را از بازار خرده فروشی آنلاین در اختیار دارد.

بنابراین در مجموع می توان گفت در فضای اقتصادی ایران، این دیجی کالاست که قدمت بیشتر، کارکنان بیشتر و سهم بیشتری از بازار خرده فروشی آنلاین نسبت به بامیلو دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار