بازدید 11571
۲

روایت حادثه اشترانکوه از زبان رئیس فدراسیون

کوهنوردان به هشدارهای هواشناسی توجه نکردند
کد خبر: ۷۵۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹ 10 December 2017

وقوع بهمن در ارتفاعات اشترانکوه موجب جان باختن ۸ نفر از اعضای یک تیم ۱۵‌نفره کوهنورد‌ شد.‌ هویت این افراد درحالی مشخص ‌شده که تیم امداد و نجات قرار است در صورت مساعد بودن شرایط جوی، امروز عملیات جست‌وجو برای یافتن جسد تنها کوهنورد مفقود شده را ادامه دهد.

به گزارش روزنامه خراسان، ۱۴‌‌ کوهنورد مشهدی درحالی تصمیم می‌گیرند به ارتفاعات اشترانکوه معروف به آلپ ایران صعود کنند که به‌رغم هشدار هواشناسی مبنی بر شرایط نامساعد جوی، با همراهی یکی از کوهنوردان الیگودرزی راهی منطقه می‌شوند ولی متاسفانه در هنگام برگشت با «بهمن» مواجه شده و از هم فاصله می‌گیرند.

در ساعت 3:20 دقیقه بامداد جمعه به جمعیت هلال احمر شهرستان ازنا اطلاع داده می‌شود که تعدادی از کوهنوردان در اشترانکوه در برف و کولاک کوهستان گرفتار شده و نیاز به امداد‌رسانی دارند. بلافاصله مدیریت جمعیت هلال‌احمر شهرستان ازنا ضمن اطلاع‌رسانی به معاونت امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان و مدیریت بحران شهرستان، اقدام به اعزام نیروی انسانی ماهر و کوهنوردان به منقطه مورد‌نظر می‌کند. پرواز بالگرد برای نجات کوهنوردان آغاز شده و امدادگران موفق می‌شوند 7 نفر از کوهنوردانی که در پناهگاه مستقر بودند را پیدا کنند. درخواست اعزام‌ بالگرد برای حمل یکی از افراد بدحال انجام می‌شود. علیرضا عاملی جوان 23 ساله مشهدی به بیمارستان منتقل می‌شود اما طبق اعلام اورژانس به‌ علت سرمازدگی و ایست قلبی جان خود را از دست می‌دهد.

جست‌وجو برای یافتن 8 کوهنورد مفقودی بی‌نتیجه می‌ماند و ادامه عملیات جست‌وجو به صبح شنبه(دیروز) موکول می‌شود. به گفته مجید مذهبی مسئول کارگروه ایمنی و نجات هیئت کوهنوردی خراسان رضوی،‌‌ ‌120‌‌ امدادگر از دقایق اولیه صبح دیروز عملیات جست‌و جو برای یافتن کوهنوردان مفقود شده در لرستان را از سر می‌گیرند که حاصل این جست‌وجو، پیدا کردن اجساد 7 کوهنورد بود. اجساد علیرضا عاملی، مرتضی غلامپور، مجید زاده‌تراب، امان‌ا... جوکار(راهنمای الیگودرزی)، ناصر اکبری، مهشید جان‌محمدی، اکرم حقانی، علی قاسم‌زاده درحالی دیروز پیدا شد که علی‌یاور عزیزپور مدیرکل ورزش و جوانان لرستان در گفت‌و گو با ایسنا تاکید کرد اجسادی که دیروز پیدا شدند زیر 2 متر برف کوبیده شده بودند و سرمای منطقه غیرقابل وصف بود. البته نام علیرضا عاملی که پس از انتقال به بیمارستان جان سپرد را هم باید به لیست فوتی‌ها اضافه کرد که در مجموع تعداد فوت‌شدگان تا دیروز به عدد ۸ رسید. لازم به ذکر است که محسن اشرفی، سید‌رضا وحیدی، امیر تقی‌زاده، ‌محمود فرنوش‌فر، حسن موسوی و سروش قادری کوهنوردان نجات‌یافته هستند.

برای پیگیری ماجرا و علت وقوع این حادثه با رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی تماس گرفتیم. زارعی با اشاره به این‌که عملیات جست‌وجوی کوهنوردان مفقود شده از ساعات ابتدایی صبح دیروز آغاز شد، به خراسان می‌گوید: «طی این عملیات اجساد 6 نفر از کوهنوردان باقی‌مانده از زیر برف خارج شد و فقط یک نفر باقی مانده که امروز عملیات جست‌وجوی برای یافتن این فرد هم از سر گرفته خواهد شد.‌»

رئیس فدراسیون کوهنوردی درخصوص علت بروز این حادثه هم می‌گوید: «علت بروز حادثه این بود که این عزیزان در هوای نامناسب و در زمان بارش شدید برف اقدام به صعود کردند. آن‌ها در بوران هم اقدام به برگشت می‌کنند و به همین دلیل از مسیر اصلی منحرف شده و به طرف دهلیزی می‌روند که حجم برف بالای دهلیز زیاد بوده. زمانی که به انتهای مسیر می‌رسند، برف بالای دهلیز تخلیه شده و متاسفانه بهمنی که از مسیر سقوط می‌کند، باعث گرفتاری آن‌ها می‌شود.‌» زارعی ادامه می‌دهد: «15 کوهنورد در این صعود حضور داشتند که 8 نفر از آن‌ها در هنگام ریزش بهمن مصدوم می‌شوند و یک نفر بر اثر سرمازدگی فوت می‌کند. 6 نفر دیگر هم حالشان خوب است. از بین 9 نفری که طی این حادثه متاسفانه جان خود را از دست دادند، یک نفر راهنما از استان لرستان بوده و 8 نفر دیگر از کوهنوردان خراسان رضوی بودند.‌»

اما این‌که آیا این افراد کوهنورد حرفه‌ای بودند و مجوز صعود داشتند یا خیر، سوالی است که زارعی در پاسخ به آن می‌گوید: «بله. این افراد کوهنورد حرفه‌ای بودند و با هماهنگی اقدام به صعود کردند. باشگاهی که این کوهنوردان عضو آن بودند، دارای مجوز بوده و با هماهنگی هیئت کوهنوردی استان خراسان این صعود انجام شده. اما نکته منفی ماجرا این است که این کوهنوردان به هشدارهای هواشناسی توجه نکردند و در هوای کاملا نامناسب اقدام به صعود کردند.‌»

عکسی از کوهنوردان منتشر شده بود که به نظر می‌رسید تجهیزات کاملی در اختیار نداشتند. رئیس فدراسیون کوهنوردی اما این موضوع را تکذیب می‌کند: «این افراد تجهیزات کامل به همراه داشتند اما تصور کنید که شما از صبح تا بعد از‌ظهر زیر بارش شدید برف باشید، بهترین پوشاک و لباس هم جواب‌گو نخواهد بود. ضمن این‌که سقوط بهمن به بهترین تجهیزات هم رحم نمی‌کند.‌» جمعه اخبار غیررسمی‌ای منتشر شد مبنی بر این‌که قرار است عملیات جست‌وجو برای یافتن کوهنوردان مفقودی تا بهار متوقف باشد، زارعی این موضوع را هم تکذیب کرد: «خیر، اصلا چنین خبری صحت ندارد. تیم‌های نجات از ساعت 6 دیروز آماده بودند و درنهایت ساعت 9 صبح به محل حادثه منتقل شدند. ضمن این که 19‌نفر از بچه‌های خراسان رضوی و 3 نفر از لرستان در منطقه مانده‌اند و با توجه به این‌که شرایط جوی تا چه اندازه مساعد باشد، امروز عملیات جست‌وجو را برای پیدا کردن یک کوهنورد مفقود ادامه خواهند داد. ضمن این‌که یک تیم‌10‌نفره از بچه‌ها لرستان هم امروز با بالگرد به گروه جست‌وجو ملحق خواهند شد.‌»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
GPS نداشتند؟ جی پی اس گارمین مسیر را ذخیره می کند و می توان از روی آن برگشت. لباس گورتکس داشتند؟ بیواک را بلد بودند ( شب مانی ) بلد نبودند اگر بلد بودند همانجا بیواک می کردند و به بی راهه نمی رفتند. فدراسیون چند تا کلاس کوهنوردی برگزار می کند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
یکی از فوت شدگان چندین صعود بالای 8000 متر داشته، حتی اورست ، بعد میگی فلان چیز و بهمان چیز رو بلد نبوده !!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار