بازدید 20555
دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی در غرفه «تابناک»؛

هنوز راه برای حضور وزیر زن در کابینه دوازدهم بسته نشده است

نمایشگاه مطبوعات به روز چهارم رسید٬ گویامدیران با نمایشگاه قهرندبه رغم آنکه با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی، ترکیب وزرای کابینه کامل شده است، معاون رئیس جمهور بر این باور است که هنوز راه برای حضور وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم بسته نشده است.
کد خبر: ۷۴۳۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 02 November 2017
نمایشگاه مطبوعات به روز چهارم رسید٬ گویامدیران با نمایشگاه قهرندبه رغم آنکه با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی، ترکیب وزرای کابینه کامل شده است، معاون رئیس جمهور بر این باور است که هنوز راه برای حضور وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم بسته نشده است.

به گزارش «تابناک»، شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی با حضور در غرفه «تابناک»، در پاسخ به این سوال که چرا به رغم وعده‌های داده شده، جای زنان در کابینه دولت دوازدهم خالی ماند، گفت: در کابینه حضور داریم. زنان در کابینه هستند. منظورم حضور معاونین [زنانی که در سمت معاونت رئیس جمهور منصوب شده اند] در کابینه است که البته در کسوت وزیر نیستند.

- البته برخی منتقدان بر این باورند که به کارگرفتن زنان در سمت های مانند معاونت و مدیرکل، آن هم به شکل دستورالعملی و با مصوبه، نه بر اساس توانمندی، اتفاق ناخوشایندتر و مخرب است. این گونه فکر نمی‌کنید؟

به هر تجربه چهار ساله قبلی دولت و از آن فراتر، تجربیات سالهای پس از انقلاب ما را به این نتیجه رساند که بدون در نظر گرفتن سهمیه -که البته ما معتقدیم حق خواهی ست نه سهم خواهی،- و بدون در نظرگرفتن این جایگاه مشخص برای زنان، نخواهیم توانست به این زودی ها به وضعیتی برسیم که اسمش را می‌گذاریم عدالت جنسیتی یا تعادل جنسیتی در مدیریت ها؛ چون وضعیت موجود نشان می‌دهد که اصلا تناسبی میان درصدی از مدیریت که نصیب زنان شده با جایگاه، تاثیر و نقشی که زنان در جامعه ایفا می‌کنند، وجود ندارد.

- پس با این تبعیض مثبت موافقید و اشکالاتش را کمتر از خوبی هایش می‌دانید؟

بله موافقم و البته این کار در کشورهای دیگر نیز تجربه شده است. حتی در برخی کشورها دیده می‌شود که جز در سیاست، در اقتصاد نیز این تدبیر را به کار بسته‌اند و در هیات مدیره شرکت ها، حتی در بخش خصوصی، تبعیض مثبت را قائل شده‌اند. در نظر داشته باشید که این اقدام، الی الابد نیست و تا اطلاع ثانوی و رسیدن به وضعیت متعادل است؛ بعد از آن جامعه مسیر طبیعی خودش را طی خواهد کرد.

-به نظر شما انتخاب وزیر زن در دوره دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی و به رغم وعده های ایشان رخ ندهد، در دوره رئیس جمهور بعدی که معلوم نیست چه کسی و از چه جناحی‌ست، رخ خواهد داد؟

اکنون هم در حال رخ دادن است؛ از دیروز تا امروز دو منصب کلیدی، یکی معاون وزیر ورزش و جوانان و یکی مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان تهران –که انتصابی بی سابقه در تاریخ وزارت اقتصاد و دارایی ست،- به زنان واگذار شده و این مسیر شروع شده است.

به هر حال مجموعه عواملی موجب شد فعلا وزیر زن نداشته باشیم؛ ممکن است شرایطی پیش بیاید که در ادامه این دوره ریاست جمهوری تغییرات رخ بدهد و شاهد حضور وزیر زن باشیم.

-یعنی چشم انتظار وقوع حوادث غیرمترقبه یا عزل و استیضاح باشیم؟ آیا ممکن است با کنار رفتن هر کدام از وزرا به هر دلیل، شاهد حضور وزیر زن باشیم در حالی که در ابتدای شکل‌گیری کابینه این انتظار می‌رفت و رخ نداد؟

نمی‌شود صد در صد گفت که چه وضعیتی پیش می‌آید اما به هر شکل اکنون در این وضعیت هستیم و مصوبه ای که به آن اشاره کردید [مصوبه شورای عالی اداری در خصوص انتخاب 30 درصد از مدیران کشور در دستگاه های اجرایی از میان زنان] را داشتیم که اجرایش آغز شده است. ظاهرا شما از ما ناامیدترید!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار