بازدید 28426

به اسم تعهد، متخصصان را فراری داده ایم؛ متعهدانمان را نیز فاسد کرده ایم!

در کشور ما کار در اختیار کاردان نیست. به اسم تعهد، متخصصان را از کشور دور کرده اند؛ به اسم انتخابات لیستی، اعضای یک گعده یا دورهمی هفتگی را به مجلس فرستاده اند؛ به اسم احراز صلاحیت، صاحبات تخصص و صلاحیت را کنار گذاشته اند؛ با تصاحب مناصب کشور توسط ژن های خوب، دانشجویان را از کشور مهاجرت داده اند و الی آخر.
کد خبر: ۷۵۷۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸ 23 December 2017

جدال بین تخصص و تعهد برای تصدی یک شغل، منصب یا پست ویژه، شاید فقط در ایران اتفاق افتاده باشد؛ جدالی که در این سالها برنده اسمی آن همواره تعهد بوده و تخصص در این جدال همواره بازنده بوده است؛ معنای ساده این عبارت آن است که اگر در هر رشته ای، فردی متخصص را متعهد ندانسته ایم، او را فراری داده ایم، اما افرادی را متعهد دانسته ایم، بدون توجه کامل به تخصصش، او را جذب بیت المال کرده ایم. به همین دلیل است که امروز هم مسئولان هم نوا با مردم فریاد می زنند، چرا کارها پیش نمی رود؟ مشکل کار کجاست؟ پرسش هایی که پاسخ تک جمله ای می طلبد؛ در این کشور، کار در دست کاردان نیست!

به گزارش «تابناک»؛ تعهد در معنای حداقلی اش، تمایل قلبی و اعتقادی برای تلاش و کوشش در جهت حفظ و تقویت نظام سیاسی و البته ایران به عنوان وطن ایرانیان است؛ به این معنا درصد بسیار کمی از ساکنان ایران را می توان یافت که علاقه قلبی برای حفظ و توسعه کشورشان نداشته باشند، ولی اینکه درصد بسیاری از ایرانیان هستند که نمی توانند خود را با تفکر و دیدگاه فلان مدیر، فلان مسئول و ... هماهنگ کنند، قابل تردید نیست. مشکل از همین جا شروع می شود. در خلال این سال ها بسیاری از مدیران کشور در همه حوزه ها و در همه سطوح، یا نظر شخصی خویش را رویکرد حاکم بر اداره کشور، تشخیص داده اند و هر کس خلاف نظرشان را بی تعهد نسبت به ایران و انقلاب تشخیص داده و از دخالت دادن در اداره امور کشور او را دور کرده اند، یا آنکه تفاسیر بسیاری بسته ای از انقلاب و ایران، در ذهنشان نقش بسته و در لباس دوست، کار دشمن را انجام داده اند و به جای همگرایی، واگرایی، مردم را نسبت به انقلاب و ایران تجویز کرده اند.

البته این بدان معنا نیست که همه مردم، نوع نگاه، سبک زندگی و شیوه مدیریتی، بسیاری از مسئولان و مدیران کشور را قبول دارند. اینگونه نیست؛ اما آیا مخالفت و یا انتقاد مردم به نوع و شیوه مدیریت مدیران، آنان را از داشتن تعهد ساقط می کند؟ آیا این مخالفت، بدین معناست که آنان با ایران و انقلاب اسلامی در بنیان آن مخالف هستند؟ آیا طیف کثیری از جوانانی که خارج از کشور مهاجرت می کنند، لزوما با انقلاب مخالفند؟ آیا تعداد زیادی از افرادی که در انتخابات های مختلف شرکت می کنند، اما صلاحیت شان احراز نمی شود، با ایران و نظام مخالف هستند؟

شاید بتوان گفت نوع «تعهد سنجی» که مسئولان از آن استفاده می کنند، اساسا مشکل دارد؛ آنان تعهد به کشور را کنار گذاشته و «تعهد به فرد» را جایگزین آن کرده اند. تعهد در کار را کنار گذاشته و «تعهد به تفکر سیاسی فرد» را جایگزین آن کرده اند. به همین دلیل، نهادها و ادارات در سطح مدیران مملو از افرادی هستند که ریزه خوار سفره تملق، نفر اول هستند؛ طبیعتا کارها پیش نمی رود، چون کسی نیست که بتواند کارها را انجام دهد.

اهل دانش و تخصص، مطالبه گری دارند و به فکری خلاقیت و نوآوری هستند. با محافظه کاری و رخوت میانه ای ندارند. کار کردن با آنان برای مدیرانی که کار بلد نیستند و ذهنی ایستا دارند، کار سختی نیست و کمتر دیده شده که مدیری در ایران کار آسان را رها کند و به دنبال انتخاب سخت تر برود؛ به ویژه که می داند در کشوری با صورت بندی رانتی زندگی می کند که پاسخ گویی و مسئولیت پذیری در آن وجود ندارد؛ بنابراین، به بهانه عدم تعهد، متخصصان را از اداره امور کشور دور می کند.

فرق یک متخصص با برخی افرادی که مسئولان کشور او را متعهد می نامند، گاهی در یک یا چند عدد ژن نهفته است. طبیعتا فرزند و نزدیکان یک مدیر که ژن آشنا به مدیر یک مجموعه دارند، تعهد بیشتری هم دارند، چون تعهد هم احتمالا با ژن منتقل می شود، به همین دلیل است که بسیار مشاهده می شود در نهادهایی بسیار تخصصی، ژن های کوچکتر مسئولان که ژن تعهد را به ارث برده اند، حکمرانی می کنند.

یک فرد متخصص با کارش خود را خیلی سریع اثبات می کند، یا توانایی انجام کاری را دارد و یا ندارد، سنجش او کار سختی نیست؛ اما فردی که به اسم تعهد صرف، منصبی را در اختیار می گیرد، تقریبا غیر ممکن است؛ تعهد واقعی او را به اعتقاداتش سنجید؛ زبان و دست و پای او شرایط زمان و مکان را خوب تشخیص دهد، موفقیت همنشین او خواهد بود؛ اما تعهد به کار را چون طبیعتا تخصصی ندارد، نمی تواند انجام دهد. لذا قرار گرفتن فردی غیر متخصص، اما اصطلاحا متعهد در منصبی، او را هم فاسد می کند، چون کار را بلد نیست، ناچار است باج دهد، افرادی متملق را دور خودش جمع کند و اگر هم تعهدی واقعا داشته، آن را هم بر فنا دهد تا کم کاریش را بپوشانند.

مطالب گفته شده، صرفا به این خاطر بود که بگوییم دلیل اینکه نماینده مجلس فریاد می زند که به روح رسول الله مردمی ناراضی هستند، چیست. اینکه معاون اول رئیس جمهور از فساد ساختاری و عدم اداره کشور به شکل بهینه می گوید، دلیلش چیست؛ اینکه عضو شورای شهر نمی داند برای آلودگی هوا باید چه کند و از مردم می خواهد راه حلش شان را بگوید، چیست.

فقط یک جمله پاسخ همه این پرسش هاست. در کشور ما کار در اختیار کاردان نیست؛ به اسم تعهد، متخصصان را از کشور دور کرده اند. به اسم انتخابات لیستی، اعضای یک گعده یا دورهمی هفتگی را به مجلس فرستاده اند. به اسم احراز صلاحیت، صاحبان تخصص و صلاحیت را کنار گذاشته اند. با تصاحب مناصب کشور توسط ژنهای خوب، دانشجویان را از کشور مهاجرت داده اند و الی آخر... فقط در سال 95 ، 180 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی از این کشور مهاجرت کرده اند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۵
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۱۹۱
تابناک : تیترت خبرت قشنگ و عین واقعیت
ولی کاش به خودمان بیایم و در صدد سروسامان دادن به اوضاع کشور و ملت باشیم. خیلی زمان از دست دادیم و منابع کشور را به فنا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
متاسفانه نه بحث تخصص هست و نه تعهد
حتی برخی از آنها احساس انسانی و یا
ملی هم ندارند
رعایت اصول اخلاقی و دینی پیش کش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
بله قربان دیر شده ، برای خیلی چیزا دیر شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
به اسم انتخابات لیستی، اعضای یک گعده یا دورهمی هفتگی را به مجلس فرستاده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
متخصص را از روی کارنامه عملکرد گذشته اش می شود شناسایی کرد

مشکل اینجاست که برای شناسایی متعهد معیاری ارائه نشده لذا تعاریف بسیاری دارد و بنا به سلیقه مدیریت ارشد ادراکی حصول می شود

مدیریت جامعه امروز بدون توجه به معیار و سنجش عددی نشدنی است

اگر می خواین جامعه اتان رشد کنه معیارها را عددی و قابل سنجش تعریف کین
همه گفتنی ها رو گفتی ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
فقط متخصصان را نمیروند
گاهی متعهدان متخصص را نیز میرانند.
فقط مدیرزادگان را می خواهند
بهترین مقاله این چند وقت اخیر تابناک همین هست.و کل مشکل و درگیری های داخل هم سر همین هست
چه مقاله ی زیبایی
تابناک جان اعتراض نکن
اول انقلاب امام خودش گفت که ما به تعهد نیاز داریم نه به تخصص .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
اگه میشد 10000 تا مثبت میدادم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
تازه انقلاب شده بود و برای ماندگاری آن چنین چیزی گفتند اگر الان زنده بودند با این اوضاع حتما می گفتند تعهد کافی است متخصصان بیایند و کار ها را به عهده بگیرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
ناشناس۱۵:۳۲
نشستی انگلیس و داری ناله میخونی
این تیتر بهترین و صادقانه ترین اعترافی هست که شنیدم
نظر من کاملا با شما متفاوت است !
شاخص انتصابات نه تنها تخصص نبوده است بلکه تعهد نیز نبوده و نیست !
هر چه در سیستم فعلی پاکدست تر ، مسئولیت پذیر تر و دلسوز تر باشید ، بیشتر منزوی خواهید شد و انواع حملات و تهمت ها و فشارها را متحمل خواهید شد !
معتقدم امکان ندارد فردی سالم و متخصص و دلسوز باشد و بتواند رشد کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
"هر چه در سیستم فعلی پاکدست تر ، مسئولیت پذیر تر و دلسوز تر باشید ، بیشتر منزوی خواهید شد" بنابراین نیازمند مدیران از همین جنس بودیم تا افراد برای مبنای این شاخص ها مورد ارزیابی قرار گیرند. متاسفانه شاخص های سنجش تعهد حول این موارد نبود.
سالهاست تو بخش صنعت و پروژه های نفت و گاز کار میکنم ، انصافاً غالب متخصصین ما در بخش حرفه ای متعهد هستند، شاید در مدل تعریفی" متعهد آقایون" متعهد نباشند ولی انسانهای فرهیخته و وارسته ای هستند. عمده فساد از مدیران نالایقی است که با ناحق و با الگوی مثلاً تعهد بر مسند نامرتبط نشسته اند.
حرفت خیلی قشنگه تابناک جون و واقعیتش را گفتی ولی ناراحتم از اینکه این حرف هم بخاطر این زده میشه که الان باز سیاست دسته رقیبه. ولی تورا خدا بیاید و برای یک بار هم که شده برای مملکتون دلمون بسوزه و از سیاسی بازی و گول زدن مردم دست بردارید و تخصص را مبنای انتخاب بزارید وگرنا این ره که تو می روی به ترکستان است.
کو گوش شنوا!اون مسئولی که هی دم از دشمن میزنه باید یه روز جواب بده.دشمن اصلی ما جهل و نادانیه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
بینهایت مثبت بهت دادم ولی درج نشد.
خوبه که اصلا چنین چیزی مطرح بشه ولی الان فقط مد شده کم و کاستی ها به زبان بیاد... از بس سال ها حرف های مگو بوده الان همینم آرامش بخشه... ولی آیا اراده ای وجود داره که درست بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
قطعا نه چون مافیاهای قدرت و پول اجازه چنین کاری رو نمیدن
امروز متخصصان خانه نشینند و نا کارامدان بر سر کار که بازده ی انان کالاهای بی کیفیت در سطح جامعه می باشد از اروپا تا امریکا همه دنبال متخصص هستند فارغ از رنگ و دین و نژاد افراد ولی ما غیر خود را در هیچ جا راه نمی دهیم پس دغدغه ی پیشرفت نباید داشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
بازده واقعیشان را در زلزله ها و میزان خرابی و تلفات به وضوح می توان دید.
درود میفرستم به نویسنده این مقاله . لازم به توضیح است که کلمه تعهد در این ۴۰سال ابزار دست گروهی شد که با آن متخصصین را به حاشیه زدند و با بی دانشی ها مملکت و پتانسیل های خدادادی آنرا نابود ساختند. متاسفانه بسیاری از مسئولین کارنابلد نیز به آن دامن زدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
کاش تعهد داشتن
خیلی هاشون اونم ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
دقت کردین مساله جوان ها و جوانگرایی در دولت ها به فراموشی سپرده شده. مگه آقایون که الان شدند باتجربه از روز اول تجربه داشتند؟! تازه تو اون شرایط انقلاب که همه متخصصین رو کنار گذاشتند برای اینکه بهشون مهر طاغوت زدند. بیاید یکبار دیگه به جوان ها اعتماد کنید
حالا مونده بفهمند که چه کردن،دیگه از فرار مغزها گذشته اکثر متخصصین به فکر گرفتن تافل و جور کردن شرایط واسه رفتنن.
یه زمانی بیشتر از دانشگاههای طراز اول کشور به فکر رفتن و مهاجرت بودن الان دانشگاه آزادیها هم میخوان برن و خیلیها میرن.
برای چی بمونیم؟
اولا کار که نیست
ثانیا اگه هست واسه از ما بهترون
ثالثا اونیم که به ما میرسه با انواع مصاحبه از نوع عقیدتی،سیاسی،فرهنگی و... سد ایجاد میکنن.
اونیم که میخواد وارد کار بشه باید دروغ بگه و ریا کنه و متاسفانه هیچکی با تخصص از پله ها بالا نمیره و مجبوریم که با چاپلوسی مقام بالاتر، خودمون هم بالا بریم.
این شرایط اصلا برای مملکت خوب نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
آفرین جایی که من کار میکنم کسایی که پاچه خاری نمی کنند بهشون سخت می گیرن و انواع ظلم ها بهشون میشه عین واقعیت هستا
در سخنرانی ها هم مدیر ارشد متولی امر منتقد خوزه خوش است انگار امیدی به حرکتی در زیر مجموعه ندارند!
متعهد واقعی کسی است که کارآمدی و توانمندی حکومت در اداره جامعه بر اساس شریعت اسلامی را آن چنان بالا برد که مسلمین و غیر مسلمین آرزوی زندگی در چنین کشوری را داشته باشند.
فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ} [الأعراف: 6]
مردم و پیامبران نسبت به کار و مسئولیتی که آن را عهده دار شده اند مورد محاسبه قرار می گیرند
پاسخ ها
سيدمحسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
به شكر خدا تو ايران با لفظ اسلام چنين كاري نشده ونخواهد شد نمونه بانكداري اسلامي مديريت اسلامي بيداري اسلامي
مقاله خوبیه .ولی ایکاش مقصرین این وضع را نام میبردید.
دیر به فکر افتاده اید.
برای جبران همه ی اشتباهات گذشته تضمینی در موفقیت وجود ندارد.
سرمایه ها ی کشور را هدر داده اید.
يكي از اصليترين مشكلات كشور دقيقا همينه.ممنون از مقاله درست و به جاتون، عالي بود.
از این مهاجراتها در کشور ها ی جهان سومی فراوان است .اما نه فرمودید چه باید کرد ؟ عده ای از این مهاجرتها ریشه در راحت طلبی آدمی دارد کاری به این ندارد که باید برای راحتی یا توسعه کشور باید حرکتی نماید بلکه بدنبال تامین زندگی راحتر برای خودش می گردد وهر جا که این هدف را تامین نماید به آن سو خواهد رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
با نظر شما مخالفم.چون در کشور های مقصد هیچ پرداختی به راحتی صورت نمی گیره وشخص باید خیلی کار وتلاش کنه تا درآمدی داشته باشه. مهم اینه که شما در این سیستم هرچه قدر هم کار کنی مزدت ثابته وفقط مدیران نالایق از تفکر وپشت کار شما سود می برند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
از پاسخ ناشناس 15:17 ممنونم دقیقا همینه که می گید. بعدش هم من منافاتی با این که کار کنی و مزد خوب بگیری نمی بینم اصولا ما کار می کنیم که راحت زندگی کنیم دیگه
بنظر من اصلا بحث تعهد وتخصص نیست بحث باندبازی پارتی بازی واز این دست کارها است تعهد داشتن تنها یک پوشش برای تصاحب پست است من مدیری را می شناسم که یک آیه از قرآن را بدون غلط نمی تواند بخواند چه تعهدی
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
تعهد چاپلوسی که دارد.
دیگه مهم نیست، سحر نهایی نزدیک است.... انشالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
دلخت خوشه قشنگم کاش ما ایرانی ها از این جور افکار دست برداریم و انقدر دنبال منجی نگردیم بنظر من بهترین راه اصلاح به سمت درستی هست
دیگه مهم نیست
مطمئن باشید که بی تخصصی، بی تعهدی میاره. مثلا یه بی تخصص و بی سواد، نسبت به محیط زیست و آب هیچ درکی نداره و به اسم توسعه می زنه یه تالاب و یه دریاچه و یه رودخونه رو نابود می کنه که به دنبالش زنجیره ای از تباهی ها به راه میفته.
بله، حقیقت همینه که بزرگترین گناه به کار گماردن افراد خُرد در کارهای خطیر و به کار گماردن افراد بزرگ در امور حقیر هست. اینطوری میشه که یک کشور، یک تمدن نابود میشه.
مطمئن باشید که بی تخصصی، بی تعهدی میاره. مثلا یه بی تخصص و بی سواد، نسبت به محیط زیست و آب هیچ درکی نداره و به اسم توسعه می زنه یه تالاب و یه دریاچه و یه رودخونه رو نابود می کنه که به دنبالش زنجیره ای از تباهی ها به راه میفته.
بله، حقیقت همینه که بزرگترین گناه به کار گماردن افراد خُرد در کارهای خطیر و به کار گماردن افراد بزرگ در امور حقیر هست. .
رسم تندروی خلق باورهایی است برای محدود کردن نخبگان و ما چه بدعتهایی نساختیم برای شکستن نردبان پیشرفت دیگران و حال ایراد داریم به عادتهای خودساخته و باور نداریم که قتلگاه نخبگان را عمیقتر از انچه خیال میکنیم ساخته ایم و این گودال با شعار صاف نمیشود؛ تنها کاری که در این 40 سال بلد بودیم. مشکل در این نیست که متخصصان را فراری دادیم حتی در این نیست که نخبگان را به مقتل بردیم و روابط را بر ضوابط حاکم گرداندیم، فساد را به اعلی مرتبه بردیم، ژنهای برتر تقلبی ساختیم و آقازادگانی اغلب ناباب و مدیرانی پورسانت بگیر و خودی و ناخودی ساختیم و نخودیها شدن خودی و متخصصین شدند ناخودی و هزاران هزار عیب دیگر... عزیزان با خلق هر شعار شعاری، فرهنگی از فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی- انسانی را به مسلخ بردیم و شمار این فرهنگهای سلاخی شده شوربختانه پرشمار است و این دردی است که راه آینده را کم سو و تیره کرده و امید به احیای این جسم بیمار مغزی با عمل زیبایی صورت کار عاقلانه ای نیست.
فرض کنید یک اتوبوس با دهها مسافر در جاده ای خطرناک داریم.
- راننده را فردی انتخاب میکنید که بسیار مومن و متعهد و درستکار است اما رانندگی بلد نیست ؟
- راننده را فردی انتخاب میکنید که متعهد و مومن نیست اما رانندگی را بلد بوده و جاده را هم میشناسد ؟
جان مسافران به شما اجازه نمیدهد هر کاری که دلتان خواست انجام دهید ولی متاسفانه تابحال بیشتر مسئولان با جان مسافران بازی کرده اند و خودسر تصمیم گرفته بودند.
هر نقطه مکانی دارد.
همه چیز را نباید با هم قاطی کرد.
پاسخ ها
اگه دین نداریم لا اقل آزاده باشیم.
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
باز هم سفسطه. آدم مومن اگه در کاری وارد نباشه ورود نمی کنه و جون انسانهای دیگه رو به خطر نمی اندازه بلکه اون رو به دیگری واگذار می کنه. یه تحقیقی بکن ببین اکثر این تصادفات اتوبوس رو چه کسانی مرتکب می شوند... اکثرا معتاد و خواب آلوده و بدون تعهد ..
برادر این را هم اضافه کن که با توجه به دولتی بودن 90 درصد اقتصاد کشور عملا افرادی را که ذکر کردید صاحب منصب 90 درصد شوئون اقتصادی کشور هستند وگرنه اگر اقتصاد ما دولتی نبود خود به خود این مشگل حل می شد .سهامدار بخش خصوصی حتی اگر برادرش هم واجد صلاحیت نباشد او را به راس امور اجرایی نمی گمارد چرا که موجب ضرر و زیان هنگفت برای سهامداران می گردد پس ترجیح می دهد پول توی جیب او بگزارد اما کار را به دست اهلش بسپارد ضمن آنکه ارزش هر فرد در بخش خصوصی به اندازه خلق ارزشی است که برای سازمان خود دارد بدون سقف یا کف و این رمز آن است که افراد نا کارآمد و بی تخصص از خصوصی سازی متنفرند.
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
بنده خدا این تا حالا به این فکر کردی که اقتصاد غیر دولتی چه بلایی سر من و شما میاره؟ فکر کردی اقتصاد غیر دولتی بشه هممون مثل پولدارهای هالیوود میشیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
حسن آقا شما از رانت خوار ها نیستی ؟
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
نه رانت خوار نیستم. منتها هم پیگیر تاریخ هستم و هم پیگیر اقتصاد. اگر یکم در مورد مدلهای اقتصاد آزاد مطالعه بفرمایید، متوجه میشید که اقتصاد غیر دولتی عملا به جباریت بانکی تغییر شکل میده که فشارش روی دوش امثال من و شما میاد.
مسئله متن بالا در اینه که فرض میکنه ارزش هر فرد در بخش خصوصی به اندازه خلق ارزشی است که برای سازمان خود دارد، در حالی که ماجرا به این سادگی ها نیست.
خانمهای زیادی هم علی رغم محجبه بودن، به جرم چادری نبودن!! گزینش نشدن.
این مملکت فک نمی کنم هرگز درست بشه. چون اوضاع سال به سال داره بدتر میشه و چاره ای غیرمهاجرت نمونده... والا تا مغز استخوانت تحقیرت می کنن...
خدای فریادرسی هم نیست انگار.
مقالتون عالیه فقط سی یا سی و پنج سال دیر گفتید!!
اینکه همه میدانند.اما اینکه چه کسی وچه وقت باید تفکر اول تخصص و عاشق ایران و خدمت گذاری جای خودش را به تملق وریاکاری بدهد را جایگزین کند و اجرا کند هنوز مشخص نیست یا هنوز به این نتیجه نرسیده است. تا نابودی همه چیز زمان زیادی نمانده است. آقایان مسئول.
دقیقا لیست اصلاح طلبا رو راس گفتی....هر کی آشنا تر و رفیق تر بود و پول بیشتری پرداخت کرد رفت تو مجلس و شورای شهر... این اصلاح طلباشونه...دیگه ببین اونوره چخبره!!!!
مملکت مُرد از بی تخصصی...
یکی از دوستان ما در یکی از خودروسازی ها پست بالایی گرفت بعد از مدتی برادرش که راننده تاکسی بود را بعنوان عضو هیات مدیره یکی از شرکت های قطعه ساز که تحت تابعه ایران خودرو منصوب نمود . یعنی بدون داشتن هیچ تخصصی به یکباره از شغل راننده تاکسی تبدیل شد عضو هیات مدیره شرکت قطعه ساز
البته این یک نمونه بود که گفتم اینقدر از این انتصابات رابطه ای زیاد است که نگو
بنویس، بنویس تابناک جان که وضع خرابه و باید این فشار رو خالی کنید.. دستتنونم باز گذاشتن ظاهرا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
اينم نکته قابل توجهيه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
دقیقا همینه.چون همین چند ماه اخیر است که صداقت و شجاعت تابناک گل کرده.چون قبل از این تابناک هم مثل بقیه همش به به و چه چه و گل و بلبل بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کسی که تخصص داشته باشه و در جای صحیح خودش به کار گرفته بشه و ببینه که داره به کشور خودش سود می رسونه، و خودش هم داره به ازای زحمت و دانشش بهره متناسب می گیره، حتی اگر در آغاز کار اون تعریف بدوی شما رو از تعهد هم نداشته باشه، تعهد رو بالاخره پیدا می کنه. چون می بینه ارزش داره و خیرش داره به دیگران می رسه به کارش و به محیطش علاقه مندتر میشه.
اما قطعا کسی که بی تخصص وارد یه کاری میشه بی تعهدترین فرده و همینها هستند که امروز در جامه رانتخورها و مفسدان اقتصادی این مملکت رو به ورطه نابودی کشوندن.
عالي بود تابناک، ريشه بسياري از مشکلات کشور در انواع گزينش هايي است که در آنها رويکرد اصلي، سنجش اعتقادات و ايدئولوژي افراد است. به خاطر دارم حدود 16سال پيش براي استخدام در يک شرکت خودرويي به واسطه يکي از مديران که بيرون از شرکت قبلا همکاري داشتيم معرفي شدم (لازم به ذکر است که بنده ژن خوب ندارم صرفا بر مبناي تحصيلات دانشگاه شريف و تجربه همکاري قبلي نه ارتباط فاميلي و ... دعوت به کار شدم!) . ايشان بعد از شروع کار از من خواستند که به صورت فرماليته به واحد حراست براي تکميل مراحل اداري گزينش مراجعه کنم. بنده ابتدا مخالفت کردم ولي با اصرار ايشان قبول کردم. بنده خدا مسئول گزينش شروع کرد به سوال هاي کليشه اي مثل اينکه آيا شما موسيقي گوش مي دهيد و چه نوع موسيقي؟ من هم به صراحت جواب دادم گفتم موسيقي فاخر گوش مي دهم چه شجريان باشد چه هايده! نماز جمعه نمي روم خانواده ام هم چادري نيستند و ... ايشان که جا خوردو بود از من پرسيد اصلا شما به خا اعتقاد داريد؟ گفتم ارتباطي بين کار تخصصي ام به عنوان مهندس و اين اعتقاد نمي بينم ولي حالا که پرسيديد شناخت خود از خدا را مي گويم و خلاصه يک بحث عرفاني خواشناسي راه انداختم که بنده خدا کلا گيج شد که اين ديگه چه معجوني است! خلاصه در پايان مصاحبه که رفيق ده بوديم گفت نظرت نسبت به ما چيست؟
گفتم به نظرم شما باب الکذب هستيد. تعجب کرد گفتم مثالي ميزنم شما در تهران بيش از يک ميليون کارمند گزينش شده داريد که بالاي 90 درصدشان احتمالا در جواب اينکه نماز جمعه مي رويد گفته اند بله و اسامي سه سخنران آخر رو هم گفته اند . اگر اينها راست گفته باشند بايد نماز جمعه تهران ميلوني باشد در حالي که ميدانيم حداکثر 10 هزار نفر در نمازجمعه شرکت مي کنند يعني شما باعث شديد که اکثريت قريب به اتفاق اين افراد با دروغ وارد سازمان ها شوند. حالا خود قضاوت کني
بهترین مقاله ماه های اخیر تابناک بود.
خيلي دير به فکر اين "پرنده پر در خون" افتاديد. واقعيت اينه که مسئولين هم ديگه اميدي به بهبود شرايط موجود ندارند. براي اثبات صحبتم کافيه يک بررسي کنيد ببينيد فرزندان بيشتر همين وزرا و نمايندگان و دولتمردان خارج از کشور رو براي زندگي برگزيدند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
البته با اسامی مستعار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
هر کدامشان چند تا هم اسم فامیل دارند که ناشناس بمانند .
الان داری می گی؟ اینا رو که گفتی ملت می دونه. واسه رفع این وضع چه پیشنهادی داری؟
حرف دل منو زدي که در نظرات گذاشتم.
کو گوش شنوا...؟
از دکتر چمران پرسیدند: تعهد بهتر است یا تخصص؟ گفت :میگویند تقوا از تخصص لازم تر است، آن را میپذیرم. اما میگویم آن کسی که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد بی تقواست.
این کشور برای پزشکان است بقیه باید مهاجرت کنند.
آفرین به تابناک ، حرف دل اکثریت مردم رو زدی، آفرین به جرات بیانت
ممنون تابناک
کاش همه رسانه ها مثل شما مسایل رو صریح تحلیل و واکاوی میکردند و معذلات جامعه شناسایی و برطرف می شد...
زیبا بود فقط حیف که تغییری در وضع موجود ایجاد نخواهد کرد
دقیقا به یکی از مشکلات اساسی و بلند مدت این مملکت اشاره کردید. متاسفانه الان با یک عده رییس فلان نهاد و مدیر فلان بخش و همین طور برو تا بالا ... طرفیم که در ادعا متخصص جمیع علوم و دانشمند هستن ولی در عمل حتی دو دو تا چهارتاشونم رو هواس. بدبختی اینجاس که تعهد اینا هم شعاری بیش نیست. کسی که تعهد داشته باشه و بذارنش مسئول فلان جا، ببینه کارش نیست خودش کنار می کشه نه اینکه بچسبه و کل فامیلشم آوار کنه اونجا
به یقین رسیدم این یهویی باز شدن فضای برخی رسانه ها و صحبت کردن درباره کمبودها و مشکلات لاینحل به نوعی سوپاپ اطمینانه وگرنه نه اتفاقی میوفته و نه چیزی دیگه درست میشه
واقعن اینکه اعتراف به گناه در ادیان یک امر بزرگ و سهیم است الکی نیست آره درست است اگه کفتر بازی را جرم نمیدانستیم
مشابه این حرف رو سال ۸۳ توی نشریه دانشجوی دانشکده پزشکی شیراز من نوشتم، تا مدت ها آدم بده بودم از نظر روسای محترم
تعهد و تخصصی هر دو لازم است.
در هر دو هم کمبود داریم.
من هم که دارم مینویسم، چنین هستم.
نقل به مضمون از شهيد چمران :" اگرکسي ازمن بپرسد تقوي مهمتراست يا تخصص، من شک ندارم که تقوي مهمتراست ولي در اين نيز شک ندارم که اگرکسي بدون تخصص پستي را پذيرفت حتما نقوي ندارد".

مقاله عالي است ولي ايا برخی با کليشه هاي فکري و اعتقادي خاص، ظرفيت فهم و عمل به مقاله را دارند؟
دوستان اشنا به امر میدونن چه در زمینه اکادمیک چه کاری خیلی از جاهای بزرگ غربی عاشق متخصصای این مملکت هستن ولی واقعا نمیدونم چه چیزی پشت پرده این مملکت هست،انگار از قصد نمیخاد بزاره که واقعا این متخصصان کار کنن و دلیلشم اینه که چون احساس میکنن نونشون اجر میشه چون خیلیاشون بی هنرهستند!
البته یادتان رفت که بگویید خیلی از متخصصان را هم که فرار نکردند وماندند بیکار گذاستید و از گرسنگی کشتید.
یعنی مسئولین با تعهد بی تخصص ، میگذارند که افراد متخصص کارها و مسئولیت ها را بگبرند!
مثلا به جای افرادی که صرفا جبهه رفته اند ، ارتشی تعلیم دیده متعهد به مملکت تصمیم گیرمسایل مربوطه باشد ؟


ولی جای شکرش باقی است که شما چنین مقاله ای گذاشته اید.
ز شهيد گرانقدر دکتر چمران پرسيدند تعهد بهتر است يا تخصص؟ وي در جواب گفت مي‎گويند تقوا از تخصص لازم‎تر است، آن را مي‎پذيرم. اما مي‎گويم آن کس که تخصص ندارد و کاري را مي‎پذيرد، بي‎تقواست.
واقعاً تابناک چند وقته عوض شده! احسنت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
احتمالاً داره کار سوپاپ رو انجام میده ! وگرنه کیه که جرأت داشته باشه این حرف هارو بزنه .
ضعیف در تعهد و ضعیف در تخصصص و ضعیف در علم=مدیر و تصمیم گیر
كسي كه متخصص هست متعهد هم هست، تعهد به علم دارد تعهد به وجدان علمي و ماهيت وجودي خود دارد، كسي كه متخصص نيست تعهد به چه مي تواند داشته باشد تعهد به خدا، پيامبر و يا ساير مقدسات نمي تواند ضامنت كار صحيح شود، كسي كه متخصص واقعي است نمي تواند در درون خويش فاسد شود، نمي تواند منكر علم و دانش خود شود، نمي تواند خود را حذف كند، اما متعهد زمينه فساد دارد جهل او زمينه ساز فسادش هست
مملکت با این همه سرمایه و پتانسیل.... این تاریخ و تمدن.... انسان فقط تاسف میخوره از وضع فعلی و چشم انداز اینده ایران....
اصولا من هنوز نمیتوانم درک کنم چگونه فردی که نخصص نداشته باشد یا تخصص پایین تری داشته باشد میتواند منعهد باشد. این تناقض تنها باعث میشود تنها افراد مجیز گو و نالایق بر مناصب نامناسب قرار گیرند که نتیجه اش معلوم است.
تیتر این مقاله ریشه همه ناکامی های کشور است .
با این وظعیتی که باعث شده تا حتی خلال دندانمان را هم وارد کنیم بهتر از این نخواهد بود و روز به روز بدتر از روز قبل خواهد شد.
بسیار عالی و با تشکر از این مقاله خوب
هنوز هم يك خاطره بزرگ از شهيد بزگوار ميدان نبرد و جنگ هاي نامنظم شهيد دكتر چمران دارم كه خبرنگاري از ايشان پرسيد در انتخاب مسئولين تعهد بهتر است يا تخصص و ايشان در جواب آن خبرنگار گفتند تخصص بهتر است با تعهد.

بعداز38سال تازه فهميدم منظور دكتر چه بوده !!!
منظورش اين بود متخصص را زير پرو بال تعهد بگيريد و از تخصصش استفاده كنيد و همزمان اورا متعهدنيز پرورش دهيد .
كاري كه متاسفانه به آن توجه نشد و متخصصين را يا فراري داديم و يا كنار زديم .
متاسفانه اين عملكرد هنوز دربعضي از سازمانها مثل وزارت نفت ادامه دارد .
آقا این ها را به مردم نگویید مردم خودشان می دانند. این ها را به مسئولین بگویید و به آنهایی که بدون داشتن صلاحیت و صداقت کار میکنند و اوضاع را به شکلی درآمرده اند که نمی بایست!
تعهد اسم رمز سرسپردگی است وگر نه همه جا تعهد و وفاداری را بر تخصص ترجیح می دهند و فرد متعهد راضی نمی شود جایی را اشغال کند که تخصص آن را ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
متعهد واقعی
1- در جامعه ایران دو نهاد/ سازمان از دیرباز در علم، فرهنگ عمومی و توسعه نقش داشته اند و آن دانشگاه و حوزه بوده است.
2- هردو ماهیتی وارداتی داشته اند. حوزه ها با آیت اله حایری از حدود سال 1300 از نجف و کربلا و دانشگاه ها(با تأسیس دانشگاه تهران) از سال 1313 آغاز به کار کرده اند.
3- اگر بپذیریم که کارکرد اولیه علم و دینحل مسایل و رفع نیازهای محیط اولیه آن هاست، هردو دانشگاه و حوزه برای رفع و حل مسایل ایران به دلیل وارداتی بودن، هدف گذاری نشده اند.
3- دانشگاه جامعه را به غرب گرایی و حوزه به عرب گرایی سوق و سمت و سو داده اند.
4- بر این اساس حوزویان مدعی تعهد و دانشگاهیان مدعی تخصص هردو بانیازها و مسایل جامعه ایران بیگانه و عموما در شناسایی و حل مسایل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و اجرایی - اداری این جامعه ناتوان شده اندو بیگانگی اجتماعی این هردو ریشه ناکارکردی هاست.
5- تلاش های بومی سازی علوم دانشگاهی و به روز سازی احکام دینی از این جهت فایده بخش نشده است.
6-حالا ریشه فرار مغزها به سمت کشورهای غربی و سوق دادن مردم و جامعه به سمت زیست جهان عربی با این ریشه یابی آشکار می گردد.
7- و هرچه زمان می گذرد، بر شدت فاصله این هردو از حل مسایل جامعه بیش تر می گردد و پر پیداست، همواره آینده پرابهام تر از گذشته شده و می شود.
8- چاره چنین واگرایی و بیگانگی با مسایل جامعه ایرانی چیست؟
جانا سخن از زبان ما می گویی . اما خدا را شکر از متخصصان ایرانی جای دیگه استفاده میشه . ولی کاش ژن خوبهای ما سری به اونا میزدن تا اونها هم مفهوم بدبختی را میفهمیدن
اگر دردم یکی بودی چه بودی وگر غم اندکی بودی چه بودی
سلام به نظر من ضروریست که حتما این رویه رو در انتخاب مدیران تغییر دهیم به جرات میتوان گفت ربشه تمام مشکلات. کنونی ما بها ندادن به تخصص افراد . و فراری دادن. افراد توانمند در همه زمینه هاست تا این وضعیت اصلاح نشود نه تنها امیدی به بهبود اوضاع مملکت نیست بلکه روز به روز به عقب خواهیم رفت و مشکلات پیچیده تر خواهند شد
احسنت تابناك
حرف دلم رو گفتي! چند وقته حراست شركت گير داده به فعاليت هاي اشخاص در فضاي مجازي و وقتي شخصي با تلاش و زحمت در شرف ترفيع درجه است، حراست با گير دادن به مطالب انتقادي شخص در تلگرام مانع از اين كار مي شود!!!!
تشریف ببرید ببینید در دانشگاهها چه خبر است . اساتید دانشگاه کتاب انگلیسی 700 صفحه ای ای را به دانشجویان می دهند تا ترجمه کنند . داشنجویان دکترا هم می دهند مترجمین ترجمه می کنند.در نهایت استاد دانشگاهی که دو کلمه انگلیسی نمی داند کتاب را اسم خودش به عنوان مترجم چاپ می کند. درود بر روسای دانشگاه که هیچ نظارتی بر اساتید ندارند.
نوش دارو بعد از مرگ سهراب. متاسفانه شرایط روز به روز هم داره بدتر می شه.
گفتن اين نظرات آيا تاثيري هم داره ؟يا فقط هرازچندگاهي دلمون خوشه نظرداديم ! !!!
وقتی کسی مثل احمدی نژاد رو با عنوان نامفهوم بازگشت به اصول به مردم تحمیل کردند باید فکر سایر عواقبش رو هم میکردند.
اره تخصصا رو فراري داديد به نام تعهد، بياييد و ببينيد ايرانيان تحصيل كرده موفقي كه هركدام وزنه اي هستند توي محل كارشون توي اروپا،،
سري به بيمارستاناي اروپاي غربي بزنيد امكان نداره توي هر بخش بهترين دكترها ايراني نباشه،
همينطور مهندسين فني،مگه ادم ديوانه هست كشورش ول كنه بياد غربت،،،هركدام هم پاي صحبتشان بنشيني همين داستان تكراري زور گويي عده بي تخصص ""با تعهد"" را دارن كه براتون بگن،پارتي بازي بيداد ميكنه، به والله من تارحالا نديدم از اين روش و شيوه راضي باشه، گفتم به والله نديدم!
تابناک واقعیت نوشتی ولی خیلی جرات می خواست
کشور شده محل چانه زنی.
بهترین مقاله ای که تا بحال از یک خبرگزاری خوندم. درود بر شرف نویسنده این مقاله که درد متخصصان این مملکت رو گفته... من دست این انسان شریف رو می بوسم
مقاله خوبی بود
ضمن اینکه متاسفانه سیستم اموزشی کشور هم با معضلات عدیده ای دست و پنجه نرم میکنه و خیلی از فارغ التحصیلان کشور تخصص لازم زا ندارند .واقعا سطح دانش فنی که در دانشگاه هایی مانند جامع علمی کاربردی، پیام نور و غیر انتفاعی و آزاد منتقل میشود بسیار پایین است . جالب اینجاست تعداد زیادی از مدیران هم با ارتقا مدرک در این نوع مراکز پله های ترقی را بدون شایستگی 10 تا 10 طی میکنند.
این برداشتی که تابناک داشته، به نظر من یک برداشت فله‌ای از جامعه و مسئولین است. هر گاه راجع به جامعه اینگونه تیتر میکنید باید به مردم بگویید که طبق کدام جامعه آماری این برداشت را داشته‌اید.
تا آنجا که من در بین همکارانم دیده‌ام و در سازمان‌هایی که مشاور هستم، اکثر مسئولین متخصص هستند و میدانند که چکار میکنند ولی متعهد نیستند. یعنی خوب میدانند که چگونه به نفع جیب خود کار کنند. اگر اینها که من دیده‌ام نسبت به دین خود نه بلکه نسبت به کشور 40 درصد هم تعهد داشتند و دلسوز بودند کشور بسیار پیشرفت میکرد ولی اینها به نفع حزب و گروه خود و برای جیب خود کار میکنند.
مثال: تصویب میکنند که در فلان جا باید سد ساخته شود. سپس زمینهای اطراف سد را با رانت اطلاعاتی که دارند به مفت خریداری میکنند. پس از چند وقت کارشناسان به این نتیجه میرسند که از نظر کارشناسی نباید این سد ساخته شود ولی مالکان (مسئولینی که زمینهای اطراف محل احداث سد را خریدند) اصرار دارند که باید آن سد ساخته شود. نتیجه: سدهایی که پشت آن خالی است.
اگر کسی متعهد باشد متخصص را کنار نمی زند چون می داند و می فهمد که بدون تخصص چه بلایی ممکن است بر سر مردم و مملکت بیاید. آن کس که متخصص را حذف می کند نوکیسه ریاکاری است که می خواهد به هر قیمت شده موقعیت را از آن خود بکند و برایش مهم نیست که چه بر سر مردم و مملکت می آید
اگه بگم روزهاي بدتري در انتظارمان است و روزي حسرت بدبختيهاي امروز را خواهيم خورد، قبول ميكنيد كه اينگونه است؟
اینقدر آش شور شده که صدای آشپز هم درآمده!
حقیر پس از بیست سال فعالیت و کارآفرینی می روم.چون رشوه ندادم اذیتم کردند چون حقیقت را گفتم بدشان امد.کلا دوست ندارند حقیقت را.شو را فیلم را دوست دارند.چاره ای ندارم و باید برای خارجی ها کار کنم و دانش فنی و ثمره بیست ساله خود را تقدیم کشور دیگر بکنم.چون احترام می گذارند چون تخریب شخصیت نمی کنند چون تهدیدات فراگیر وجود ندارد.چون می دانم کسی که روبروی من خواهد نشست رشوه نخواهد خواست.از اینکه می روم ناراحت نیستم به لطف خدا و به واسطه تخصصم به مردم کمتر برخوردار ترکیه خدمت خواهم کرد و مالیات درامدم در نروژ صرف خدمات اجتماعی خواهد گردید.من که بروم خیلی خواهند رفت.کاش می توانستم نروم.
مقاله سرشار از واقعیتی بود که سالهاست مردم آن را میدانند و هیچکاری از دستشان بر نمی آید.شما که خودتان قدرتی هستید و علیرغم اینکه همه این مسایل را میدانستید تازه به یاد آن افتادها ید که آن را بیان کنید چه کار مثبتی برای به کار گرفتن متخصصان دارید؟ آیا وقت آن نرسیده که گزینش ها را منحل کنید و هر سازمانی با توجه به نیاز تخصصی خود مصاحبه با افراد متقاضی انجام دهد؟
سلام.وقتي يك موضوع برخاسته ازدل وحقيقت باشد لاجرم بردل هم نشيند..مقبوليت كلام شما را ازتعداد نظرات كاربران مي توان فهميد.اين موضوع راساليان زيادي است كه مردم فهميده اند ولي به قول دوستمان مسئولين بايد بدانند.امروزهمه كارها درسطح كلان دركشور جناحي وگروهي شده وهركسي تلاش ميكند به نفع خود وچناحش كاركند.اگرپرو‍‍ژه اي درسطح ملي ميخواهد اچرا شود همه گروه سعي ميكنن منافع به خودشان برسد والي آخر...مثنوي وصدمن كاغذ
واقعیت محض و تلخ را بسیار زیبا نوشتی تابناک احسنت
مقاله بسیار عالی بود و دل پر درد 100درصد کامنتها حکایت از یک واقعیت تلخی دارد که گریبان کشور ما راگرفته
مقاله فوق بسيار خوب و واقعي است ولي متاسفانه در زمان و مكان مناسب نوشته نشده است و ياد شعر استاد شهريار افتادام كه ميگفت امدي جانم ولي حالا چرا...
تعهدشونم ساختگی است. همش ریا همش فریب همش ظاهر ....
گفتی؟ دستت درد نکنه خیلی هم خوب. خودمون هم 20 ساله که میدونیم.
چه بکنیم؟
این را بگو
این مقاله یکی از بهترین مقاله هایی بود که خوندم، ولی متاسفانه حداقل سی سال دیر این منتشر شده است. دیگه بسیار دیر شده است. به حول و قوه الهی سحر بسیار نزدیک است.
احسنت به تابناک که حرف دل مارو می زنی. نمونش تو اداره ما(نهاد کتابخانه های کشور) در یکی از شهرها متاسفانه فردی رو بدون تجربه سابقه رشته تحصیلی تو آخرین سال دولت احمدی نژاد آوردن رئیس شهرستان کردند و تا به امروزم علی رغم اعتراضات بخاطر مدیر کل استان در جایگاه نا حقش مانده و همه همکاران بخاطر رفتارهای غیر مسئولانش هر روز در عذاب هستن و میدونم کی قراره تکلیف همچین آدمهای ضعیفی مشخص بشه
چرا در تهران و شهرهای دیگه کتابخانه های بزرگ ساخته نمی شوند فقط صحبت از کتاب خواندن می زنید فقط حرف های قشنگ می زنید کی زمان اجرا می رسد
شهرری کتابخانه بزرگ ندارد که کتاب های تخصصی داشته باشه کتاب روانشناسی مشاوره ..... خیلی از شهرهای بزرگ کتابخانه ندارند درحالیکه خواندن کتاب قدم مهمی برای پیشرفت هست
تا زمانی که در این کشور عده ایی خود را ژن برتر و آی کیو بالا می دانند و دیگران بیسواد و کودن می خوانند این کشور فقط هنرش فراری دادن افراد متخصص خواهد بود
تابناک جان راه دوری نرویم مگه خودت نظرسنجی در مورد اصول مملکت داری هفته های گذشته نگذاشتی دیدی که از نظر مردم مردود مطلق شدیم
به خدا دیر بجنبیم فردا مسوولین عربستانی توی مجامع بین المللی مسخرمون می کنند
رفتم ادارهء .... از یکی از مسولان درجه دار ارشد اونجا یه حساب و کتاب شخصی داشتم انجام بدم تا رفتم تو اتاق قران جلوش بود شکه شدم خودشم قرمز شد اخه شب قبلش باهم کجا و چی کردیم و چی میگفتیم یادم افتاد و این صحنه پارادوکس عجیبی بود
چند دصد از رشته تحصیلی و تخصص مدیر کل سازمان ها متناسب با تخصص ان سازمان است؟مدیران و معاونان پیشکش!...امان از انتصاب مدیران کل، و صد امان از طرز تفکر مدیر کلها در انتخاب مدیران ادارات!!!
داداش چاره فقط اینه تو هم همین راه رو بری که اگه تونستی یه چیزیم به تو بماسه تا دیر نشده والا هیچ راه و چاره ای نداره یاحق یا علی مدد برو به امید خدا ببینم تو چیکار میکنی
به به تازه متوجه این موضوع شده اید . در حالی کی ما مردم سالهاست میگوییم همه ادارات و سازمانها پارت بازی و سهمیه بسیج ، خانواده شهید ، جانباز ، روحانیت و... غیره را جایگزین تخصص و کاردانی کرده اند که بدترین مدیریتها و ظلم ها از طریق این افراد بی مسئولیت و ظاهربین شده است .
خوب به یاد ،دارم در سال ۶۱ با مدیری که واقعا روشن بین بود ،و کمی هم تخصص داشت ،در یک ماموریت کاری ،بحث تخصص ،وتعهد بین من ،وایشان ،در گرفت ،که من ،طرفدار تخصص بودم ،وایشان طرفدار تعهد ،( شاید هم این بحث بخاطر ،چقلیهایی بود که همکاران ،چاپلوس برای مدیران ،جاسوسی مبکردند ،نمیدانم ،بهر صورت بحث داغ شد ) من مصرانخ ،به ایشان گفتم ،مثلا در همین ادارهٔ کل مسکن ،وشهر سازی ،اگر از مهندسین ،با سواد ،وتجربه آموخته ،برای طراحی ،ومحاسبات ،واجرا ،استفاده نمایید ،حتی اگر این شخص ،تعهدی به رژیم جمهوری اسلامی نداشته باشد ،وتنها برای پیشرفت ،و آبادانی کشور ،واستان خود دارد ،در اداره کار میکند ،وآنهم بلحاظ اینکه تعهد خدمت ( استخدام ) دارد ،هزار بار بهتر از یک مهندس بی سواد بی تجربه است ،چون حداقل این است که این مهندس بلحاظ فهم دانش علمی ،وکسب تجربه ،به خود خیانت نمیکند ،اما آن مهندس بی سواد ،وبی تجربه بلحاظ ناگاهی .هم بخود ،وهم به مردم ،وکشور خیانت میکند؟ اگر چه بظاهر ،وشاید برای اینکه ،موضع فکری مرا بداند با بخشی از گفته های من موافقت نمود اما عمل نکرد ،لیکن سوال نمود که شما نسبت به مدیریت من اشکال نموده اید؟ که من عرض کردم ،اشکال خیر اما نقد آری ،چون شما ،نظرات شورای فنی اداره را کنار گذاشته اید ،وفقط با افراد همفکر خود کار میکنید؟ البته ایشان تا معاونت وزیر پیشرفت نمودند ،وبعد از اتمام جنگ تحمیلی هشت ساله ،و در دوران سازندگی ،از سیستم دولتی خارج شدند ،ودر بخش خصوصی به شغل شریف بساز و بفروشی مشغول شدند؟ که گویی ،پول زیاد ،مانع ،رشد تعهدی ایشان گردید ؟ و عافبت ایران این است که هست ،و از آن زمان صدها بار بدتر شده ،واکنون فقط ژنهای خوب ،ومتملقین ،و چاپلوسها ،و پاچه خوارها ،به رانتخواری ،ودزدی ،واختلاسگری ،مشغولند ،ومتعهد ،و همچنان متعهد به اشاعهٔ فساد ،از قدیم گفته اند ،ماهی از سر میگنند ،نی ز ،دم ؟ ،،،،
درست زدی به هدف مدرک و سابقه کار و دلسوز و متعهد و مشکل کشا هم که باشی و دنباله رو این به نرخ روز خورها و بوقلمون صفتها و از ما بهترون و سفارشی ها نباشی به هیج جا نمی رسی و تازه تهمت و افترا هم بهت می زنند.دلم به حال نحوه استخدام شدن و تبدیل وضعیت 10 سال و تمدید قراردادم و شب و روزهایی که سخت کار می کردم تا حقم رو بگیرم می سوزه و حالا ببین چه راحت استخدام می شوند و هیچ تعهد و مسولیتی ندارن و نمی تونی حرفی بهشون بزنی
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا آمدی حالا که من افتاده ام از پا چرا

دیگر ایران و ایرانی از دست این مسئولین متعهد بی تخصص از پا افتادیم . بخدا مملکت به فنا رفته چرا مسئولین سرشونو بردن زیر برف
دیگر برای این سخنان دیر شده مشکلات مانند کوه شده اند دیگر از دست کسی کاری بر نمی آید پیران نا امید وجوانان امید به کشور های بیگانه نخبگان باید بپذیرند وبه مردم اشتباهات را بگویند وکنار بروند باید تا بیشتر دیر نشده
طرحی نو برای کشور ساخت
از سايت تابناك به خاطر نشر اين نوشتار و از نويسنده ان بسيا متشكرم در واقع مبين بغضي است كه در گلوي همه ما گير كرده است.من مهندس الكترونيك از داشكاه صنعتي اريامهر(شريف فعلي) قريب سي سال زير دست كساني كار كردم كه فرق بين هدايت الكتريكي الومينيم ومس را بعضي از انها نمي دانستند
یکی از بهترین مفاله‌های تابناکه
اما رهکار هم بدین چجوری این مشکل رو حل کنیم؟ایا این اشخاص بی‌کفایت حاضرن داوطلبانه کنار برن؟ایا توانایی برکناری این‌ها هست؟؟ ایا قدرتشو دارین؟یا جراتشو؟!!!!!!!!!!
خیلی جالبه تو سیستم نظام مهندسی با شروع نرم افزار جامع انتخاب ناظر که بصورت رندمی انتخاب میشد کار نظارت از دست دلال ها خارج شد . و دیگه ناظر به انتخاب سازنده انتخاب نمیشد که هیچی نتونه بگه و اوضاع خوب شده .. جالبش اینه وزیر مسکن و شهرسازی میگه مالک باید ناظر رو انتخاب کنه . یعنی فساد یعنی دلالی یعنی بدبختی . من هیچ امیدی دیگه به این مملکت ندارم . از همین الان که این خبر رو درباره نظام مهندسی شنیدم دیگه میخوام دزدی کنم / گور بابا 10 سال درسی که خوندم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
دنبال توجیه برا دزدی می گردی چرا بهونه می گیری؟
به نظر من دیگه دیر شده
چون خیلی از متخصصین که میتونستن گره از کاری باز کنند(ارائه راه حل برای مشکلات کلان) رفتن و میبینید که کیا باقی موندن که حتی برای عبور از مشکلات ،تقلید از کشورهای توسعه یافته رو هم بلد نیستن
خدالعنت کند دانشگاه پزشکی اردبیل را .نخبه ها را یک عده بقول خودشا استاد که همشون بیسواد وعقده ای هستندنابود می کنن .کسی هم پاسخگو نیست .به داد دانشجوهای پزشکی غیر بومی اردبیل برسید .همه فراری شدن.بچه های نخبه نابود شدن
تابناک برای اولین بار تیتر زیبایت به دلم نشست.
جانا سخن زبان ما میگوئی، و این دل سوخته با خواندن این مطالب بارها در درون خود گریست.
این درد عمیق کشور من است که کار را به دست کاردان نمیدهند.
الان در شرکتی کار میکنم که نامش بلند آوازه است به اسم مپنا.
مپنا را فرزندان این مرز و بوم با جان و دل ساختند و وقتی درخت تنومندش به بار نشست متاسفانه از جائی دیگر و از شرکت آب نیرو و توسط آقای احمدی نژاد مدیران ناموفق حوزه ی آب کشور را به مپنا سرازیر کردند و الان این مدیران که آب کشور را به مرز فلاکت رسانده اند آمده اند و مثل ..... به جان مپنا افتاده و ما قدیمی های مپنا در کنجی خون و دل میخوریم.
آقائی یکراست آمده و مدیر ........ شده است از نارمک با پژو پارس آمده بود الان بعد از 6 سال با لندکروز 700 میلیونی و به پنت هاوس 8 میلیاردی تشریف میبرد؟؟؟
آقائی از آب نیرو بازنشسته شده و یکراست آمده در مپنا و حقوق آنچنانی میگیرد و صحبت از اخراج 2000 نفر در سال بعد میکند و وجدانش راحت است که حقوق بازنشستگی و حقوق مپنا را میگیرد و برای دیدار جگرگوشه هایش در آمریکا هر سال تشریف میبرد.
وای درد دل آنقدر زیاد است که دیگر توان گفتنش نیست و باید فقط از این مرز و بوم دررفت به کجا؟ نمیدانم ولی دیگر جای ماندن نیست.
دو ساله لیست به قول تو گعده اومده دوازده سال هم دست گعده اصولگراها و رفقای شما بود چه کردند؟
ﻣﻴﮕﻦ ﻣﺎﺑﻌﺪ ﻭﻧﺰﻭﺋﻼ ﻭ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﺗﺮﻳﻦ ﺑﻨﺰﻳﻦ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻳﻢ. ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ ﺑﻨﺰﻳﻦ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻧﻤﻴﺎﻭﺭﺩ.ﻣﻦ ﻣﻲ~ﺭﺳﻢ ﺁﻳﺎ ﺑﻨﺰﻳﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﺟﻬﺎﻧﻰ ~ﻭﻝ ﺑﺪﻫﻴﻢ ﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺑﻴﺴﺖ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻗﻴﻤﺖ ﺟﻬﺎﻧﻰ؟ﻧﻪ ﻣﺎ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﻣﺪﻳﺮ ﺧﻮﺏ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ ﭼﻮﻥ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﻣﺎ ~ﺭﺍﻳﺪ ﺍﺳﺖ.ﺑﻪ ﺭﻭﺣﺎﻧﻰ ﺭﺍﻯ ﻧﺪﺍﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﻮﺩﺟﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﺑﺎ ﻓﺮﺍﻓﮑﻨﻰ ﺍﺯ ﺷﻨﻮﺩ ﻭ ﺩﺍﺷﺠﻮﻯ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭ ﺣﺮﻑ ﺑﺰﻧﺪ.
تو فیلمهای خارجی میبینیم وقتی زیر دستان مدیری کارشان را خوب انجام میدهتد ریس یا مدیران خوشحال میشن و میگن حالا با خیال راحت میتونم مسافرت برم چون همه امور بخوبی انجام میشه.ولی من یادمه تو اداره ای که بودم وقتی خودم کارمو بنحو احسن انجام میدادم مدیر مربوطه ناراحت میشد اونموقع تعجب میکردم ولی بعدها دوزاریم افتاد الانم مثل خیلیهای دیگه منم از کار بیکار شدم.
متاسفانه عین واقعیت را گفتی
خيلي كوتاه
كار نه دست متعهد است نه متخصص!!!
بهترین مطلبی که تو یه دهه اخیر تو تابناک دیدم همین بود. ممنون

چه جوانان و متخصصینی که به خاطر مثل عدم تعهد در مصاحبه ها رد شدن و کسانی جایگزین شدن که فقط ریاکاری کردن و چون با ریا وارد شدن با ریا هم ادامه دادن و موفق هم شدن.
موفق شدن مملکت رو به باد بدن.

بخدا قسم موضوع زیر عین واقعیته:
قرار بود جوانی رو استخدام کنیم که لازم بود با مکانیک خودرو و شهر تهران آشنایی خوبی داشته باشه. من با این جوان مصاحبه کردم و از نظر فنی کاملا مسلط و شهر تهران رو به واسطه دو سال کار در آژانس مثل کف دست میشناخت.
معرفیش کردم به کمیته جذب ، اونجا ایشون رو رد کردن به دلیل اینکه ازش پرسیدن بودن نماز میخواند و ایشون با صداقت گفته بود نه.
نه اینکه اونایی که استخدام شده بودن همه نماز میخواندن نه ، 90 درصد اونها فقط دروغ میگفتن.
فقط دستمال یزدی و لاغیر
تابناک چند ماهه! به صورت تابلویی یسری حرفهای عیان اما مگو! را میزنی!
اگر چه چهل سال دیر گفتی ولی اکی حرفت درست. کی میخوای استارت بزنی!؟؟
اول تشکر از این دست مقالات و ابتکارات (بمانند نظرسنجی اخیر) نویسندگان و سردبیر اهل درد و آگاهتان. من یکی از آن مهاجرت کرده ها هستم (البته ظاهرا سال 94، 180 هزار مهاجرت کردند) که عاشق کشورم و بخصوص اقتدار نیروهای «جانبرکف» نظامیش و افتخاراتشون هستم، نیروهایی که فقط به وظیفه الهی خودشان عمل میکنند و آلوده ثروت اندوزی نشدند!! در بین مسوولین متاسفانه ثروت اندوزی بسیار شایع شده. تابستان بشخصه زمانیکه بتنهایی و نامحسوس در نمازخانه در بیمارستانی در شمال تهران بودم اتفاقی شنونده مکالمه تلفنی در راهرو نماینده مجلسی بودم (نماینده یکی از شهرهای استانهای شمالغرب که دیدم بعنوان مستقل کاندید شده بودن، اسم محفوظ) که وقیحانه به دوست سیاسی پشت خطش توصیه میکرد که "پست «فرمانداری» بدرد نمیخوره مگه قبلا نبودم؟! پول توش نیست فقط صندلیه و اسم و زحمت... اگر الان بهم بگن بیا فرماندار تهران شو من نمیرم"!!!! متاسفانه اگر کارگروههای جدی مبارزه با فساد و برگرداندن اعتماد عمومی تشکیل نشود وضعیت افکار عموم بسیار خطرناک است و چه بسا همه آن افتخارات زا به تاریخ بسپارد!البته مردم باید بدانند که وقتی در رای دهی دقت نکنند به مسکلات افزوده میشود از ماست که برماست.
به نظرم :
1- كسانيكه متخصص به معناي واقعي هستن عموما متعهد نيز هستند.
2- كسانيكه متعهد واقعي هستند هم قطعا از پذيريش مناصبي كه در ان تخصصي ندارند پرهيز ميكنند.
نتيجه گيري:
در اين كشور كارها را نه به دست متخصصين سپرده ايم نه متعهدين!!!!
جناب تابناک ملت ایران سالهاست اینا را میدانند به نظرم وظیفه شما هم شده گفتار درمانی دوصد گفته چون نیم کردار نیست
مسئولان رده بالا توسط شورای نگهبان انتخاب می شوند و انها نیز مدیران میانی را انتخاب می کنند .
از شورای نگهبان تا حالا همه جور حرف و سخنی شنیده ایم اما خدا وکیلی تا الان کسی یک کلمه از تخصص و دانش شنیده است ؟
کسی تا حالا شنیده که شورای نگهبان نسبت به دانش و تخصص کسی ایراد بگیرد ؟
دیگه مهم نیست. ما در سراشیب قرار گرفته ایم. نشانه های ان به وضوع پیداست
من و دو نفر از دوستان که در یک رشته خاص فوق تخصص و سابقه 25 ساله داریم در مطالعات و عقد قرارداد یک پروژه در استان خوزستان همکاری داشتیم و با بهترین شرایط قرارداد را با یک شرکت چینی عقد نمودیم ولی در کمال تعجب با شروع پروژه از فرایند حذف شدیم و مدیریت پروژه به یک دوست بسیار با تعهد واگذار شد که بالاترین افتخار ایشان این بود که در لیست حقوق اکثرا لقبی دارند....!!!!!!!! و امروز سه سال از زمان تعیین شده برای راه اندازی گذشته و خبری از راه اندازی نیست و تا کنون چند برابر بودجه هم مصرف شده است و پروژه از اقتصادی بودن افتاده و 250 نفری هم که قرار بود به طور مستقیم مشغول به کار شوند کماکان بیکار هستند. این پروزه حدود 20 میلیون دلار بوده و جالب اینکه اخیرا مطلع شدم یک پروژه 2 میلیارد دلاری هم به دوست متعهدمان واگذار شده است
چه شده این مطالب را می گویید اینها مطالبی است که بیست سال قبل دانشجوها و مردم می گفتند
درزمان گذشته كه به قول نويسنده حاكميت مختصصان دركشور بود مريض را براى مداوا بخارج ميفرستاديم سد را خارجى ها مبساختند اتوبان تهران تاكرج برجهاى مسكونى شهرك غرب وهركارى كه دركشور مى شد توسط كارشناسان خارجى انجام ميشد تمام مراحل نفت وگازماهم از اكتشاف بگير تا استخراج وتصفيه توسط خارجى ها انجام ميشد درارتش هم وصعيت از اين بدتر بود وقتى كشور متخصص نداشت چگونه فرار كردند لطفا بفرماييد اين افراد كرده به خارج به چه كارى مشغولند از نظر نويسنده مقاله سردار قاسم سليمانى كه پوزه متخصصين غرب را بخاك ذلت ماليد چگونه فردى است متخصص متعهد
تابناک: کفگیر به ته دیگ خورده حالا نوبت متخصصان است که بیایند سر سفرۀ خالی!
اين مقاله و تابناك . من كه باور نمي كنم . فكر كنم كا سه اي زير نيم كاسه است .
مهم اینه تعهد به چی
این یعنی شکست فرایند توسعه
حقیقتا حق مطلب را بیان فرمودید، این سخن دل میشه گفت همه مردم است اما کو گوش شنوا ،همه کسانی که این روش رو در جذب مدیران ارشد و کلان کشور و حتی در سطوح پایین تر نقش داشته اند که البته بصورت سیستماتیک بوده باید این اوضاع نابسامان و ورشکسته کشور رو پاسخگو باشند
تابناک این نوشته های بدون پشتوانه عملی هیچ فایده ای نداره.
با عرض معذرت از نویسنده مقاله و دیگر دوستان، بنده اصلا این مقاله را قبول ندارم و بیشتر عوام فریبانه میدانم، از نظر بنده مشکل اصلی (توجه کنید اصلی)مملکت ما کمبود تخصص و تعهد نبوده و نسیت، مشکل نوع نگاه ما به سیاستهای داخلی، خارجی، اهداف و استراتژی کلان کشور است، تخصص و تعهد چه حرفی برای گفتن دارد، مشخص است که تخصص باید در جهت این نگاه و اهداف باشد، وقتی قرار است سرمایه های کشور صرف ساخت بیمارستان و مدرسه و ساخت خانه های خراب شده در جنگ البنان شود، متخصص و متعهد چه نقشی دارد، فرض کنیم هم تعهد باشد و هم تخصص، و برایند بشود سرمایه، اینجاست که سیاستهای کلان کشور مشخص میکند که این سرمایه کجا هزینه شود، با عرض معذرت از مقاله نویس و دیگر هموطنان، به عقیده بنده این مقاله خیلی ساده لوحانه نوشته شده است مشکل ریشه ایی تر از این موضوعات است.
دوستانی که کمی سنشان بالاست و اوایل انقلاب را اگر بخاطر داشته باشند بیاد می اورند که هم متخصص بود هم متعهد بود و هم سرمایه عظیم، وقتی اهداف کلان اشتباه باشد داشتن و یا نداشتن تخصص و تعهد فرقی ندارد.
«تابناک جان ننویس اگر مینویسی درست و ریشه ای بنویس»
پاسخ ها
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
من هم با این نظر دوستمان موافقم باید رویکردهای اداره کشور درست باشد کشور را کسانی هدایت می کنند که راهها را نشان ی دهند. ضمن اینکه بعد از 40 سال تازه بعضیا فهمیند که تخصص مهمتر از تعهد است ... دیر از خواب پاشدی عمو سیل همه چی را برده
حقیقتا از خواندن این مقاله هم بسیار لذت بردم و هم قلبم درد اومد ،بسیار زیبا و کاملا کارشناسانه بیان فرمودید اما مسئولان کشور اگر گوش شان بدهکار این حرفا بود اوضاع کشور ثروتمندی چون ایران عزیز قطعا اینجور نبود.
یکی دیگر از موارد بی تخصصی و ندانم به کاری آقایان فراهم کردن فرصت های شغلی برای اتباع افغان به قیمت بیکاری مردم و حدر دادن همین مقدار محدود منابع ایران و سهیم شدن آن با بیگانگان نظیر امکانات آموزش و پرورش - وزارت علوم - صنعت و غیره است. اخیرآ هم که مدارس را ملزم به ثبت نام این افراد کرده اند در صورتی که آموزش و پرورش بودجه ندارد در بعضی مناطق از ایران مدرسه بسازد و یا در بعضی مدارس دستشویی بسازد . بتازگی هم که در تلویزیون چقدر تبلیغ برای این حضرات میکنند
براستی که ما در سراشیبی سقوط قرار گرفته ایم
بیایید توی پ م ببینید چخبره و چه سمتهایی رو به چه کسایی میدن که یروز هم سابقشو نداشتن.آخرشم با کلی داستان و تخلف کنار گذاشته میشن
بریم دانمارک مجله علمی بزنیم خخخ
دیر متوجه این مطلب شدی تابناک جان. دیگه کار از کار گذشته.
اقا من با مدرک پی اچ دی از یکی از بهترین دانشگاه های دنیا در سوییس برگشتم ایران برای خدمت و عضویت هیات علمی. هم گروه تایید علمی کرد و هم دانشکده، ولی معاون اموزشی دانشگاه درخواست رو به دلایل نامعلوم رد کرد. منم اومدم امریکا و‌گفتم خلایق هر چه لایق. در صورت درخواست میتونم اسم کسانی که پشت سر این تصمیم بودن رو منتشر کنم.
خوب درد را می دانیم .... درمان چیست ؟
چرا نویسنده مشخص نیست؟
ساختار فعلی قانون در ایران طوری هست که مجبور به استفاده از افراد متعهد به جای متخصص هستیم.
سهم شما در این عمل چقدر بود؟ از خودتان انتقاد نمی کنید؟
جانا سخن از زبان ما می گویی
معمولا رفتار متخصصان حرفه اي تر يا به عبارت ديگر متعهدانه تر است، پدر بزرگ بنده انسان بسيار معتقدي هستند آيا درست است كه مديريت يك بخش تخصصي را بر عهده بگيرند؟ متاسفانه اگر در پست هاي بالاتر متخصص ها وجود نداشته باشند اعتقاد يا درك از اهميت تخصص در لايه هاي پايين تر را هم ندارند.
تابناک فساد در ایران ریشه کرده و نمیشه درست بشه میدونی چرا چون فساد جز فرهنگ و رسوم ما ایرانیان شده زمانی درست میشه که همه ما منقرض بشیم و نسل جدید بیاد همین خبرگزاری تابناک نگاه کن همه با واسطه و رابطه سر کار اومدن قصد بی احترامی به تابناک ندارم این یه واقعیت در تمام ارگانهای کشور هست
دلتون خوشه خیلی وضعمان بدتر از اینهاست من دانشجوی دکترا و کترمند یک وزارت خانه در تهران به چشم خود خرید و فروش پست را دیده ام....
تابناك ديگه دارى شورش را در ميارى، بس كن، يا ما اتش به اختيار برخرد خاهيم كرد
دستگاهها و نهادهاتقریباً نه نه تعهد اهمیتی میدهد ونه و به تخصص . سیستم کشور اتوبوسی است . هرکس مسئول یک دستگاه یا نهادی می شود باند خود را سرکار می آورد .
متعهد و متخصص مسئله اصلی نیست. مسئله اصلی باند بازی و رکود و مدیران فرسوده است که باعث مهاجرت می شود.
این دولت برای مطالعه همه چیز را متوقف نموده و بدون جایگزین مناسب رها می نماید. مانند طرح ایران کد، ارسال ماهواره، طرح های عمرانی نظیر سد سازی و...کشتی سازی ، کاهش اولیه 85 در صدی بودجه نظامی که باعث کاهش شدید همکاری دانشگاه ها و وزارت دفاع گردید. جایگزینی پیمانکاران داخلی پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی با خارجی ها به بهانه جذب سرمایه و انتقال تکنولوژی، توقف پروژه تولید هواپیما و غیره. توقف پروژه های هسته ای
در نتیجه عملا متخصصین ایرانی بیکار شده و مجبور به مهاجرت می شوند. ممکن است بعضی ابتدا در ایران به استخدام غربی ها در آیند. ولی در پایان پروژه در ایران همراه آنها می روند
تابناک ..تو میدانی چطور مردم را تخلیه روحی وروانی بکنید حتما صدهها نفر روانشانس داری کمک میگیری ...تا مردم منفجر نشوند .....راه را باز کگاشتی که هرچه مردم در دلشان است بیرون بریزند . و سرگرم و دل خوش باشند .شما هم کار خودتان را بکنید .فکر نکنی که ما نمی دانیم ....کاری از دستمان بر نمی اید
مهندس جان می تونی بگی چندتا ساختمان شناسنامه فنی دار توی زلزله کرمنشاه خراب شدند وچرا
دليلش خيلي ساده هستش عزيزم

با تظاهر ميشه متعهد شد ولي متخصص نه!!

بنابراين اغلب راه ساده را انتخاب ميكنن
هر متعهدی که بدون تخصص پست و مقامی را می پذیرد قطعا فاسد است
هیچ کدام از اینها نیسیت رانت و مافیاست و رابطه داشتن با این گروه که باعث میشه شخص پست بگیرد خنده داره کسی اگه واقعا تعهد داشته نباید شغلی را اشغال کنه که در آن تخصص نداره
"جدال بین تخصص و تعهد برای تصدی یک شغل، منصب یا پست ویژه، شاید فقط در ایران اتفاق افتاده باشد" لطفاًً تصحیح کنید. در اتحاد شوروی نیز این مشکل وجود داشت.
عالی عالی عالی بسیار عالی!! اتفاقا حدود ده سال پیش من در یک جلسه خانوادگی با یکی از مدیران رده بالا که اتفاقی در اون جمع فامیلی همدیگه رو دیده بودیم و من یه جوان 23 ساله بودم و ایشون یکی از عصاره های انقلاب!! و مدیران ارشد نفتی ،سر همین موضوع بحث میکردیم و من میگفتم که مشکل اصلی مملکت ما ملاک قرار دادن تعهد به جای تخصصه و معیاری برای سنجش تعهد نداریم و این باعث فراگیر شدن تظاهر و ریاکاری و به حاشیه رفتن مملکت خواهد شد چه بسا یک زمانی تو همین مملکت داشتن ریش ملاکی برای گرفتن مسئولیت بود ولی ایشون به هیچ عنوان قبول نمیکردن و اصرارداشتن که یه مدیر خوب باید متعهد باشد مثل خودشون!!!!
شرایطشو داشتم منم از اینجا فرار میکردم
تابناک شما که نظر صحیح مردم را منتشر نمی کنی
این بساط دروغت را جمع کن یا مردانگی کن و همه
نظرات را منتشر کن
مدتهاست که اهالی فن و حتی مردم عادی نیز بر این نکته تاکید دارند وخدا میداند بابت این قضیه چه لطمات بزرگی به ساختارهای کشور وارد شده است. خدا را شکر بالاخره این موضوع از یک رسانه عمومی به خوبی بیان شد و نویسنده آن که مطلب را بیان نمودند و دست اندرکاران سایت تابناک که اجازه انتشار مگوها را دادند جای بسیار تشکر و سپاس دارد. امیدواریم این روند تغییر نماید چون در غیر اینصورت قطعا روزهای بدتری در انتظار کشور عزیزمان خواهد بود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر