بازدید 41340

ادعای طرفداران عربستان درباره احتمال استفاده از موشک سومار در حمله به ابوظبی

روی یکی از قطعات سقوط کرده، نام امامان شیعه نوشته شده و موشک شلیک شده شبیه موشک کروز سومار است که در ایران از روی موشک خا55 ساخته شده است. منابع غربی مدعی اند، ایران در دهه 90 میلادی چندین فروند از این موشک را از اوکراین خریداری کرده و بر اساس آن موشک سومار را توسعه داده است.
کد خبر: ۷۵۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲ 04 December 2017

در حالی که یگان موشکی ارتش یمن مدعی است، موشک کروزی با برد 1600 کیلومتر را به سوی تأسیسات هسته‌ای براکه امارات شلیک و این موشک به هدف اصابت کرده است، رسانه‌های هوادار عربستان سعودی، با انتشار تصاویری از قطعات یک موشک که در استان جوف یمن سقوط کرده، مدعی هستند این موشک، احتمالا موشک کروز ایرانی سومار بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ دیروز یکشنبه، شبکه تلویزیونی «المسیره»، متعلق به انصارالله یمن، اعلام کرد، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور، تأسیسات اتمی «براکه» در ابوظبی امارات را هدف موشک قرار داده‌اند.

طبق گزارش این شبکه تلویزیونی، یک فروند موشک کروز بالدار به تأسیسات اتمی براکه در ابوظبی شلیک شده است. «عزیز راشد»، معاون سخنگوی نظامی ارتش یمن، وابسته به انصارالله حملات ارتش یمن به کشورهای متجاوز را «قانونی و مشروع» دانست و گفت، این حملات در دفاع از یمن مقابل دشمنی مستمر ائتلاف سعودی است. وی موشک کروز شلیک شده را «دستاوردی صرفا یمنی» دانست و اعلام کرد: «ارتش یمن قدرت تولید چنین موشک‌هایی را دارد... شلیک این موشک براساس اطلاعات نظامی جدید صورت گرفته و بردی بالغ بر ۱۶۰۰ کیلومتر دارد.»

تأسیسات هسته ای براکه شامل چهار رآکتور است که در غرب امیرنشین ابوظبی قرار گرفته و قرار است، کار ساخت آن توسط شرکت‌های کره‌ای در سال آینده میلادی به پایان برسد.

در حالی که آژانس خبری امارات در بیانیه‌ای رسمی اظهار داشته، موشکی به این تأسیسات برخورد نکرده و امارات تجهیزات دفاع موشکی برای حفاظت از این تأسیسات را در اختیار دارد، نیروهای یمنی وابسته به عربستان سعودی، با انتشار تصاویری که به کلاهک موشک‌های کروز ساخت روسیه و آمریکا شبیه است، مدعی شده‌اند که موشک شلیک شده توسط حوثی‌ها در منطقه سین‌الاسود در استان جوف یمن سقوط کرده است. روی یکی از قطعات سقوط کرده، اسامی امامان شیعه نوشته شده و طرفداران عربستان این مسأله را نشانه‌ای از این دانسته‌اند که قطعات شلیک شده مربوط به موشک شلیک شده توسط حوثی‌هاست.

بنا به ادعای رسانه‌های طرفدار عربستان، موشکی که در ویدئوی منتشره توسط حوثی‌ها مشاهده می‌شود، شبیه موشک کروز سومار است که در ایران از روی موشک خا55 ساخته شده است. منابع غربی مدعی هستند که ایران در دهه 90 میلادی، چندین فروند از این موشک کروز هواپرتاب را از اوکراین خریداری کرده و بر اساس آن موشک زمین‌پرتاب سومار را توسعه داده است.

تلاش برای حمله موشکی به ابوظبی، دومین اقدام قابل توجه موشکی ارتش یمن در روزهای گذشته پس از حمله با موشک بالستیک به فرودگاه ملک خالد در ریاض است که ارتش عربستان برای مقابله با آن وادار به شلیک چندین موشک از سامانه دفاع هوایی پاتریوت شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۷
حالا كساني كه به شريعتمداري حمله ميكردند كجا هستند؟
خطاب به مردم عام خواننده اين متن: بالاي 90 درصد روزنامه كيهان درست است و اينده خبر ميدهد!!!!!!
عکسهای این موشکها جعلی هستند
حمله به تاسیسات اتمی فقط میتونه کار گروه های تروریستی باشه چون هیچ کشور ویا گروه رسمی دست به چنین کار احمقانه ای نمیزنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
خوش فکر اون تاسیسلات در حال ساخت بوده یعنی فقط ساختمانها رو هدف قرار داده

بعد چطوریه عربستان زن و بچه های یمن رو میکشه اون تروریستی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
آی کیوی عزیز، این تاسیسات هنوز راه اندازی نشده و هیچ ماده رادیو اکتیوی نداره.
سازمان ملل دارن سازمان شورای امنیت دارن دلار دارن انواع بمب دارن سرسپرده دارن جاسوس دارن و... باز ...
قربان دست یمنی ها ! درمان قطعی بیماری عربستان وامارات ومتحدان کافرکیش وکودک کششان ، موشک دوربرد است....
حالا باید بترسیم
خودشون چقدر تجهیزات به داعش دادن
حالا دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟؟؟
لزوم ارزیابی هزینه ها ومسئولیت های بین المللی:
اینکه در حال حاضر منافع ملی ما با بعضی از بحران هاب بین المللی از جمله یمن وتعارض با منافع عربستان گره خورده است شکی نیست لاکن این به منزله ان نخواهد بود که کشور را ضامن درک بحران های منطقه ای وجهانی قرار دهیم .در این زمینه شهید حسن تهرانی مقدم خاطره ای را از شهید احمد کاظمی نقل می کرد که در یکی از عملیاتهای برون مرزی بر علیه منافقین درخواست شلیک موشک می کند مجددا تماس می گیرد و قیمت موشک را سئوال می کند وبا اطلاع از قیمت ان اعلام می کند منافقین اینقدر نمی ارزند که موشک به این گرانی را خرجشان کنیم انشالله این ارزیابی در سطح کلان خصوصا مسئولیت های بین المللی دولت در ارتباط با گروههای تاثیر پذیر وجود داشته باشد . باید بار شدیدا منفی حمله به تاسیسات اتمی امارات (بدون توجه به درصد پیشرفت نیروگاه) وتاثیر ان در ایجاد ایران هراسی به عنوان منشا بالقوه اقدامات غیر قابل پیش بینی وغیر مسئولانه از مبانی ناعادلانه طراحی محور شررات از سوی بوش مورد توحه قرار گیرد .وبیخود کشور را درگیر اقدامات گروههای غیر مسئول نکنیم همانگونه که در بخش داخلی در جریان حمله بهسفارت عربستان اتفاق افتاد وبه نظر می رسد در بخش بین المللی نیز در جریان پرتاب موشک به نیروگاخخای اتمی امارات وابوظبی در حال وقوع می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
چی برای خودت داستان سرایی میکنی.
ایران حتی یک فشنگ هم نمیتونه به داخل یمن انتقال بده. دو تا عکس دری وری انتشار دادن که با ماژیک روش اسامی ائمه نوشته شده، جنابعالی میای اینجا برای ما قصه حسین کرد شبستری تحویل میدی؟
به ما چه مربوطه که یمن به عربستان و امارات موشک شلیک میکنه؟ شما هم نمیخواد دایه مهربان تر از مادر بشی
یادمان نرود تیتر کیهان رو که امارات رو هدف بعدی معرفی کرده بود
کار عاقلانه این است که ایران این حملات را محکوم کند تا شر درست نشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
افرين به هوش شما و نز روشنفكري شما
!!!!!

شما از مظلوم دفاع ميكني و يا از ظالم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
از اول یمن نباید به عربستان حمله میگرد جوک گفتی یا عقب ماندهای یا ترسیدی
تابناک. خودت یه نگاه به عکسها بنداز ببین چقدر مسخره هستن.
نمی دونم مردم رو چی فرض کردن این اعراب که با این دروغ پردازی ها می خوان چی رو ثابت کنن کدام آدم بی عقلی اسم امامان رو روی موشک می نویسه و می خواد چی رو ثابت کنه
لطفا کشور را درگير جنگ فرقه اي نکنيد عده اي فقط دوست دارند بحران آفريني کنند و با بحران افريني اقدامات خود را توجيه کنند کشور نيازمند آرامش جهت سرمايه گذاران داخلي و خارجي است به ما چه ربطي دارد چه کسي رئيس جمهور يمن يا اوگاندا يا تانزانيا شود لطفا به فکر ملت و کشور خودمان باشيم ديگر دوباره منابع ارزي به کشور نمي آيد واويلايي دوباره براي ملت ايران. مديران راشد از بس درآمد نجومي و مجاني دارند ککشان هم نمي گزد لطفا بيشتر از اين از حيثيت ايران و ايراني هزينه نکنيد بگذاريد مملکت ارامش يابد.
من به موشک کار ندارم چرا نیروگاه اتمی اونا زود ساخته شد نیروگاه اتمی ما که بیشترش قبل انقلاب تکمیل بود هنوز کارش میلنگه
دلیلش احتمالا مربوط به خرید ده سال اس 300 ما از روسها و فروش یه روزه اس 400 روسها به سعودیهاست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
تازه داري ميفهمي در مملكت گل و بلبل چي داره ميگذره
اونی که گفته ایران باید این حملات رو محکومکنه تاشر درست نشه ؟حتما نظرشون اینه که از حملات بی و قفه اعتلاف عربی به یمن هم حمایت کنیمتا راحت باشیم ومردم مظلوم یمن در زیر بمبارونها جون بدن>بعضی ها عجب نجاست هایی هستن
دولت ایران هم فقط مثل سازمان ملل هی محکوم می کند.هی محکوم می کند.سعودیها را تحریم کنید ولو تحریم فرستادن حجاج.لعنت بر سعودیهای لعنتی.
چراایران رامحکوم می کنندولی نمی گویند موشکهایی که روی سر مردم یمن ریخته شده ساخت کجاست
واقعا کل نظرات همینا بوده که شما منتشر کردین؟ مثلا کسی نگفته چطور شده که کیهان از تمام اهداف این موشکها خبر داشته و بازم هدف بعدی رو با دقت اعلام کرده کجا خواهد بود؟ اینا برای کشورهای دیگه احیانا کمی مشکوک نیست؟ واقعا کسی همچین نظراتی نداده؟ همه فقط گفتن آفرین به یمن؟!!!
چوب خدا صدا نداره
پیش بسوی دلار5000 تومانی
شباهت دو موشک تابلو است مخصوصا قسمت اضافی زیر موشک و قسمت پشت موشک که کاملا شبیه است
آخه خودمون رو که دیگه نمی تونیم گول بزنیم
خیلی بی فکر هستید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان