بازدید 9875
درخواست انحلال دولت و تشکیل یک دولت جدید

در «کردستان عراق» چه خبر است؟

کردستان عراق در روزهای اخیر شاهد تظاهرات مردمی بود. تظاهرکنندگان خواستار پرداخت حقوق و تشکیل دولت جدید در اقلیم کردستان شدند. این تظاهرات ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.
کد خبر: ۷۵۷۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳ 20 December 2017

در چند روز گذشته در مناطقی از کردستان عراق تظاهراتي برگزار شد که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

به گزارش فرارو، کردستان عراق در روزهای اخیر شاهد تظاهرات مردمی بود. تظاهرکنندگان خواستار پرداخت حقوق و تشکیل دولت جدید در اقلیم کردستان شدند.

معترضان خودروهای دولتی را آتش زدند

روزنامه الحیات به نقل از منابع پزشکی در کردستان از کشته شدن پنج تن و زخمی شدن ۸۰ نفر در درگیری با نیروهای امنیتی خبر داد. علاوه بر این، نیروهای امنیتی اقلیم، تعداد زیادی از افراد را بازداشت کردند.

درخواست اصلی معترضان استعفای دولت محلی، محاکمه فاسدان و بهبود بخشیدن به اوضاع معیشتی مردم اقلیم بود. تظاهرات ابتدا در سلیمانیه برگزار و سپس به مناطقی در استان اربیل همچون کونسجق و طقطق کشیده شد.

پس از کشته و زخمی شدن چندین نفر در جریان تظاهرات، حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق طی یک نشست خبری به احتمال دخالت دولت مرکزی عراق اشاره کرد و گفت که اگر سرکوب یا تعرضی به شهروندان اقلیم کردستان شود، او تماشاگر نخواهد بود بلکه عاملان این تعرضات را تحت پیگرد قرار خواهد داد.

عبادی از مقامات اقلیم خواست، از سرکوب تظاهرکنندگان اجتناب کنند. وی تهدید کرد اگر به یک شهروند در کردستان تعرض شود او اقداماتی اتخاذ خواهد کرد.

در پی تشدید درگیری‌ها در سلیمانیه، مقامات محلی در شهر جمجال به دلیل اوضاع امنیتی بحرانی، روز چهارشنبه را تعطیل رسمی اعلام نموده و مقررات منع آمد و شد را اجرا کردند.

در همین رابطه، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل، در اطلاعیه‌ای با توجه به برپایی تجمع و تظاهرات اعتراض‌آمیز در روزهای اخیر در برخی از شهرهای اقلیم کردستان عراق، از ایرانیان مقیم این منطقه خواست از نزدیک شدن به محیط‌های برگزاری تظاهرات و تجمعات خودداری کنند.

به گزارش شبکه الجزیره، مقتدی صدر، رهبر جریان صدری با صدرو بیانیه‌ای از تظاهرات مردم کردستان حمایت کرد. در این بیانیه، صدر ضمن درخواست محافظت از تظاهرکنندگان، این تجمعات را "بیداری دیگر و گامی مردمی" به سوی ریشه‌کن کردن فساد و فاسدان دانست.

گفتنی است که در پی اجرای همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق در ۲۵ سپتامبر گذشته، این اقلیم به دلیل تنش در روابط با دولت مرکزی در بغداد و نیز با همسایگانش، شاهد یک بحران سیاسی و اقتصادی بود.

برگزاری تظاهرات در سلیمانیه و اربیل باعث بروز نگرانی‌هایی درباره احتمال فروپاشی روابط میان این دو استان در کردستان شده است.

نیروهای امنیتی در سلیمانیه به ساختمان محل پخش شبکه ان آر تی در سلیمانیه یورش برده و کارکنان این شبکه را بازداشت کردند، اما پس از مصادره ابزارهای پخش شبکه، این کارکنان آزاد کردند.

منابعی در کردستان از بازداشت شاهسوار عبدالواحد، رهبر جنبش "نسل جدید" و مالک شبکه ان آر تی به اتهام تحریک مردم به خشونت خبر دادند. عبدالواحد از تظاهرات اخیر کردستان حمایت کرده بود.

در جریان تظاهرات، تظاهرکنندگان خشمگین خواستار استعفای دولت محلی شده و پس از بروز درگیری چندین خیابان را بستند. سپس دفاتر احزاب سیاسی اقلیم را آتش زدند.

دفاتر احزاب سیاسی به آتش کشیده شد

جنبش نسل جدید، اعلام کرد مقامات امنیتی رابون معروف، سخنگوی این جنبش را در حین مشارکت در تظاهرات بازداشت کردند. این جنبش از مردم خواسته از انجام اعمال خشونت‌آمیز خودداری کنند.

دولت اقلیم کردستان در واکنش به تظاهرات بیانیه‌ای صادر کرد و برخی طرف‌ها را بدون ذکر نام، به سوء استفاده از حق برگزاری تظاهرات برای تعدی به اموال عمومی و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی متهم کرد.

الحیات اعلام کرد نگرانی‌هایی در اقلیم درباره احتمال فروپاشی روابط میان احزاب و نیروهای سیاسی اقلیم کردستان وجود دارد.

در این میان، لاهور طالبانی، رئیس دستگاه حفاظت و اطلاعات وابسته به حزب اتحادیه میهنی، از مطالبات تظاهرکنندگان و نیز تاسیس یک نظام سیاسی حکیمانه حمایت کرد و بحران‌های اخیر کردستان را ناشی از اشتباهات نظام حکمرانی دانست.

جنبش تغییر با صدور بیانیه‌ای از درخواست‌های مشروع برای تغییر نظام حکمرانی حمایت کرد و از نیروهای پیشمرگ و نیروهای امنیتی خواست از تظاهرکنندگان پشتیبانی کنند.

حزب اتحاد اسلامی کردستان نیز حمایت خود از مطالبات معترضان را اعلام کرد و خواستار "انحلال دولت و تشکیل یک دولت جدید" شد. عثمان کاروانی، یکی از رهبران این حزب، پس از یک جلسه فوری با سران جنبش تغییر، طی یک نشست خبری خاطرنشان کرد: ما برای بقا در دولتی که هیچ چیزی برای شهروندان ارائه نکرده، نمی‌جنگیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار