بازدید 5355

یک پنجم فروش حراج کریستیز به آثار ایرانیان رسید

«عشاق ایستاده» تناولی، گران ترین اثر از هنرمند زنده شناخته شد
کد خبر: ۷۴۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲ 28 October 2017
57 اثر از 44 هنرمند معاصر ایران، عراق، فلسطین، لبنان، مصر، سوریه و امارات در بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه چکش خوردند که از این میان 46 اثر به فروش رسید و 11 اثر بدون خریدار باقی ماندند.
 
به گزارش روزنامه ایران، در جمع آثار بی‌خریدار، 4 اثر به ایران تعلق دارد و با وجود این همچنان می‌توان از موفقیت ایران در این دوره از حراج صحبت کرد. در این دوره از حراج، آثار ایرانی یک پنجم از فروش کل را به خود اختصاص دادند که یک اثر 200 هزار پوندی و سه اثر بالای 100 هزار پوند ایران را در میان 10 رکورددار حراج بیست و سوم قرار دادند.
 

 
بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه، در لندن برگزار شد به این امید که خریدارانی از کشورهای اروپایی و امریکایی به این دوره رونق بدهند و با هنر خاورمیانه آشنا شوند. اتفاقی که باعث شد حال و هوای متفاوتی روی این دوره از حراج سایه بیندازد. با وجود این همچنان رکورد پرویز تناولی در تمام این بیست و سه دوره پابرجاست و گران‌ترین آثار این دوره از حراج هم به گرد پای آن نرسیدند. در این دوره رکورد نخست در اختیار دو هنرمند فقید عراقی قرار گرفت.
 
اثر نخست «فروشنده هندوانه» نام داشت که اثری از جواد سلیم است و اثر دوم «اندوه» از محمود صبری. هر دو اثر با فروش 668 هزار و 750 پوند به‌عنوان گران‌ترین آثار معرفی شدند. رکورد دوم به اثری از شفیق عبود، هنرمند فقید لبنانی رسید که اثرش با نام «اتاق عمودی»، 368 هزار و 750 پوند چکش خورد. جایگاه سوم و چهارم نیز به آثاری از محمود سعید و رامسیس یونان، هنرمندانی از مصر تعلق پیدا کرد تا وقتی نام ایران در رتبه پنج می‌نشیند، بتوانیم بگوییم اثری از پرویز تناولی با نام «عشاق ایستاده» با فروش 200 هزار پوند توانست عنوان گران‌ترین اثر از هنرمند زنده را به دست بیاورد. جایگاه ششم به صورت مشترک به هنرمندانی از مصر و سوریه و ایران تعلق دارد و اثری از فرهاد مشیری با نام «کاسه شناور» است. علی بنی‌صدر با اثر «بسوزانش» به همراه یک هنرمند سوری در جایگاه هفتم، منیر فرمانفرمایان با اثر «تپش قلب» در جایگاه هشتم و منوچهر یکتایی با اثر بدون عنوان خود در جایگاه دهم رکوردداران این دوره از حراج کریستیز خاورمیانه قرار گرفتند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان