بازدید 31701

طرح از پیش شکست خورده استاندار اصفهان برای احیای زاینده رود از جیب ملی!

چند سالی هست حوضه آبریز زاینده رود و به صورت مشخص رود زاینده رود، تحت تأثیر عوامل مختلف با بحران کم آبی شدید رو به رو شده و این مهم طراوت و شادابی را از شهر و استان اصفهان گرفته است؛ مشکلی بزرگ و ناراحت کننده که به رغم فرا استانی بودن عوامل شکل گیری، مدیران ارشد استان اصفهان بنا دارند آن را در محدوده مرزهای استان اصفهان حل و فصل کنند.
کد خبر: ۷۵۳۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱ 10 December 2017

چند سالی هست حوضه آبریز زاینده رود و به صورت مشخص رود زاینده رود، تحت تأثیر عوامل مختلف با بحران کم آبی شدید رو به رو شده و این مهم طراوت و شادابی را از شهر و استان اصفهان گرفته است؛ مشکلی بزرگ و ناراحت کننده که به رغم فرا استانی بودن عوامل شکل گیری، مدیران ارشد استان اصفهان بنا دارند آن را در محدوده مرزهای استان اصفهان حل و فصل کنند.

به گزارش «تابناک»؛ بیش از یک دهه است که سایه خشک سالی و بحران شدید آب در حوزه آبریز زاینده رود برای شهروندان استان اصفهان از بالادست زاینده رود تا پایین دست مشکلات فراوانی را رقم زده و حتی در آمار جذب گردشگر داخلی و خارجی نیز تأثیر منفی آن قابل مشاهده است.

کاهش بارندگی در سال های اخیر در کنار افزایش مصرف در حوزه کشاورزی از جمله دلایل اصلی بروز خشکسالی در زاینده رود است و جدا از این دو عامل مهم، مجموعه عومل دیگری مثل بهره برداری بی رویه آب در حوزه صنعت، برداشت غیرقانونی آب در بالادست و الگوی کشت ناصحیح از دلایل دیگر این مشکل است.

در شرایطی که در سال های گذشته تلاش های فراوانی برای احیای رود زاینده رود و بازگرداندن طراوت و شادابی به مناطق حاشیه ای آن صورت گرفت، نتایج برآمده از این موضوع امیدوار کننده نبود و روز به روز به شرایط بحرانی این حوضه آبریز افزوده شد.

اکنون که خسارات برآمده از بحران آب در حوضه آبریز زاینده رود به اوج خود رسیده و در برخی موارد به اختلاف های بین استانی و محلی نیز دامن زده است، تلاش برای احیای این رود آن هم از مسیر صحیح، کارشناسی شده و علمی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

محسن مهر علیزاده، استاندار جدید اصفهان در رابطه با بحران آب زاینده رود و تلاش هایی که باید برای احیای این رود صورت بگیرد، ایده و طرح های جدیدی را مطرح کرده که اگر نگوییم عجیب است، قطعاً و بنا به دلایل مختلف باید آن را طرحی از پیش شکست خورده و خسارت بار معرفی کنیم.

مهرعلیزاده در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه اصفهان که پنجشنبه شب روی آنتن رفت، با اشاره به این‌که پیش‌ بینی شده بیشتر از آنچه آورد زاینده‌رود به اصفهان است، به این رود آب آورده شود، افزود: ستاد ویژه‌ای برای احیای زاینده‌رود تشکیل می‌شود تا بین دستگاه‌های مرتبط با موضوع آب هماهنگی ایجاد و شبانه‌روزی موضوع آب را پیگیری کند.

مهر علیزاده در حالی در قامت یک مقام ارشد استانی می خواهد برای احیای زاینده رود، ستاد احیاء تشکیل دهد که رود زاینده رود و حوضه آبریز مربوط به آن را باید پدیده های فراستانی و ملی تعریف کرد؛ نکته مهمی که خود گویای این حقیقت است که برای حل مشکلات مربوط به این رود نمی توان در سطح یک استان تصمیم گرفت.

مروری بر نقشه های جغرافیایی مربوط به حوضه آبریز زاینده رود و مسیر جریان زاینده رود به خوبی نشان می دهد که سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد مستقیم با این حوضه درگیر هستند و نیز به دلیل طرح های انتقال آبی که تا کنون تحت عنوان تونل کوهرنگ 1 و 2 و چشمه لنگان از حوضه آبریز کارون برای احیای آن نهایی شده است، استان های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان را نیز باید به این بحران افزود.

تطبیق نقشه حوضه آبریز زاینده رود با مرزهای استانی و درگیری مستقیم و غیر مستقیم حداقل 5 استان با مشکلات موجود در این حوضه، به خوبی گویای این حقیقت است که هر نسخه ای که در سطح استانی برای حل مشکل تجویز شود، نه تنها به نتیجه مثبت منجر نخواهد شد، بلکه حساسیت های فراوانی را نیز به بار خواهد آورد.

منظور از حساسیت، گمان و نگرانی شهروندان و مدیران سایر استان ها در پیگیری مشکلات موجود در حاشیه رود زاینده رود بدون توجه به منافع آنها در سطح ملی و ارائه راهکارهای تک بعدی برای حل آن است.

بنا بر آنچه آمد، پرداختن به راهکارهای احیای سد زاینده رود و تلاش های استاندار جدید استان اصفهان برای تشکیل ستاد استانی برای این بحران را باید طرحی از پیش شکست خورده دانست که نه تنها به دلیل مستقل بودن به نتیجه مثبت منجر نخواهد شد، بلکه به افزایش نگرانی ها دامن خواهد زد و تنها عایدی چنین طرحی، تلف شدن زمان و صرف میلیاردها تومان بودجه برای اجرای طرح و مطالعاتی نمایشی است که ناکامی آن از هم اکنون به روشنی مشخص است.

در این شرایط به نظر ضروری است تا مدیران ارشد استان اصفهان، اگر دغدغه حل ریشه ای مشکل و بازگرداندن حیات و طراوت به این رود ملی را دارند، مسأله را در سطح کلان پیگیری کنند و اجازه دهند این بحران خطرناک و خسارت بار با یک رویکرد ملی و هم افزایی تمام نهادهای ملی و محلی به سرانجام مشخص خود برسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۸۸
می گویم تابناک
با این اوضاع عملکرد ،اگر خدا یکراست هم این مسوولین را بفرستد به بهشت،آنجا را تبدیل به برهوت و تلی خاک نموده و منابعش را برباد می دهند.
از بس این مسوولین کاردانند و قابل!!!!!
پاسخ ها
مالک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
حوزه آبی زاینده رود به نام حوزه آبی گاو خونی بر اساس آمار بارشی دچار خشکسالی نیست . اما
رسانه تابناک سکوت میکنه در قبال مهاجر پذیری اصفهان در قبال هموطنان بختیاری و خوزستانی سکوت میکنه در مورد برنامه توسعه 1400 که یزد را آباد اصفهان را خراب
شما کارشناسی؟!؟!
مطمئنا اقای مهرعلیزاده از مشاوران خبره در این زمینه استفاده خواهد کرد و برای رزومه کاری خود خراب کاری نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
مشاوران خبره؟؟؟؟ همونها اصفهان رو به این روز انداختن
زاینده رود یک رود خانه فصلی است،به قیمت قربانی کردن کارون و زندگی چند میلیون نفر میخوان زاینده رود رو رودخونه دائمی کنند،مرگ کارون شروع کننده یک جنگ داخلیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
شما به کتاب راهنمایی خودت مراجعه کن جمله این است.
تنها رودخانه دایمی فلات مرکزی ایران زاینده رود است.

ضمنا زاینده رود خودش قربانی انتقال آب است و نیازی هم به آب کارون ندارد.
محمد
| Germany |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
قرار نیست رودخانه ها در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی مانند اصفهان تا ابد جاری بماند و خشک نشود ولی این موضوع که برای احیای این رودخانه نقشه میکشند که از کارون آب ببرند به نوعی خیانت از نوع کثیف آن است. چرا که از ابتدا استقرار صنایعی که نیازمند آب می باشد مانند فولاد در این مناطق مرکزی ایران کاری بسیار اشتباه بوده است و متاسفانه وقتی میگوییم از نوع کثیف آن به این معنی است که بجای اینکه آب دریا که شور است را به خورد صنایع فولاد بدهند میلیون ها متر مکعب بهترین
و گواراترین آبها را برای این صنایع بخار کردند رفت. متاسفانه هنوز هم دست از حماقت برنمیدارند
زاینده رود را همیشه, از سرآب تا پایآب پرآب می‌خواهیم.
جایی مونده خراب نشده باشه در این مدیریت های جهانشمول
آب کارون می تواند زاینده رود را نجات دهد گرمای خوزستان غیر قابل تحمل است بهتر است کارون با تونل به بصفهان منتقل شود و خوزستانیها هم به شهرستانها و روستاهای اصفهان کوچ داده شوند
پاسخ ها
لرستانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
چقدر باهوشی جنابعالی
تنهایی این فکر بکر را کردی یا از مشاورانتون استفاده کردید بزرگوار
همین خود خواهی ها و زورگویی های امثال شما این بحران ها رو به وجو آورده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
زاینده رود خودش حوزه آبریز مناسب برای دایمی بودن دارد. بقیه لطف کنند آب را از این حوزه انتقال ندهند.
باسلام
جالب است بجای تقدیر وحمایت ازهرگونه طرحی به منظور احیای زاینده رودازجمله طرح از پیش شکست خورده استفاده می کنیدمتاسفانه تحلیل منصفانه نیست .
احتمالا انتقال آب از حوضه زاينده رود به يزد و تاسيس كارخانه هاي كاشي و فولاد در يزد و اردكان و كاشت خيار يزدي با اين آب را از دلايل خشكي زاينده رود نمي دانيد. تحليل شما حتي از خانم هاي خانه داري كه همسرانشان در اين حوضه كشاورز بوده اند و اكنون بيكار شده اند ضعيف تر است.
آبان ماه سال 1390رئیس‌جمهور (دکتر محمود احمدی نژاد)در شهرکرد در جمع مردم:" هرقدر و هر جور که نیاز هست برای صنعت و کشاورزی از آب زاینده رود برداشت کنید! اولویت با شماست ، بعد استان‌های دیگر!"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
احست ، یکی از مهمترین دلایل خشکی زاینده رود همین برداشتهای جدید و بدون حساب در بالا دست
اصفهان است یعنی طرح های به اصطلاح طوبا که طی سالهای اخیر در منطقه چهارمحال زده شده و حجم بالائی از اب زاینده رود را انهم بی حساب و کتاب از صاحبان 400ساله ان گرفته و به به این نو کشاورزان میدهد تابناک هم که خود اصالتاً طرفدار همین قوم می باشد در تحلیل هایش نعل وارونه می زند ولی ما اصفهانی ها تا احقاق حق خود باید صدای خود را به گوش ایران برسانیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
لعنت بر دهانی که نسنجیده باز شود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
دقیقا اشکال همین بود.
ما به آب کارون هیچ چشم داشتی ندارم. هم کارون پرآب را می خواهیم هم زاینده رود جاری را.
سلام من امید دارم مشکل این استان حل شود ولی واجب تر از این دریاچه ارومبه است که امسال اولین باد های نمکی را در حجم بزرگ دیدیم باشد که به فکر این چند استان دریاچه نیز بشود
مشکل منابع آب زاینده رود ناشی از انتقال صنایع آب بر به این استان ( طرح این صنایع مربوط به استانهای دیگری بود که متاسفانه با دلایل معلوم به این استان منتقل گردید ) و کشت برنج در مسیر این رودخانه می باشد. لطفاً با طرحهای غیر کارشناسی انتقال آب استانهای مظلوم دیگر مانند خوزستان و چهارمحال و بختیاری را درگیر مصیبتی دیگر نفرمائید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
لطفا حرف برنج را نزنید ما خود برنج کار بودیم و دیگر ۵ سال است که برنج نکاشته ایم.
صنایع هم با اصلاح خط از برداشت خود از زاینده رود کاسته اند.
مشکل برداشت آب از بالا دست و انتقال به استانهای دیگر است.
رویکرد ملی و هم افزایی تمام نهادهای ملی و محلی

واقعا این طرز تفکری که نگارنده داره توی ایران جواب نمیده. الان چند سالی هست که مساله زاینده رود وجود داره ولی متاسفانه مسئولان کشوری اهمیتی برایشان ندارد.
بنا به تجربه میگم تنها در دو صورت مشکل قابل حله. ۱- اینکه رویکرد دستگاه‌ها و مدیریت کشور بعد از سی سال تغییر کند که خیلی بعید است. ۲- مسئولان استانی با توجه به قدرتی که دارن سعی کنن با اهرمهای فشار بقیه را وادار به کار کنن.

البته در دو حالت چیزی جز ضرر برای من شهروند به همراه نخواهد داشت :(
تصمیمات تقسیم استانی به صورت گتره ای که از سی سال پیش و غیر اصولی انجام شد کم کم داره معایب خودش رو هر روز نشون میده.ضمن اینکه تصمیمات کلان شکست خورده ملی قبلا با دریاچه ارومیه سعی و خطا شده بود.
آقای مهرعلیزاده در زمان صدارت سازمان وزرش چه گلی به سر این مملکت زد که الان بخواهد بزند...!؟
متاسفانه شما هم تمام تحلیلهاتون در مورد زاینده رود در این چند سال مغرضانه یا ناآگاهانه و غلط بود.
نوشتین برداشت بی رویه در حوزه صنعت.میشه آمتر مربوط به این جمله را ارائه کنید؟!
برداشت صنعت از زاینده رود در حد ۵ در صده که تو این سالها کمتر هم شده و بیشتر نشده.فولاد مبارکه یک و نیم در صد برداشت داشت که اونم با هزینه کردن ۴۰۰ میلیون پساب شهرهای مجاور را تصفیه و به کارخانه منتقل کرد و از سال دیگر برداشتی ندارد.
هر چه هست مربوط به کشاورزی و در درجه دوم شرب هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
متاسفانه تابناک بیشتر رسانه خوزستان است .
حالا بزارین بگه چکار میخواد بکنه بعد تخریبش کنین
سايت تابناک لطفا شما آتش بيار معرکه نشو و اختلاف نینداز
افزایش بی رویه مصرف آب جهت کشاورزی در اصفحان و کاهش ذخایر آب زیر زمینی در این استان به علت مصرف بیش از اندازه در بخش کشاورزی و صنعت باعث خشک شدن زاینده رود شده است مسئولان استان باید بین اقتصاد و محیط زیست یکی را انتخواب کنند .نمیشود (هم خدا را خواست هم خرما).
بحران خشک سالی و کم ابی یک بحران ملی است و این بحران در استان چهارمحال و بختیاری شدید تر.
اما متاسفانه در این بحران همه به فکر تراوت و شادابی اصفهان هستند اما کسی به فکر اشتغال و زندگی یک میلیون نفر انسان هایی که در استان چهارمحال و بختیاری زندگی می کنند نیست.
اب را حق خودشان میدانند و دولت هم پشتوانه انها برای انتقال ان.
وامان از نفهمی و بی دانشی که چاره کار این نیست و هنوز در اشتباهیم و تازه ده سال دیگر متوجه میشویم که حفر تونل برای انتقال اب درست نبوده. چرا که با این روند ده سال دیگر ابی برای انتقال وجود ندارد و خسارات زیست محیطی چنین انتقالی هم روی دستمان خواهد ماند.
یک نکته هم در خصوص بی ابی و کم بارشی به انها که جای خدا نشسته اند و گناه و فساد را عامل ان میدانند 'در غرب که ان را بلاد کفر و فساد میدانیم و به خورد ملت میدهیم مگر فاسد نیستند چرا برف میاد و خبری از خشک سالی نیست'
واقعا دانش خیلی از کارها را نداشتیم. مدیرانمان تخصص نداشتاند و فقط و فقط و فقط جناح سیاسی بود که انها را مدیر میکرد نه تخصصشان. در حوزه اب هم همین بود.
فقط زمین را سوراخ کردیم و اب بیرون کشیدیم و به هدر دادیم. حتی کشاورزی هم نکردیم. وای بر شما وای بر شما و وای بر شما اگر از پس امروز بود فردایی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
مهاجران استانهای همجوار که در اصفهان اشتغال دارند را بازگردانید، اصفهانی ها خاک ترک خورده زاینده رود را گلستان خواهند کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
خوشم میاد که مردم باهوشی داریم وقتی می بینن که یه شهر مثل تهران و اصفهان دارن مثل جاروبرقی همه امکانات رو می بلعن خوب اونا هم میرن اونجا و باعث میشن کلی شلوغی ترافیک و تضاد فرهنگی بوجود بیاد تا این پیام ساده منتقل بشه که
همه باید از عدالت در امکانات برخوردار بشن
نمیشه که یه عده آب و امکانات رو ببرن مرکز وشهرهای بزرگ و بدبختی و سختی زندگی بمونه
!برای بقیه اهالی پیرامون
نتیجه اینکه عدالت در توزیع امکانات=بازگشت مهاجران
یاد باد آنروزگاران یادباد
ببخشید حالا فرا استانی و ملی شد؟!
پس چرا وقتی میریم فولاد مبارکه استخدام بشیم میگفتن فقط بومی میگیریم؟!!

آقا باغهاتون رو با روش غرق آبی آبیاری نکنین تا زاینده رود خشک نشه!
تو دشت لنجون برنج نکارین!!

نشد که
کارون رو خشک کردید ملی و فرا استانی نبود؟!! حالا نوبت لرستان و چهارمحال شده؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
پس این عزیزان لری و خوزستانی که در فولاد استخدام هستند حتما از فضا تشریف آورده اند؟
اصفهان به اندازه کافی دشمن و حسود و سنگ انداز داره شما لطفا زحمت بکشید به این آتش ندمید بلکه زاینده رود با همت ملی از مرده رود به زنده رودی که قرن ها بوده دوباره تبدیل بشه.
هویت اصفهان زاینده رود است و بدون آن اصفهان شهری بدون طراوت خواهد بود ، آیا اگر می خواهند آب زاینده رود را برای آبیاری به جاهای دیگر ببرند امکان آن وجود ندارد که بعد از گذشتن از داخل اصفهان این کار را انجام دهند که اصفهان هم از زاینده رود محروم نشود ؟
اینم خب اصلا نتونه کاری کنه چی میشه؟پولش رو دولت میده تهش هرسال هم بودجه اختصاص میدن بهش.
واقعا مردم استان چهار محال قدر نشناس هستن.سالهاست که چهارمحالیها در استان اصفهان زندگی و کار میکنندو از امکانات استفاده میکنند.حتی بسیاری از کارمندان صنایع که حرفش رو زدید چهارمحالی هستن.حالا زاینده رود مشکل پیدا کرده هیچ کمکی که نمیکنند متاسفانه دشمنی هم میکنند.مردم یزد هم که با زرنگی و با چراغ خاموش آب سرشاخه های زاینده رود رو با لوله کشی برای خودشون بردند و به این بحران دامن زدند و متاسفانه هیچ صدایی از اونها بر نمیاد.
پاسخ ها
باقری
| United States of America |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
سلام فراموش نکن از اول تاریخ تا انقلاب اصفهان بختیاری بوده اند و در ضمن 40% اصفهان بختیاری یا بختیاری زاده هستند
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
جالبه هر دوی این استانها یک زمانی در استان اصفهان بوده اند.
آبی که میره یزد زاینده رود را خشکاند
مشکل اینجاست که مردم اصفهان مردم نجیبی هستند و اهل حل کردن مشکلات با دعوا و درگیری نیستند.در حالیکه بقیه استانهای همجوار اصفهان هر چیزی که میشه شروع میکنند به داد وبیداد و تحصن و شلوغ کاری، و مسوولین هم میترسند و کارشون رو راه میندازن.
شهر اصفهان با مديريت ملي و زمامداران سالهاي قبل ودر زمان صدارت اقاي جهانگيري به عنوان استاندار اصفهان و جناب اقاي خاتمي به عنوان رييس جمهور به اين روز افتاد
و در زمان حال حاضر اين شهر به بهانه تامين اب شرب دو استان و تامين اب صنعت استان يزد در حال زوال است
و اين موارد را مردم اصفهان در حافظه تاريخي خود دارند
و اب صنعت فولاد مستقر در اصفهان نيز ٥ در صد بيشتر نبوده كه با احداث تصفيه خانه پساب سه شهر ستان اطراف در سال اينده به زير ٢درصد ميرسد و مردم اصفهان اگر وضع به همين منوال ادامه يابد مجبور به مهاجرت به يزد و كاشان و قم خواهند شد ر يك شهر سوخته براي ايندگان بجاي خواهند گذاشت كه ثمره مديريت فاقد كارشناسي دوران ياد شده ميباشند و برگ افتخاري باشه براي اين متصديان امور
البته در اين شهر در حال زوال مردم شهداي خود را كه براي حفظ اين سرزمين نمودند با هنر خود در تاريخ حفظ خواهند نمود
اصفهان نصف جهان است و زنده رود قلب تپنده آن
چرا وزارت نیرو آمار آب را به مردم اعلام نمی کند فولاد مبارکه به اندازه نصف زاینده رود آب مصرف می کند آب یزد و کاشان و اصفهان و قم آب کارون و دز و حق مردم خوزستان است وزارت نیرو چراغ خاموش خوزستان را ویران کرد و ریزگرد باعث شیوع سرطان و فقر در خوزستان شده است چاره کار چیست از سایت تابناک مننونیم که تنها رسانه کشوری است که مشکل را بیان می کند و باز هم در هین سایت اصفهانیها که تمام نفت و آب خوزستان را غارت کرده اند از تابناک می خواهند در مقابل این جنایت و خیانت بزرگ سکوت کند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
ریزگردها بیشتز از عراقند که علت آن ترکیه است که نمی گذارد آب به اندازه کافی در دجله و فرات جاری شود
ای سپاهان شرم کن از اینهمه دود و دمت / خشک کردی زنده رود ، اینهم ز لطف دیگرت!
چون ندانند قدر گوهرهای بی همتای تو / گشته ویران چارباغ و مسجد لطف اللهت
داداش خوزستان کهکیلویه یزد همه آب می خواهند این آقا تازه انتخاب شده و استانداران قبلی فعلا نتوانستند این معذل را حل کنند باید همکاری کرد تا راه بهینه یافت شود. چاقو بدست گرفتن و حمله کردن که ساده است راه حل عملی بدهید.
ایران ببیند استان ما چهرامحال بختیاری بیکار ترین استان ایرانه
اصفهان کل اب زاینده رود میخواد ولی الان شاید کمتر از 300 نفر تو صنایع فولاد اون کار میکنن تازه یه چیز طب کار شدن

ما نباید زندگی کنیم تا اصفهان سبز بمونه
ای مردم این مسولین کشور نمی خوان بفهمن خشک سالی اومده چرا طمع خشک سالی رو باید فقط مردم چهرامحال بکشن چرا ما اگه بخوهیم استخدام تو اصفهان بشم سریع میگن بومی می خوایم صنایع که بهمون نمی دید کار بهمون نمی دید حق زندگی نمیدید بیاید کل استان ما رو بمب بارن کنید خیالتون راحت بشه

انشالله دیگه بارون نیاد یه قطره از اسمان نیاد
خدایا تا ما حق خودمون رو نگیرم از این اب یه قطره بارون نفرست تا کی باید محرومیت بکشیم تو سری بخوریم تا یه عده دیگه منافع استان های 500 کیلومتر اونوتر تامین بشه ولی ما خودمون سرمون بیکلاه بمونه
پاسخ ها
مالک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
بیا تو فولاد داد بزن "خان" ببین چند نفر نگاه میکنند تو بگو سیصد نفر .من تو ذوب آهن کار میکنم به جرات میگم 90 درصد شاغلین ذوب غیر بومی هستند .
زاینده رود هیچ موقع رودخونه ای دائمی نبوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
خیلی بی انصافی.
خرد در زنده رود انداز

گر چه صد رود است در چشمم مدام/ زنده رود باغ کاران

یاد باد

حافظ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
سلام
خوبی تو؟
چی میزنی؟
محرومیت از استان چهارمحال صعنت مال اصفهان یزد کاسان کرمان رفسنجان

خدای جای حق نشسته عدالت رعایت نمیشه بارون نمیاد سال دیگه اصفهان می خواد چکار بکنه با این خشک سالی که در پیش هست
پارسال به این موقع برف رو زمین های استان چهرامحال بود امسال یه قطر بارندگی نبوده
این خشک سالی فقط نتیجه بی عدالتی به مردم استان ما هست محروم ترین بیکار ترین استان ایران کنار صعنتی ترین استان ایران
خدایا یه قطره بارون نفرست دیگی که واسه من نجوشه میخوام.......
چند سال قبل یکی از اساتید دانشگاه اصفهان که متاسفانه نامشان را از یاد بردم،گفتند طولی نخواهد کشید که در شهرهای ایران جنگهای شدیدی بین مردم بر سر آب در بگیرد...ظاهرا چندان هم بیراه نگفته بودند!!!
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
همان استادی که گفته تا خاوری دستگیر نشود ، نمیتوان او را حبس کرد
چند روز پیش در یک کانال ماهواره ای ،آب ،وهوای کردهٔ زمین پیش زمینهٔ صفحهٔ نمایش بود ،که برای من جالب توجه؟ بخارات آب از نیمهٔ زمین بسمت شمال حرکت میکردند ،ودر نزدیکیهای قطب شمال ،بصورت دورانی بسمت حنوب باز میگشتند ،و در همهٔ سطح کرهٔ زمین این پدیده بود الا در بخشی از عربستان ‌،و ایران ،وعراق ، که این موضوع مرا به اندیشیدن واداشت که چرا ابرهای ،اقیانوسی ،مانند هند ،ومدیترانه ای ،از کشورهای شرق آسیا میگذرند ،وتا مرز غربی افغانستان ادامه دارد ،واز آنجا از جنوب دربای خزر بسمت روسیه ،وآذربایجان ،وگرجستان ،وارمنستان ،م به اروپا میرسد ،وابرهای مدیترانه ای از شمال افریقا،به سمت جنوب اروپا ،وترکیه ،وشمال غرب ایران ،وشمال شرق عراق عبور میکند ،و داخل کشور ایران نمیگردد؟ بگونه ای که اکنون ،خشکسالی فقط مختص ،کشور ایران ،وعراق ،وبخشی از عربستان ،وامارات عربی ،منحصر شده؟ آیا این پدیده طبیعی میباشد؟ و یا اینکه مسولین ایران آنقدر بفکر گسترش نفوذ خود در منطقه هستند که قافل از هر نوع ابزاری که بشود با آن کشور را ویران ،ونابود ،نمود ،ودر انتها به حنگ داخلی آب مبتلا کرد ،نمیباشند ؟ درست است که کشور ایران در منطقهٔ‌نیمه خشک ،ومعتدل ،وگرم واقع شده اما در تاریخ چند هزار ساله ابنگونه نبوده؟ براستی هر پدیده ای جای کاوش ،وتحقیق ،وتفحص را دارد ،و بهتر است از دانشمندان هسته ای ،و زیست محیطی ،و آب ،وهوا شناسی بخواهیم در این مورد خاص بر رسی نمایند تا خدای ناکرده قافل گیر نشویم ؟،،،
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
املای غافل و غافلگیر صحیح است
من نمیفهمم تابناک اصلا برای چی این مقالات را نشر میده. احیا از جیب ملی؟ خوب دوست من مشکل زاینده رود هم دلیل ملی دارد. اب رود را انتقال دادید استان دیگه. مقدار زیادی هم توسط صنعت مصرف میشه. اهن تولیدی مبارکه را کل کشور لازم داره. مگر فولاد مبارکه اهن را به غیر اصفهانی ها گرونتر میده؟
در سطح مدیران ما فکر می کنن مدیریت قوی یعنی حرف شنوی واطاعت مجموعه زیردستی.چون هنوز روند کارها سیستماتیک نیست وشخص محوره .واقعیت اینست که کشور ما در قسمت کم بارش زمین قرار دارد وهمیشه هم اینگونه بوده است دلیل انهم اینهمه بیابان وکویر کشور هست که در طول هزاران وملیونها سال اینگونه بوده وشده است .اقای مهرعلیزاده ودهها استاندار دیگر هم نمی توانند واقعیتها وشرایط اب وهوایی کشور را تغییر دهند.فقط می توانند در فرهنگ سازی واموزش درست مصرف کردن اب در همه زمینه ها وهماهنگ نمودن شکل زندگی وصنعت ما با شرایط اب وهوایی کشو واستان، کمک کننده باشند .در سالهای گذشته بسیاری از صنایع اب بر، نه بر اساس شرایط وهماهنگی طبیعت با نوع صنعت بلکه بر اساس قدرت سیاسی استانها ساخته شده است ،الان نمی شود از حق مردم سایر استانهای همجوار وحقابه طبیعت استانهای دیگر ،باز با اعمال قدرت سیاسی استفاده کرد .اینجا هم حق الناس مطرح است وهم حق حیات طبیعت، که انهم حق است.مگر علی (ع) نفرمودند اگرهمه دنیا را را به وی بدهند حاضر نیستند پر کاهی را به ناحق از دهان مورچه ای بگیرند .باور کنیم که همه چیز دنیا برای تک تک ما تمام می شود وحساب وکتاب پروردگار، حق است
مهمترین دلیل مشکل کم آبی ، افزایش بی رویه و غیر منطقی و خودخواهانه مصرف آب در استانهایی مانند اصفهان کرمان و یزد آن هم برای مصارف کشاورزی و صنعتی است، بدون توجه به ظرفیت‌های این استانها و نیازهای حیاتی استانهایی مانند خوزستان و چهار محال و بختیاری.
ای تابناک تفرقه انداز ، خدا لعنت کنه کسانی که با سومدیریت و طراحی و اجرایی انتقال اب به استان یزد و حالا استان کرمان باعث خشکی زاینده رود شدند. در سال های اخیر صدها هزارتن از مردم از خوزستان و استان های دیگر به اصفهان مهاجرت کرده اند . چه باید کرد این مهاجرین را بیرون کنیم یا وسایا اسکان و ادامه زندگی آنها را فراهم کنیم ؟
رشد بی رویه و بدون برنامه ریزی جمعیت نتیجه اش میشه بی آبی بیکاری اعتیاد فساد و فحشا حضراتی که در عرض کمتر از سی سال جمعیت را دو برابر کردند باید الان پاسخگو باشند
سهم هر چهارمحال بختیاری 2.2 میلیون تومان
سهم هر خراسانی 760هزاد تومان
یعنی تبعیض سه برابری برای چه ؟

به اسم محرومیت دروغین این که جایی پنجاه سال خارج از معیارها و تعریف استاندارد استانش تاسیس شده و بزور با پول نفت و مالیات داره هی امکانات استانی میگیره
یعنی ظلم سه برابری به شهرهای قدیمی خراسان که استان نشدن
این یعنی دمیدن در شیپور تبعیض و تشویق تجزیه استانهای بزرگ به استانهای کوچکتر
ما هم در خراسان خشکسالی داریم لطفا به جهت نزدیکی به استانهای شمالی کشور اب اونجا رو بدید ما

متچکریم جمعی از کشاورزان باغات غرق ابی و برنجکار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
شما نمی خواد نظر بدی.
استان چهارمحال بیکار ترین استان کشوره(طبق آمار رسمی)، استانی که اقتصادش بر پایه کشاورزی و دامپروری بوده حالا تو خود بخوان حدیث مفصل ازاین مجمل...
استان چهارمحال و بختیاری به اندازه آقایی اش در تاریخ ایران باید از خیلی استانها بودجه کشوری بیشتر بگیره فقط برید تاریخ 100 سال گذشته رو بخونید. اگه سردار اسعد نبود انقلاب مشروطیتی نبود اگر چه یکسری می خوان اسمش رو از تاریخ ایران حذف کنندو...
آبهای رودخانه های کرخه، گرگر، خرسان ، کارون ، اروند در خوزستان به کجا می رود چرا نعل وارونه می زنی چون یه جورایی به صورت کاملا توخالی خودتو وابسته به قوم لر می دونی و از طرفی هم به عرب ، اون موقع که دولت پاکدست احمدی نژاد مجوز برداشت بی رویه آب از بالادست رودخانه زاینده رود را داد تابناک واکنشی داشت . زمانی که در دولت خاتمی آب زاینده رود به یزد انتقال داده شده تابناک واکنش داشتی؟ اون موقع که به کرمان و غیره چی . از همه گذشته مردم خوزستان فداکاری های مردم اصفهان در پناه دادن به آنها در جنگ و آزاد سازی خانه ها و زمینهایشان را از یاد نبرند. چندین هزار کشاورز بدبخت زندگی شان وابسته به آب زاینده رود است.
مطلب نوشته شده فوق قضاوت زود هنگام در مورد تصمیم استاندار است. برای حوضه آبریز باید یك اتحادیه و مجلس تشیل شود تا تصمیم گیری كنند. پس اجازه بدید تا جزییات تصمیم معلوم شود.
راست میگه آب زاینده رود رو دادند به این شهر و اون شهر هنوزم دست بردار نیستند دارند یه تونل دیگه میکشند برای برجن
بعد میخوان از کارون آب بیارن اونجارو هم چند سال دیگه خراب کنند اصفهان و شرق اون خراب شد بسه (من اصفهانیم بخدا
« مهرعلیزاده در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه اصفهان که پنجشنبه شب روی آنتن رفت، با اشاره به این‌که پیش‌ بینی شده بیشتر از آنچه آورد زاینده‌رود به اصفهان است، به این رود آب آورده شود ... » !!!!
چقدر با مزه !! انتقال آب به زاینده رود بیش از آورد آن !
لطفاً یکی بگه منظور آقای مهرعلیزاده چیست ؟؟ لطفاً بفرمایند ایشان از کجا و به چه قیمتی می خواهند بیش از آورد آب زاینده رود به آن آب منتقل کنند ؟؟ به قیمت نابودی مردم استان های دیگر ؟؟ !!! مگر تاوان مصرف ناصحیح آب زاینده رود در صنایع فولاد و ذوب آهن و و کشت برنج در اصفهان و نابودی طراوت و شادابی آن را ما خوزستانی ها باید بدهیم ؟؟ مگر کشاورزی و نخیلات خوزستان در نتیجه بی آبی یا شور شدن آب نابود نشده ؟! خوزستان در نتیجه این انتقال آب و سدسازی ها همین الان با بحران خشکسالی و گردوخاک و نابودی کشاورزی مواجه است ، ضمناً به اعتراف آقای چیت چیان وزیر نیروی دولت قبل ، همین حالا دو برابر آورد آب زاینده رود از کارون به اصفهان آب منتقل می شود ، تا قبل از سال 1332 و احداث اولین تونل انتقال آب کارون به زاینده رود این رودخانه فصلی بوده و با احداث این تونل و تا امروز با احداث تونل های متعدد اتتقال آب به زاینده رود این رودخانه حالت دائمی پیدا کرده به طوری که امروز امر بر خود اصفهانیها هم مشتبه شده و باور کرده اند که زاینده رود رودخانه ای دائمی است !! تونل های انتقال آب به اصفهان که در این گزارش به آنها اشاره شده تنها بخشی از تونل های به بهره برداری رسیده است آیا برای مثلاً طراوت و شادابی اصفهان کافی نیست ؟؟ قرار است علاوه بر نابودی خوزستان چند استان دیگر هم نابود شوند تا اصفهان کویری سر سبز و با طراوت و صنعتی بماند ؟ این همه ظلم برای چی ؟ آقای مهرعلیزاده تازه از راه رسیده باید بدانند که در جلگه حاصلخیز خوزستان به لطف برنامه های ظالمانه انتقال آب و احداث بی رویه سد در خوزستان دیگر چیزی برای نابودی نمانده ضمناً برای اثبات بی برنامگی و چشم پوشی مسئولین بر واقعیت های علمی و عدم کار کارشناسی و عدم مطالعه موضوع آب در کشور و نقش مافیای آب و و بی راهه رفتن ها در این بخش و اظهار نظرهای جانبدارانه آنان به نفع استان خود، تصمیمات احساسی و بدون مطالعه مسئولین که عموماً برای جلب رضایت مردم استان های خود ابراز می شود و دهها دلیلی دیگر ! کافی است همین آقا را به عنوان استاندار خوزستان تعیین کنند تا ببینید چطور با انتقال آب کارون به اصفهان مخالفت می کند !
با سلام خدمت مدیران محترم تابناک
امیدوارم که جهت گیری شما نسبت به اقدامات آقای مهرعلیزاده شائبه سیاسی نداشته باشد چراکه یک رسانه باید در عین حفظ بیطرفی در جهت منافع مردم حرکت کند. هر اقدامی در جهت احیای محیط زیست ایران در سطح کلان فارغ از گرایشات سیاسی اقدامی پسندیده است.

با تشکر.
متاسفانه خوزستانی ها رودخانه کارون این سرمایه ملی را به محل برای تخلیه فاضلاب شهری تبدیل کرده اند و این به مثابه کفر نعمت است
به نظر بنده این اب را به اصفهان منتقل کنند حداقل ما خوزستانی ها که سالی چندبار به اصفهان مسافرت میکنیم از جاذبه های طبیعی ان استفاده کنیم
یک رئیس جمهور از اصفهان در سال۱۴۰۰ انتخاب شود آب همه شهرها را می ریزه توی زاینده رود و همه چی حل میشه .فقط ۳ سال دیگه صبر کنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
ان شاله
متاسفانه دولتها بدون برنامه ریزی بلند مدت وکارشناسی شده به طور مقطعی طرحهایی را برای مناطق واستانهایی اجرایی کردند که دربلند مدت فاجعه های ملی به بار آورده زاینده رود درفصل های گرم وخشک سال به سختی آب مورد نیاز حوزه آبریز خود را تامین می کرد ولی دولت آقای خاتمی بدون در نظر گرفتن این مساله آب را به یزد وکرمان منتقل کرد ودر آنجا صنایع نیازمند آب(فولاد،کاشی وسرامیک و..) وحتی کشاورزی!!! راه اندازی کردوموجب کسر آب زاینده رود شد ودولتهای بعد قول جبران این کسری با انتقال آب از استانهای دیگر دادند که هم کارهای انجام شده وهم انتقال آب از دیگر استانها غلط بود تامین آب یزد وکرمان از یک استان که خود با کمبود آب مواجه بود اشتباه است مگر این که این برداشت اضافه از جای دیگر جبران شود که آن هم با اوضاع موجود امکان ندارد لذا باید با مدیریت بحران علاوه بر در نظر گرفتن مشکلات خوزستان وکهکلویه و.. ومدیریت برداشتهای بی رویه آب برای پروژه های پرورش ماهی یا کشت باغهای هلو!!!! در شمال چهار محال وجنوب اصفهان (حاشیه زاینده رود)که بسیاری از آنها دردوران آقای احمدی نژاد راه اندازی شد باید متوقف یا مدیریت شود کشت برنج در حاشیه زاینده رود مشکل زاینده رود نبوده ومربوط به زمان حاضر نیست قرنها است که کشاورزان در حاشیه زاینده رود برنج کاری داشته اند واکنون متاسفانه اولین قربانیان بی تدبیری مسئولین هستند آری مشکل زاینده رود یک مشکل ملی است وباید با تدبیر کارشناسانه بدون لجاجت وباهمت مسئولین سامان یابد
تابناک با اصفهان مشکل داری بکنار.
این رود همه چیز ماست. همه بچگی ما هم زندگی ما.
ما با این رود بزرگ شدیم نفس کشیدیم.

انشالله که هم کارون پر آب باشه هم زاینده رود جاری.

گر چه صد رود است در چشمم مدام/ زنده رود باغ کاران یاد باد
؛حافظ؛
تابناک عزیز لطفا در این مورد تحقیق کنید چون من هم به قرائن و شواهدی رسیده ام که این حجم از بی بارانی طبیعی نیست و بایستی دستکاری از جانب هم خودمان ( پارازیت ها ) و هم دشمنان شده باشد که اینجور وضعیت بحرانی آب داریم. من فکر می کنم با امضاء برجام اوضاع کمی خوب شد و به قول معروف آمریکایی ها حرکتهای ایذایی در زمینه زیست محیطی رو کم کردند اما با روی کار اومدن ترامپ این مساله خیلی شدید شده و خیلی شدید دارند سرزمین ما رو خشک می کنند. به هر حال اگر این احتمال مطالعه بشه واقعا ارزش داره چون بحران آب خیلی خیلی جدی است به خصوص در سیستان و بلوچستان، اصفهان ، و غیره....
اگر مسئولین اصفهان اشتباه نکرده و اجازه نمی دادند آب اصفهان به شهرهای دیگر برود مسئولین بالادست جرات نمی کردند آب را به شهرهای دیگر ببرند و امروز به این حالت در نمی آمد
از کی تا حالا یزد از زاینده رود آب میبرده؟همیشه یزد از قنات و چاه استفاده میکرده. الان یزد با آب زاینده کارخانه کاشی و سرامیک راه انداخته که خدا میدونه چقدر آب مصرف میکنه. آی منازل اصفهان باید کم فشار باشه اما منازل یزدی باید پر فشار باشد.آقا انصاف داشته باشین
از تابناک تشکر می کنم که فریاد مظلومیت مردم جنوب را منتشر می کند. من در تبریز خیار یزد دیدم دانستم که اینها چه بلایی بر سر سر شاخه های کارون آورده اند به نظر من زمان آ ن فرا رسیذه است که مراجع تقلید نظر خودرا در باره صحت وضو با این آبهای غصبی بیان کنند.
مشکل خوزستان اصفهان چهارمحال وغیره نیست مدیریت کلان کشورمشکل داره مردم هم به جون هم میوفتن متاسفم برای ایران
به با سوادهای اصفهان هشدار میدم هیچ نظر یا مقاله علمی به ایشون ندین چون بعدش یا بیکارتون میکنه یا مشکل دیکه ای براتون بوجود میاره من تو ورزش تجربه کردم.
پس توقع داشتی اصفهانی ها از جیب خودشون خرج کنن؟
سهم اب اصفهانو ندن به یزدماازکارون چیزی نمیخاهیم.تازه دوباره میخان ازسمیرم اب انتقال بدن به رفسنجان.اون سرشاخه های کارونم که میگین نصفش ازفریدونشهر وسمیرمه اصفهانه,اصفهانی ها خیلی نجیبن که مثل بقیه جلوی ابونبستن
وقتی مردم اصفهان به اب نیاز دارند چرا به جاهای دیگر کمک کنیم
چراغی که به خانه رواس به مسجد حرام است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر